Verzwaarde veren vs./of Verlagingsveren?

Schokbrekers, Vering, Spacers, Remmen enz (Wielen bij techniek)
sgroen
Idle
Idle
Berichten: 44
Lid geworden op: do 02 jul 2009, 17:17
14
Locatie: Hoofddorp

Re: Verzwaarde veren vs. Verlagingsveren

Bericht door sgroen »

Gewoon naar een goede bandenboer gaan die ook monroe verkoopt, die kunnen je alles vertellen wat je wilt weten.
DirkV40
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 195
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 20:43
14
Model: V40
Bouwjaar: 2016
Roepnaam: Dirk
Locatie: Arcen

Re: Verzwaarde veren vs. Verlagingsveren

Bericht door DirkV40 »

Mijn V40 heb ik voorzien van verzwaarde veren i.v.m. doorzakken. Dit omdat ik een caravan heb. Ook bij mijn vorige S40 heb ik deze laten monteren voor caravan en G3 installatie.
Volvo V40 Cross Country D4 summum 190 pk, gechipt naar 230 pk en 470 Nm 8 traps automaat geartronic.
Derek_Jan
Idle
Idle
Berichten: 40
Lid geworden op: ma 14 dec 2009, 21:56
14
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 1998
Locatie: Groningen

Verlagen of verzwaarde veren onduidelijkheden

Bericht door Derek_Jan »

Zoals velen hier heeeft mijn V40 (phase 1) last van een doorgezakte kont.

Na vele topics hier door gelzen te hebben zit ik te denken aan verlagen d.m.v. veren (3 - 4 cm) of verzwaarde veren achter te plaatsen.


M.b.t. het verlagen met bv apex veren zit ik nog met wat vragen.

- tot 4 cm verlagen kan met de gewone schokdempers In principe moet dit kunnen.
- ik las op een site: Bij verlagen met veren moet de belasting afhankelijke remdruk regelaar op de achteras gecontroleerd worden en zonodig afgesteld worden. Dit zelfde geldt ook voor de ABS sensor. Wat is hier van waar??
- Is de montage van de veren bij een V40 zelf makkelijk te doen? (Met wat hulp van Vadis en een kennis moet dit denk ik wel goedkomen.

Zit alleen nog met het 2de punt over de remmerij en abs. Iemand hier info/advies/tips over??
pmols
Engine off
Berichten: 7
Lid geworden op: vr 29 jan 2010, 13:25
14

Re: Verzwaarde veren vs./of Verlagingsveren?

Bericht door pmols »

Beste mensen,
Hier nog een ervaring om te delen;
Zoals velen heb ik ook verzwaarde achterveren. Van Sachs, zogenaamde load ajustice (of zoiets..) Ik heb ze tweedehands bij Boy Geenacker gekocht (€70) en zelf gemonteerd. Ik ben uiterst tevreden. Hij zakt met z'n kont niet meer, en zelfs met 4 volwassenen en 2 volle tanks en bagage geeft hij geen kick. Wel is hij wat stugger geworden....
Aan de voorveren heb ik niets gedaan.

Nu is het wel zo dat ik bij m'n achterbanden erg last heb van kamvorming en dus herrie.(al sinds dat ik hem kocht). Kamvorming is het hoekig afslijten van de binnenkant van de achterbanden. Volgens meerdere garages schijnt dit een v40 euvel te zijn....Oja joh...nooit geweten..jullie....? Anyway vrijdag komen er rondom nieuwe dunlop banden op, dus hopelijk is de herrie dan weg en blijkft de kamvorming vorlopig achterwege.

Dusss verzwaarde veren aan te raden... ja,..... goed zelf te doen..... ja.
Hierbij nog even een fotootje van de veren. rechts zijn de sachs...
Groet Pepijn

Afbeelding
Gebruikersavatar
ChrisV40
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 552
Lid geworden op: ma 08 jun 2009, 13:56
14
Model: V50
Bouwjaar: 2008
Locatie: Harkstede

Re: Verzwaarde veren vs./of Verlagingsveren?

Bericht door ChrisV40 »

Ik heb er een Eibach pro kit onder gehad. Daarmee komt ie 3 cm lager te liggen. Ziet er goed uit en stuurt geweldig. Comfort is wel minder uiteraard, maar van drempels heb ik geen last gehad.
Echter… ik heb ook LPG achterin en daardoor lag ie achter toch net iets lager dan de bedoeling was. Wel jammer. Ik zou dus niet willen aanraden om bij LPG alleen verlagingsveren te monteren. Je zult ook iets met de hoogte moeten doen a-la nivomats of schroefset oid.

Zelf veren vervangen is denk ik met Vadis wel te doen, maar je zult wel de juiste gereedschappen moeten hebben, anders heb je de kans dat er een veer in je smiegel schiet en dat vertel je niet meer na denk ik. Dus alleen doen indien je de juiste gereedschappen hebt!

Ondertussen heb ik mijn verlagingsveren er weer onderweg laten halen en vervangen door origineel. In verband met de LPG tank heb ik achter wel verzwaarde veren laten plaatsen. De wagen staat nu weer netjes in de juiste “stance”.

Wat kost dit nou allemaal?
-Eibach Pro kit: 198,-
- Vervangen van veren door andere veren (alleen het werk): 275,-
- Verzwaarde veren: 99,-

Voor mij was het al met al een duur geintje, maar goed, dan had ik het maar in 1 keer goed moeten doen.

Een en ander is wel te bekijken in mijn webdagboek (zie onderschrift). De Pro kit is trouwens nog steeds te koop.
V40 europa Prestige Navigator 2.0T 2004 Landi Lsi G3
Voorsteltopic en Webdagboek
Plaats reactie