Niet droog in de auto (bv water bij reservewiel)?

Onderdelen zoals bumpers, stoelen, dashboard, het vervangen ervan enz (Geen Verlichting)
Plaats reactie
Audiineenvolvo
Engine off
Berichten: 15
Lid geworden op: ma 20 jan 2014, 16:36
10
Model: V40
Type: 2.0
Bouwjaar: 1996

Lekkage interieur op 2 punten

Bericht door Audiineenvolvo »

Hi,

Ik ga straks eens goed kijken waar het water naar binnen komt, maar misschien hebben jullie alvast wat tips.

Mijn auto is van binnen erg vochtig, de ramen zijn aan de binnenkant erg nat. Ik zie dat er druppels in de auto vallen via 2 punten:

- aan de voorkant van de auto: voorzijde bovenkant bij de binnenverlichting/interieurverlichting
- achterbank : leeslampje rechts

>> Ik zie al wel dat de raamlijsten aan de voorkant (beide kanten van de voorruit) en op het dak loszitten.

Voor de duidelijkheid ff een plaatje uit de handleiding meegestuurd.

Afbeelding
sdirkx

Re: Lekkage interieur op 2 punten

Bericht door sdirkx »

Rubber rond antenne?
Audiineenvolvo
Engine off
Berichten: 15
Lid geworden op: ma 20 jan 2014, 16:36
10
Model: V40
Type: 2.0
Bouwjaar: 1996

Re: Lekkage interieur op 2 punten

Bericht door Audiineenvolvo »

Het rubbertje rond de antenne ben ik inderdaad ook al een paar keer op het forum tegengekomen, die ga ik sowieso "aanpakken".
Feddo
Idle
Idle
Berichten: 83
Lid geworden op: vr 01 feb 2013, 17:28
11
Model: V40
Type: 1.8 Bi-Fuel
Bouwjaar: 2003
Locatie: Amstelveen

Re: Stekker brandstofmeter

Bericht door Feddo »

Ik heb de rubber pakking van het achterlicht vervangen maar daarmee heb ik helaas het probleem niet opgelost: er komt nog steeds water naar binnen. Dat wordt zichtbaar als ik de auto besproei met een tuinslang. Het komt binnen op een lastige plek: tussen de binnenste en buitenste laag van het chassis, waardoor het lastig is om de precieze locatie van het lek te achterhalen. Ik heb er een foto van gemaakt:
Afbeelding
Heeft iemand dit ook meegemaakt en kan die me vertellen wat de volgende stap is om te achterhalen waar het lek zich bevindt? Het zou ook nog het rubber van de achterklep kunnen zijn, of misschien moet de klep strakker worden afgesteld ofzo. Daar is het in ieder geval wel in de buurt. Weet iemand nog een goede list om te achterhalen waar het water binnen komt?
Alvast bedankt.
Feddo
Idle
Idle
Berichten: 83
Lid geworden op: vr 01 feb 2013, 17:28
11
Model: V40
Type: 1.8 Bi-Fuel
Bouwjaar: 2003
Locatie: Amstelveen

Re: Niet droog in de auto (water bij reservewiel)?

Bericht door Feddo »

Waarschijnlijk ligt het aan mijn roofrails, omdat het water inderdaad al hoger de auto binnenkomt. Dus de roofrails worden mijn volgende target.
Wat me al opviel is dat je die plastic strip in het midden zo omhoog trekt (en tegen het chasis aankijkt), dat leek me niet de bedoeling, maar aan de andere kant was dat ook het geval dus zal het wel zo horen(?).
De roofrails er afhalen en dan kit er op doen in de naden lijkt mij dan de beste oplossing. Maar hoe haal ik die roofrails er af? Gewoon die schroefjes losdraaien?
Hier zag ik wel een topic:
http://www.volvo40forum.nl/forum/viewto ... 23&p=74344
maar ik zoek eigenlijk een stappenplan of een howto hoe ik mijn roofrail moet demonteren.
De afdekplaatjes hoop ik heel te kunnen laten.

Ik heb deze kit gekocht:
http://www.bison.nl/nl-nl/prod...to-marine/
maar die is niet zuurvrij (er zit azijnzuur in), kan dat op termijn nadelige effecten hebben voor de lak? Ik heb de fabrikant gebeld en zij beweerden van niet maar je weet maar nooit.
Feddo
Idle
Idle
Berichten: 83
Lid geworden op: vr 01 feb 2013, 17:28
11
Model: V40
Type: 1.8 Bi-Fuel
Bouwjaar: 2003
Locatie: Amstelveen

Re: Niet droog in de auto (water bij reservewiel)?

Bericht door Feddo »

ik heb me nu een beetje ingelezen, die roofrails er af halen is denk ik supersimpel:
Gewoon de beschermkappen aan de uiteinden er afhalen en dan de roofrails losschroeven.
Hopelijk gaan dat de bevestigingklemmetjes niet niet stuk bij het er af halen.
Vanwege de kou wel een goed idee om eerst de fohn er een tijdje op te zetten.
Gebruikersavatar
dutchlimits
5th Gear 1000rpm member
5th Gear 1000rpm member
Berichten: 1704
Lid geworden op: di 10 sep 2013, 23:48
10
Model: Andere
Roepnaam: Alex

Re: Niet droog in de auto (water bij reservewiel)?

Bericht door dutchlimits »

beste manier om te testen waar het water weg komt is een doek of spons ergens aan vast plakken, wordt het nat, daar lekt het....
Audi S7 4.0TFSI V8
Feddo
Idle
Idle
Berichten: 83
Lid geworden op: vr 01 feb 2013, 17:28
11
Model: V40
Type: 1.8 Bi-Fuel
Bouwjaar: 2003
Locatie: Amstelveen

Re: Niet droog in de auto (water bij reservewiel)?

Bericht door Feddo »

Zo ben ik er inderdaad achter gekomen waar het vandaan komt. Het komt aan de onderkant van het chassis er uit.
Maar waar stroomt het er in? Dat is lastig te achterhalen omdat ik geen spons of doek in het chassis onder de roofrails kan bevestigen, ik kan er gewoon niet bij.
Ik ga nu nog een experiment met de tuinslang uitvoeren om te kijken of het lek echt bij de roofrails zit: eerst laag op de wagen beginnen te sproeien en dan kijken of hij lekt. Zo ga ik langzaam naar boven en kijk ik op welk punt er wel water de auto in lekt.
De roofrails lijkt mij aannemelijk, maar het zou ook nog het rubber bij de antenne kunnen zijn. Of stroomt het water dan niet naar de zijkant en heb je dan een natte hemel / plafond?
Bedankt voor het meedenken
Gebruikersavatar
dutchlimits
5th Gear 1000rpm member
5th Gear 1000rpm member
Berichten: 1704
Lid geworden op: di 10 sep 2013, 23:48
10
Model: Andere
Roepnaam: Alex

Re: Niet droog in de auto (water bij reservewiel)?

Bericht door dutchlimits »

Lijkt mij dat je hemel nat is wanneer het de antenne is... je kunt proberen tape om je antenne heen te plakken en zien of dat helpt
Audi S7 4.0TFSI V8
Feddo
Idle
Idle
Berichten: 83
Lid geworden op: vr 01 feb 2013, 17:28
11
Model: V40
Type: 1.8 Bi-Fuel
Bouwjaar: 2003
Locatie: Amstelveen

Re: Niet droog in de auto (water bij reservewiel)?

Bericht door Feddo »

Die plakband is een goed idee.
De hemel is droog. Bovendien zit de lekkage echt aan zijkant en alleen links. Dus ik denk toch dat het de roofrails zijn. Gelukkig heb ik kit in de goede kleur (zwart). Maar voordat ik dat er op aanbreng, haal ik liever eerst de roofrails er af. Ik hoop dat dat gaat lukken zonder de afdekkappen te beschadigen.
Gebruikersavatar
MarcO
Beheerder
Beheerder
Berichten: 10692
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 23:45
14
Model: V60
Type: D5
Bouwjaar: 2013
Roepnaam: Marco
Locatie: Eanske

Re: Niet droog in de auto (water bij reservewiel)?

Bericht door MarcO »

Het kan ook zijn dat het binnen via het dak naar de zijkant lekt....en daar zichtbaar wordt.
De antenne is een veel voorkomend probleem, over dakrails die lekken heb ik nog nooit gehoord..(wil niet zeggen dat het niet kan hoor)
Feddo
Idle
Idle
Berichten: 83
Lid geworden op: vr 01 feb 2013, 17:28
11
Model: V40
Type: 1.8 Bi-Fuel
Bouwjaar: 2003
Locatie: Amstelveen

Re: Niet droog in de auto (water bij reservewiel)?

Bericht door Feddo »

Bedankt voor je interessante opmerking Marco. Het is wel een goed idee om eerst te kijken of het aan de antenne ligt voordat ik de afdekkappen van de roofrails sloop. Ik heb de rubber pakking van het achterlicht ook al voor niets vervangen. Dit lek vinden is vooral dingen uitsluiten heb ik gemerkt.

Maar kan het aan het rubber van de antenne liggen zonder dat mijn hemel nat wordt? Dat zou betekenen dat al het water binnendoor door het chassis loopt en er op 1 punt uit komt (langs de linkerkant van de achterklep tot helemaal op de bodem). Is het in dat geval niet waarschijnlijker dat ik het water op meerdere plekken zou moeten zien? Bijvoorbeeld ook aan de rechterkant.
Ik ga me nu maar eens verdiepen in de antenne...
Heeft er iemand al eerder een lek bij de antenne gehad? Hoe uitte dit zich?
Heeft er iemand al eerder een lek gehad bij de roofrails?

Ik heb trouwens ook een zwarte V40 (bifuel).
groet

Feddo
Feddo
Idle
Idle
Berichten: 83
Lid geworden op: vr 01 feb 2013, 17:28
11
Model: V40
Type: 1.8 Bi-Fuel
Bouwjaar: 2003
Locatie: Amstelveen

Re: Niet droog in de auto (water bij reservewiel)?

Bericht door Feddo »

Staat er ergens een how to van het vervangen van de antenne(rubber)? Is dat simpel of moeilijk?
Gebruikersavatar
dutchlimits
5th Gear 1000rpm member
5th Gear 1000rpm member
Berichten: 1704
Lid geworden op: di 10 sep 2013, 23:48
10
Model: Andere
Roepnaam: Alex

Re: Niet droog in de auto (water bij reservewiel)?

Bericht door dutchlimits »

Audi S7 4.0TFSI V8
Gebruikersavatar
MarcO
Beheerder
Beheerder
Berichten: 10692
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 23:45
14
Model: V60
Type: D5
Bouwjaar: 2013
Roepnaam: Marco
Locatie: Eanske

Re: Niet droog in de auto (water bij reservewiel)?

Bericht door MarcO »

Gebruikersavatar
dutchlimits
5th Gear 1000rpm member
5th Gear 1000rpm member
Berichten: 1704
Lid geworden op: di 10 sep 2013, 23:48
10
Model: Andere
Roepnaam: Alex

Re: Niet droog in de auto (water bij reservewiel)?

Bericht door dutchlimits »

Tja die is wat makkelijker inderdaad :P Ik heb altijd de neiging om te googelen
Audi S7 4.0TFSI V8
Feddo
Idle
Idle
Berichten: 83
Lid geworden op: vr 01 feb 2013, 17:28
11
Model: V40
Type: 1.8 Bi-Fuel
Bouwjaar: 2003
Locatie: Amstelveen

Re: Niet droog in de auto (water bij reservewiel)?

Bericht door Feddo »

Bedankt voor de links, maar ik zie in het Nederlandse threat dat de symptonen toch wel vochtplekken in de hemel zijn, en dat heb ik helemaal niet. Zou het dan wel aan deze ring kunnen liggen?
Het lijkt mij sterk dat als het daar naar binnenkomt het water helemaal naar 1 plek onderin het chassis wordt geleid. Volgens mij zou ik het dan op meerdere plekken moeten zien. Niet in de hemel dus!
Ook goed om te weten dat ik het rubbertje niet bij de dealer hoef proberen te halen.
Gebruikersavatar
dutchlimits
5th Gear 1000rpm member
5th Gear 1000rpm member
Berichten: 1704
Lid geworden op: di 10 sep 2013, 23:48
10
Model: Andere
Roepnaam: Alex

Re: Niet droog in de auto (water bij reservewiel)?

Bericht door dutchlimits »

beginnen met plakken dus, heb je meer duidelijkheid...
Audi S7 4.0TFSI V8
Feddo
Idle
Idle
Berichten: 83
Lid geworden op: vr 01 feb 2013, 17:28
11
Model: V40
Type: 1.8 Bi-Fuel
Bouwjaar: 2003
Locatie: Amstelveen

Re: Niet droog in de auto (water bij reservewiel)?

Bericht door Feddo »

Ga ik doen. Dit oplossen is vooral dingen uitsluiten.
Toch bedankt evenzogoed voor die Engelse URL, ik heb daar toch wel wat aan omdat ik het stuk interieur bij de speaker ook wil weghalen, zodat ik nog beter de loop van het water in kaart kan brengen.
Wacht eens, na bestuderen van de foto's zie ik dat dat toch geen zin gaat hebben omdat het water waarschijnlijk BINNEN het chassis naar beneden sijpelt. Dus die kap bij de speaker ga ik niet loshalen. Hebben die foto's toch nog nut gehad, nl. om dat te concluderen.
Gebruikersavatar
dutchlimits
5th Gear 1000rpm member
5th Gear 1000rpm member
Berichten: 1704
Lid geworden op: di 10 sep 2013, 23:48
10
Model: Andere
Roepnaam: Alex

Re: Niet droog in de auto (water bij reservewiel)?

Bericht door dutchlimits »

We komen er wel met ons allen :tumbup
Audi S7 4.0TFSI V8
Plaats reactie