How-To speling verwijderen elektrisch bediende stoel
- Verwijder de stoel uit de auto. Gooi dus eerst de accu los voordat je de airbag stekker losmaakt anders gaat het systeem in de fout en moet het gereset worden.
- als je de stoel uit de auto hebt, bedien dan beide hendeltjes aan de achterkant zodat de stoel dubbelklapt. Je kunt nu heel eenvoudig de stoel “op zijn rug” op een tafel of werkbank leggen.
- maak de bekabeling los van het frame door de ty-raps door te knippen.
- Verwijder vervolgens alle stekkers uit de houders door het hendeltje van de stekkers van de stekker weg te buigen. Je kunt nu de stekker eenvoudig uit de slede trekken.
- verwijder onder de gordel-kap het torx-boutje. De zijplaat met bediening kan nu verwijderd worden.
- aan de zijkant van het frame zitten vier bouten. Hier past sleutel 12 precies op. Verwijder deze bouten.
- het onderframe komt nu los van de stoel.
- kijk op welk scharnierpunt speling zit. Let wel op, 1mm speling is aan het eind van de rugleuning bijna 2cm. Dit moet dus best nauwkeurig bekeken worden.
- bij de grote scharnieren bij de geleiderails moeten de buitenste pennen verwijderd worden.
Deze pennen bevinden zich aan de niet-aangedreven zijde. De motor-zijde is gelagerd in de motoren, hier is bijna nooit iets mis mee.
- de pen laat zich met enig geweld verwijderen door er een koudbeitel tussen te slaan. Ze zitten in de doorgaande as geperst met een spline verbinding.
- als de pen er uit is zul je zien dat het gat waar de borst in gaat iets is uitgelubberd. Dat gaan we opvullen. De gegolfde ring goed bewaren, die heb je straks weer nodig.
- boor het gat waar de borst in viel op naar 16mm. De plaat dus, niet het buisje!
- Tap in de buis waar de pen in zat schroefdraad M12.
- zoek iemand met een draaibank of draai zelf een bronzen busje met de volgende maten: uitwendig 16,0mm, inwendig 11,90mm, dikte 4,0mm.
- pers dit busje in het gat van 16mm, bijvoorbeeld met een lijmklem.
- regel een zeskantbout M12 met borst. Draai de bout op de borst 0,3mm af, tot 5mm voor de kop. Niet verder anders komt er weer speling op het gedraaide busje.
- tap de scroefdraad M16 met een snijmoer of snijplaat door tot die 5,5mm van de kop.
- kort de bout in tot een lengte van ongeveer 25mm.
- draai de kop van de bout ongeveer tot de helft af.
- plaats een kartelring en een sluitring op de bout. Voeg daarna de golfring toe. De bout staat op de foto naast het busje:
- smeer de binnenkant van het busje met een klein beetje lagervet.
- Monteer nu de bout door het gat in het busje in de aandrijfbuis. Zorg bij het aandraaien van de bout dat de golfring om het busje valt. Draai het dus niet tussen de sluitring en het busje want dan kan de golfring breken.
- als je het goed gedaan hebt is nu de speling uit het scharnier. Mócht er ooit weer speling op komen dan kun je eenvoudig een nieuw busje maken.
- er komt nog een how-to voor de bovenste scharnierpunten, deze zijn geklonken. Zelf moet ik die nog doen dus ook nog fotos maken.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk