Techinsche gegevens D4192T2 motor.

Diesel specifiek gerelateerde onderwerpen; EGR, Gloeispiralen enz
Plaats je auto/motor gegevens in het eerste bericht
Plaats reactie
Teake
Engine off
Berichten: 20
Lid geworden op: do 18 dec 2014, 17:56
Model: S40
Type: 1.9TD 90/95pk
Bouwjaar: 1999
Locatie: Dokkum

Techinsche gegevens D4192T2 motor.

Bericht door Teake » di 23 dec 2014, 21:36

Kan iemand mij helpen aan de technische gegevens van de D4192T2 motor van renault?
kan op google eigenlijk alleen een turbo druk vinden.

wat ik graag zou weten is de Pomptiming van deze motor, en de Turbodruk fabrieksaf.
iemand die mischien ook nog weet hoeveel extra druk deze motor aan kan?

de druk die ik kon vinden was 0.85/0.95bar overdruk.

de techniek op deze motor lijkt verdacht veel op de techniek op de VW AHU motor (1.9TDI) direct ingespoten, met elec aangestuurde brandstofpomp van bosch.

van deze motoren weet ik dat ze het fijnst en zuinigst rijden met iets meer vervroeging van de pomp, en dat ze ook rustig een turbodruk van 1.1 a 1.2 bar kunnen hebben.

waarom ik dit graag wil weten? ik en een aantal volvo rijders kampen met een hoog verbruik van rond de 1:15/1:16. terwijl de motoren opzich wel rond de 1:20 moeten kunnen lopen.

ik wil graag wat experimenteren met de turbodruk, pomptiming en extra brandstof dmv van pompdeksel aanpassing om zo te kijken of ik het verbruik omlaag kan krijgen naar circa 1:19 1:20 en zo ook jullie te helpen

maikelv
5th Gear 1000rpm member
5th Gear 1000rpm member
Berichten: 1102
Lid geworden op: di 11 mar 2014, 19:58
Model: V40
Type: T4
Bouwjaar: 1997
Locatie: Sint Oedenrode

Re: Techinsche gegevens D4192T2 motor.

Bericht door maikelv » di 23 dec 2014, 23:16

Motorcode D 4192 T2
Inhoud 1870 (cc)
Distributietype
Distributieriem
Cilinderaantal 4
Snelheid bij maximaal vermogen 4000 (rpm)
Brandstofsysteem MSA 15.5
Inspuitpomp (merk en type) Bosch VE4/11E2000R846
Ontstekingsvolgorde 1-3-4-2
Inspuittijdstip (statisch)
(Zie plaatje op de pomp) 0.35 ± 0.1 (mm)
Injectoropeningsdruk 170 - 212 (bar)
Gloeibougies (merk en type) Champion CH179
Gloeibougie-weerstand
(bij 20 °C) 0.45 (ohms)
Turbodruk 0.80 - 0.95 / 4250 (bar/rpm)
Aandrijfriem lay-out
(Zonder airconditioning)
Webdagboek : http://volvo40forum.nl/forum/viewtopic.php?f=14&t=11902

Auto van de maand Augustus 2015

Teake
Engine off
Berichten: 20
Lid geworden op: do 18 dec 2014, 17:56
Model: S40
Type: 1.9TD 90/95pk
Bouwjaar: 1999
Locatie: Dokkum

Re: Techinsche gegevens D4192T2 motor.

Bericht door Teake » di 23 dec 2014, 23:27

Hee maikel.

dit gaat om een ouderwetse mechanische gaskabelbediende pomp.

ik heb een electronische bestuurde pomp.
zo soort 1.

Afbeelding

maikelv
5th Gear 1000rpm member
5th Gear 1000rpm member
Berichten: 1102
Lid geworden op: di 11 mar 2014, 19:58
Model: V40
Type: T4
Bouwjaar: 1997
Locatie: Sint Oedenrode

Re: Techinsche gegevens D4192T2 motor.

Bericht door maikelv » wo 24 dec 2014, 15:15

Motorcode D 4192 T
Inhoud 1870 (cc)
Distributietype
Distributieriem
Cilinderaantal 4
Snelheid bij maximaal vermogen 4250 (rpm)
Inspuitpomp (merk en type) Lucas DPI-N
Ontstekingsvolgorde 1-3-4-2
Inspuittijdstip (statisch)
(Zie plaatje op de pomp) 5.00 ± 0.02 (mm)
Injectoropeningsdruk 125 - 138 (bar)
Turbodruk
(Testwaarde) 0.80-0.95 / 2500-4800 (bar/rpm)
Aandrijfriem lay-out
(Zonder airconditioning)



Dan zou het deze nog kunnen zijn inderdaad. Als ik deze pomp opzoek op google komt de afbeelding redelijk overeen met de jouwe. Maar dit is een D4192T en geen T2 :whistle
Webdagboek : http://volvo40forum.nl/forum/viewtopic.php?f=14&t=11902

Auto van de maand Augustus 2015

Teake
Engine off
Berichten: 20
Lid geworden op: do 18 dec 2014, 17:56
Model: S40
Type: 1.9TD 90/95pk
Bouwjaar: 1999
Locatie: Dokkum

Re: Techinsche gegevens D4192T2 motor.

Bericht door Teake » do 25 dec 2014, 10:34

Iedereen bedankt voor de antwoorden.
ben gisteren redelijk opgeschoten met de Volvo.

Gisteren de EGR afgedopt met een plaatje tussen de klep en het inlaatspruitstuk. klep zat inwendig redelijk vast.
De "roet" Katalysator heb ik leeg geslagen. deze zat zo goed als compleet verstopt. turbo kan nu veel beter ademen, en ik heb m nog nooit zo horen fluiten, spoelt mooi op bij +/- 1700Rpm, en trekt weer goed bij de 2000RPM

Actuator van de wastegate liep ook wat stroef. dit alles weer gangbaar gemaakt met kruipolie.

zal van de week even een meetklok regelen en een turbodruk meter, en dan gaan we daar na het weekend eens mee bezig.

verbruik is al redelijk gezakt.

ipv 5L op 60km doe ik nu bijna 90KM op 5L, volgens de tankmeter.

Teake
Engine off
Berichten: 20
Lid geworden op: do 18 dec 2014, 17:56
Model: S40
Type: 1.9TD 90/95pk
Bouwjaar: 1999
Locatie: Dokkum

Re: Techinsche gegevens D4192T2 motor.

Bericht door Teake » do 25 dec 2014, 12:45

Alles is mogelijk.

Wil eerst m'n eigen klaar hebben. En een paar maandtesten.
Op de planning staat nog turbodruk verhogen naar ~1.0 1,1 bar boost.
En opbrengst van de pomp verhogen.

Hierdoor wordt er meer ingespoten. I.c.m. Hogere turbodruk meer vermogen. Resulteerd in een motor die minder hoeft te werken = lager verbruik

dutchlimits
5th Gear 1000rpm member
5th Gear 1000rpm member
Berichten: 1638
Lid geworden op: di 10 sep 2013, 23:48
Model: Andere

Re: Techinsche gegevens D4192T2 motor.

Bericht door dutchlimits » do 25 dec 2014, 12:47

Wat ook wil helpen is de auto op de autobahn ff goed intrappen voor een half uurtje. Als er altijd lui is gereden met het hok moet je hem even schoonbranden.

Teake
Engine off
Berichten: 20
Lid geworden op: do 18 dec 2014, 17:56
Model: S40
Type: 1.9TD 90/95pk
Bouwjaar: 1999
Locatie: Dokkum

Re: Techinsche gegevens D4192T2 motor.

Bericht door Teake » do 25 dec 2014, 12:56

Dit is al gebeurd Alex op een nachtelijk ritje op de A73 met ~175

Meer info omtrent de pomp modificatie : http://www.myturbodiesel.com/wiki/injec ... ammer-mod/

Artikel gaat over de vw 1.9TDI maar werkt op alle elektronische Bosch ve pompen.
Moet alleen nog ff n Volvo testkast regelen om de waarden te kunnen bekijken

Plaats reactie