Diesel motor swap geswapt motorswap uitwisselen vervangen

Diesel specifiek gerelateerde onderwerpen; EGR, Gloeispiralen enz
Plaats je auto/motor gegevens in het eerste bericht
Gebruikersavatar
Mr-officer
3rd Gear member
3rd Gear member
Berichten: 361
Lid geworden op: wo 28 okt 2009, 21:30
14
Roepnaam:

Diesel motor swap geswapt motorswap uitwisselen vervangen

Bericht door Mr-officer »

Beste medeforummers!

Zoals sommigen al hadden gelezen in de shoutbox, heb ik vandaag mijn motorblok vervangen door een andere.

Ik zit nu met een aantal vragen, aangezien de auto niet meer start.

Het betreft een 1.9D (90 pk). Mijn auto is van 1997. Het blok dat ik er nu ingezet heb is een uit 1999. Verder was alles gelijk. Heb geen aanpassingen hoeven doen o.i.d.

Blokje hebben we binnen 8 uurtjes geswapt. Ik heb alle stekkertjes goed aangesloten. Ondanks dat hebben we 2 stekkers "over"!!?? Het zijn stekkers die vanuit de kabelboom die tussen de luchtfilterbox en het blok te vinden zijn. Hieronder op de foto's te zien welke...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De "nieuwe" motor draait wel rond, maar springt niet aan. Op mijn dashboard zie ik het bekende "lambda-lampje" en een "auto met een kruis erdoor" branden als ik het contact aan zet en de sleutel omdraai.

Kan iemand mij misschien vertellen of ik de computer van de auto moet laten uitlezen nu er een ander blok in zit. (in verband met een startonderbreker/code o.i.d.)
We hebben de ijzeren dieselleidingen van de pomp, naar het blok, al los gehad tijdens het starten. Er wordt geen diesel naar het blok toe gepompt. Wat kan dit zijn??

Ik weet dat het uitlezen van het blok de beste/makkelijkste optie is, maar de auto staat op een brug in een garage waar geen uitlees-apparatuur aanwezig is. Dus uitlezen is nu even lastig.

Alle hulp is welkom a.u.b. Morgen ga ik weer verder zoeken en eventuele tips toepassen :tumbup .

Alvast bedankt!

Cheers, Vé

PS: Een howto van de motorswap zal ik binnenkort even opstellen en publiceren i.o.m. de mods!
Gebruikersavatar
DirkT4
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 638
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 19:28
14
Model: V40
Type: T4
Bouwjaar: 1998
Roepnaam: Dirk
Locatie: Parel van het Zuiden

Re: D Motor geswapt...start niet. HELP!

Bericht door DirkT4 »

Heb je de ECU van dat andere blok ook overgezet?
Kan zijn dat dit de startblokkering is icm een vreemde ECU.
Hij slaat dan wel aan maar er wordt geen benzine gepompt.

Bij een benzine (T4) heb je dat probleem ook namelijk, maar ik weet niet
hoe dat met die Franse motoren zit.
T4 verkocht in 2012 !!

Maar nog steeds Volvo-minded.
Gebruikersavatar
Speed
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 676
Lid geworden op: ma 05 okt 2009, 23:37
14
Roepnaam: Joost
Locatie: Zuid scharwoude

Re: D Motor geswapt...start niet. HELP!

Bericht door Speed »

Waar staat hij? ik heb een laptop met uitlees kabel en software, kan een poging wagen voor je.
Volvo S40 2.0T 2001. Volvo 244 D6 1982. Volvo 144 1971
Afbeelding
Gebruikersavatar
Mr-officer
3rd Gear member
3rd Gear member
Berichten: 361
Lid geworden op: wo 28 okt 2009, 21:30
14
Roepnaam:

Re: D Motor geswapt...start niet. HELP!

Bericht door Mr-officer »

Hola!

Bedankt voor de eerste snelle reacties!

Ik heb de ECU niet overgezet. We hebben alle stekkers van het oude blok losgekoppeld e.d.

En het kale blok overgezet en alles aangesloten.

Wij dachten idd ook gelijk aan een "vreemde ECU".

Auto staat in Arnhem trouwens! Super dat jullie willen helpen :tumbup !

Ik ga morgen ook even bellen met Volvo Scholten, met de vraag of ze me evt. zouden kunnen helpen op korte termijn.

Whajooooow, :-D
Gebruikersavatar
Speed
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 676
Lid geworden op: ma 05 okt 2009, 23:37
14
Roepnaam: Joost
Locatie: Zuid scharwoude

Re: D Motor geswapt...start niet. HELP!

Bericht door Speed »

Kan op zich als je niks kan regelen wel even langskomen met de spullen, vind het wel interressant. is wel een eindje rijden vanuit Alkmaar :P
Volvo S40 2.0T 2001. Volvo 244 D6 1982. Volvo 144 1971
Afbeelding
Volvo knuppel
5th Gear 1000rpm member
5th Gear 1000rpm member
Berichten: 1214
Lid geworden op: ma 08 jun 2009, 14:05
14
Model: XC90
Bouwjaar: 2001
Roepnaam: Evert
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: D Motor geswapt...start niet. HELP!

Bericht door Volvo knuppel »

euh arnhem, euh euh euh dat is waar ik zit :O

De codering van de sleutel moet overeenkomen anders wil je imobilizer toch niet??
Volvo knuppels dagboek Leef nu, morgen bestaat niet.
Volvo knuppel
5th Gear 1000rpm member
5th Gear 1000rpm member
Berichten: 1214
Lid geworden op: ma 08 jun 2009, 14:05
14
Model: XC90
Bouwjaar: 2001
Roepnaam: Evert
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: D Motor geswapt...start niet. HELP!

Bericht door Volvo knuppel »

Ik heb hem even niet bij de hand, maar vadis kan je misschien info bieden?
Volvo knuppels dagboek Leef nu, morgen bestaat niet.
Gebruikersavatar
Mr-officer
3rd Gear member
3rd Gear member
Berichten: 361
Lid geworden op: wo 28 okt 2009, 21:30
14
Roepnaam:

Re: D Motor geswapt...start niet. HELP!

Bericht door Mr-officer »

@ Speed: Super dat je, ondanks de kilometers, toch wil komen helpen. Als je het goed vindt houd ik je aanbod even in mijn binnenzak voor als het écht niet anders kan. Want als t echt zo is dat het aan de immobilizer ligt, dan lijkt mij het probleem zo verholpen...denk ik...

@Volvo knuppel: We zitten inderdaad beiden in Arnhem! Heb je enig idee hoe ik die immobilizer kan omzeilen. Ik denk gelijk aan uitlezen en resetten via de computer. Of is er een andere mogelijkheid, zonder de computer?
Vadis zou, wat die stekkertjes betreft, misschien wel meer info geven.

Geweldig, al deze info!

Ik ga nu naar bedje toe. Ik lees morgenvroeg gelijk hier op 't forum of er meer tips/info is. Ben om 9 uur weer bij mijn auto en ga dan alles nog eens rustig bekijken.

Bedankt alvast mannen!!

Echt top! :tumbup

Wees gegroet en welterusten, Vé :D
Gebruikersavatar
René
Beheerder
Beheerder
Berichten: 31962
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 18:18
14
Model: V40new
Type: 1.6
Bouwjaar: 2014
Roepnaam: Bompa
Locatie: Oldenzaal
Contacteer:

Re: D Motor geswapt...start niet. HELP!

Bericht door René »

Mooi forum he? :tumbup
Afbeelding
Afbeelding V40new 1.6 T3 R-Design 2014 Afbeelding

2014 V40 1.6 R-Design 498 Caspian Blue Met.
2007 V70 2.4 Edition Sport 426 Silver Met.
Gebruikersavatar
Mr-officer
3rd Gear member
3rd Gear member
Berichten: 361
Lid geworden op: wo 28 okt 2009, 21:30
14
Roepnaam:

Re: D Motor geswapt...start niet. HELP!

Bericht door Mr-officer »

Fantastisch forum! :tumbup

Ik heb vanmorgen gebeld met de hoofdman van de werkplaats van Volvo Henk Scholten. Hij wilde mij niet helpen. Hijvertelde letterlijk: "JIJ hebt zo'n goede monteur geregeld. Jullie hebben de motoren gewisseld. Nu lossen jullie het ook maar op. Ik heb geen tijd hiervoor". Alsdus de chef werkplaats :swear .

Ik had nog een hoop onderdelen nodig voor de auto, die ik na de swap wilde aanschaffen, maar dat koop ik maar ergens anders voortaan. Wat een looser!

Ik begrijp 100% goed dat iemand geen tijd voor je heeft, maar deze reactie was gewoon beledigend te noemen.

Verder ben ik te weten gekomen dat het een één of ander klein kastje op de brandstofpomp zou moeten zijn, die ik van mijn oude blok moest overzetten. Dit zou de immobilizer moeten zijn, ofzo??

Ik heb gekeken welke stekkers er van mijn pomp afkomen. Dit zijn er 2. Een groene (denk Lambda) en een zwarte (vanaf een zwart blokje bovenop de pomp) weet niet of dit het bedoelde blokje moet zijn...

Ik heb gecontroleerd of de pomp zelf diesel krijg. Dit is wel het geval. Alleen de pomp, pompt het niet via de metalen leidingen, de injectoren in.

Graag van jullie een foto/omschrijving van zo'n immobilizer aub...of een mogelijke andere oorzaak van het probleem.

Alvast bedankt!

Cheers, Vé
Gebruikersavatar
Speed
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 676
Lid geworden op: ma 05 okt 2009, 23:37
14
Roepnaam: Joost
Locatie: Zuid scharwoude

Re: D Motor geswapt...start niet. HELP!

Bericht door Speed »

Wat een walgelijk figuur dan, kijk dat je er weinig tijd in wil steken als bedrijf omdat iemand zelf aan het knutselen is snap ik, maar je zo afschepen en niet even de moeite neemt om kort te helpen is ronduit walgelijk.

Ik kan zo even een poging wagen om in Vadis te kijken of ik een tekeningetje kan opvissen, maar dan moet ik even goedzoeken.
Volvo S40 2.0T 2001. Volvo 244 D6 1982. Volvo 144 1971
Afbeelding
schaefer
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 723
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 20:19
14
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 1997
Locatie: Hengelo

Re: D Motor geswapt...start niet. HELP!

Bericht door schaefer »

reactie van volvo dealer is wel heel erg kort door de bocht ja. Je weet dat je het risico loopt het te verspelen bij de dealer als je zelf aan 't knutselen bent. Je neemt bijv. ook niet je eigen frikandel mee naar de cafetaria. Maar toch, beetje hulp kan wel.
Volvo....niets anders!
Volvo 440 1.8 DLI '93 (verkocht)
Volvo S40 1.8 LPI '97
Gebruikersavatar
R.O.B
Veteraan
Veteraan
Berichten: 9658
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 18:58
14
Model: V50
Type: 2.0
Bouwjaar: 2011
Roepnaam: Rob
Locatie: Veldhoven
Contacteer:

Re: D Motor geswapt...start niet. HELP!

Bericht door R.O.B »

Kun je hier iets mee?
(Klik erop voor een grote afbeelding.)
Afbeelding
schaefer
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 723
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 20:19
14
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 1997
Locatie: Hengelo

Re: D Motor geswapt...start niet. HELP!

Bericht door schaefer »

als ik dit verhaal zo lees heeft de topicstarter een probleem met de dubbelgezekerde startonderbreking.
Het lijkt erop dat de sleutel wel correspondeert met de immobilizer op die manier dat hij de motor wel laat ronddraaien.
Echter er komt geen dieseltoevoer omdat de computer op de dieselpomp niet correspondeert met de nieuwe motor.... klopt dit zo??
Volvo....niets anders!
Volvo 440 1.8 DLI '93 (verkocht)
Volvo S40 1.8 LPI '97
Volvo knuppel
5th Gear 1000rpm member
5th Gear 1000rpm member
Berichten: 1214
Lid geworden op: ma 08 jun 2009, 14:05
14
Model: XC90
Bouwjaar: 2001
Roepnaam: Evert
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: D Motor geswapt...start niet. HELP!

Bericht door Volvo knuppel »

Ik ken de dealer als aardige gasten die zeker voor je klaar staan.
Bij twijfel geven ze je gelijk echter..

Als in mijn vak iemand aan het beunen is en er niet uit komt zou ik ook minder vrolijk zijn.
Dat geeft je echter niet het recht zo te reageren, maar daarintegen heb ik niks te maken met de chef werkplaats.

Het is natuurlijk wel een stukje bescherming van het vak en de inkomsten.

Officer, wat ik kan doen is je een kijkje geven zodat je kan kijken wat je nodig heb/hoe het in elkaar hoort te zitten.

In de avond heb ik daar (meestal) wel even tijd voor.
Volvo knuppels dagboek Leef nu, morgen bestaat niet.
Gebruikersavatar
Mr-officer
3rd Gear member
3rd Gear member
Berichten: 361
Lid geworden op: wo 28 okt 2009, 21:30
14
Roepnaam:

Re: D Motor geswapt...start niet. HELP!

Bericht door Mr-officer »

Hey mannen!

Bedankt wederom voor alle reacties en hulp! Heb er geen woorden voor.

Ik heb vandaag even een erg heftige dag gehad. Moest abrupt stoppen met de auto en zal dit even naar overmorgen moeten verplaatsen i.v.m. wat persoonlijke dingen. Mijn moeder ligt in 't ziekenhuis en dat heeft even voorrang.

Ik moet een ieder nu even antwoord schuldig blijven op alle hulpaanbod (welke natuurlijk geweldig is), maar ik laat morgenavond, of uiterlijk donderdagavond even weten hoe of wat.

Alle respect voor jullie hulp. Echt super!

Morgenvroeg weer naar Maastricht om mijn moeder te bezoeken en haar een handje te helpen.

Wees gegroet, Vé
martink
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 179
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 20:27
14
Model: S60
Bouwjaar: 2001
Locatie: Gorredijk

Re: D Motor geswapt...start niet. HELP!

Bericht door martink »

Heb je de brandstof pomp ook over gezet naar de nieuwe motor? Heb het ook wel gehad dat ik een andere pomp op een auto had gezet en deze daardoor ook niet meer aansloeg.
Gebruikersavatar
Mr-officer
3rd Gear member
3rd Gear member
Berichten: 361
Lid geworden op: wo 28 okt 2009, 21:30
14
Roepnaam:

Re: D Motor geswapt...start niet. HELP!

Bericht door Mr-officer »

Even weer een kort berichtje, zoals beloofd...

Vandaag werkelijke de HELE dag bezig geweest. Ik moet de immobilizer van mijn oude pomp afhalen en op de nieuwe monteren...Dit kastje bevindt zich echt onder op de pomp, tussen het blok en de pomp in. Je komt er dus NOOIT bij!

Ik ben even gaan nadenken hoe ik dit anders kan doen. Morgen ga ik mijn plannen in uitvoer brengen. Ik heb er een goed gevoel bij dat het gaat lukken.

Volgens de dealer was het onmogelijk om de immobilizer-code te resetten o.i.d. Ik kon alleen maar het kastje overzetten van mijn eigen blok....vaag...
Nadat ik vroeg hoe hij het doet als mensen een defecte pomp hebben, daar wist hij geen antwoord op...Het kwam volgens de monteur niet veel voor, waardoor hij het eerst uitgebreid moest uitzoeken.
Wel respect voor het feit dat hij deze keer de tijd nam om mij te woord te staan. :tumbup

Morgen dus alle voorbereidingen van vandaag in uitvoer brengen en hopen dat ie start. Mocht het me niet lukken, dan zou ik toch een beroep op jullie willen doen voor het uitlezen, of anderszijds...

Geef me AUB nog even een dagje om te puzzelen...hehehehe... (A)

Cheers! Vé :-D
Gebruikersavatar
Mr-officer
3rd Gear member
3rd Gear member
Berichten: 361
Lid geworden op: wo 28 okt 2009, 21:30
14
Roepnaam:

Re: D Motor geswapt...start niet. HELP!

Bericht door Mr-officer »

Ik vertel nu even snel hoever ik ben...ben nu op mijn werk, dus vanavond het hele verhaal...

roffel...roffel...roffel...roffel...roffel...roffel...roffel...roffel...roffel...roffel...roffel...
roffel...roffel...roffel...roffel...roffel...roffel...roffel...roffel...roffel...roffel...roffel...
roffel...roffel...

Even een spannend moment....

roffel...roffel...roffel...roffel...roffel...roffel...roffel...roffel...roffel...roffel...roffel...
roffel...roffel...roffel...roffel...roffel...roffel...roffel...roffel...roffel...roffel...roffel...
roffel...roffel...

Om de spanning erin te houden vertel ik alleen even dat 't blokje draait! En daarme bedoel ik ook rijdt!!

Vanavond meer!!

:tumbup :D :-D
Gebruikersavatar
Mr-officer
3rd Gear member
3rd Gear member
Berichten: 361
Lid geworden op: wo 28 okt 2009, 21:30
14
Roepnaam:

Re: D Motor geswapt...start niet. HELP!

Bericht door Mr-officer »

Ik heb goed nieuws en slecht nieuws...

Het goede...eigenlijk geweldige nieuws is:
Mijn blokje start zonder problemen. Klinkt geweldig, rookt niet, immobilizer omzeild met eigen ontwerp/idee.

Ik heb uiteraard even 50 kilometer gereden om het blokje te testen.
Ohh man, wat heb ik genoten! Deze auto rijdt echt super!! CruiseControl werkt perfect! Dat halfleer zit echt té lekker! Dat luxe stuur is gewoon fingerlickin' fijn en de nieuwe koppelingsetdoet z'n werk super! Het is gewoon alsof je over de weg heen zweeft!
Pffff....volgens mij ben ik geVolvonized! Ben blij dat er voor deze verslaving geen afkick-klinieken bestaan, moehahahah :tumbup :-D (A) !!!

Over die immobilizer later meer, want dat is een lang verhaal met een hoop foto's die ge-upload moeten worden en ik heb morgen weer vroege dienst...


Het slechte nieuws is:
Ik heb gisteren dus alles zoveel mogelijk getest. Ik heb uiteraard van te voren de temperatuur van het blok nagekeken. Dit was in orde tijdens lang stationair draaien...
Nadat ik de eerste 25 kilometers erop had zitten, merkte ik dat mijn temperatuurmeter richting het midden begon op te lopen. Toch maar even gestopt. Het was erg donker, maar ik zag dat mijn koelvloeistof, onder de kap, erg laagstond/op was.

Erg balen!!! Dit duidt waarschijnlijk op een lekke koppakking o.i.d. Maandag ga ik weer naar de werkplaats met de Volvo om uit te zoeken wat het precies is (slangen controleren, thermostaat checken, etc.).
De verkoper van het blok had me nog gegarandeerd dat het blok goed was, omdat hij het eruitgehaald had door versnellingsbakproblemen...Ik ga dus eerst even uitzoeken of het blok kapot is, of dat het aan de slangen ligt.
Als het blok kapot is, ga ik het uiteraard weer zelf maken, maar de verkoper kan wel een hartig telefoontje van mij verwachten.

Heb het morgen even druk, dus geen werk aan de auto.

Morgen wel weer een update over mijn moeder. Ik moet nu echt naar bed. Mijn wekker gaat weer om 05.00 uur.

Wees gegroet!

:afro
Plaats reactie