achteruitrijcamera

Onderdelen zoals bumpers, stoelen, dashboard, het vervangen ervan enz (Geen Verlichting)
Plaats reactie
Basroggel
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 103
Lid geworden op: wo 03 apr 2019, 21:06
4
Model: S40
Type: 1.8
Bouwjaar: 1998
Roepnaam: Bas
Locatie: Roggel

achteruitrijcamera

Bericht door Basroggel »

Goedenavond,

Ik zag in verschillende (oudere) webdagboeken dat meerdere van jullie een achteruitrijcamera in de auto hebben. Zijn er bepaalde camera's speciaal voor de 40-serie of is zo'n kentekenhouder met camera al prima?

mvg Bas
Gebruikersavatar
dangerzone
Idle
Idle
Berichten: 79
Lid geworden op: za 23 dec 2017, 19:49
6
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2002
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: achteruitrijcamera

Bericht door dangerzone »

Een camera in je kenteken of een andere die je monteert is goed genoeg
Gewoon een van ome Ali functioneert prima :-D

Je kan er een opzet spiegel bij nemen of een klein beeldschermpje.
Op je radio kan ook als die het ondersteunt.
Gebruikersavatar
rejaatje
40forum team
40forum team
Berichten: 7001
Lid geworden op: vr 03 mei 2013, 10:35
10
Model: C30
Type: 2.0
Bouwjaar: 2011
Roepnaam: Renee
Locatie: Gemert

Re: achteruitrijcamera

Bericht door rejaatje »

Ik weet dat Arie in zijn S60 volgens mij zo'n kentekenplaathouder heeft. Maar geen idee of dat voor de 40 ook iets is.. Je zou hem eens kunnen vragen.
Volvo for life
Gebruikersavatar
Arie
40forum team
40forum team
Berichten: 5731
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 20:12
14
Model: V40new
Type: 1.6
Bouwjaar: 2013
Roepnaam: Arie
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: achteruitrijcamera

Bericht door Arie »

Ik heb geen idee of er een systeem expliciet voor de S/V40 is, maar een achteruitrijcamera eventueel in combinatie met een scherm op het dashboard werkt prima. Bij m'n S60 heb ik er een laten monteren nadat ik de auto in 2009 kocht. Het is er een in de kentekenplaathouder en is via een break-in box aangesloten op het scherm van m'n navigatie (officieel RTI genaamd). Tot op de dag van vandaag geen spijt van gehad. Had ik jaren eerder bij mijn andere auto's ook moeten doen dacht ik, nadat hij er eenmaal op zat. :whistle

Als ik vandaag een in zou bouwen of laten bouwen, zou ik geen camera in de kentekenplaathouder meer nemen. Dan wordt het er een die in de opening van de kentekenplaatverlichting kan of een waar ik een gat voor moet boren. Die zie je bijna niet en zijn in de uitstekende rand boven de kentekenplaat (waar je de klep beetpakt om open te trekken) iets beter beschermd tegen de regen. Als het regent zit mijn camera in de kentekenplaathouder namelijk vol met druppels en kan ik er soms niet eens door kijken, vandaar. En een 40Forum kentekenplaathouder kan ik nu ook niet gebruiken :wall
You never have to do today again | Time waits for no one
Voorsteltopic <> Webdagboek
Afbeelding
2013 - V40 T3 Summum - kleur 705 Biarritz Blue metallic
2002 - S60 2,4T AWD - kleur 417 Nautic Blue Pearl
2000 - V40 1,8 Europa Kleur 329 Pure Silver
hervelt
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 1304
Lid geworden op: ma 12 dec 2011, 23:17
12
Model: V40
Type: 1.9D 115pk
Bouwjaar: 2003
Roepnaam: Johan
Locatie: Breda

Re: achteruitrijcamera

Bericht door hervelt »

Basroggel schreef: zo 23 jun 2019, 20:51 Goedenavond,

Ik zag in verschillende (oudere) webdagboeken dat meerdere van jullie een achteruitrijcamera in de auto hebben. Zijn er bepaalde camera's speciaal voor de 40-serie of is zo'n kentekenhouder met camera al prima?

mvg Bas
Wat noem jij oudere webdagboeken ?
Het laatste jaar zijn er diverse achteruitrij camera's geïnstalleerd, benoemd hier op het forum.
Van Harmjan weet ik het zeker. Mooi weggewerkt. Is bij hem op een dubbel din aangesloten dacht ik.
Er zijn er meer. Even zoeken dus.

Zijn universele camera's voor weinig bij Ali. Niet specifiek x40.
Edit: die van Harmjan komt dus van bol.com.
Laatst gewijzigd door hervelt op ma 01 jul 2019, 21:22, 1 keer totaal gewijzigd.
V40 1.9D 115 pk Europa Sports 2003 (met HU-1205 & Grom USB2 module)
Gebruikersavatar
Horecaspoilert
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 365
Lid geworden op: di 16 aug 2016, 21:44
7
Model: V40
Type: 2.0
Bouwjaar: 2004
Roepnaam: André
Locatie: Tholen, Zeeland

Re: achteruitrijcamera

Bericht door Horecaspoilert »

Vanavond zal ik eens fotos maken hoe die van mij zit. Ik heb een scherm van Vodool met twee ingangen. De achterklep-camera is weggewerkt in de lichtbalk naast de kentekenverlichting en de zender hangt naast het achteruitrijlicht. De ontvanger hangt onder het dashboard zo ver mogelijk naar links bij de bestuurder omdat anders mijn telefoon op de telefoonhouder het signaal verstoort. Aan de voorkant heb ik een camera (een niet-gespiegelde!) gemonteerd net onder de kentekenplaathouder gemonteerd. Nu is krap inparkeren ineens een fluitje van een cent, soms staan mensen gewoon te kijken hoe je zo’n V in een klein plekje gepropt krijgt.
Omdat de achterste camera altijd prioriteit heeft boven de voorste springt het beeld automatisch over naar de achterklep als je de auto in de achteruit zet. Ik heb de ontvanger van de achterste camera overigens aangesloten op het achteruit-signaal van de HU-1205 omdat bij verstoring van het signaal het schermpje ineens aan kon gaan. En da’s best heel fel in het donker.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
NilsV40
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 89
Lid geworden op: di 25 jul 2017, 21:34
6
Model: V40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 2003
Roepnaam: Nils
Locatie: Delft

Re: achteruitrijcamera

Bericht door NilsV40 »

Ik had op mijn oude V40 ook een achteruitrij camera. Eerst had ik een voorzetspiegel met beeldscherm maar die was te groot dus die zonnenkleppen konden niet omlaag. Later had ik een dubbel DIN Android radio ingebouwd en het daarop aangesloten. De camera zat in zo'n kentekenplaathouder, maar het nadeel is dat je de camera niet echt goed naar beneden kan richten met degene die ik had. Dus je had alsnog niet echt een referentie. Overigens had ik zon draadloos setje. Ik heb geen idee hou ik een videokabel door de kabelslang van de achterklep zou moeten loodsen.
Afbeelding
volvov4020t
3rd Gear member
3rd Gear member
Berichten: 312
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 13:53
14
Model: V40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 2003
Locatie: neede gld

Re: achteruitrijcamera

Bericht door volvov4020t »

Kun je met een achteruitrijcamera ook vooruit kijken zonder dat t in spiegelbeeld is?
Gebruikersavatar
Arie
40forum team
40forum team
Berichten: 5731
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 20:12
14
Model: V40new
Type: 1.6
Bouwjaar: 2013
Roepnaam: Arie
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: achteruitrijcamera

Bericht door Arie »

Er zijn 2 type camera's. De ene geeft normaal beeld door en de andere geeft spiegelbeeld door.
You never have to do today again | Time waits for no one
Voorsteltopic <> Webdagboek
Afbeelding
2013 - V40 T3 Summum - kleur 705 Biarritz Blue metallic
2002 - S60 2,4T AWD - kleur 417 Nautic Blue Pearl
2000 - V40 1,8 Europa Kleur 329 Pure Silver
Gebruikersavatar
dangerzone
Idle
Idle
Berichten: 79
Lid geworden op: za 23 dec 2017, 19:49
6
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2002
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: achteruitrijcamera

Bericht door dangerzone »

Het probleem met de te grote spiegel en de zonneklep herken ik ook inderdaad.

Ik heb toen een klein schermpje bij ome Ali vandaan gehaald en dat bevalt me prima.

https://s.click.aliexpress.com/e/p9IkoSKtH

Ze hebben ook een compleet setje met camera voor weinig dus misschien heb je er iets aan.

Het doorvoeren van de kabel door de slang van de klep lukte mij ieder geval niet, dus heb ik hem langs het raam
Laten lopen en dat zie je alleen als de klep open staat.
PatrickKars
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 535
Lid geworden op: wo 16 jan 2019, 21:01
5
Model: V70
Bouwjaar: 2000
Roepnaam: Patrick

Re: achteruitrijcamera

Bericht door PatrickKars »

je hebt bij Alie autoradio's met scherm voor rond de 35 euro en dan heb je de keus met camera of zonder maar ook met een camera voor voorin je voorbumper. Ik heb die radio alleen via iemand in Nederland gekocht zonder camera maar het geluid over je speakers wordt wel vele malen mooier. Ben alleen niet zo tevreden over het ontvangst, maar dat zal ook deels komen omdat in een goedkope haaienvin erop heb zitten.Afbeelding

Verstuurd vanaf mijn Nokia 7.1 met Tapatalk

Gebruikersavatar
Horecaspoilert
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 365
Lid geworden op: di 16 aug 2016, 21:44
7
Model: V40
Type: 2.0
Bouwjaar: 2004
Roepnaam: André
Locatie: Tholen, Zeeland

Re: achteruitrijcamera

Bericht door Horecaspoilert »

Van de week had ik nog fotos gemaakt maar vergeten te posten. Dus dan nu maar.

De camera zit in de achterplaat ingebouwd. Als je er een gat in boort moet er aan de binnenkant van die plaat een gat geboord worden waar de stekkertjes van de camera doorheen passen.
Afbeelding
De boel goed afkitten, die plaat is normaal geseald zodat er geen water in de achterlichten loopt. De kabels van de camera lopen tussen het rubber en de lichtbalk door naar het linker achterlicht. Achter het achterlicht heb ik een zender gemonteerd. Hier sluit je de camera rechtstreeks op aan. De voeding van de zender kun je aftakken van het achteruitrijlicht zodat de zender spanning krijgt zodra je de auto in de achteruit zet.
Afbeelding
Afbeelding

In de middenconsole zit de monitor ingebouwd onder de radio. (Sorry voor de crocs, maar het gaat nou eenmaal om de persoon die er op loopt, niet hoe hij zich kleedtAfbeelding)
Afbeelding
Zowel de ontvanger als de monitor krijgen spanning van het achteruitrijsignaal van de hu-1205. Mijn telefoon stoort nog wel eens op de ontvanger zodat in het donker de monitor wel eens aan sprong, dat geeft een heel heldere flits. Daarom gaat de monitor nu aan als de achteruitversnelling ingeschakeld wordt.
Later heb ik dit aangepast omdat ik er voor een euro of vijf een niet-gespiegelde camera bij had. Deze zit aan de voorzijde.
Afbeelding
Niet per-sé nodig, maar het kán en blijkt toch reuze handig met inparkeren of de stopstreep bij het stoplicht. Ik heb de monitor nu aangesloten op het acc-contact van de radio. Dus de monitor krijgt spanning zodra het contact aan gaat. De ontvanger van de achteruitrijcamera krijgt pas spanning als de achteruit wordt ingeschakeld. Nu heb ik die acc-draad aangesloten op een losse schakelaar die in een dummy-knop in het dashboard hangt. Via die schakelaar wordt de (niet-gespiegelde!) voor-camera gevoed. De monitor heeft twee ingangen, in het boekje staat welke waarvoor is. De achteruitrij-ingang heeft voorrang op de vooruitrij-ingang. Dus heb je altijd beeld achteruit als de auto achteruit rijdt en beeld vooruit als de achteruitrijverlichting niet is ineschakeld. En je kunt met die losse schakelaar in de dummy-knop de vooruitrijcamera uitschakelen als je ‘s nachts rijdt, dat scheelt veel licht in de cabine.



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Basroggel
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 103
Lid geworden op: wo 03 apr 2019, 21:06
4
Model: S40
Type: 1.8
Bouwjaar: 1998
Roepnaam: Bas
Locatie: Roggel

Re: achteruitrijcamera

Bericht door Basroggel »

Te gek, bedankt voor jullie reacties! Ik ga het nog even laten bezinken, twijfel nog een beetje tussen een losse monitor of gelijk een dubbeldin radio kopen waar de camera op aangesloten kan worden.
Harmjan
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 138
Lid geworden op: ma 01 jan 2018, 21:26
6
Model: S40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 2001
Roepnaam: Harmjan
Locatie: Noordwolde (Groningen)

Re: achteruitrijcamera

Bericht door Harmjan »

Ik zou echt voor de dubbeledin gaan, meteen een degelijke Pioneer dan heb je ook een goede basis voor je audio, met HP speakers zul je je verbazen want ze klinken nog beter (ja echt) met een goede aftermarket, let op: goede radio! Vrijwel elke dubbeldin onder steunt ook de camera functie, ik heb een camera gekocht op bol.com voor 30 euro en inbouwen was een uurtje of 1.5 werk. de linkt staat wel op mijn webdagboek. Inderdaad super handig met inparkeren en het lijkt ook gewoon tof als je de radio ziet schakelen zodra hij in de achteruit gaat. De radio komt van marktplaats en ben ik zeer tevreden over. Ik had eerst een Kenwood dubbel DIN maar die dieet het op audio gebied langer niet zo goed als deze Pioneer. Het enige nadeel is dat bij onze 40's de radio's vrij laag zitten, Maar dit weegt bij lange na niet op tegen de voordelen. Ik hoop dat je hier wat aan hebt;) Veel succes;)
Basroggel
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 103
Lid geworden op: wo 03 apr 2019, 21:06
4
Model: S40
Type: 1.8
Bouwjaar: 1998
Roepnaam: Bas
Locatie: Roggel

Re: achteruitrijcamera

Bericht door Basroggel »

Heb er ook sterk over gedacht, maar heb nu een pioneer 1din radio en die voldoet ook prima.. en om dan alleen voor de camera een dubbeldin van nieuw 300 euro ofzo te kopen gaat me ook weer wat ver.. de enige extra reden voor een nieuwe radio zou dab+ zijn.. maar ook dat is niet zo veel waard
Harmjan
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 138
Lid geworden op: ma 01 jan 2018, 21:26
6
Model: S40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 2001
Roepnaam: Harmjan
Locatie: Noordwolde (Groningen)

Re: achteruitrijcamera

Bericht door Harmjan »

Daarom zou ik voor marktplaats gaan;)
Plaats reactie