Overige vragen over de stoelen; bv piepen, zithoogte, speling enz

Onderdelen zoals bumpers, stoelen, dashboard, het vervangen ervan enz (Geen Verlichting)
Gebruikersavatar
giligang
3rd Gear member
3rd Gear member
Berichten: 359
Lid geworden op: do 03 mei 2018, 13:25
5
Model: V70
Bouwjaar: 2000
Roepnaam: Gilian
Locatie: Weesp

Re: Overige vragen over de stoelen; bv piepen, zithoogte enz

Bericht door giligang »

hervelt schreef: wo 09 mei 2018, 15:19 Kan goed zijn dat Volvo "dikker" in de airbags zit dan Mitsubishi.
Volvo is altijd al heel erg op veiligheid georiënteerd en innoverend bezig geweest.

Je kan wel een CEM hebben maar alle daarom aangesloten apparatuur moet wel ingeprogrammeerd worden/zijn.
De CEM software zal zeker niet 1 op 1 hetzelfde zijn als van Volvo.
Ik heb net contact gehad met iemand op het Mitsu-forum. Hij heeft me het een en ander uitgelegd en ik ben tot de conclusie gekomen dat Phase 1 stoelen toch echt wel de makkelijkere optie zijn. Dus het is maar goed dat de set die ik op het oog had, ook Phase 1 is. Daarmee is het alleen een kwestie van de SRS stekker onder de stoelen voorzien van een weerstandje, zodat het SRS lampje niet blijft branden. En daarmee is het alleen een kwestie van alles monteren. Binnenkort wordt het dus even een ritje naar Friesland om die mooie set stoelen op te halen!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Volvo V70 2.3 T5 Prins LPG (2000)
Volvo V70 2.4T Vialle LPG (2002)
Volvo V40 1.8 Bi-Fuel(2003)
Mitsubishi Carisma 1.8 GDI(2002)
Mitsubishi Carisma 1.6 GL(1997)
Fiat Panda Edizione Cool 1.3 (2010)
Suzuki Swift 1.3 GS (1994)
hervelt
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 1304
Lid geworden op: ma 12 dec 2011, 23:17
12
Model: V40
Type: 1.9D 115pk
Bouwjaar: 2003
Roepnaam: Johan
Locatie: Breda

Re: Overige vragen over de stoelen; bv piepen, zithoogte enz

Bericht door hervelt »

Zitten die stoelen in een auto die wordt gesloopt ?
Ik vind ze nogal "verwaarloosd" overkomen. (Krik in de auto ?)

De foto's zijn ook niet scherp.
Ik zou wat duidelijkere foto's vragen van vooral de bestuurders stoel. (In de buurt van de gordel)
Die zijn altijd het snelst beschadigd of doorgesleten.

Weerstandje plaatsen is me duidelijk maar behoud je dan ook nog de werking van de stoel airbags ?
V40 1.9D 115 pk Europa Sports 2003 (met HU-1205 & Grom USB2 module)
Gebruikersavatar
giligang
3rd Gear member
3rd Gear member
Berichten: 359
Lid geworden op: do 03 mei 2018, 13:25
5
Model: V70
Bouwjaar: 2000
Roepnaam: Gilian
Locatie: Weesp

Re: Overige vragen over de stoelen; bv piepen, zithoogte enz

Bericht door giligang »

hervelt schreef: ma 14 mei 2018, 22:47 Zitten die stoelen in een auto die wordt gesloopt ?
Ik vind ze nogal "verwaarloosd" overkomen. (Krik in de auto ?)

De foto's zijn ook niet scherp.
Ik zou wat duidelijkere foto's vragen van vooral de bestuurders stoel. (In de buurt van de gordel)
Die zijn altijd het snelst beschadigd of doorgesleten.

Weerstandje plaatsen is me duidelijk maar behoud je dan ook nog de werking van de stoel airbags ?
Ik kan de set voor € 75 overnemen, dus ik verwacht sowieso geen nieuwe stoelen. De auto waar de set uitkomt gaat niet naar de sloop, maar wordt wel voor onderdelen verkocht. Ik denk dat het daarom nogal rommelig over komt. Maar inmiddels heb ik waarschijnlijk een andere set voor ogen, ik moet hier nog foto's ontvangen, maar wat me er over verteld is, heeft me wel enthousiast gemaakt!
Volvo V70 2.3 T5 Prins LPG (2000)
Volvo V70 2.4T Vialle LPG (2002)
Volvo V40 1.8 Bi-Fuel(2003)
Mitsubishi Carisma 1.8 GDI(2002)
Mitsubishi Carisma 1.6 GL(1997)
Fiat Panda Edizione Cool 1.3 (2010)
Suzuki Swift 1.3 GS (1994)
Gebruikersavatar
giligang
3rd Gear member
3rd Gear member
Berichten: 359
Lid geworden op: do 03 mei 2018, 13:25
5
Model: V70
Bouwjaar: 2000
Roepnaam: Gilian
Locatie: Weesp

Re: Overige vragen over de stoelen; bv piepen, zithoogte enz

Bericht door giligang »

Het is inmiddels al weer enige tijd geleden dat ik dit forum bezocht heb. Maar nu maar even een kleine update.
Ik heb van Harmjan een PH1 set gekocht in redelijk staat(in ieder geval beter dan die van de onderstaande foto's!) voor een prikkie! :afro De voorstoelen zitten er in. Ik moet alleen nog even kijken wanneer ik de gelegenheid heb om ook de achterbank te vervangen. Ook heb ik inmiddels veerpoten van een T4 aan de voorkant zitten. Voor de achterkant heb nu ook poten binnen, weliswaar van een 2.0T. Ook deze moeten nog wel gemonteerd worden alleen... Maar alles op z'n tijd.
Ook heb ik nu sport remblokken en -schijven (wel voor en achter!) zitten.

Afbeelding

(Excuses voor de slechte foto ;) )
Volvo V70 2.3 T5 Prins LPG (2000)
Volvo V70 2.4T Vialle LPG (2002)
Volvo V40 1.8 Bi-Fuel(2003)
Mitsubishi Carisma 1.8 GDI(2002)
Mitsubishi Carisma 1.6 GL(1997)
Fiat Panda Edizione Cool 1.3 (2010)
Suzuki Swift 1.3 GS (1994)
Gebruikersavatar
Horecaspoilert
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 365
Lid geworden op: di 16 aug 2016, 21:44
7
Model: V40
Type: 2.0
Bouwjaar: 2004
Roepnaam: André
Locatie: Tholen, Zeeland

Speling op de stoel

Bericht door Horecaspoilert »

Zijn er toevallig forummers die ooit problemen hebben gehad met de elektrisch bediende stoel? Ik heb er een heel goedkoop van de sloop. De sloopauto had rond de 350K op de teller. De bekleding was heel goed, dus ingebouwd in mijn V, na het later alsnog ophalen van de stekker met ader voor de spanningsvoorziening van de stelmotoren. Ruim 2,5 uur bezig geweest met het inbouwen allemaal. Nu zit eindelijk die stoel er in en nu kantelt de hele stoel (dus niet alleen de rugleuning) ongeveer een centimeter naar voren bij het remmen. Het zit niet in het whips systeem maar lijkt in de scharnieren te zitten van het omhoog en omlaag stellen. Heeft iemand wel eens zo’n stoel gerepareerd? Of wordt ik de eerste? Dan zet ik namelijk tijdelijk de oude stoel terug en kan ik op het gemakje de boel uit elkaar halen en nieuwe lagerbusjes kopen of zelf draaien...


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
volvobolide71
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 1063
Lid geworden op: do 29 dec 2016, 13:24
7
Model: V50
Type: 2.0
Bouwjaar: 2008
Roepnaam: Paul
Locatie: Oud-Beijerland
Contacteer:

Re: Speling op de stoel

Bericht door volvobolide71 »

Ik had met de kerstvakantie ook stoelen op de sloop gehaald gigantische speling op de bestuurdersstoel ik ga de bekleding overzetten op een andere stoel thuis met inbouwen kwam ik er achter baalde er stevig van

Verstuurd vanaf mijn H8324 met Tapatalk

JohnnyV40
4th Gear member
4th Gear member
Berichten: 427
Lid geworden op: za 10 feb 2018, 20:18
6
Model: V40
Type: 2.0
Bouwjaar: 2003
Roepnaam: John
Locatie: Omgeving Tiel

Re: Speling op de stoel

Bericht door JohnnyV40 »

Mijn bestuurdersstoel heeft ook wat speling. Als ik naast de auto sta en ik pak hem bij de zitting en de hoofdsteun dan heb ik iets speling.Denk zelf dat er slijtage op de rail zit waar hij op schuift. Is hier iets aan te doen ? Ben zelf bang van niet.
Gebruikersavatar
Horecaspoilert
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 365
Lid geworden op: di 16 aug 2016, 21:44
7
Model: V40
Type: 2.0
Bouwjaar: 2004
Roepnaam: André
Locatie: Tholen, Zeeland

Re: Overige vragen over de stoelen; bv piepen, zithoogte, speling enz

Bericht door Horecaspoilert »

Deze week wissel ik de stoelen weer om, ik ga toch proberen te kijken waar de speling zit. Als ik goede fotos kan maken komt er misschien nog een howto stoelrevisie uit.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
Horecaspoilert
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 365
Lid geworden op: di 16 aug 2016, 21:44
7
Model: V40
Type: 2.0
Bouwjaar: 2004
Roepnaam: André
Locatie: Tholen, Zeeland

Overige vragen over de stoelen; bv piepen, zithoogte, speling enz

Bericht door Horecaspoilert »

How-To speling verwijderen elektrisch bediende stoel

- Verwijder de stoel uit de auto. Gooi dus eerst de accu los voordat je de airbag stekker losmaakt anders gaat het systeem in de fout en moet het gereset worden.

- als je de stoel uit de auto hebt, bedien dan beide hendeltjes aan de achterkant zodat de stoel dubbelklapt. Je kunt nu heel eenvoudig de stoel “op zijn rug” op een tafel of werkbank leggen.

- maak de bekabeling los van het frame door de ty-raps door te knippen.

- Verwijder vervolgens alle stekkers uit de houders door het hendeltje van de stekkers van de stekker weg te buigen. Je kunt nu de stekker eenvoudig uit de slede trekken.

- verwijder onder de gordel-kap het torx-boutje. De zijplaat met bediening kan nu verwijderd worden.

- aan de zijkant van het frame zitten vier bouten. Hier past sleutel 12 precies op. Verwijder deze bouten.

- het onderframe komt nu los van de stoel.

- kijk op welk scharnierpunt speling zit. Let wel op, 1mm speling is aan het eind van de rugleuning bijna 2cm. Dit moet dus best nauwkeurig bekeken worden.

- bij de grote scharnieren bij de geleiderails moeten de buitenste pennen verwijderd worden.Afbeelding
Deze pennen bevinden zich aan de niet-aangedreven zijde. De motor-zijde is gelagerd in de motoren, hier is bijna nooit iets mis mee.

- de pen laat zich met enig geweld verwijderen door er een koudbeitel tussen te slaan. Ze zitten in de doorgaande as geperst met een spline verbinding.
Afbeelding

- als de pen er uit is zul je zien dat het gat waar de borst in gaat iets is uitgelubberd. Dat gaan we opvullen. De gegolfde ring goed bewaren, die heb je straks weer nodig.
Afbeelding

- boor het gat waar de borst in viel op naar 16mm. De plaat dus, niet het buisje!

- Tap in de buis waar de pen in zat schroefdraad M12.

- zoek iemand met een draaibank of draai zelf een bronzen busje met de volgende maten: uitwendig 16,0mm, inwendig 11,90mm, dikte 4,0mm.
Afbeelding

- pers dit busje in het gat van 16mm, bijvoorbeeld met een lijmklem.
Afbeelding

- regel een zeskantbout M12 met borst. Draai de bout op de borst 0,3mm af, tot 5mm voor de kop. Niet verder anders komt er weer speling op het gedraaide busje.

- tap de scroefdraad M16 met een snijmoer of snijplaat door tot die 5,5mm van de kop.

- kort de bout in tot een lengte van ongeveer 25mm.

- draai de kop van de bout ongeveer tot de helft af.

- plaats een kartelring en een sluitring op de bout. Voeg daarna de golfring toe. De bout staat op de foto naast het busje:
Afbeelding

- smeer de binnenkant van het busje met een klein beetje lagervet.

- Monteer nu de bout door het gat in het busje in de aandrijfbuis. Zorg bij het aandraaien van de bout dat de golfring om het busje valt. Draai het dus niet tussen de sluitring en het busje want dan kan de golfring breken.

- als je het goed gedaan hebt is nu de speling uit het scharnier. Mócht er ooit weer speling op komen dan kun je eenvoudig een nieuw busje maken.

- er komt nog een how-to voor de bovenste scharnierpunten, deze zijn geklonken. Zelf moet ik die nog doen dus ook nog fotos maken.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
MarcO
Beheerder
Beheerder
Berichten: 10690
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 23:45
14
Model: V60
Type: D5
Bouwjaar: 2013
Roepnaam: Marco
Locatie: Eanske

Re: Overige vragen over de stoelen; bv piepen, zithoogte, speling enz

Bericht door MarcO »

Ik heb deze How-To toegevoegd aan de How-To afdeling. Wanneer je het vervolg klaar moet je het ons maar laten weten dan voegen we die erbij :tumbup
Plaats reactie