Pagina 5 van 8

Re: Alles over de Bumper sproeiers / koplampwissers

Geplaatst: za 15 okt 2011, 19:16
door JohanH
Als je je sproeier gebruikt voor je voorruit, gaan de wissers op je koplampen ook heen en weer (3x als het goed is).

Koplampwissermotor uitwisselen, bumperverwijdering noodzaak?

Geplaatst: zo 15 jan 2012, 14:46
door hervelt
Hallo,
Om me het vele zoekwerk te besparen op dit forum (heb ik intussen wel gedaan en ook wijzer geworden), leg ik toch maar even mijn probleem voor aan jullie.

Ik heb een V40 1.9D Phase II van 2003 waarvan beide koplampwisser motoren defect zijn. Komen niet meer op de eindstand.
Eerder heb ik de stekkers maar losgetrokken zodat ze momenteel niet meer meewerken en intussen heb ik 2 andere motoren om deze uit te wisselen.
Ik begreep dat de koplamp eruit moet om de motor te kunnen wisselen.
Helaas merk ik dat de koplamp er alleen uitkan als de bumper er eerst af (of omlaag) gaat. Echter voor de bumperbevestiging moet ik dus ook de bodemplaat eerst verwijderen.
Daarna het knipperlicht verwijderen, dan koplamp verwijderen om bij ruitenwissermotor te komen.

Kunnen jullie mij kort vertellen welke stappen ik moet nemen (in welke volgorde) om deze koplamp-wisser motoren te kunnen verwisselen.

Johan

Re: Koplampwissermotor uitwisselen, bumperverwijdering noodz

Geplaatst: zo 15 jan 2012, 15:43
door volvoS40
1 bodemplaat verwijderen
2 bouten van de bumper verwijderen (4 stuks)
3 bij de wielkast randen ook de bouten verwijderen
4 bumper naar voren halen of verwijderen (stekkers loshalen van evenutele toeters en bellen)
5 knippers los maken (1 schroefje)
6 koplampen er uit halen

wat ook kan.

1 leg 1 doek(je' tussen de bumper waar deze naar binnen gaat
2 met 1 stevige of dikke schroevendraaier de bumper een beetje naar beneden duwen (het plastic)
3 tegelijk de koplamp naar voren trekken.

succes.

Re: Koplampwissermotor uitwisselen, bumperverwijdering noodz

Geplaatst: zo 15 jan 2012, 21:48
door hervelt
Die alternatieve mogelijkheid twijfelde ik dus over.
Had zo proberen de koplamp (bestuurderszijde) eruit te krijgen maar dat lukte niet. Met een schroevendraaier wringen was ik bang de bumper of koplamp (met xenon) te beschadigen. Zal dit alsnog proberen maar heeft de bumper voldoende veerkracht om niet te scheuren en terug in zijn vorm te komen ?
Dit zou wel een hoop werk besparen.
Ik moet dus de koplamp incl de xenon-ballast door dat gat naar voren zien te trekken.
Ik zal het opnieuw proberen maar de ballast beperkt ook enigszins de bewegingsruimte van de koplamp.

Re: Alles over de Bumper sproeiers / koplampwissers

Geplaatst: zo 15 jan 2012, 21:59
door quincy
jahoor, beetje proberen. heb beide koplampen ooit eens vervangen zonder de bumper te verwijderen of los te halen. ook zonder schroeven draaier.

succes!

Re: Alles over de Bumper sproeiers / koplampwissers

Geplaatst: zo 15 jan 2012, 23:23
door hervelt
Met xenon ?
Zoals ik al zei; die ballast is ook een flinke blok waardoor er maar weinig manoeuvreer ruimte overblijft.
Maar ik ga het proberen.
Nog bedankt voor je reactie.

Enne, voor de meelezers: Ik houd nog steeds de optie open voor mezelf voor de NJ-meet. Genoeg te zien daar lijkt me en als het dan toch zo gezellig is.. Ik bekijk het nog later in de week.

Re: Alles over de Bumper sproeiers / koplampwissers

Geplaatst: zo 22 jan 2012, 20:31
door daan27
Hallo, allemaal.....

Ik heb de laatste tijd ook last van een niet goed functionerende linker koplampwissermotor. Af en toe blijft hij rechtop staan. Soms reset hij zichzelf als de auto is uitgezet maar soms ook niet. Meestal als de auto een tijdje heeft stil gestaan komt hij vanzelf weer terug in de nul stand.

Wat ik me af vraag is of er bijvoorbeeld een relais in dit systeem zit die af en toe hapert?? Dan zullen er twee relais in moeten zitten, voor beide kanten 1. Maar voordat ik de motor ga vervangen of servicen (zoals in het forum beschreven) wil ik dit eerst weten. Want als het een stukkende relais is dan is dit makkelijker/goedkoper natuurlijk.

Ik hoop dat iemand iets weet of misschien handige tips heeft wat dit betreft.

Thanx :tumbup

Re: Alles over de Bumper sproeiers / koplampwissers

Geplaatst: ma 23 jan 2012, 19:17
door daan27
Iemands tips?? (H)

Re: Alles over de Bumper sproeiers / koplampwissers

Geplaatst: ma 23 jan 2012, 19:24
door volvoS40
Had je dit topic zelf al doorgespit ? pagina 2, vuil, stekkertjes ?

Re: Alles over de Bumper sproeiers / koplampwissers

Geplaatst: ma 23 jan 2012, 19:46
door daan27
Yep. Maar weet jij iets over relais? Of is dat niet aan de orde en veroorzaakt dat het probleem niet?

Re: Alles over de Bumper sproeiers / koplampwissers

Geplaatst: ma 23 jan 2012, 20:30
door MarcO
Er zit geen relais tussen. De wissers worden rechtstreek aangestuurd door de CEM module.
Kan helaas geen screen geven, document is beveiligd :sleeping

EDIT: toch gelukt met meerdere programma's om er een plaatje van te maken.
Image

Re: Alles over de Bumper sproeiers / koplampwissers

Geplaatst: di 24 jan 2012, 19:35
door daan27
Hey.... bedankt zeg. dan weet ik dat tenminste. Dus toch maar eens dat motortje uit elkaar halen en schoonmaken en opnieuw smeren allemaal.

Bedankt!!

Re: Alles over de Bumper sproeiers / koplampwissers

Geplaatst: di 24 jan 2012, 21:50
door myalexx
eind schakelaar binnenin nakijken ;)

Re: Alles over de Bumper sproeiers / koplampwissers

Geplaatst: wo 25 jan 2012, 10:06
door daan27
Wat bedoel je precies?

En heeft er iemand een foto van hoe die stekker te bereiken. Als ik de kap open trek zie ik de stekker niet zitten. Zijn ze alleen van onder te bereiken?

Re: Alles over de Bumper sproeiers / koplampwissers

Geplaatst: vr 03 feb 2012, 09:09
door niba40
maar als ik aleen de motor aan de kant van de bestuurder wil verweideren, moet dan geheel de bumper er af??
ik neem aan via de onderkant er uit de motor van de wissers???

Re: Alles over de Bumper sproeiers / koplampwissers

Geplaatst: do 31 mei 2012, 14:21
door t4tommy
Hallo mede forum leden en waarschijnlijks dus ook x40 liefhebbers,

Vanochtend mijn v40t4 ph1 gestart om samen met mijn 2 kids een boodschapje te gaan doen. (niet relevant maar gewoon effe voor de volledigheid). Vervolgens werd ik verrast door een p[laatselijk buitje dat niet echt doorzette waardoor mijn voorraam maar half nat werd. bzzzzztt even sproeien met de ruitenwisser en klaar. Tot mijn verbazing kom ik er in een niet nader te noemen parkeergarage in Heerlen achter dat mijn rechter koplampwisser omhoog staat en de linker ligt heerlijk te rusten op het daarvoor bestemde zwarte koplampwisserensproeiertjesteuntje.. Godverrr. dacht ik toen, iets kapot aan mijn mooie Volvootje waar ik maar eens naar moet kijken......

Auto thuis geparkeerd, kids en boodschappen uitgeladen en toen naar buiten gewapend met diverse gereedschappen, waaronder een mokerhamer een beitel en een kettingzaag om het wissertje met minderwaardigheids complex te repareren. (even voor de duidelijkheid het wissertje had het complex niet ik)

!! Tot mijn grote verbazing heeft het wissertje eieren voor zijn geld gekozen en is ook weer lekker op zijn zwarte koplampwisserensproeiertjesteuntje gaan liggen!!

Ergo
Wissertje blij en ik ook!! De kids niet want ik was veel te snel weer binnen..

Re: Alles over de Bumper sproeiers / koplampwissers

Geplaatst: do 31 mei 2012, 14:57
door Robzor
niba40 schreef:maar als ik aleen de motor aan de kant van de bestuurder wil verweideren, moet dan geheel de bumper er af??
ik neem aan via de onderkant er uit de motor van de wissers???
Als het goed is kan je bij het motortje door de koplamp te verwijderen. Ik kwam hierover nog een makkelijk stukje tegen:
Wat heb je nodig?

-Geduld en beleid!
-Kruiskop schroevendraaier, normale grootte.
-Platte schroevendraaier, groot of breed.
-Plastic/houten wigje met een stukje stof eromheen, of een extra paar handen!
-Stukjes stof om bepaalde delen te beschermen
-Schone, witte, stoffen handschoentjes ( ter bescherming van je materiaal. )
-WD40 Altijd ideaal!
-Steeksleutels / Engelse sleutel
-Pijpsleutel + lange schroevendraaier of metalen staafje
- Eventueel schoonmaakspullen



Hoe lang heb je er voor nodig?
Ik was zelf er 1,5 uur voor kwijt. Zelfs met een tegenslag.. Het zou korter kunnen maar je kan er ook rustig een half uur extra voor kwijt zijn.
Geef je zelf 2,5 uur de tijd, hoef je ook niet te haasten!

Stap 1:

Open je motorkap en kijk even goed naar de constructie van je koplamp.
Je ziet al gauw dat de knipperlicht aan de koplamp is vastgezet met een enkele schroef. Schroef deze los en haal hem naar voren toe eruit.
Je kan de bekabeling helemaal los halen, of laten bungelen naast je auto. Gebruik een zacht doekje ertussen om beschadingen te voorkomen.

Stap 2:

Trek bekabeling van de lamp eruit en eventueel de electrische hoogte-stel richting kabel.

Stap 3:

Er zijn nu een aantal moeren die de koplampen vasthouden!
Er zitten er 2 waar je de knipperlicht eruit heb gehaald, en 2 op de achterkant. De eerste 2 zijn makkelijk eruit te krijgen met een doodsimpele steeksleutel/engelse sleutel. ( Gaat dit niet? Spuit er wat WD40 op en laat het intrekken. )
De achterste 2 zijn het lastigst, gebruik hiervoor de pijpsleutel met een bijbehorende staaf of schroevendraaier om het via deze weg te proberen.
Dit moet vrij makkelijk gaan.

Stap 4.

Het weghalen van het glas. Om het glas zitten metalen lipjes. Met een platte schroevendraaier zijn deze er zo eruit gewipt. Deze stap KAN overbodig zijn! Mocht je dit wel willen doen, gebruik dan witte handschoenen om de binnenkant aan te raken. ( geld zeker voor de nieuwe lampen! )

Stap 5:

Nu komt het moment dat je de lamp eruit moet krijgen zonder je bumper te beschadigen! Dit kan je op 2 manieren doen:

Met een wigje onder je koplamp en je bumper, trek je het laatste een stuk naar beneden zodat een lamp eruit kan. ( zorg wel voor een doekje om je wig tegen krassen op je lak. )

Of met behulp van een extra persoon die de bumper omlaag duwt.
( doe dit met beleid! )

Ok, nu ben je al ver, alleen ga je het lastigste nog meemaken.
De lamp moet eruit.. Met een beetje wrikken en de juiste positie de lamp te draaien met je hem eruit kunnen krijgen. Onthoud erg goed de positie hoe je hem eruit krijgt. Deze is belangrijk om de nieuwe erin te doen!

Stap 6:

De auto heeft zijn ogen/oog verloren. Tijd voor de nieuwe!
Bij de nieuwe plaatsen heb ik VOOR het inbouwen wel het glas geplaatst om de houder, omdat je namelijk nooit de middelste klem onder kan vastklikken als het eenmaal is ingebouwd. Wees dus extra voorzichtig met het plaatsen, en onthoudt dus goed hoe je hem had uitgebouwd.Met diezelfde beweging moet het er ook weer in gaan!

Re: Alles over de Bumper sproeiers / koplampwissers

Geplaatst: za 02 jun 2012, 18:20
door niba40
geld dit hierboven ook voor de phase 2

Re: Alles over de Bumper sproeiers / koplampwissers

Geplaatst: vr 24 aug 2012, 15:50
door daan27
Help help help :wall

Kennelijk zijn de phase twee en een anders. Het motortje van mijn phase 2 is anders inwendig dan zoals Wouter zo mooi heeft beschreven. Ik heb hem er nu uit liggen maar krijg hem niet goed werkend.

Alles was dan ook nog redelijk schoon enzo dus daar ligt het niet aan. Het is meer iets met de parkeestand. Heel vreemd.

Iemand tips???

defecte koplampwisser-motor

Geplaatst: ma 11 mar 2013, 17:16
door Jaapiooo...
Even een vraagje over de V40 ph2 van m'n werkgever.
Koplampwisser (links) is door vandalisme afgebroken, rest van het armpje is achter het nokje blijven hangen. Ondertussen zijn ze gewoon door blijven sproeien/wissen :sleeping
Nu doet ie niets meer; je zou zeggen motor doorgebrand, maar er zit toch een thermische beveiliging op?
De dealer zegt uiteraard nieuwe motor erin, à 340 euro.... :vertag zonder arbeidsloon ook nog!!!

Wat nu? Motor eruit halen volgens de beschrijving van Wouter en kijken of er van binnen iets te zien is?
Of heeft iemand er heeeeel toevallig nog eentje liggen?? :-D