Overige vragen over de stoelen; bv piepen, zithoogte, speling enz

Onderdelen zoals bumpers, stoelen, dashboard, het vervangen ervan enz (Geen Verlichting)
Volvo knuppel
5th Gear 1000rpm member
5th Gear 1000rpm member
Berichten: 1214
Lid geworden op: ma 08 jun 2009, 14:05
14
Model: XC90
Bouwjaar: 2001
Roepnaam: Evert
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Beroerde zitpositie.. iemand ook last van?

Bericht door Volvo knuppel »

Het is ookvan de zotte eigenlijk maar met elk merk zal iemand wel niet lekker zitten.
Halfords, genoeg keuzen en het werkt immer nog prima.
Stap uitgerust uit de auto, zit dan wel minder makkelijk maar kom er fitter uit als met andere auto's.
Volvo knuppels dagboek Leef nu, morgen bestaat niet.
Wouter
Veteraan
Veteraan
Berichten: 1737
Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 19:20
14
Model: V70
Bouwjaar: 2000
Roepnaam: Wouter

Alles over de stoelen; overige vragen bv piepen, zithoogte

Bericht door Wouter »

Gebruik :
- Glijlager vet (bijv Shimano Montagepasta), deze is vaak wit van kleur en met een klein kwastje smeerbaar op te brengen.
- Fiets/derailleur all weather vet (bijv Cyclon ATB All Weather Lube), deze zit een doseerdruppelflacon waardoor je deze goed gedoseerd kan aanbrengen.

Zelf adviseer ik geen siliconenspray, omdat dit te gemakkelijk op de bekleding komt. Alleen op onbereikbare plaatsen, samen met een opvang/overspray doekje.

Hieronder de smeerpunten:

Gasveer draaipunten en as
Afbeelding

Schanier en lock punten van passagierstoel rugleuning kantel mechanisme
Afbeelding

Voor en achterzijde van de stoel rail
Afbeelding

Hoogteafstel draai- en schuifpunten
Afbeelding

Beweeg alle delen goed een aantal keren heen en weer, haal daarna met een schone doek de overtollige smering weg.

Veel succes Wouter
Thijs077

Re: Wat te doen tegen piepende/krakende voorstoelen.

Bericht door Thijs077 »

Uitmuntend, :tumbup heb er namelijk last van. Wordt je niet goed van van dat gekraak.

Waar kun je die spullen kopen? Bij een brezan of zo.

Kun je dit ook gebruiken voor de scharnieren van je deuren en de lifters van je achterklep.
Gebruikersavatar
Martijn_B
2nd Gear member
2nd Gear member
Berichten: 270
Lid geworden op: wo 24 mar 2010, 12:08
14
Locatie: delft

Re: Wat te doen tegen piepende/krakende voorstoelen.

Bericht door Martijn_B »

@Thijs077-> Ja, ja en ja :)
2002 Volvo S40 1.8 Europa Sports Exclusive Navigator in Sapphire Black Metallic

www.wax-on.nl voor al je poetsspullen!
ClearKote , Dodo Juice, Mothers Wax, DAP 500/900, Collinite, EuroW, Monello
Thijs077

Re: Wat te doen tegen piepende/krakende voorstoelen.

Bericht door Thijs077 »

Martijn_B schreef:@Thijs077-> Ja, ja en ja :)
Da's mooi, ga ik van de week even kijken.
schaefer
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 723
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 20:19
14
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 1997
Locatie: Hengelo

Re: Wat te doen tegen piepende/krakende voorstoelen.

Bericht door schaefer »

ik zet altijd me radio aan :tumbup
Volvo....niets anders!
Volvo 440 1.8 DLI '93 (verkocht)
Volvo S40 1.8 LPI '97
Gebruikersavatar
Benski
Idle
Idle
Berichten: 43
Lid geworden op: wo 22 dec 2010, 23:49
13
Locatie: Wenum Wiesel

Re: Beroerde zitpositie.. iemand ook last van?

Bericht door Benski »

Ik heb deels hetzelfde probleem, maar dat heeft deels te maken met mijn ietwat langere benen.
Raar te horen dat mensen bmw slecht vinden zitten. Ben zojuist overgestapt van een e34 5 serie naar de v40 en zal zeker aanpassingen moeten doen om net zo comfortabel te zitten als in de 5.

Ik denk niet dat het probleem in de stoelen zit, althans niet voor mij. Het is voor mij de verhouding stuur/pedalen. Die is niet goed en niet verstelbaar voor mensen met mijn lichaamsbouw. Als ik zodanig zit dat ik de armen zowat volledig moet strekken om het stuur vast te pakken, stuur in de hoogste stand heb staan, dan nog komen mijn benen tegen het stuur aan.

De oplossing die ik ervoor bedacht heb (en ga uitvoeren als ik weet wat wel en niet kan) is de stoel nog lager zetten dan laagste stand, en stuur 10cm dichter naar me toe halen.
Sanity is highly overrated
yellow

Re: Beroerde zitpositie.. iemand ook last van?

Bericht door yellow »

Ik heb de afgelopen 6 jaar 220.000 km in een 2001 VW-passat TDI gereden,
en nu sinds 1 week 600 km in een Volvo S40.

Bij de eerste meters de stoel en spiegels gesteld, en het staat nog net zo.
De stoelen zijn wel een stukje korter t.o.v de Passat, maar de S40 zit zeker prima.
Tot nu toe nog geen centje pijn gehad.

Ik ben 1.96 meter lang en weeg 95 Kg, en heb m'n plekje wel gevonden in de S40. phase 1 in het leer.
Gebruikersavatar
Benski
Idle
Idle
Berichten: 43
Lid geworden op: wo 22 dec 2010, 23:49
13
Locatie: Wenum Wiesel

Interieur: zitpositie aanpassen

Bericht door Benski »

Ok heb nu een aantal weken in de V rondtgereden, en alhoewel de wagen me prima bevalt verder, zit ik toch met de zitpositie.
Momenteel heb ik de armen bijna gestrekt naar het stuur (te ver weg eigenlijk) stuur staat in hoogste positie en stoel in de allerlaagste stand, echter ik zit nog steeds met knieën tegen het dashboard aan, en de bovenbenen klem onder het stuur.

Dit is, voor mij, alles behalve een ideale positie, en vraag me af of er bekende oplossingen zijn?

Frapant vindt ik ook dat ik in andere auto's in dezelfde klasse, gewoon een veel, echt HEEL veel betere zitpositie kan bereiken. Helaas zijn de meeste touring/stationwagens in die klasse en bouwjaar, saaie vierkante wagens.
Ik vindt de V40 een geweldige wagen, maar als er geen bekende, niet al te dure methodes zijn, om de positie aan te passen, dan ga ik toch nadenken over het wederom verkopen van de V, ten behoeve van een E36 3 serie, dan maar een sedan, maar die knieën aan het dash, geven me geen lekker gevoel, moet er niet aan denken wat er kan gebeuren als iemand me frontaal raakt.

Dus, iemand ideeën? Er zijn maar 2 dingen bedenkbaar in mijn optiek, die beiden zullen moeten gebeuren:

- stuur moet meer naar me toe, zeker 10cm
- stoel zal nog lager moeten, minimaal 2 a 3 cm, liefst meer.

Alvast bedankt voor het meedenken.
Sanity is highly overrated
sdirkx

Re: Beroerde zitpositie.. iemand ook last van?

Bericht door sdirkx »

Ben je heel lang ofzo? Hier ook over de 1,90m maar geen problemen.
Gebruikersavatar
Benski
Idle
Idle
Berichten: 43
Lid geworden op: wo 22 dec 2010, 23:49
13
Locatie: Wenum Wiesel

Re: Beroerde zitpositie.. iemand ook last van?

Bericht door Benski »

sdirkx schreef:Ben je heel lang ofzo? Hier ook over de 1,90m maar geen problemen.
1:92, maar de verhoudingen zullen wel anders liggen.
Ben gewent om ruimte te hebben voor de benen, stuur is te ver weg, ik weet dat meeste mensen met licht gebogen, tot zelfs gestrekte armen achter het stuur zitten, maar dat is een zeer slechte houding.

Ik zit gewoon niet goed, ok, vergeleken met de 5 serie die ik had, begrijpelijk, maar vergeleken met mijn zusjes e36, enorm verschil voor 2 auto;s van hetzelfde caliber
Sanity is highly overrated
sdirkx

Re: Beroerde zitpositie.. iemand ook last van?

Bericht door sdirkx »

Ik moet ook nog 's 'n keer een 3-serie uitproberen, want dat wordt misschien m'n volgende auto (over enkele jaren).
yellow

Re: Beroerde zitpositie.. iemand ook last van?

Bericht door yellow »

Bestaat de firma Scheel nog?
Die maken autostoelen op maat voor iedere auto, en aangepast aan het interieur, en het allerbelangrijkste jou lichaam.
Ze zijn we prijzig maar dan heb je wel een stoel.
En waarschijnlijk kun je die dan weer overzetten in je volgende (volvo?) auto.

http://www.scheel.nl
MikeS40
Idle
Idle
Berichten: 67
Lid geworden op: do 03 mar 2011, 18:46
13
Model: S40
Bouwjaar: 2001
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Beroerde zitpositie.. iemand ook last van?

Bericht door MikeS40 »

De twee knoppen aan de zijkant stoel linksonder.....

Pas met wat kracht en in alle 3D krachten testend kiepte de
stoel ineens iets achterover, en plots zat ik een de lekkerste
fauteuil ooit.

Met mijn lange bovenbenen heb ik steun nodig tot vlak bij
mijn knieen. Met het iets naar achter knikken van de hele
stoel (niet de leuning) ontlast je je lange benen compleet.

Na een volle tank benzine en gas opgereden te hebben (950km) uitgestapt zonder enige pijntje.

Dat was in mijn Phase 1 met half leer. Mijn Phase II stoelen gedragen zich ook zo. Die heb ik ook moeten kiepen, en kostte ook weer wat kracht. Heb dan nu vol leer en zit volgens mij precies hetzelfde, prinsheerlijk.
Video ! [url]http://www.majik.nl/s40.wmv[/url]
Video 2 [url]http://www.majik.nl/s40-2.wmv[/url]
Video 3 [url]http://www.majik.nl/s40-3.wmv[/url]
Video 4 [url]http://www.majik.nl/s40-4.wmv[/url]
Boemeltje
Idle
Idle
Berichten: 41
Lid geworden op: ma 27 dec 2010, 13:42
13
Model: S40
Type: 2.0
Bouwjaar: 1997

Re: Interieur: zitpositie aanpassen

Bericht door Boemeltje »

Benski schreef:Ok heb nu een aantal weken in de V rondtgereden, en alhoewel de wagen me prima bevalt verder, zit ik toch met de zitpositie.
Momenteel heb ik de armen bijna gestrekt naar het stuur (te ver weg eigenlijk) stuur staat in hoogste positie en stoel in de allerlaagste stand, echter ik zit nog steeds met knieën tegen het dashboard aan, en de bovenbenen klem onder het stuur.

Dit is, voor mij, alles behalve een ideale positie, en vraag me af of er bekende oplossingen zijn?

Frapant vindt ik ook dat ik in andere auto's in dezelfde klasse, gewoon een veel, echt HEEL veel betere zitpositie kan bereiken. Helaas zijn de meeste touring/stationwagens in die klasse en bouwjaar, saaie vierkante wagens.
Ik vindt de V40 een geweldige wagen, maar als er geen bekende, niet al te dure methodes zijn, om de positie aan te passen, dan ga ik toch nadenken over het wederom verkopen van de V, ten behoeve van een E36 3 serie, dan maar een sedan, maar die knieën aan het dash, geven me geen lekker gevoel, moet er niet aan denken wat er kan gebeuren als iemand me frontaal raakt.

Dus, iemand ideeën? Er zijn maar 2 dingen bedenkbaar in mijn optiek, die beiden zullen moeten gebeuren:

- stuur moet meer naar me toe, zeker 10cm
- stoel zal nog lager moeten, minimaal 2 a 3 cm, liefst meer.

Alvast bedankt voor het meedenken.
Samen met het verhaal van de topic starter kan ik me hier ook in vinden. Los van het feit dat ik continu bezig ben de stoel te verstellen (mis ook de steun in precies de onderrug, lendensteun helpt iets te hoog, onderin zit haast geen steun an je schuift vooruit) kan ik het niet voor elkaar krijgen om goed te zitten in verhouding tot het stuur.
Of ik zit te recht op (wat in de rug dan weer onaangenaam is omdat ik onderin geen steun heb) of ik zit onderuitgezakt, en dan kan ik de polsen absoluut niet bovenop het stuur krijgen. Om dat op te lossen heb ik de stoel nu zo ver naar voren staan dat ik er echt in moet schuiven :tumbdown
daan27
3rd Gear member
3rd Gear member
Berichten: 320
Lid geworden op: do 27 jan 2011, 21:28
13
Model: V50
Type: 2.0
Bouwjaar: 2012
Locatie: Alkmaar

Re: Beroerde zitpositie.. iemand ook last van?

Bericht door daan27 »

Ik heb altijd (ongeveer 6 jaar) BMW gereden en daar zat ik toch net wat beter in. Ik herken wel het gevoel van "op de bok" zitten, en de korte zittingen. Ik heb ook all verschillende instelling geprobeerd maar de stoel kan gewoon niet lager. Bij BMW kan dat wel, lekker laag zitten. Ik denk dat het gewoon niet anders kan qua instellingen. Verder zijn de stoelen natuurlijk op vele manieren in te stellen.

Voor de rest vind ik de zijdelingse steun in de bochten erg goed.

Gewoon blijven proberen de beste zit te vinden denk ik maar. Maar ik ben het wel een beetje met je eens.
Volvo V40 2.0 sports navigator 2003
Volvo V50 2.0F R-Design 2012 Ice White
Gebruikersavatar
KoenT4
Engine off
Berichten: 15
Lid geworden op: ma 08 feb 2010, 19:42
14
Model: S40
Type: T4
Bouwjaar: 1998
Locatie: Spijkenisse

Re: Beroerde zitpositie.. iemand ook last van?

Bericht door KoenT4 »

Zouden de voorstoelen van een lancer evo 4 een optie zijn?. De evo 4 en de s/v40 delen namelijk het zelfde chassis e.d. Die stoelen bieden veel meer steun (zijn recaro's :tumbup). Dan zou je op de sloop de stoel sledes moeten vergelijken en kijken of het past of pas te maken is.
Volvo S40 T4 '98
Gebruikersavatar
COOLV40
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 193
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 20:47
13
Locatie: 't leven is goed in het brabantse land

Re: Beroerde zitpositie.. iemand ook last van?

Bericht door COOLV40 »

In een BMW 5 serie met electrisch verstelbare comfortzetels kan zowel de REUS als KLEIN DUIMPJE een ideale zitpositie vinden.
Maar ja die stoelen zijn ook werkelijk in alle richtingen traploos te verstellen evenals de lendesteun.
Kost wat maar dan heb je ook wat.
In de V40 missen de stoelen helaas wat stelmogelijkheden, met name de hoogte is bij mij het probleem en de lendesteun die te hoog zit.
Verder zitten de stoelen uitstekend, ook met mij lengte van 1,90.
Afbeelding
myalexx
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 4745
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 16:11
14
Model: V60
Type: D4
Bouwjaar: 2015
Roepnaam: Alex
Locatie: Waterland

Re: Beroerde zitpositie.. iemand ook last van?

Bericht door myalexx »

Voor de X40 zijn losse kussens / vullingen leverbaar die erin kan doen voor extra steun.

Bron: Vadis.
Genuine Volvo – There is no substitute
Volvo V60 D4 AUT '15
Volvo V40 T4 AUT '02 Heico Edition
Volvo S40 T4 AUT '98
TijnSV40
Idle
Idle
Berichten: 81
Lid geworden op: do 05 apr 2012, 23:49
11
Model: V40
Type: T4
Bouwjaar: 1997
Locatie: Leiden

Stoelhoogte instelling werkt niet (beide stoelen)

Bericht door TijnSV40 »

beide stoelen werkt de hoogte instelling van de zitting niet (meer).

Is dit iets wat zomaar kan afbreken ? Of zit het dan misschien niet goed gemonteerd ?

De stoelen eruit halen om te kijken, is dat simpel te doen ? Of moet je dan de halve auto uit elkaar schroeven ?

Gaat om een v40 uit '97 (ph1)
Verandering van merk doet rijden...

V40 T4, compleet standaard
Plaats reactie