Alles over Sierstrips & bumperstrips

Onderdelen zoals bumpers, stoelen, dashboard, het vervangen ervan enz (Geen Verlichting)
amazon69
Engine off
Berichten: 23
Lid geworden op: zo 28 jun 2009, 01:40
14

Re: het demonteren van de bumperstrips

Bericht door amazon69 »

Wanneer je je bumper heel wilt houden lijkt me dat een strak plan! Ik weet niet hoe ik dit het makkelijkste uit kan leggen, maar de strips van de bumpers zitten geklikt vast behalve aan de zijkant van de auto waar de sidemarkers in zitten daar zitten ze geschoven. Nog duidelijk :-D
marcelT4
Idle
Idle
Berichten: 42
Lid geworden op: do 14 jan 2010, 21:19
14
Model: V40
Type: T4
Bouwjaar: 1998

sierstrips op deuren demonteren

Bericht door marcelT4 »

Wie kan mij helpen,

Mijn v40 is voorzien van """""wortelnoten'''''''''''' sierstrips op de voor en achterportieren. Ook de middenconsole is wortelnoot. Ik vind het echt lelijk, want van 5 kilometer afstand zie je al dat het nep is.
Nu ga ik een en ander in aluminium spuiten (hoop dat dat wel mooi wordt).

Weet iemand hoe ik de strips op de deuren kan verwijderen, ik heb al wat zitten prutsen, maar ben bang dat ik iets afbreek....

hoor graag van jullie!
Gebruikersavatar
Dark Rider
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 132
Lid geworden op: di 23 jun 2009, 08:18
14

Re: sierstrips op deuren demonteren

Bericht door Dark Rider »

ff het hele deurpaneel eraf halen.Zit met klipjes en pinnetjes aan de binnenkant vast.
Afbeelding_____________________________________________________Afbeelding
To fast 4 you________________________________________________________________if its not blown it sucks
marcelT4
Idle
Idle
Berichten: 42
Lid geworden op: do 14 jan 2010, 21:19
14
Model: V40
Type: T4
Bouwjaar: 1998

Re: sierstrips op deuren demonteren

Bericht door marcelT4 »

Bedankt voor je reactie! Ik ga er vanavond gelijk mee aan de slag. Als ik klaar ben met het projectje zal ik wat foto's maken zodat je kunt zeggen wat je ervan vind....
marcelT4
Idle
Idle
Berichten: 42
Lid geworden op: do 14 jan 2010, 21:19
14
Model: V40
Type: T4
Bouwjaar: 1998

Re: sierstrips op deuren demonteren

Bericht door marcelT4 »

Het is allemaal gelukt, bijgaand wat foto's. Hoor graag wat jullie ervan vinden.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
krismazur
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 6662
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 19:20
14
Model: XC90
Bouwjaar: 2015
Roepnaam: Kris
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: sierstrips op deuren demonteren

Bericht door krismazur »

vind wat hebben dat kleurtje
lucht rosters en licht schakkelaar ook meegespoten?
Just call me Kris

Afbeelding
Flok

Re: sierstrips op deuren demonteren

Bericht door Flok »

NICE!! :tumbup
DenMen
Idle
Idle
Berichten: 46
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 15:05
14
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 1999
Locatie: Zoetermeer

Re: sierstrips op deuren demonteren

Bericht door DenMen »

Ziet er wel strak uit zo :tumbup
Volvo V40 1.8 / 04-1999 / 244 CLASSIC GREEN / DARK GREEN
Gebruikersavatar
Arie
40forum team
40forum team
Berichten: 5731
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 20:12
14
Model: V40new
Type: 1.6
Bouwjaar: 2013
Roepnaam: Arie
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: sierstrips op deuren demonteren

Bericht door Arie »

Is niet helemaal mijn smaak Marcel, maar ziet er erg netjes geslaagd uit. Petje af. :tumbup
You never have to do today again | Time waits for no one
Voorsteltopic <> Webdagboek
Afbeelding
2013 - V40 T3 Summum - kleur 705 Biarritz Blue metallic
2002 - S60 2,4T AWD - kleur 417 Nautic Blue Pearl
2000 - V40 1,8 Europa Kleur 329 Pure Silver
Gebruikersavatar
René
Beheerder
Beheerder
Berichten: 31970
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 18:18
14
Model: V40new
Type: 1.6
Bouwjaar: 2014
Roepnaam: Bompa
Locatie: Oldenzaal
Contacteer:

Re: sierstrips op deuren demonteren

Bericht door René »

Arie schreef:Is niet helemaal mijn smaak Marcel, maar ziet er erg netjes geslaagd uit. Petje af. :tumbup
+1
Afbeelding
Afbeelding V40new 1.6 T3 R-Design 2014 Afbeelding

2014 V40 1.6 R-Design 498 Caspian Blue Met.
2007 V70 2.4 Edition Sport 426 Silver Met.
marcelT4
Idle
Idle
Berichten: 42
Lid geworden op: do 14 jan 2010, 21:19
14
Model: V40
Type: T4
Bouwjaar: 1998

Re: sierstrips op deuren demonteren

Bericht door marcelT4 »

Lichtschakelaar en luchtuitstroom rechts heb ik niet gedaan.
Kreeg met geen mogelijkheid die k*t dingen uit mijn dash!
Probleem is dat je niet weet waar de palletjes en clipjes enzo zitten... dus iets te ruig en je kan nieuwe kopen...
misschien is het wel luiheid, maar na 45 minuten prutsen op de luchtuitstroom ben ik maar gestopt.
De bakjes in de deurpanelen heb ik ook niet gedaan. Volvo heeft inferieure coating op die dingen gespoten destijds... en na verloop van tijd zien ze er niet meer uit.
Ik wilde ze dus ook gaan spuiten, echter, toen ik ze met thinner ging ontvetten bleek die coating als sneeuw voor de zon te verdwijnen!!! dus ze zien er weer uit als nieuw!

hier een foto van voor en na.....
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
René
Beheerder
Beheerder
Berichten: 31970
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 18:18
14
Model: V40new
Type: 1.6
Bouwjaar: 2014
Roepnaam: Bompa
Locatie: Oldenzaal
Contacteer:

Re: sierstrips op deuren demonteren

Bericht door René »

Kijk, dat is netjes werk. :-D
Afbeelding
Afbeelding V40new 1.6 T3 R-Design 2014 Afbeelding

2014 V40 1.6 R-Design 498 Caspian Blue Met.
2007 V70 2.4 Edition Sport 426 Silver Met.
Gebruikersavatar
leigh
2nd Gear member
2nd Gear member
Berichten: 218
Lid geworden op: di 02 feb 2010, 11:43
14
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 1997
Locatie: Groningen

Re: sierstrips op deuren demonteren

Bericht door leigh »

ZO :tumbup dat ziet er beter uit als en halve noten boom in de auto!

Vraagje, hoe ben je te werk gegaan en wat heb je allemaal gebruikt... je mag me ook wel even en pm sturen hoor, de bakjes in de deuren met thinner is en goed idee, want die bij mij zijn ook zwaar beschadigd!

Ben benieuwd

Want dit word mijn projectje
Volvo Luxe
Edwinv40
Idle
Idle
Berichten: 53
Lid geworden op: di 12 jan 2010, 11:59
14

Re: sierstrips op deuren demonteren

Bericht door Edwinv40 »

Nee, geen pm :swear . Gewoon hier posten, dan hebben andere leden er ook wat aan.
marcelT4
Idle
Idle
Berichten: 42
Lid geworden op: do 14 jan 2010, 21:19
14
Model: V40
Type: T4
Bouwjaar: 1998

Re: sierstrips op deuren demonteren

Bericht door marcelT4 »

Ik ben inmiddels een HOW TO aan het maken met wat foto's, dus check dit bericht vanavond of morgen nog ff...
marcelT4
Idle
Idle
Berichten: 42
Lid geworden op: do 14 jan 2010, 21:19
14
Model: V40
Type: T4
Bouwjaar: 1998

Re: sierstrips op deuren demonteren

Bericht door marcelT4 »

Nou, daar is ie dan. Hoe spuit ik mijn dash...

Benodigdheden:
Afbeelding
1 Primer
2 ALu look spuitlak (Karwei "trendy specials" Kleurkode 000993, silverline alu effect, 9 euro)
3 blanke lak

DEMONTEREN
Verwijder het bakje boven je asbak (deze schuift er zo uit als het goed is). Je ziet dan een drietal schroeven, deze losdraaien
Afbeelding

Je kunt nu de asbak verwijderen.
Vervolgens verwijder je onderstaand paneel. Deze zit vast met clipjes. Gewoon voorzichtig met een schroevendraaier het paneeltje losklikken. (als je deze wilt spuiten is afplakken van de drie rondingen wel lastig. ik heb ervoor gekozen om er eerst tape op te plakken en dan met een scherp afbreekmesje de contouren van de ronding te volgen.)
Afbeelding


Als je het paneel verwijderd heb zie je twee schroeven op de plek waar ik de blauwe pijltjes heb gezet. (de schroeven zijn op mijn foto niet zichtbaar, deze zitten dus achter het paneel. Als je ze losgedraaid hebt kan je het hele middenstuk van je console verwijderen.
Afbeelding
Het onderste stukje van je console kun je losklikken met een schroevendraaier, deze zit met clipjes vast.
Afbeelding
De luchtuitstroomopeningen zitten vast met clipjes. Dit is een voorzichtig werkje hoor. Neem er de tijd voor zodat er niets afbreekt.

De strip op het dashboardkastje openen. vanuit de binnenkant twee schroeven losdraaien. je kan de strip nu verwijderen (zit op 6 plekken ook nog vast met clipjes, dus gewoon een schroevedraaier ertussen zetten.
Afbeelding

De electrische raambediening kun je verwijderen met een schroevendraaier. Deze zit vast met clipjes.
Afbeelding

Om de sierstrips van je deuren te verwijderen dien je het hele deurpaneel te verwijderen.

Klepje opwippen met schroevendraaier en daaronder de schroef losdraaien
Afbeelding
Schroef losdraaien
Afbeelding
dopjes verwijderen en schroeven losdraaien
Afbeelding
Afbeelding
De onderkant van je deurpaneel zit met clips vast. Gewoon lostrekken vanaf de onderkant.
Als je het paneel los hebt zie je aan de achterkant een viertal plekken waar je sierstrip vast zit. het zijn een soort ijzeren bevestigingsringetjes. Deze zijn welhaast onmogelijk te verwijderen zonder ze kapot te maken. Ik heb ze gewoon doorgeknipt. Bij het terugzetten van de strips blijven deze al goed op hun plek zitten. Ik heb ervoor gekozen om ze met dubbelzijdig tape extra vast te zetten. Ze blijven mooi op hun plaats zitten, dus laat je niet afschrikken om de ringetjes kapot te knippen.

Als het goed is heb je nu alles los liggen.
- Niet schuren, enkel schoonmaken met Thinner is goed genoeg.
- eerst een laag primer spuiten, deze is na ca 30 minuten al redelijk droog.
- na een uur uitharden spuit je de alu effect verf erop, deze droogt ook snel, maar ik zou nog een uur of drie wachten met;
- het spuiten van de blanke laklaag. (deze moet zeker 12 uur goed uitharden voordat je het weer terugzet in de auto. Ik heb het een nacht laten drogen.

(je kan ook kiezen om geen blanke laklaag erop te spuiten, de alu look komt dan beter tot zijn recht, echter, het is wel krasgevoelig en aangezien mijn zoontje twee jaar oud is ben ik bang dat de verf er binnen de kortste keren afgekrabt is)

het is misschien handig om een foto te maken van de diverse stekkers voordat je ze verwijderd. (bv bij de raambediening). zo weet je bij het installeren precies welke stekker waarin moet.

Hoop dat jullie er wat mee kunnen, mocht je nog iets willen weten dan hoor ik het wel.
mzzzzl Marcel
Thijs077

Re: sierstrips op deuren demonteren

Bericht door Thijs077 »

Resultaat is erg mooi moet ik wel zeggen. Goeie how to ook.
huub1
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 585
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 18:52
14
Model: S60
Bouwjaar: 2001
Locatie: Schimmert/Nuth

Re: sierstrips op deuren demonteren

Bericht door huub1 »

Dit schreef Marceel:
Niet schuren, enkel schoonmaken met Thinner is goed genoeg.
- eerst een laag primer spuiten, deze is na ca 30 minuten al redelijk droog.


Als je geen kunstofprimer hebt gebruikt (en dat vermoed ik omdat je zegt dat deze 30 minuten moet drogen en dat is met kunstofprimer niet) dan vind ik dat je niet kan volstaan met alleen schoonmaken met thinner.
Want kustofprimer hecht beter op gladde oppervlakten is mijn ervaring.
Ik denk dat je later problemen gaat krijgen met de hechting m.a.w. dat de lak los gaat laten, ik zou zo niet te werk zijn gegean dat risico had ik niet genomen.Maar ja wie ben ik en het is uiteraard mijn mening.
Huub
Als je denkt dat je iets niet meer weet, dan weet je dát tenminste nog. (J.V.D.Cruijsen)
Het lijkt simpel, en dat is het ook.
Hellraiser
Engine off
Berichten: 4
Lid geworden op: do 02 sep 2010, 19:30
13

Re: sierstrips op deuren demonteren

Bericht door Hellraiser »

Idd super! Denk de eerste mod bij de V40 die ik momenteel op het oog heb :-D
marcelT4
Idle
Idle
Berichten: 42
Lid geworden op: do 14 jan 2010, 21:19
14
Model: V40
Type: T4
Bouwjaar: 1998

Re: sierstrips op deuren demonteren

Bericht door marcelT4 »

@Huub
na 30 minuten is hij al redelijk droog. De tweede laag spuit je pas later, in mijn how to ga ik uit van 1 uur. Volgens de spuitbus is de primer na 2 uur overspuitbaar. Na 1 uur kan je echter de volgende laag al aanbrengen.
Ik heb dit kunstje ook al in mijn vorige auto (Alfa 156) gedaan. Heb er nog 5 jaar plezier van gehad zonder enig afbladderen van de verf.
Het gaat immers om interieurdelen. Als ik bijvoorbeeld een bumper zou doen zou de aanpak wellicht anders zijn. Deze staat namelijk bloot aan de elementen en steenslag e.d.

Als iemand zijn dash wilt gaan spuiten kan hij natuurlijk altijd kiezen voor specifieke kunststofprimer. Bij mij op de bus stond "voor metaal, hout, steen en de meeste harde kunststoffen".
Plaats reactie