Pagina 1 van 1

Verschil 102 en 115 pk diesels

Geplaatst: ma 28 dec 2009, 20:52
door Harry
Wie kan me vertellen wat het verschil is tussen de 102 en 115pk versie van de diesels? Is dat alleen een andere turbo? En betekent dat dan dat als je alleen een andere turbo erin zet dat je 13pk meer hebt? Of zijn er nog meer verschillen? En is het überhaupt wel mogelijk om de turbo's om te wisselen?

Re: Verschil 102 en 115 pk diesels

Geplaatst: ma 28 dec 2009, 21:05
door DeNNiS
verschil zit hem idd in turbo en software

de 102 pk is een Wastegate turbo
Afbeelding
De 115 pk is een variabele turbo verstelbare schoepjes
Afbeelding

Nu moet ik wel zeggen dat een wastegate turbo toch beter blijkt te werken
En met een goede tuning ga je flink omhoog in pk's wat in principe genoeg is voor de 1.9D

als je kijkt naar mijn wagen gechipt 102 pk naar 144 pk ofzo ongeveer
en thijs zijn wagen ging van 115 naar 146

al had hij wel merkbaar iets meer koppel zegt genoeg denk ik :tumbup
Gewoon op de 102 pk turbo blijven rijden

Re: Verschil 102 en 115 pk diesels

Geplaatst: ma 28 dec 2009, 21:12
door Robbie f
hey hallo

nadeel van de vtg turbo is dat de schoepjes met de tijd vast kunnen gaan zitten en dat er dus motor storingen optreden door gevolg van slijtage van de asjes van de vtg. een wastegate turbo is in mijn ogen betrouwbaarder en de levensduur ook langer van :-D

Re: Verschil 102 en 115 pk diesels

Geplaatst: ma 28 dec 2009, 21:35
door Harry
Thnx! Snap d'r alleen geen r**t van wat het effect van schoepjes of geen schoepjes is... Maar goed, zoals ik het lees is het vooral de software die het verschil maakt en in mindere mate de turbo, omdat na een chipje er weinig verschil meer is?

Re: Verschil 102 en 115 pk diesels

Geplaatst: ma 28 dec 2009, 21:38
door DeNNiS
hangt natuurlijk af van de tuner he harry

de ene kan / durft meer dan de andere

Re: Verschil 102 en 115 pk diesels

Geplaatst: ma 28 dec 2009, 22:56
door Harry
ja, maar als je ze beiden bij de zelfde tuner laat doen zal dat te verwaarlozen zijn toch? De tuner gaat immers tot een bepaalde grens en niet in principe niet verder. Waar die grens ligt zal voor tuners onderling misschien verschillend zijn, maar per auto wel gelijk zijn. Of l*l ik nu uit m'n nek....

Re: Verschil 102 en 115 pk diesels

Geplaatst: ma 28 dec 2009, 23:33
door DeNNiS
Is per auto verschillend
per bedrijf enz!

ik heb mijn S40 1,9D laten tunen in de tijd bij digitune nunspeet en ik moet zeggen dat was toppie
Had gevraagt of er iets meer pk's uit konden getrokken worden als dat hij op site aangaf

en dat kon zij hij nou liep geweldig vraag hier maar enkele van het forum

Re: Verschil 102 en 115 pk diesels

Geplaatst: wo 30 dec 2009, 11:21
door Thijs
ik zou idd ook gwn het bij de 102pk versie houden. Toch als je van zins bent te chippen.
De turbo als die van Dennis is door zijn eenvoudigere techniek zeg maar, sterker. Dennis en ik reden allebei goed door met de wagen, maar zijn turbo heeft het wel stuk langer kunnen uithouden :vertag

Ik had idd wel een stuk meer koppel, maar dat kon de turbo dus blijkbaar niet goed verwerken vermoed ik. Ik gok dat ik tege de 350Nm of meer koppel had. (en 150pk ipv 146, was een rekenfout destijds :P )

Wat nog een verschil is, 115pk = geleidelijke vermogensopbouw, terwijl het bij de 102 bruusker er.

Re: Verschil 102 en 115 pk diesels

Geplaatst: di 16 mar 2010, 21:30
door V40 bezitter
Zelf heb ik ook de 102pk turbo maar deze is langzamerhand aan vervanging toe. Nou vindt ik een reviseerde 115pk turbo voor circa 350 euro. Is het qua prijs de moeite waard en kan ik deze gewoon plaatsen of moet ik dan naar de dealer voor de software te laten veranderen etc....?? Als ik hierboven zo lees gaat mijn voorkeur ook wel uit naar de 102pk maar ze vragen nog al wat om dat ding te reviseren. Een goed adresje is dus ook welkom.

Thanx

waarom 4192t3 115pk & 102 4192t4?

Geplaatst: za 24 mar 2012, 21:44
door Mullie
Ik heb gezocht naar het feit waarom een blok wat 85kw levert het cijfer t3 achter zijn motorcode heeft en het blok wat 75kw levert het cijfer t4 erachter heeft staan?

Het klinkt in mijn oren wat onlogisch omdat de volgorde niet klopt?
Namelijk:

-66kw 4192T
-70kw 4192T2
-75kw 4192T4
-85kw 4192T3

Ik begreep dat alleen de turbo anders is ten opzichte van de 75kw en 85kw motoren..

Wie kan mij vertellen waarom het blok met meer vermogen een nummer lager in volgorde heeft?
Zoekopdracht heeft overigens niks opgeleverd.

Re: waarom 4192t3 115pk & 102 4192t4?

Geplaatst: za 24 mar 2012, 22:28
door R.O.B
Het nummer zal meer een nummer zijn in volgorde van ontwikkeling van een blok, dan puur kijkend naar vermogen. Anders hadden ze inderdaad de 2 motorcode's kunnen omdraaien.

Re: waarom 4192t3 115pk & 102 4192t4?

Geplaatst: zo 25 mar 2012, 08:23
door Mullie
Ja, dat is een verklaring die logisch zou kunnen zijn?
Dan is de vraag of de 115pk blokken 4192T3 ook daadwerkelijk eerder gebouwd zijn?
En waarom hebben ze daarna pas de 102pk blokken 4192T4 ontwikkeld/aangepast?
Wat voor verbetering hebben ze daarmee bereikt?

Re: waarom 4192t3 115pk & 102 4192t4?

Geplaatst: zo 25 mar 2012, 13:37
door sjoerdb
turbo verschillen zijn met variabele schoepen en vaste schoepen. (dacht ik)

Re: waarom 4192t3 115pk & 102 4192t4?

Geplaatst: zo 25 mar 2012, 14:20
door kiwi
Misschien hebben de T4 blokken meer koppel, ondanks minder pk's? denk dat met een diesel toch vooral ook een hoog koppel wilt?

Re: waarom 4192t3 115pk & 102 4192t4?

Geplaatst: wo 28 mar 2012, 12:25
door TPW
T3 en T4 zijn gewoon dezelfde motor, de T3 heeft een turbo met variabele schoepen, de T4 niet. De T3 heeft meer koppel en meer vermogen, de nummering heeft hier niks mee te maken. Ze zijn gelijktijdig op de markt gekomen ten tijde van de invoer van phase II.

Dat de T en T2 toevallig wel oplopen qua vermogen EN qua nummering komt doordat de T2 later is ontwikkeld (phase 1,5, 1999), het is dezelfde motor als de T1 maar dan met directe inspuiting.

Re: waarom 4192t3 115pk & 102 4192t4?

Geplaatst: ma 02 apr 2012, 03:05
door hervelt
Bij mijn weten is de T3/115 pk wel degelijk als eerste gepland/ ontwikkeld geweest maar heeft men gaandeweg deze motor (management) teruggegetuned naar 102 pk om deze als instapmotor goedkoper op de markt te kunnen zetten. (en de 115pk dus duurder voor de liefhebbers die het willen betalen). En de turbo's zijn dus verschillend. Je kan stellen dat deze motor voor 102 pk eigenlijk overgedimensioneerd is, wat de betrouwbaarheid en levensduur alleen maar ten goede komt.
De 102 pk is al meer dan voldoende voor de x40. Had eerder een 95pk/T2 diesel en die was ook al heel snel.

Re: waarom 4192t3 115pk & 102 4192t4?

Geplaatst: wo 04 apr 2012, 13:01
door TPW
Ontwikkeling weet ik niet, maar ik weet wel dat ze allebei bij de invoer van phase 2 op de markt gebracht zijn. Gelijktijdig dus.

Over of je 115pk nodig hebt kun je twisten natuurlijk. Ik heb zelf voor ik mijn S40 kocht, in een T2 proef gereden, en daarna in een T3, en mijn keuze was wel echt duidelijk. De T3 was merkbaar sneller (en veel stiller overigens, en zuiniger)

Ik kan me wel voorstellen dat het verschil tussen de T3 en T4 niet zo groot is, die motoren zijn me in wezen ook om het even. De turbo van de T4 zal wel wat langer meegaan wellicht, de rest van de motor is sowieso overgedimensioneerd dus vraag ik me af of die onderdelen ook langer mee zal gaan in de T4.

Re: waarom 4192t3 115pk & 102 4192t4?

Geplaatst: do 10 mei 2012, 19:40
door Sjaap
Kan men ongestraft een turbo met variabele schoepen in een T4 motor zetten om die 115 pk te halen?