Koppakking lek? (druk op het koelsysteem

Diesel specifiek gerelateerde onderwerpen; EGR, Gloeispiralen enz
Plaats je auto/motor gegevens in het eerste bericht
Gebruikersavatar
Slick
Idle
Idle
Berichten: 31
Lid geworden op: do 03 dec 2009, 11:19
14
Locatie: Stein lb

Koppakking lek? (druk op het koelsysteem

Bericht door Slick »

Ik dacht dat ik een goede V40 had gekocht, weliswaar met een hoge km.stand, maar toch. Maar ik begin toch mijn twijfels te krijgen, en ik vermoed dat de koppakking vervangen zal moeten worden…

Afgelopen week 2 keer gehad dat ik een flink rookgordijn aangelegd had voor korte tijd. In het donker dacht ik gezien te hebben dat het witte rook was. Daarna heb ik hier geen last meer van gehad.
Olie heb ik gecontroleerd, peil is ok, geen mayonaise aan de peilstok of olievuldop.
In het koelvloeistofreservoir kwam ik wel een zwart goedje tegen, en deze was verder leeg. Heb em meteen bijgevuld met koelvloeistof, en vanmorgen was hij weer bijna leeg!

Mijn vermoeden is dus de koppakking. Naar wat ik zo op internet kon vinden komt dit vaker voor bij een 1.9td boven de 2 ton km. Het liefste zou ik deze reparatie zelf doen natuulijk. Maar het ontbreekt me aan tijd, ruimte en gereedschap.
Ik ga straks maar eens langs een universele garage om te kijken was ze kunnen doen en tegen welke prijs.

Iemand dit al meegemaakt? Nog dingen waar ik zeker naar moet kijken cq. vervangen? Waarschijnlijk dus koppakking en kopbouten. Als het niet te gek veel kost wou ik de kop ook laten vlakken.
Als het teveel gaat kosten heb ik me al bedacht om een ander blokje op te scharrelen met minder km’s. Maar ik weet niet of die makkelijk te vinden zijn….
Volvo V40 1.9td Ph1 1997 Blauw
schaefer
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 723
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 20:19
14
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 1997
Locatie: Hengelo

Re: D Koppakking lek?!

Bericht door schaefer »

idd de kopbouten + pakking vervangen. Kop laten vlakken is wel een aanrader om te doen. Als je zwart in je koelvloeistofreservoir vind vrees ik het ergste. Wel kun je bij een garage eerst je reservoir laten bijvullen en even op druk zetten. Dan kun je zien of de lekkage van koelvl. niet ergens anders vandaan komt....
suc6
Volvo....niets anders!
Volvo 440 1.8 DLI '93 (verkocht)
Volvo S40 1.8 LPI '97
davotje
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 154
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 23:47
14

Re: D Koppakking lek?!

Bericht door davotje »

Olie in koelstofreservoir duid inderdaad op lekke koppakking zeker bij de 1.9TD 90pk
vanaf 95 pk hebben de diesels van onze x40's hier geen last meer van.

In de 90 pk versie zit op een plek een olie en koelwaterkanaaltje te dicht bij elkaar, daar gaat de koppakking kapot.
Normaalgezien verbruikt hij dan geen koelvloeistof: olie staat onder hogere druk dan koelvloeistof.

Ik heb dit zelf ook (bij mij verbuikt hij (nog) geen koelvloeistof)
Ik rij hier al 50dkm mee rond (van eerste drupje olie tot nu al redelijk) dus binnekort moet ik het toch laten maken.
kosten: incl. vlakken excl. btw: 5 a 600 euro TENZIJ je kop gescheurd is-> meer kosten

grts
en veel succes!
Bavo
Gebruikersavatar
Slick
Idle
Idle
Berichten: 31
Lid geworden op: do 03 dec 2009, 11:19
14
Locatie: Stein lb

Re: D Koppakking lek?!

Bericht door Slick »

Ik heb de vorige eigenaar gemaild of de koppakking ooit vervangen is, want dan zou de olie in het koelwater reservoir er misschien al lang inzitten.

Heb net nogmaals naar het koelwater gekeken, en nu staat het niveau weer iets hoger in plaats van lager, oliepeil is nog steeds ok. Ik kijk het in ieder geval nog een paar dagen aan.

Ik ken ook nog een paar automonteurs, dus ik ga die eens polsen of die het na werktijd zouden willen doen. Moet dan alleen vervangend vervoer regelen.

@Davotje: hoeveel olie gebruikt hij nu dan ongeveer? Vermengd olie zich met de koelvloeistof, of zet de olie zih af tegen de wanden van het koelciruit? Ik heb het koelvloeistof reservoir al geprobeerd schoon te maken, maar dat gaat bijna niet!
Volvo V40 1.9td Ph1 1997 Blauw
rutgertjuh
Engine off
Berichten: 22
Lid geworden op: di 29 dec 2009, 19:18
14
Locatie: asch

Re: D Koppakking lek?!

Bericht door rutgertjuh »

Ik heb hier geen ervaring mee maar ik heb wel een 1.9 td uit 1998 dus het is wel iets om in de gaten te houden.
Zelf heb i het voordeel dat bij mij de hele kop pas vervangen is, in die zin zal er de komende tijd niets moeten gebeuren.
Gebruikersavatar
Mr-officer
3rd Gear member
3rd Gear member
Berichten: 361
Lid geworden op: wo 28 okt 2009, 21:30
14
Roepnaam:

Re: D Koppakking lek?!

Bericht door Mr-officer »

Ik vrees het ergste...

Let vooral even op je koelvloeistof peil en de temperatuur van je motor.

Vervelend, maar dat zijn risico's van een 90 pk diesel met veel km's op de klok.

Het hoeft niet superveel geld te kosten om het te laten repareren. Informeer bij meerdere garages, maar let er wel voor op wat ze voor de prijs aanbieden. Zoals eerder gezegd...kop vlakken is beter! Niet iedereen doet het. Beunhazen doen 't soms met een schuurpapiertje schoonmaken en weer op elkaar zetten...

Realiseer je wel dat het weg doen van de auto je probleem niet oplost...Mocht j eweer een andere kopen, dan heb je weer de onzekerheid wat de conditie van het blok is van je nieuwe wagen. Alles wat je nu repareert, hoef je morgen weer NIET te doen!

Sterkte en succes!

Cheers, Vé
davotje
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 154
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 23:47
14

Re: D Koppakking lek?!

Bericht door davotje »

even enkele antwoorden:
-hoeveel olie gebruikt hij nu dan ongeveer?
In totaal tussen 2 beurten (15dkm) zakt het oliepijl een halve centimeter, maar dat is volgens mij meer doordat hij bij een koude start wel een blauw wolkje blaast.

-Vermengd olie zich met de koelvloeistof, of zet de olie zih af tegen de wanden van het koelciruit?
De olie zet zich af tegen de wand.
soms drijft er wel een klein sliertje olie in het koelwater zelf

- Ik heb het koelvloeistof reservoir al geprobeerd schoon te maken, maar dat gaat bijna niet!
bij mij hangt het enkel tegen de wand dus ik haal het er elke 250km met m'n vinger uit.
Misschien dat je als je koelwater ververst er een heel deel olie uit hebt?
en dan verder kan doen met de wand proper maken?

een tip die de volvo specialist me gaf was:
giet water bij in het reservoir tot de olie eruit loopt (is lichter dan water dus komt bovendrijven en loopt er eerst uit)
dan weer wat water uitnemen tot je op maximale niveau zit.
Hiermee moet je wel oppassen aangezien je altijd verdund waardoor je koelwater uiteindelijk niet meer vorstbestendig is!

Ik hoop je hiermee geholpen te hebben. Als er iets is vraag je het maar!
grts
Bavo
Gebruikersavatar
Slick
Idle
Idle
Berichten: 31
Lid geworden op: do 03 dec 2009, 11:19
14
Locatie: Stein lb

Re: D Koppakking lek?!

Bericht door Slick »

Ik heb afgelopen weekend het koelvloeistof reservervoir uit de auto gehaald en geprobeerd schoon te spoelen met diverse schoonmaakmiddelen en water, maar die zwarte drab blijft gewoon aan de wand plakken. En met een doekje kom je ook bijna nergens.

Dus ik kan momenteel ook moeilijk zien of er olie bijkomt...
Volvo V40 1.9td Ph1 1997 Blauw
Gebruikersavatar
Slick
Idle
Idle
Berichten: 31
Lid geworden op: do 03 dec 2009, 11:19
14
Locatie: Stein lb

Re: D Koppakking lek?!

Bericht door Slick »

De vorige eigenaar mailde net dat ongeveer 2 jaar geleden de koppakking al is vervangen. Als dat goed gedaan is, zou dat nu toch niet opnieuw aan de hand moeten zijn.

Dan vraag ik me alleen af waar al die koelvloeistof momenteel blijft? dat gaan we nog maar eens uitzoeken...
Volvo V40 1.9td Ph1 1997 Blauw
schaefer
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 723
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 20:19
14
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 1997
Locatie: Hengelo

Re: D Koppakking lek?!

Bericht door schaefer »

zeg ik: ga even naar de garage en laat je koelvl. systeem op druk zetten. Is slecht 5/10 minuten werk en je kunt direct zien of er ergens extern lekkage is.
suc6
Volvo....niets anders!
Volvo 440 1.8 DLI '93 (verkocht)
Volvo S40 1.8 LPI '97
Firegirl

Re: D Koppakking lek?!

Bericht door Firegirl »

Inderdaad, niet meteen van het ergste uit gaan. Mogelijk zit er ergens een lekkage in het koelsysteem. Heb ik met die van mij ook gehad. Zat op een onmogelijke plek en daardoor haast niet te zien, maar zat er wel. Hij zat bij mij in de buis/leiding die van het expansievat naar de radiator loopt.
davotje
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 154
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 23:47
14

Re: D Koppakking lek?!

Bericht door davotje »

Remmenreiniger krijgt bijna alles weg, maar of dit reservoir er tegen kan....
Of andere ontvetters als velgenreiniger of ovenreiniger moeten toch wel effect hebben?

Wel goed naspoelen dan ;)

en zoals schaefer zegt.
Maar loopt bij die test dan geen koelwater in je motorolie als je een lek hebt?

Grts
Bavo
Gebruikersavatar
Slick
Idle
Idle
Berichten: 31
Lid geworden op: do 03 dec 2009, 11:19
14
Locatie: Stein lb

Re: D Koppakking lek?!

Bericht door Slick »

Zowel olie- als koelwaterpeil blijven momenteel constant. Koppakking zou 35000 km geleden vervangen zijn volgens de vorige eigenaar. Maarja, dat geeft geen garanties natuurlijk....

Er is nu wel iets anders wat me zorgen baart. Koud loopt ie de laatste dagen echt beroert, misschien maar op 3 cilinders. Na een paar honderd meter rijden loopt hij prima.
En als ik lang bij het stoplicht moet wachten toert de motor soms op zonder dat ik gas geef. Begin te denken aan problemen met brandstof aanvoer.
Ook heb al een paar keer gehad dat bij een startpoging de startmotor niet draait. Na een paar keer contact uit en aan start hij dan wel. Batterij spanning lijkt me ok.

Ik denk dat ik er toch maar eens een monteur naar ga laten kijken, want momenteel heb ik niet zo veel vertrouwen in de moteur....
Volvo V40 1.9td Ph1 1997 Blauw
Gebruikersavatar
René
Beheerder
Beheerder
Berichten: 31970
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 18:18
14
Model: V40new
Type: 1.6
Bouwjaar: 2014
Roepnaam: Bompa
Locatie: Oldenzaal
Contacteer:

Re: D Koppakking lek?!

Bericht door René »

Idd even door een professional na laten kijken.
Zou brandstoftoevoer kunnen zijn, pomp of misschien toerentalsensor?
Afbeelding
Afbeelding V40new 1.6 T3 R-Design 2014 Afbeelding

2014 V40 1.6 R-Design 498 Caspian Blue Met.
2007 V70 2.4 Edition Sport 426 Silver Met.
Gebruikersavatar
Slick
Idle
Idle
Berichten: 31
Lid geworden op: do 03 dec 2009, 11:19
14
Locatie: Stein lb

Re: D Koppakking lek?!

Bericht door Slick »

Nou, v40 staat bij de garage. Conclusie tot dusver:

3 van de 4 gloeibougies kapot
verstuivers en pomp zijn waarschijnlijk slecht en moeten getest worden
Of er verder intern in de motor iets stuk is kunnen ze nog niet zeggen.

Kan dus een duur grapje worden. Ik zal moeten kijken wat de beste optie is, en of hij het nog waard is met bijna 3ton op de teller....

Heb al een nieuwe pomp gevonden voor 300 euro, das geen geld lijkt me? Als ik ergens een paar gereviseerde verstuivers op de kop kan tikken ben ik weer een heel eind. Vermits er verder geen ernstige motorschade is natuurlijk.

To be continued...
Volvo V40 1.9td Ph1 1997 Blauw
schaefer
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 723
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 20:19
14
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 1997
Locatie: Hengelo

Re: D Koppakking lek?!

Bericht door schaefer »

davotje schreef:Remmenreiniger krijgt bijna alles weg, maar of dit reservoir er tegen kan....
Of andere ontvetters als velgenreiniger of ovenreiniger moeten toch wel effect hebben?

Wel goed naspoelen dan ;)

en zoals schaefer zegt.
Maar loopt bij die test dan geen koelwater in je motorolie als je een lek hebt?

Grts
Bavo
waarschijnlijk kun je bij deze test niet voldoende druk zetten om de vloeistof door deze (vaak) minimale gaten té persen. Als dit wel zo is dan merk je dit wel aan het dalende vloeistof niveau zonder lekkage onder de wagen. Weet je direct waar het probleem zou zitten.
Volvo....niets anders!
Volvo 440 1.8 DLI '93 (verkocht)
Volvo S40 1.8 LPI '97
Beire
Engine off
Berichten: 10
Lid geworden op: vr 05 feb 2010, 18:40
14

Re: D Koppakking lek?!

Bericht door Beire »

Heb zoals elders vermeld ook eens een lekke koppakking op mijn 1.9TD uit '98 gehad. Een hele tijd probleemloos mee rondgereden totdat er op een gegeven moment een waterdarm begon te lekken en ik heb de koppakking dan maar ineens laten repareren.
Mijn probleem was dat door het lange rondrijden met olie in de koelvloeistof de waterdarmen aangetast werden door de olie. Blijkbaar kunnen die daar niet goed tegen. Je zag duidelijk dat er op sommige plekken darmen aan het opzwellen waren en hierdoor was er uiteindelijk 1tje gesprongen. :-(


Heb toen inens de meeste darmpjes ook maar laten vervangen.
davotje
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 154
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 23:47
14

Re: D Koppakking lek?!

Bericht door davotje »

@ beire
Wat bedoel je eigenlijk met een hele tijd? hoeveel dkm?
Ik rij er nu al 50dkm mee rond (wel met olie er af en toe uithalen) maar heb geen zin om alle waterdarmen te gaan vervangen...

Grts
Bavo
Beire
Engine off
Berichten: 10
Lid geworden op: vr 05 feb 2010, 18:40
14

Re: D Koppakking lek?!

Bericht door Beire »

Ik denk dat het bij mij ongeveer een goeie 30.000Km. was. Dat zijn de Km's dat ik er mee rondreed vanaf dat ik wist dat er olie in het reservoir zat. Kan dus best zijn dat ik er al langer mee rondreed.Het rare was dat ik regelmatig ns water moest bijvullen. Je zou eerder denken als er olie in het koelsysteem gedrukt werd je reservoirstand eerder te hoog dan te laag zou zijn. :-(
davotje
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 154
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 23:47
14

Re: D Koppakking lek?!

Bericht door davotje »

Ik hoef geen koelwater bij te vullen. Dus ik denk dat jouw probleem toch wat anders lag.
Lag er bij jouw een film olie op het koelwater of hing het enkel tegen de wand?
(bij mij hangt het enkel tegen de wand dus zo erg zal het bij mij wel niet zijn)

Grts
Bavo
Plaats reactie