Pagina 2 van 3

Re: Iemand ervaring met het verlagen van een sport onderstel

Geplaatst: zo 09 nov 2014, 16:38
door Hessels
myalexx schreef:Ik heb een schroefset met sport onderstel.
Maar als hij dweilerig word, dan is er een zeer grote kans dat je dempers op zijn.

[ Geplaatst met iPhone ] [ Afbeelding ]
Ja schoefsetjes kan ik vinden, maar wil alleen veren.

Nee niet zo dweilerig, is gewoon zoals het hoort. Alleen van mij mag hij wat strakker/stugger.

Re: Iemand ervaring met het verlagen van een sport onderstel

Geplaatst: zo 09 nov 2014, 19:12
door myalexx
Hessels schreef:
myalexx schreef:Ik heb een schroefset met sport onderstel.
Maar als hij dweilerig word, dan is er een zeer grote kans dat je dempers op zijn.

[ Geplaatst met iPhone ] [ Afbeelding ]
Ja schoefsetjes kan ik vinden, maar wil alleen veren.

Nee niet zo dweilerig, is gewoon zoals het hoort. Alleen van mij mag hij wat strakker/stugger.
Eibach setje veren erop, kost 200€ ofzo rijd prima.
Alleen dik beladen zoals skibox enz kan hij wel eens beetje doorzakken ( dat heb ik van ervaringen van andere leden )

[ Geplaatst met iPhone ] Afbeelding

Re: Vragen over "sport edition"en verlaging??

Geplaatst: zo 09 nov 2014, 23:00
door volvoS40
Het gaat alleen om voor veren lex.
En voor belaad je nooit een auto, tenzij je met je reet op de motorkap wilt zitten tijdens het rijden :-D

Verlagings veren zijn overal te koop van diverse merken.
Het maakt daarbij verder niet uit of het om comfort of sportonderstel word gezet.

En sport onderstel stelt ook niet ellendig veel voor, de torsi stang achter is anders samen met de achtervering (ook iets van 20 a 30mm lager dan normaal) al zit er wel verschil tussen ph1 en ph2(3)

Re: Vragen over "sport edition"en verlaging??

Geplaatst: zo 09 nov 2014, 23:08
door myalexx
Sport onderstel hebben tevens andere draagarmen etc. Welke gemaakt zijn voor verlaging.

Dus iets andere hoek enz.

[ Geplaatst met iPhone ] Afbeelding

Re: Vragen over "sport edition"en verlaging??

Geplaatst: zo 09 nov 2014, 23:18
door volvoS40
dat kan, maar het punt is nu dus specifiek alleen voor vering.

Re: Vragen over "sport edition"en verlaging??

Geplaatst: ma 10 nov 2014, 17:00
door R.O.B
De vraag over verlaging icm sport onderstel, zie dit topic.
De vraag over alleen voorkant verlagen: http://www.volvo40forum.nl/forum/viewto ... f=48&t=237
Eventueel vraag over verlagen icm nivomat: http://www.volvo40forum.nl/forum/viewto ... =48&t=6984

Re: Vragen over "sport edition"en verlaging??

Geplaatst: ma 10 nov 2014, 19:08
door EnigmaEll
Zoals ik al eerder zei.
Veren wisselen is gelijk. Comfort of sport, geen verschil.
Sport is zelfs beter opgewassen tegen een verlaging als ik het goed begrijp. Dus gewoon doen.
Dus mocht je tips/ trucs willen, dan hoor ik het wel.
En Kris kun je uiteraard ook altijd vragen. :tumbup

Re: Vragen over "sport edition"en verlaging??

Geplaatst: za 15 nov 2014, 10:07
door Hessels
Nou er zit wel degelijk veel verschil in een sport of comfort onderstel, bijna alles is anders.

En er zijn alleen maar verlagingsveren voor normaal/comfort te krijgen, dus als ik verlagingsveren van 35mm voor een normaal/comfort onderstel monteer dan zakt mijn auto maar 10mm omdat deze al 25mm lager is dan een normaal/comfort.

Maar ik heb al een oplossing gevonden, ik ga de originele veren laten drukken bij een verenfabriek zodat deze verlaagd worden.

Re: Vragen over "sport edition"en verlaging??

Geplaatst: za 15 nov 2014, 10:31
door EnigmaEll
Hessels schreef:Nou er zit wel degelijk veel verschil in een sport of comfort onderstel, bijna alles is anders.

En er zijn alleen maar verlagingsveren voor normaal/comfort te krijgen, dus als ik verlagingsveren van 35mm voor een normaal/comfort onderstel monteer dan zakt mijn auto maar 10mm omdat deze al 25mm lager is dan een normaal/comfort.

Maar ik heb al een oplossing gevonden, ik ga de originele veren laten drukken bij een verenfabriek zodat deze verlaagd worden.
Dat is ook een interessante oplossing.
Maar zijn de veren dan nog wel betrouwbaar?
Heb je dan niet kans op het schaven met de voorspoiler als je een drempel over gaat, omdat het wel dezelfde veer natuurlijk is.
Tegelijk ben ik wel heel benieuwd hoe dit uitpakt. Hoeveel kost het rukken van je veren?

Al met al denk ik niet dat jou auto standaard 2,5 cm lager ligt dan comfort, maar ik kan me vergissen.
Met 4cm verlagen ga je zeker verschil zien. No doubt.

Good luck!

Re: Vragen over "sport edition"en verlaging??

Geplaatst: zo 16 nov 2014, 16:06
door Hessels
EnigmaEll schreef: Dat is ook een interessante oplossing.
Maar zijn de veren dan nog wel betrouwbaar?
Heb je dan niet kans op het schaven met de voorspoiler als je een drempel over gaat, omdat het wel dezelfde veer natuurlijk is.
Tegelijk ben ik wel heel benieuwd hoe dit uitpakt. Hoeveel kost het rukken van je veren?

Al met al denk ik niet dat jou auto standaard 2,5 cm lager ligt dan comfort, maar ik kan me vergissen.
Met 4cm verlagen ga je zeker verschil zien. No doubt.

Good luck!
Of de veren nog betrouwbaar zijn en stugger worden, die vraag heb ik ook gesteld en wacht nog op andwoord van de fabriek. De kosten zijn 25 ex per veer en je bent ze +- 2 weken kwijt.

Mocht het toch niet zijn wat ik wil dan maar verlagingsveren van 35mm. Of 40mm maar die ben ik nog niet tegen gekomen.

Re: Vragen over "sport edition"en verlaging??

Geplaatst: zo 16 nov 2014, 17:36
door JohanH
Als je dat gaat doen dan gaan je veren losliggen in de schotels, buiten dat dat slecht is, is het ook apk afkeur. Dus dan zou je naar een schroefset moeten gaan.

[ Geplaatst met Android ] Afbeelding

Re: Vragen over "sport edition"en verlaging??

Geplaatst: zo 16 nov 2014, 17:53
door Hessels
JohanH schreef:Als je dat gaat doen dan gaan je veren losliggen in de schotels, buiten dat dat slecht is, is het ook apk afkeur. Dus dan zou je naar een schroefset moeten gaan.

[ Geplaatst met Android ] [ Afbeelding ]

Hoezo gaan de veren losliggen in de schotels? Of je je veren nou 30mm lager maakt of dat je verlagingsveren monteerd die 30mm lager zijn. Is precies het zelfde. En ook al liggen de veren los tussen de schotels, is het nog geen APK afkeur.

Re: Vragen over "sport edition"en verlaging??

Geplaatst: zo 16 nov 2014, 22:16
door myalexx
Veren moeten met vrije wielen klem zitten en niet los

[ Geplaatst met iPhone ] Afbeelding

Re: Vragen over "sport edition"en verlaging??

Geplaatst: zo 16 nov 2014, 22:58
door JohanH
Nee is niet hetzelfde, jij hebt al verlagings veren eronder met het sportonderstel, maar buiten de andere schokbrekers geen kortere. Dus als je bij die 1,5-2,5cm nog eens 3-4cm extra verlaging wilt dan komen de veren los te liggen als de auto uitveert of opgekrikt wordt. En dat is apk afkeur, simpel als dat.

[ Geplaatst met Android ] Afbeelding

Re: Vragen over "sport edition"en verlaging??

Geplaatst: di 18 nov 2014, 12:52
door Hessels
Een sport edition heeft ook andere schokdempers. En een veer over een schokdemper hoeft niet geklemd te zitten met vrij hangende wielen, zo lang deze maar niet gebroken is. Hij moet degelijk zijn bevestigd en dat is hij want hij kan er nooit tussenuit komen.

[ Geplaatst met iPhone ] Afbeelding

Re: Vragen over "sport edition"en verlaging??

Geplaatst: di 18 nov 2014, 17:36
door maikelv
Even ter verduidelijking, de veer hoeft niet geklemd te zitten maar mag na het nemen van een hobbel niet uit de veerschotel kunnen komen. Komt hij na het nemen van een hobbel wel uit de veerschotel dan moet hij uit zichzelf terugkomen. Komt hij niet terug is het afkeur. Dit wordt op de brug getest door het naar je toe trekken van de veer en bij het loslaten moet deze dus terug komen in zijn orginele positie. Sommige garages keuren hem al af bij het buiten de veerschotel kunnen trekken dus de meningen verschillen daarover (A)

Re: Vragen over "sport edition"en verlaging??

Geplaatst: di 18 nov 2014, 17:40
door dutchlimits
Oke nu is mijn auto al een keer afgekeurd vanwege losse veren aan de voorkant op een brug. Nu wil ik zeker weten of dit nu wel eerlijk was of niet. Aangezien ik elk jaar bij APK mijn voorkant omhoog moet zetten. Waar staat het bewijs zwart op wit?

Re: Vragen over "sport edition"en verlaging??

Geplaatst: di 18 nov 2014, 20:09
door Hessels
dutchlimits schreef:Oke nu is mijn auto al een keer afgekeurd vanwege losse veren aan de voorkant op een brug. Nu wil ik zeker weten of dit nu wel eerlijk was of niet. Aangezien ik elk jaar bij APK mijn voorkant omhoog moet zetten. Waar staat het bewijs zwart op wit?

http://handboek.rdw.nl/regelgeving/apk/ ... fault.aspx

Re: Vragen over "sport edition"en verlaging??

Geplaatst: di 18 nov 2014, 21:20
door JohanH
Hessels schreef:Een sport edition heeft ook andere schokdempers. En een veer over een schokdemper hoeft niet geklemd te zitten met vrij hangende wielen, zo lang deze maar niet gebroken is. Hij moet degelijk zijn bevestigd en dat is hij want hij kan er nooit tussenuit komen.

[ Geplaatst met iPhone ] [ Afbeelding ]
Lezen is moeilijk, de 2 punten die jij hier noemt die heb ik mijn inziens al helder benoemd. Dus lees nog maar even terug tot je het snapt....

[ Geplaatst met Android ] Afbeelding

Re: Vragen over "sport edition"en verlaging??

Geplaatst: di 18 nov 2014, 22:13
door maikelv
dutchlimits schreef:Oke nu is mijn auto al een keer afgekeurd vanwege losse veren aan de voorkant op een brug. Nu wil ik zeker weten of dit nu wel eerlijk was of niet. Aangezien ik elk jaar bij APK mijn voorkant omhoog moet zetten. Waar staat het bewijs zwart op wit?
Ligt eraan bij welke garage. Wij hebben een discussie gehad met 4 keurmeesters of een losse veer nu wel of geen afkeur is. Het is maar net hoe je het bekijkt. Sommige vinden los al dat je de veer heen en terug kunt bewegen en keuren daarop af. Andere vinden een losse veer die na een flinke heuvel terugkomt in de veerschotel goedkeur. Voorbeeld wat ik nu aanhaal was een klant van me met een verlaagde Renault Clio. Wel verlagingsveren maar geen kortere dempers. Op de brug kwamen de veren los te liggen en kon je ze met de hand boven uit de veerschotel trekken. Maar zodra je ze losliet kwamen ze wel weer op de goede plaats terug. Dit was dus goedkeur. Maar ik zou zeggen speel gewoon op safe dan zit je altijd goed :P Maar wat Johan al zei klopt dus inderdaad ga daar maar vanuit :-D