Pagina 1 van 1

Aansluiten benzinedrukmeter; waar?

Geplaatst: zo 04 jan 2015, 22:49
door BartholdT4
Mensen,
Ik heb het gevoel dat mijn T4 niet optimaal presteert. Het is een snelle wagen maar echt 'fel' zou ik hem niet durven noemen. Wielspin is me nog niet overkomen (wellicht door de DSA) en ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat ik de volle 200pk nog heb. Natuurlijk, hij is op leeftijd maar er moet méér in zitten denk ik.
Preventief heb ik de bougies vervangen (naar originele), luchtfilter en het brandstoffilter.
Daarnaast heb ik een turbodrukmeter geinstalleerd; die geeft een ruime 1 bar aan tijdens vollast, dus dat lijkt me prima.

Er vallen me drie dingen op die misschien een oorzaak/probleem kunnen zijn.
-gierende benzinepomp in de tank; druk wordt misschien niet meer gehaald?
-lichte stottertjes boven de 3000 rpm
-zwaar brommend geluid vóór vanaf 120km/u en hoger. Het lijkt haast wel hoe een sportieve uitlaat klinkt maar dan vanuit het motorcompartiment.
Verder kan ik nog bedenken de BDR en vervuilde injectoren.

Om de benzinedruk-kwestie uit te sluiten wil ik de druk eens meten, stationair en onder belasting. Ik heb de benodigde materialen maar WAAR moet ik meten? Het plan is om een t-stukje in de benzineaanvoer te zetten en de (geregelde) druk op een metertje af te lezen.
Ik weet dat er een ventiel zit waarop je de druk zou kunnen meten maar het plan is om een 'vaste' installatie te maken zodat ik ook tijdens het rijden kan aflezen.

Geeft alstublieft uw ongezouten ende fletse mening over dit plan!

De situatie:
Afbeelding

Re: Aansluiten benzinedrukmeter; waar?

Geplaatst: ma 05 jan 2015, 10:34
door sdirkx
Aan de linkerkant zit een ventiel met dopje. Kijk daar nog 's beter. En anders ff die beschermkap van je fuelrail halen.

Re: Aansluiten benzinedrukmeter; waar?

Geplaatst: ma 05 jan 2015, 20:32
door edwin1966
Dit hou ik even in de gaten.Mijn dash is nog maagdelijk en ik wil er ook graag wat extra meters bij hebben.Gewoon voor de fun.

Zelfs met de DSA en de automaat in normale stand kan ik ze leuk laten piepen :dance

Re: Aansluiten benzinedrukmeter; waar?

Geplaatst: ma 05 jan 2015, 20:49
door BartholdT4
@sdirkx: bedankt voor je tip, ik heb er eens met mijn snufferd op gelegen en heb in ieder geval een poreus/gescheurd vacuumslangetje naar de BDR gevonden. Vandaag nieuw gehaald; kijken wat ie doet! Ik verwacht geen wonderen maar het is in ieder geval weer een klein stapje in de goede richting. Blijkbaar een goed idee om meteen alle slangen te vervangen bij deze leeftijd...

Re: Aansluiten benzinedrukmeter; waar?

Geplaatst: ma 05 jan 2015, 22:24
door myalexx
De slang net naast je 2e injector ( 2e van links )
is zover mij bekend je benzine aanvoer vanaf je pomp.

[ Geplaatst met iPhone ] Afbeelding

Re: Aansluiten benzinedrukmeter; waar?

Geplaatst: ma 05 jan 2015, 23:16
door volvoS40
De rechter ook als je die er uit ramt... nadat je dat beugeltje hebt weten los te pieren.
Terugproppen is wat minder fijn, rubber afdichting heeft dan de neiging om te blijven hangen zodat het niet goed sluit (ja, ja, je moet alles eens geprobeerd hebben (A) )

Re: Aansluiten benzinedrukmeter; waar?

Geplaatst: di 06 jan 2015, 07:55
door sdirkx
Ringetjes moet je ook vervangen als je 'm los hebt gehaald :-D

Re: Aansluiten benzinedrukmeter; waar?

Geplaatst: di 06 jan 2015, 11:14
door volvoS40
Weet ik, twas ook van de carbagerun wagen ;) bij zijn laatste rit tank volgepropt met Duitse goedkope benzine en thuis er alles uit laten lopen hèhè

[ Geplaatst met iPhone ] Afbeelding

Re: Aansluiten benzinedrukmeter; waar?

Geplaatst: wo 07 jan 2015, 21:05
door BartholdT4
Grappig dat jullie het erover hebben. Dat leidinkje aan de rechterzijde van de fuelrail was me inderdaad ook opgevallen; ik dacht dat dat de retourleiding zou zijn maar tot mijn verbazing is die leiding halverwege afgedopt? :think Waarom zit hij er dan? Blijkbaar dus een systeem zonder brandstofretour?
Enneh, dát zou dus een mooie leiding zijn om de geregelde druk op te meten toch?

Re: Aansluiten benzinedrukmeter; waar?

Geplaatst: wo 07 jan 2015, 23:35
door volvoS40
waarom is ie afgedopt ?

Re: Aansluiten benzinedrukmeter; waar?

Geplaatst: do 08 jan 2015, 17:17
door R.O.B
Zover ik heb gelezen op 30forty50 forum, is het een brandstofsysteem zonder retour.
Er zijn er namelijk die een retourleiding hebben aangebracht, voor ik dacht een hogere druk op de rail te mogen kunnen zetten of zoiets.
Is er nog wel de vraag waarom die leiding is afgedopt en of dit op meerdere Turbo motoren zo is?
Nu heb ik nog naar wat foto's gekeken, maar op die plek (dus de rechter leiding) zit normaal gesproken de brandstofdrukregelaar:
Afbeelding
Die zie ik nu niet zitten. Zit deze op een andere plek bij een B4194T motor?

Re: Aansluiten benzinedrukmeter; waar?

Geplaatst: do 08 jan 2015, 17:24
door myalexx
systeem moet wel rond kunnen pompen.. want je pomp draait een continu toerental.
als je stationair draait zou je pomp heel veel tegendruk krijgen.. lijkt me onwaarschijnlijk.

Re: Aansluiten benzinedrukmeter; waar?

Geplaatst: do 08 jan 2015, 19:00
door volvoS40
R.O.B schreef:Nu heb ik nog naar wat foto's gekeken, maar op die plek (dus de rechter leiding) zit normaal gesproken de brandstofdrukregelaar:

Die zie ik nu niet zitten. Zit deze op een andere plek bij een B4194T motor?
Ja... onder de commonrail in het midden waar de andere leiding op aangesloten zit.

Re: Aansluiten benzinedrukmeter; waar?

Geplaatst: do 08 jan 2015, 19:42
door sdirkx
Beter eerst die beschermkap eraf. Zo zie je niks :)

[ Geplaatst met Android ] Afbeelding

Re: Aansluiten benzinedrukmeter; waar?

Geplaatst: vr 09 jan 2015, 07:43
door BartholdT4
@volvos40; je hebt gelijk, de bdr zit tussen de 'eerste en tweede' cilinder onder de rail bij mijn motor.
Maar ik begrijp niet hoe de brandstofdruk geregeld kan worden zónder retour leiding? Wie weet hoe die bdr dan werkt?

[ Geplaatst met Android ] Afbeelding

Re: Aansluiten benzinedrukmeter; waar?

Geplaatst: zo 11 jan 2015, 13:54
door BartholdT4
Nou, vandaag maar eens wat geprobeerd.
-Gasklephuis gereinigd (toeren schommelden licht stationair)
-wastegate actuator één slagje strakker gezet
-brandstofdruk gemeten vóór de bdr met een t-stukje ertussen.
Afbeelding
En met een slang van 2 meter ertussen kon ik tijdens het rijden ook binnen de druk in de gaten houden:
Afbeelding
Tijdens het starten schoot de druk meteen naar 4,5 bar en dat is tijdens het rijden niet veranderd. Zelfs onder vollast geen drukvermindering. Ik concludeer dus dat de pomp erg hard giert maar (nog) goed is.
Wel viel me op dat de flenzen van de turbo eruit zien alsof het gelekt heeft, of is dit een normaal beeld?
Afbeelding

En nu de uitsmijter: is dit nu een klein scheurtje in het uitlaatspruitstuk of niet?
Afbeelding

Maar ondanks alles rijdt de V beduidend beter dan eerst, hij trekt veel vlotter door en stationair loopt hij netjes. Stottertjes heb ik ook niet meer gevoeld.
Misschien de injectoren nog eens (laten) reinigen...

Re: Aansluiten benzinedrukmeter; waar?

Geplaatst: zo 11 jan 2015, 14:18
door MarcO
Die verkleuring heb ik ook bij de turbo. Kan zijn dat die pakking gewoon slecht is. Ik ondervind in ieder geval geen problemen.
Afbeelding

Dat plekje bij het pijltje op jouw foto is wel vreemd, maar nog iets verder naar links lijkt wel op een scheur.

Re: Aansluiten benzinedrukmeter; waar?

Geplaatst: zo 11 jan 2015, 19:36
door maikelv
Inderdaad. Daar links lijkt wel een scheur te zitten :wtf

Re: Aansluiten benzinedrukmeter; waar?

Geplaatst: zo 11 jan 2015, 19:48
door beginner
Het plekje op je uitlaatspruitstuk is een scheur ja. Links ervan lijkt er ook op maar die is niet doorgescheurd naar binnen.
Op het moment dat ie heet word zal ie weer sluiten en koud weer openstaan. Dit kan je evt laten lassen.
Bij de turbo heb ik ook dat ie op de aansluitingen wit is. Dit is ook weer lekkage en hoort er niet te zijn.
Ik heb dit bij mijn vorige T4 opgelost door de afsluitingen af te vlakken maar die aansluiting naar de bocht lijkt wel onmogelijk om 100% af te dichten. Ben toen op zoek geweest naar een metalen pakking maar was nergens te krijgen, zelfs niet bij de dealer. Die zeiden dat het niet bestond en stond ook niet in hun programma vida.

Dus is voor de rest niks ernstigs maar wel storend om je het nu eenmaal weet :tumbdown

Re: Aansluiten benzinedrukmeter; waar?

Geplaatst: zo 11 jan 2015, 20:14
door R.O.B
myalexx schreef:systeem moet wel rond kunnen pompen.. want je pomp draait een continu toerental.
als je stationair draait zou je pomp heel veel tegendruk krijgen.. lijkt me onwaarschijnlijk.
Ik meen gelezen te hebben dat bij de pomp zelf een retour zit, maar niet vanaf de rail.