Alles over Ramen blinderen

Spoilers, Vleugels, Gadgets, Tellers, Meters enz (Verlichting bij techniek)
Gebruikersavatar
T-noz.nl
Idle
Idle
Berichten: 65
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 23:34
14
Model: V40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 1999
Locatie: Haren (Gn)
Contacteer:

Alles over Ramen blinderen

Bericht door T-noz.nl »

Ik wil de ramen van mijn V40 een tintje donkerder hebben.
Het moet niet zo zijn dat ik er gezeur mee krijg als oom agent het ziet.

Ik wil zelf mijn ramen gaan blinderen, maar heeft iemand tips voor mij?
Ik wil graag weten wat het maximaal percentage is wat ik mag gebruiken ivm door laten van licht.
Welke folie is sterk? Mijn ramen moeten nog wel naar beneden kunnen zonder het folie te krassen.

Wie kan mij helpen???
Jacob
4th Gear member
4th Gear member
Berichten: 442
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 23:48
14
Model: V70
Bouwjaar: 2001
Locatie: Goudriaan

Re: Ramen blinderen

Bericht door Jacob »

Tip: laat het doen. Het is een veschrikelijke kloote klus. Spreek uit ervaring met me vorige auto. Kijk eens bij http://members.chello.nl/rsteenhoek/. Gewoon mailtje stuuren wat het kost. Hij zit in spijkerine dacht ik. Heb mijn V40 destijts voor 264 euro laaten beplakken. (7 raampje)
Afbeelding
huub1
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 585
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 18:52
14
Model: S60
Bouwjaar: 2001
Locatie: Schimmert/Nuth

Re: Ramen blinderen

Bericht door huub1 »

De achterramen mag je zwart spuiten als je wilt daar zijn geen regels voor, maar de voorste ruiten daar mag bijna niets op het is maar heel gering wat je plakken mag. Andere weggebruikers moeten jou kunnen zien.
Huub
Als je denkt dat je iets niet meer weet, dan weet je dát tenminste nog. (J.V.D.Cruijsen)
Het lijkt simpel, en dat is het ook.
V3lv3T
Veteraan
Veteraan
Berichten: 1668
Lid geworden op: za 06 jun 2009, 04:21
14
Model: Andere
Bouwjaar: 2018
Roepnaam: Jeroen
Locatie: Schoten, Antwerpen, BE

Re: Ramen blinderen

Bericht door V3lv3T »

Voorste zijruiten mogen uit mijn hoofd max 10% blinderen, maar er wordt in de praktijk pas bekeurd vanaf 25%
Voorruit mag geloof ik helemaal niets op.
Mijn Oude Webdagboek -- Mijn Nieuwere Oude Webdagboek -- Mijn Voorsteltopic
Wie het laatst lacht... Snapt de grap niet...
Aantal rondjes Nürburgring: 7
huub1
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 585
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 18:52
14
Model: S60
Bouwjaar: 2001
Locatie: Schimmert/Nuth

Re: Ramen blinderen

Bericht door huub1 »

Ik weet het niet zeker maar ik meen dat bij wegmisbruikers verteld is dat maar iets van 5 % blinderen toegestaan was.
Maar wellicht heeft hier iemand ervaring mee, in de vorm van een verbaal.
Huub
Als je denkt dat je iets niet meer weet, dan weet je dát tenminste nog. (J.V.D.Cruijsen)
Het lijkt simpel, en dat is het ook.
Lucian
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 107
Lid geworden op: zo 14 jun 2009, 23:21
14
Model: V60
Bouwjaar: 2016
Locatie: Heerhugowaard

Re: Ramen blinderen

Bericht door Lucian »

V3lv3T schreef:Voorste zijruiten mogen uit mijn hoofd max 10% blinderen, maar er wordt in de praktijk pas bekeurd vanaf 25%
Voorruit mag geloof ik helemaal niets op.
op http://www.tinten.nl (bedrijfje wat bij mij in de buurt zit) vond ik het volgende:

Ook speciale tinten voor de voorportieren!
Vanaf nu hebben wij ook speciale
lichtere tinten waardoor het gewoon op de
voorportieren en zelfs op de voorruit geplakt
mag worden in Nederland.
Zelfs na een meting van de Tintman
(een tool die de Nederlandse politie voortaan
gebruikt om de doorlatendheid te meten),
mag je gewoon verder rijden met deze tint.
(Timers tint volgens de normen en voorschriften van de KLPD/Politie).


ook een voorruit mag dus licht getint worden. maar zal eens kijken of ik de voorschriften kan vinden.
Volvo V60 D2 R-Design 2016
Volvo V40 D2 Kinetic 2013
Volvo V50 1.8 ? 2007
Volvo S40 1.8 Europe 1999
Lucian
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 107
Lid geworden op: zo 14 jun 2009, 23:21
14
Model: V60
Bouwjaar: 2016
Locatie: Heerhugowaard

Re: Ramen blinderen

Bericht door Lucian »

Even googelen en je weet het........


Het staat best wel leuk, geblindeerde of getinte ruiten, maar wat mag nu wel en wat mag niet?
Wetgeving

In het Voertuigreglement staan onder andere de permanente eisen. Voor wat betreft ruiten zegt dit reglement:

De voorruit en de zijruiten van personenauto's mogen:
- geen beschadigingen of verkleuringen vertonen,
- niet zijn voorzien van onnodige voorwerpen, die het uitzicht van de bestuurder belemmeren.
- Indien de personenauto niet is voorzien van een rechterbuitenspiegel, mag de achterruit:
geen beschadigingen of verkleuringen vertonen, niet zijn voorzien van onnodige voorwerpen,
die het uitzicht van de bestuurder belemmeren

De Minister kan regels vaststellen omtrent het bepaalde in het eerste lid.

Op 4 maart 2005 heeft de kantonrechter in Utrecht een uitspraak gedaan inzake het gebruik van folie/coating. Zijn redenering was als volgt:

Volgens de betrokkene werd zijn uitzicht niet belemmerd door de coating op de rechterzijruit en de folie op de linkerzijruit van zijn auto. Bovendien, zo voerde hij aan, staat in de wet niet duidelijk wat wel en wat niet mag.
In het Voertuigreglement artikel 5.2.41 lid 1 onder a en b staat hierover:

De voorruit en de zijruiten van personenauto's mogen geen beschadigingen of verkleuringen vertonen en niet zijn voorzien van onnodige voorwerpen die het uitzicht van de bestuurder belemmeren.
De kantonrechter oordeelde dat de ruit door de coating een verkleuring vertoont zoals bedoeld in het Voertuigreglement. Folie op de voorruit verklaarde hij tot onnodig voorwerp zoals bedoeld in het Voertuigreglement.

Beide beroepen werden dan ook ongegrond verklaard door de kantonrechter.


Kortom: het is, aldus de kantonrechter, niet toegestaan om autoruiten (voorruit en zijruiten) te voorzien van een folie of een coating.


Op 1 juni 2006 heeft het gerechtshof in Leeuwarden bepaald, dat een visuele waarneming voor een opsporingsambtenaar onvoldoende is, er zal officieel een meting moeten plaatsvinden, een objectieve waarneming dus.

Aangezien niet iedere politie-auto dergelijke apparatuur heeft, kan/zal de personenauto dus uit het verkeer worden genomen ten behoeve van een technisch onderzoek om zo een objectieve waarneming te kunnen krijgen. Hierbij kan worden opgemerkt dat uit ervaring van opsporingsambtenaren van het Korps Landelijke Politie Diensten (KLPD) is gebleken dat als door autoruiten niet naar binnen kan worden gekeken de gemeten lichtdoorlaatbaarheid beduidend minder bedraagt dan 50 %.

APK-eisen

Naast de wettelijke regel hierboven bestaan er ook APK-eisen. Aan deze eisen is toegevoegd dat de ruiten niet mogen zijn voorzien van onnodige voorwerpen die het uitzicht beperken. Te denken valt daarbij aan stickers, lichtdoorlaatbaarheid beperkende folie of, voor wat betreft de achterruit, jaloezieën die de achterruit dichtmaken.

Op grond van Europese regelgeving en APK-normen mag het lichtverlies in geval van getint glas gemeten naar de uitgangswaarde met helder (ongetint) glas nooit meer bedragen dan 25 procent voor de voorruiten en 30% voor de zijruiten voorzijde. Aangezien veel auto’s al getint warmtewerend glas hebben, waarmee ze al een eind in de richting van die 25% komen, valt met het aanbrengen van extra folie maar weinig winst te behalen.

Rijksdienst voor het Wegverkeer-keuring

Bij de Rijksdienst voor het Wegverkeer komen regelmatig vragen binnen over de APK-keuring van autoruiten. In hoeverre mogen autoruiten donker zijn gemaakt of zijn voorzien van folie bij een APK-keuring?

Het gaat hierbij dus nadrukkelijk om het uitzicht van de bestuurder. Het is bij de keuring niet van belang of er door de ruiten goed naar binnen kan worden gekeken. Is het zicht naar buiten goed, dan is er geen reden tot afkeur. Er bestaat wel apparatuur om de verminderde lichtdoorlatendheid van ruiten te meten, maar dit is zeer kostbare apparatuur. Bij de APK bepaalt dus uiteindelijk de keurmeester of het verminderde uitzicht van de bestuurder toelaatbaar is.

De politie

Bij het constateren van een overtreding kan de bestuurder hiervoor bekeurd worden. Daarnaast is het mogelijk dat het kentekenbewijs deel A wordt ingevorderd. U heeft dan 28 dagen de tijd om uw auto voor een nacontrole aan te bieden aan het politiebureau.

Indien uw auto weer in orde is, krijgt u het kentekenbewijs terug. Mocht binnen die 28 dagen geen nacontrole plaatsvinden of de auto niet in orde zijn wordt het kentekenbewijs opgestuurd naar de Rijksdienst voor het Wegverkeer. Om het kentekenbewijs dan terug te krijgen zal de auto door die instantioe gekeurd moeten worden.




Mogen autoruiten geblindeerd worden met folie of coating? Mijn auto is APK goedgekeurd met geblindeerde ramen, ik mag er nu toch mee rijden ?


APK:

Uw auto is APK goedgekeurd met de coating/folie op de ramen. Toch mag u met deze auto niet de weg op. De APK is een technische keuring en bepaalt aan de hand van technische staat van een voertuig of deze voldoet aan de eisen om op de openbare weg te mogen rijden.

Voorbeeld.
Je hebt mistlampen in je bumper, je kunt ze apart schakelen vanaf de bestuurdersplaats, ze gaan beiden branden als je het knoppie aan zet EN, ook niet onbelangrijk, er gaat een "verklikkerlampje" bij/in de schakelaar branden wat aangeeft dat je die lichten aan hebt. Alles is APK goedgekeurd op die manier.

Vervolgens kun je dan hartje zomer, 's avonds bij perfect zicht die lampen wel aandoen en zeggen dat de APK-keurmeester ze heeft goedgekeurd, maar dat heeft niets te maken met het feit dat je deze lampen alleen onder bepaalde omstandigheden aan mag hebben.

Zitten de lampen NIET op je auto, keurt de APK ze ook niet en wordt je voertuig er ook niet op afgekeurd.

Terug naar de folie:
Stel even dat je auto met folie een doorzichtigheid heeft van 30% (Standaard van de raam bijv. 15% en dan nog eens 15% extra van de aangebrachte folie) dan zal geen enkele keurmeester twijfelen. Het zicht rondom is waarschijnlijk optimaal, gezien vanaf de bestuurdersstoel, je ramen zijn in goede staat, niet gescheurd etc. etc. dus je auto wordt goedgekeurd.

Maar, rij je de openbare weg op, terwijl je auto technisch dus 100% is, dan heb je toch een probleem, immers je hebt een aanpassing gedaan aan de lichtdoorlatendheid door middel van folie of coating. De rechterlijke uitspraak hierboven zegt dan dat de politie de auto uit het verkeer kan nemen om een meting te laten verrichten door technisch personeel.

Hoewel dus in de wet staat dat je mag blinderen tot 30% (zijruiten) en 25% (voorruit) en je daar volledig aan voldoet kun je toch strafbaar zijn en zal de folie eraf moeten. Je kunt je ramen wel brengen naar die 25/30% maar dat kan dus alleen met nieuwe originele af-fabriek ramen. De tinting wordt dan bereikt door het gekleurde raam en de lagen zelf. Overigens zijn de meeste ruiten af fabriek al voorzien van een doorzichtigheid van 30%, alles extra is dus niet toegestaan.

De handhavingsnorm die de agent moet aanhouden heeft dus NIETS heeft te maken met de technische keuringseisen van de APK keurmeester, en andersom overigens ook niet.
Volvo V60 D2 R-Design 2016
Volvo V40 D2 Kinetic 2013
Volvo V50 1.8 ? 2007
Volvo S40 1.8 Europe 1999
Gebruikersavatar
T-noz.nl
Idle
Idle
Berichten: 65
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 23:34
14
Model: V40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 1999
Locatie: Haren (Gn)
Contacteer:

Re: Ramen blinderen

Bericht door T-noz.nl »

Bedankt voor deze reacties.

Ik ga toch de ramen zelf blinderen. Ik weet dat het een k*t klus is, maar voor € 25,- heb ik genoeg folie waarvan gezegt wordt dat die kras bestendig is. Ik heb me vanmiddag even bij een auto zaak laten informeren in Groningen. In die auto zaak zeiden ze dat je maximaal 15% mocht tinten en dat de politie dat kan meten met een speciaal apparaat.

Als het toch mislukt dan kan ik altijd nog aan laten tinten denken.

Ik zal volgende week even folie kopen. Als het mij lukt, dan zal ik hier foto's plaatsen.
Mocht het mij niet lukken, dan zullen hier een hoop *** woorden komen te staan.

Ik houd jullie op de hoogte.
Gebruikersavatar
Ronald Rijnbout
4th Gear member
4th Gear member
Berichten: 443
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 19:15
14
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 1998
Locatie: Breda

Re: Ramen blinderen

Bericht door Ronald Rijnbout »

Zelf folieen is vrij gemakkelijk,je moet er alleen voor zorgen dat je ramen echt schoon zijn.
Water en een beetje zeep in een plantenspuit en een scherp mesje zijn verijste.
En een stevige trekker(bij mijn folie -Carpoint- zat er een plastieke :-D bij)

Voor het resultaat kan je even in mijn webdagboek kijken (A)
V40 1.8 uit '98. 3.5cm verlaagd Apex en 17 inch AEZ Xylo's met Bridgestone potenza's

http://volvo40forum.nl/forum/viewtopic.php?f=14&t=7
huub1
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 585
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 18:52
14
Model: S60
Bouwjaar: 2001
Locatie: Schimmert/Nuth

Re: Ramen blinderen

Bericht door huub1 »

25 euro voor folie is erg weinig, het kan m.i. geen goede kwaliteit zijn. Ga voor goede kwaliteit anders betaal je 2 keer.
Huub
Als je denkt dat je iets niet meer weet, dan weet je dát tenminste nog. (J.V.D.Cruijsen)
Het lijkt simpel, en dat is het ook.
soulman
Engine off
Berichten: 18
Lid geworden op: di 09 jun 2009, 22:49
14
Locatie: middelburg

Re: Ramen blinderen

Bericht door soulman »

hallo allemaal,
ik ben ook van plan om m'n ramen te laten tinten bij een bedrijf.
kost E245,- maar het scheelt een hoop ergernis en je hebt een super resultaat met garantie!
ben er alleen nog niet uit wat voor percentage licht het moet doorlaten.
ik laat de voor portieren en het voorraam niet doen, de rest wel.
nou is mijn vraag..... wie heeft er ervaring mee?
of het wordt 20% of 5%.
maar 5% lijkt me te donker, heb je dan nog wel genoeg zicht? maar het staat wel erg gaaf! heb een zilver grijze v40.
wie o wie kan me helpen?
alvast bedankt!
gr harm
Lucian
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 107
Lid geworden op: zo 14 jun 2009, 23:21
14
Model: V60
Bouwjaar: 2016
Locatie: Heerhugowaard

Re: Ramen blinderen

Bericht door Lucian »

soulman schreef: ben er alleen nog niet uit wat voor percentage licht het moet doorlaten.
even naar de vorige pagina kijken naar mijn vorige post... houd er wel rekening mee dat ruiten af fabriek vaak al zijn getint... en dus je niet zomaar een folie met maximale percentage kan opplakken. In de wet staat dat je mag blinderen tot 30% (zijruiten voor) en 25% (voorruit)
soulman schreef: ik laat de voor portieren en het voorraam niet doen, de rest wel.
De ruiten achter de B-styl, (achterportieren en achterruit) mogen zonder limiet getint worden mits de auto voorzien is van een rechter buitenspiegel.
Laatst gewijzigd door Lucian op ma 15 jun 2009, 21:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo V60 D2 R-Design 2016
Volvo V40 D2 Kinetic 2013
Volvo V50 1.8 ? 2007
Volvo S40 1.8 Europe 1999
Lucian
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 107
Lid geworden op: zo 14 jun 2009, 23:21
14
Model: V60
Bouwjaar: 2016
Locatie: Heerhugowaard

Re: Ramen blinderen

Bericht door Lucian »

ook dit kwam ik nog tegen:

Met de juiste keuze, van de raamfolie, is het mogelijk dat uw waardevolle spullen van buitenaf niet meer te zien zijn, terwijl u wel gewoon naar buiten kunt kijken. Men zal zich dus wel bedenken om al de moeite te nemen om uw auto of bedrijfswagen open te breken. Steeds meer verzekeringsmaatschappijen eisen dan ook dat de ramen getint worden.

EDIT: Let OP! Dit gaat dus over de achter ruiten van een auto en/of bedrijfswagen.
Volvo V60 D2 R-Design 2016
Volvo V40 D2 Kinetic 2013
Volvo V50 1.8 ? 2007
Volvo S40 1.8 Europe 1999
Jacob
4th Gear member
4th Gear member
Berichten: 442
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 23:48
14
Model: V70
Bouwjaar: 2001
Locatie: Goudriaan

Re: Ramen blinderen

Bericht door Jacob »

Zo ziet het er bij mij uit. Alle Ramen behalve de vooruit zijn geblindeerd.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Heb een keer commentaar gehad van zo bijdehante broekie van een agentje. Maar die was nog maar net in functie. En dat meet aparaatje kan je ook met een koreltje zout nemen want die zijn niet geijkt.
Afbeelding
Lucian
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 107
Lid geworden op: zo 14 jun 2009, 23:21
14
Model: V60
Bouwjaar: 2016
Locatie: Heerhugowaard

Re: Ramen blinderen

Bericht door Lucian »

Jacob schreef: Heb een keer commentaar gehad van zo bijdehante broekie van een agentje. Maar die was nog maar net in functie. En dat meet aparaatje kan je ook met een koreltje zout nemen want die zijn niet geijkt.
Ha die jacob, jij leeft dus ook nog :P over het ijken... volgens mij is het zo dat dat soort apperaten geijkt moeten zijn omdat er een boete bedrag tegenover staat.

simpel voorbeeld:
een groenteman heeft meerder weegschalen staan, de weegschalen die hij gebruikt om zijn waren te verkopen waarbij de kostprijs wordt berekent aan de hand van het gewicht dienen geijkt te zijn. de weegschalen die hij te indicatie gebruik (bijv. voor handelingen met de waren waarbij ze binnen het bedrijf blijven) vallen niet onder een ijkplicht.

Dus als we dit gaan vergelijken met de metingen voor geblindeerde ramen... omdat er hier aan de hand van het percentage een boete bedrag wordt uitgeschreven dienen deze geijkt te zijn.

nu weet ik niet zeker hoe dit geregeld is, maar dit moet na te vragen zijn bij het NMI (Nederlands meet instituut)

mocht het zo zijn dat het niet ge-ijkte apperatuur betreft is de meting volkomen waardeloos en mag er geen boete worden uitgeschreven.
Volvo V60 D2 R-Design 2016
Volvo V40 D2 Kinetic 2013
Volvo V50 1.8 ? 2007
Volvo S40 1.8 Europe 1999
Jacob
4th Gear member
4th Gear member
Berichten: 442
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 23:48
14
Model: V70
Bouwjaar: 2001
Locatie: Goudriaan

Re: Ramen blinderen

Bericht door Jacob »

Zo ver ik weet kunne ze die aparaatjes niet eens eiken. Maar als ze gaan meten, altijd om de eijkpapieren vraagen. Moeten ze ook gewoon toonen dan.
Afbeelding
Gebruikersavatar
ChrisV40
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 552
Lid geworden op: ma 08 jun 2009, 13:56
14
Model: V50
Bouwjaar: 2008
Locatie: Harkstede

Re: Ramen blinderen

Bericht door ChrisV40 »

Als je zelf folie gaat plakken dan kun je ze eerst precies op maat snijden door ze eerst aan de buitenkant van het raam op te plakken en precies op maat te snijden. Daarna weer loshalen en aan de binnenkant plakken...

Heb ik me laten vertellen door een monteur, nooit zelf geprobeerd...

Ik had het op mijn vorige V40 ook. Ziet er geweldig uit, maar als het donker is dan is het wel lastig... Ik zou niet iemand aan willen rijden, als ik een bocht naar rechts neem, alleen omdat ik een coole uitstraling van mijn auto belangrijker vind dan een mensenleven. Dus overdrijf het niet zou ik zeggen. Veiligheid voor alles (vooral die van andere weggebruikers).

Succes.
V40 europa Prestige Navigator 2.0T 2004 Landi Lsi G3
Voorsteltopic en Webdagboek
Lucian
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 107
Lid geworden op: zo 14 jun 2009, 23:21
14
Model: V60
Bouwjaar: 2016
Locatie: Heerhugowaard

Re: Ramen blinderen

Bericht door Lucian »

Jacob schreef:Zo ver ik weet kunne ze die aparaatjes niet eens eiken. Maar als ze gaan meten, altijd om de eijkpapieren vraagen. Moeten ze ook gewoon toonen dan.
een ijk cetificaat hebben ze doorgaans niet bij zich, wel moet er iets in de vorm van een keurings sticker op zitten van een instantie als bijv. het NMI, met een datum waarop deze geijkt is of met een datum tot wanneer de laatste ijking geldig is (wat over het algemeen een jaar geldig is)
Volvo V60 D2 R-Design 2016
Volvo V40 D2 Kinetic 2013
Volvo V50 1.8 ? 2007
Volvo S40 1.8 Europe 1999
Lucian
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 107
Lid geworden op: zo 14 jun 2009, 23:21
14
Model: V60
Bouwjaar: 2016
Locatie: Heerhugowaard

Re: Ramen blinderen

Bericht door Lucian »

om duidelijkheid te krijgen over het wel of nniet ijken van de Tintman heb ik een vraag gestelt bij mijnpolitiebureau.nl, zij hebben laten weten dat deze is doorgestuurt naar de afdeling verkeer van politie Noord-Holland-Noord, als ik hier een antwoord van heb horen jullie dat van mij.
Volvo V60 D2 R-Design 2016
Volvo V40 D2 Kinetic 2013
Volvo V50 1.8 ? 2007
Volvo S40 1.8 Europe 1999
Gebruikersavatar
René
Beheerder
Beheerder
Berichten: 31962
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 18:18
14
Model: V40new
Type: 1.6
Bouwjaar: 2014
Roepnaam: Bompa
Locatie: Oldenzaal
Contacteer:

Re: Ramen blinderen

Bericht door René »

Klasse Patrick. :tumbup
Afbeelding
Afbeelding V40new 1.6 T3 R-Design 2014 Afbeelding

2014 V40 1.6 R-Design 498 Caspian Blue Met.
2007 V70 2.4 Edition Sport 426 Silver Met.
Plaats reactie