Trillend trillen motorblok (bij stationair draaien enz

Diesel specifiek gerelateerde onderwerpen; EGR, Gloeispiralen enz
Plaats je auto/motor gegevens in het eerste bericht
Plaats reactie
benoben
2nd Gear member
2nd Gear member
Berichten: 224
Lid geworden op: di 09 jun 2009, 14:29
14
Locatie: Halle-Zoersel

Trillend trillen motorblok (bij stationair draaien enz

Bericht door benoben »

Sinds een paar weken merk ik een trillen/bibberen van mijn wagen. :tumbdown

Juiste omschrijving: Wanneer ik stil sta (zowel neutraal als in 1ste), dan trilt eigenlijk zowat de hele wagen. Ik voel de trillingen in mijn stuur, in mijn zetel, een beetje in de pedalen (heel zacht). Dit is zowel bij een warme motor als een koude. Ik weet dat het normaal is dat het wat trilt, maar Het is opvallend harder geworden.

Het trillen gaat over als ik begin te rijden of een beetje gas geef. Zodra de toeren terug gezakt zijn, begint het trillen terug. De motorblok zelf beweegt wel redelijk hard vind ik, maar ik weet niet of dit abnormaal is. Ik kan de blok niet bewegen met mijn handen als hij afstaat. De wagen rijdt voor de rest prima.

Iemand een idee waar dit aan kan liggen? :swear

en mss oplossing/prijs? :tumbdown
Remco
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 118
Lid geworden op: zo 09 aug 2009, 12:59
14
Locatie: Zaandam

Re: Trillen motor

Bericht door Remco »

Is je stationair toerental goed? Als dit te laag is verwacht ik eigenlijk dat ie gaat resoneren...
Volvo S40 2.0T Exclusive-line, Black metallic, 24-mrt-1998

Afbeelding

Mijn Webdagboek
schaefer
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 723
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 20:19
14
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 1997
Locatie: Hengelo

Re: Trillen motor

Bericht door schaefer »

waarschijnlijk gescheurde rubbers van de motorsteunen. Je hebt ook kans dat de motorsteunbalk die in de lengte onder de motor zit kapotte rubbers heeft. Hierdoor heb je kans dat metaal op metaal trilt wat natuurlijk harder doortrilt. Mijn advies is om 'm door een garage op de brug te laten zetten en alle rubbers en ophangpunten van het blok na te laten kijken. Als je zelf een brug hebt o.i.d. kun je dit natuurlijk zelf doen. Suc6
Volvo....niets anders!
Volvo 440 1.8 DLI '93 (verkocht)
Volvo S40 1.8 LPI '97
benoben
2nd Gear member
2nd Gear member
Berichten: 224
Lid geworden op: di 09 jun 2009, 14:29
14
Locatie: Halle-Zoersel

Re: Trillen motor

Bericht door benoben »

Bedankt voor het snelle antwoord allemaal!

stationair toerental is prima :) stabiel op (ik dacht) 850 toeren per minuut.

Nog vergeten te vertellen: als ik aan het rijden ben & ik druk mijn koppeling in, voel ik hem meteen trillen (ook in pedalen).
schaefer schreef:waarschijnlijk gescheurde rubbers van de motorsteunen. Je hebt ook kans dat de motorsteunbalk die in de lengte onder de motor zit kapotte rubbers heeft. Hierdoor heb je kans dat metaal op metaal trilt wat natuurlijk harder doortrilt. Mijn advies is om 'm door een garage op de brug te laten zetten en alle rubbers en ophangpunten van het blok na te laten kijken. Als je zelf een brug hebt o.i.d. kun je dit natuurlijk zelf doen. Suc6
Toevallig enig idee wat die kost bij de dealer?

edit: en is het dringend of komt dit niet op een paar weken?
schaefer
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 723
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 20:19
14
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 1997
Locatie: Hengelo

Re: Trillen motor

Bericht door schaefer »

ligt eraan welke rubbers en hoeveel :P paar tientjes waarschijnlijk...
Volvo....niets anders!
Volvo 440 1.8 DLI '93 (verkocht)
Volvo S40 1.8 LPI '97
benoben
2nd Gear member
2nd Gear member
Berichten: 224
Lid geworden op: di 09 jun 2009, 14:29
14
Locatie: Halle-Zoersel

Re: Trillen motor

Bericht door benoben »

mmmmmmmmmmm oké. Dinsdag eens langs rijden (vroegste dat ik kan). Moet het normaal nog wel paar dagen uithouden :vertag

Auto rijdt goed voor de rest & maakt geen lawaai ofzo.
devnullT4
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 702
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 21:49
14
Model: V40
Type: T4
Bouwjaar: 1999
Locatie: Rijswijk ZH

Re: Trillen motor

Bericht door devnullT4 »

ik heb/had hetzelfde probleem,

Mijn auto staat nu bij de garage voor oa motorophanging nakijken. Zelfde soort klachten als jij beschrijft.

Was gebeld vanmiddag, blijkt achterste motorsteunrubber. Kosten zo'n 150,-
Webdagboek V40 T4 - B4194T2 LPi - VERKOCHT!
Afbeelding
Gebruikersavatar
DirkT4
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 638
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 19:28
14
Model: V40
Type: T4
Bouwjaar: 1998
Roepnaam: Dirk
Locatie: Parel van het Zuiden

Re: Trillen motor

Bericht door DirkT4 »

Ik heb ook al mijn motorsteunen vervangen (wat niet ondertussen) en bij mij is het trillen ook verdwenen, blokje ligt heel wat steviger nu!
T4 verkocht in 2012 !!

Maar nog steeds Volvo-minded.
benoben
2nd Gear member
2nd Gear member
Berichten: 224
Lid geworden op: di 09 jun 2009, 14:29
14
Locatie: Halle-Zoersel

Re: Trillen motor

Bericht door benoben »

oké bedankt! Ik breng hem dan wel binnen om eens te laten bekijken :tumbup
benoben
2nd Gear member
2nd Gear member
Berichten: 224
Lid geworden op: di 09 jun 2009, 14:29
14
Locatie: Halle-Zoersel

Re: D Trillen motor

Bericht door benoben »

update: Ben vandaag langs de garage geweest (vroeger ging niet). Het trillen was ondertussen minder (de vrieskou maakte het dus erger), maar ben toch maar langs gegaan. Het lag dus blijkbaar niet aan de motorsteunen ofzo.

Hij zei dat het lag aan 1 of ander wieltje/rolletje (in de buurt van de alternator) ofzo iets. Dit kan maar in 1 richting draaien (andere kant blokkeert). Dit is er speciaal om het trillen tegen te gaan. Als dit begint te verslijten, dan krijg je trillingen. Als ik dit niet laat vervangen, kan het zijn dat het in de toekomst kapot gaat & dat ik ineens een nieuwe alternator kan bijkopen.

Weet iemand of dit verhaal klopt, het rolletje kost 89€ excl btw & plaatsen :tumbdown
Gebruikersavatar
Mr-officer
3rd Gear member
3rd Gear member
Berichten: 361
Lid geworden op: wo 28 okt 2009, 21:30
14
Roepnaam:

Re: D Trillen motor

Bericht door Mr-officer »

Goedemorgen Ben,

Het kan goed dat het aan het rolletje ligt hoor. Er komen bij die rollen veel krachten bij kijken en als het van binnen versleten is kunnen trillingen overgaan naar andere delen, waardoor je auto trilt.

Als je gas geeft spannen alle riemen strak en draait alles harder, waardoor de trillingen minder worden het wiel centreert en je niets meer voelt, totdat je het gas loslaat, er minder kracht op het wieltje komt en je weer alles voelt.

Een alternator is duurder dan het wieltje vervangen, dus ik zou het sowieso doen.

Waren de motorsteunen verder goed trouwens???

Groeten, Vé
benoben
2nd Gear member
2nd Gear member
Berichten: 224
Lid geworden op: di 09 jun 2009, 14:29
14
Locatie: Halle-Zoersel

Re: D Trillen motor

Bericht door benoben »

Bedankt mr-officer voor de goeie uitleg :tumbup De wagen is vandaag binnen, mag hem straks gaan halen.

De motorsteunen waren op het eerste zicht goed zei de garagist. Als ik hem straks ga halen, weet ik wat er allemaal gedaan is. Zal het zeker hier nog plaatsen! :vertag
benoben
2nd Gear member
2nd Gear member
Berichten: 224
Lid geworden op: di 09 jun 2009, 14:29
14
Locatie: Halle-Zoersel

Re: D Trillen motor

Bericht door benoben »

Voila wagen terug gaan halen. Ze hebben het wieltje eraf genomen, maar dit was nog perfect in orde. Ze zijn dan een testritje gaan doen, maar de garagisten voelde geen abnormale trillingen. Vermoedelijk ben ik een beetje te kritisch voor een wagen van 11 jaar & 318000 km. Ze hebben nog zoals gevraagd het socketje van de lamp vervangen, aangezien dit kapot was. Socket hadden ze nog liggen van andere kapotte wagen.

De rekening: € 0 => Kheb mijn nieuwe Volvo-Specialist gevonden denk ik :tumbup
sjoerdb
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 540
Lid geworden op: di 09 jun 2009, 00:13
14
Locatie: Elst Gelderland

D trillend motorblok bij stationair draaien

Bericht door sjoerdb »

ik ben er vandaag achter gekomen dat het motorblok bij stationair draaien best staat te trillen. nu weet ik niet of dit al zo was of dat dit niet hoort. ik heb al wat gezocht, daar kwamen 2 dingen naar voren: mogelijk een rolletje in de multisnaar die defect is of begint defect te raken, of mogelijk een motorsteun die defect is.

wie weet hoe ik er achter kom of het een rolletje is of een motorsteun? ik ga er van de week verder naar kijken, motorafdekkap weg halen en dan kijken of ik wat kan vinden in rolletje of motorsteun.

ik hoor graag tips en truuks voor dit probleem, alvast bedankt allemaal!
LagerbergM
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 750
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 10:02
10
Model: V40
Type: 1.9D 115pk
Bouwjaar: 2003
Locatie: Aalsmeer

Re: D trillend motorblok bij stationair draaien

Bericht door LagerbergM »

Ha Sjoerd,

Zelf heb ik hier ook ervaring mee.. maar je kan jezelf afvragen (heb ik geleerd..) wat is trillen voor een diesel?

Wanneer mijne stationair draait en ik leg een flesje water op mijn bijrijdersstoel dan springt het water nog net niet op en zie ik mijn stuur ook trillen.. Vond dit vreemd en ben naar de Volvo dealer gegaan, dacht zelf aan motorsteunen o.i.d. De beste monteur ging er inzitten maar vertelde mij dat dit niet meer dan normaal was.. "een diesel resoneert/trilt altijd heviger dan een benzine".. :tumbdown

Kan je eens uitleggen hoe erg het trillen bij jou is? Misschien zelf even langs een Volvo dealer gaan om het na te laten kijken? :-D
Gebruikersavatar
EnigmaEll
5th Gear 3000rpm member
5th Gear 3000rpm member
Berichten: 4769
Lid geworden op: zo 23 dec 2012, 22:16
11
Model: V50

Re: D trillend motorblok bij stationair draaien

Bericht door EnigmaEll »

Klopt een diesel trilt / brabbelt wat meer.
Dat kan je al horen aan het motorgeluid.

Maar dat er zoveel verschil in zat M, dat wist ik niet :O.
Zal met rijden minder zijn denk ik?
LagerbergM
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 750
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 10:02
10
Model: V40
Type: 1.9D 115pk
Bouwjaar: 2003
Locatie: Aalsmeer

Re: D trillend motorblok bij stationair draaien

Bericht door LagerbergM »

Naja.. verschil weet ik niet, maar als je hele auto schud.. dan is dat natuurlijk niet goed (A) Wat ik te weet ben gekomen is dat je stuur nou eenmaal trilt en dat je het altijd heviger voelt met een diesel, so be it. Het is en blijft een heerlijke snelweg auto, die zuinig en qua comfort ook top is!

Inderdaad zodra ik boven de 900 a 1000 t/min kom is het resoneren weg en merk ik er amper wat van. Daarom denk ik wel eens waren laten ze de diesels in de X40 niet wat hoger stationair lopen? Bijv. 825 ipv 725. Ik heb hem wel eens secuur met de voet op 825 gehouden en dan is de resonantie een stuk minder.. maar ach :D ben een soort van leek op het gebied..
sjoerdb
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 540
Lid geworden op: di 09 jun 2009, 00:13
14
Locatie: Elst Gelderland

Re: D trillend motorblok bij stationair draaien

Bericht door sjoerdb »

okee, maar als ik vandaag bij test mijn renault trafic diesel laat stationair draaien dan vindt ik dat hij niet zo erg trilt als mijn v40 blok.

toch ben ik er nog niet zeker van dat het normaal is, ik ga eens voelen aan de motorsteunen en kijken wat dat oplevert.
Plaats reactie