Alles over de EGR Exhaust Gas Recirculation

Diesel specifiek gerelateerde onderwerpen; EGR, Gloeispiralen enz
Plaats je auto/motor gegevens in het eerste bericht
Plaats reactie
erikjan
Engine off
Berichten: 9
Lid geworden op: zo 04 mar 2012, 01:06
12
Model: V40
Type: 1.9TD 90/95pk
Bouwjaar: 1998

Re: Alles over de EGR

Bericht door erikjan »

ok ook al is er genoeg geschreven is mijn vraag heel simpel waar vind ik de erg klep op een 1.8td uit 1998? Bij koude motor loopt ie dramatisch en met de rook die erbij hoort.

Na jaren oldtimers gereden te hebben gaan ik de elektronica uitdaging weer eens aan. Ik kan die erg alleen gewoon lokaliseren.

groet erik-jan
V3lv3T
Veteraan
Veteraan
Berichten: 1669
Lid geworden op: za 06 jun 2009, 04:21
14
Model: Andere
Bouwjaar: 2018
Roepnaam: Jeroen
Locatie: Schoten, Antwerpen, BE

Re: Alles over de EGR

Bericht door V3lv3T »

Zag dit bij een chiptuner op de website:

* Extra modificaties als EGR geheel softwarematig wegschrijven

Iemand hier ervaring mee, of eigenlijk enig idee wat het precies inhoud?

Zag ook dit:
* Warme startaanpassingTDI motoren

Zelfde vraag.
Mijn Oude Webdagboek -- Mijn Nieuwere Oude Webdagboek -- Mijn Voorsteltopic
Wie het laatst lacht... Snapt de grap niet...
Aantal rondjes Nürburgring: 7
dannyw
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 854
Lid geworden op: di 29 sep 2009, 23:32
14
Model: S40
Type: 1.9D 115pk
Bouwjaar: 2003
Roepnaam: Danny
Locatie: Nuenen

Re: Alles over de EGR

Bericht door dannyw »

Bij de nieuwere TDI motoren is het namelijk niet meer mogelijk om hem alleen af te doppen,
Er zal dan een motorstoring gegeven worden.
De tuners kunnen dit omzeilen door hem softwarematig weg te schrijven.

Wat de warme startaanpassing is weet ik zo niet?
v40classic
Idle
Idle
Berichten: 66
Lid geworden op: zo 20 nov 2011, 14:42
12
Model: V40
Type: 2.0
Bouwjaar: 1996

Re: Alles over de EGR

Bericht door v40classic »

Mijn diesel (19d 102pk 2001) viel in noodloop afgelopen week met de caravan.Gestopt ,code p0032 gaf de laptop aan.
Nou dat geloof ik wel,maar volgens mij was het de egr klep.Stekker losgetrokken en de auto met caravan valt niet meer in noodloop en ik kon weer op weg..
Nu zonder de caravan en zonder de stekker op de egrklep vond ik heb steeds beroerder lopen.
Loopt gewoon slechter dan slecht.Niet soepel oppakkend in de versnelling.mis gewoon pk's veel pk's!!

Wynns diesel reiniger toegevoegd stekker weer op de egr klep en de rit daarna dusseldorf versa retour Midden Nederland gereden zonder caravan.Geen noodloop en de auto pakt weer lekker op bij lage toeren.IK heb mijn pk's weer terug.Verbruik computer 5.2.KLasse,lijkt mij.
Nu komt ie,over een paar weken ga ik met de caravan naar zuid frankrijk.Wat adviseren jullie mij.
Gewoon gaan? nomaals reinigingmiddel toevoegen van forte desnoods, wachtende dat ie weer in noodloop terecht komt,of zou dat niet meer gebeuren????
.
Zoals julie wel lezen zonder een aanhangwagen of caravan had hij of komt hij misschien nooit in noodloop.Maar dat weet ik niet zeker.is de 1e keer met caravan namelijk.
In iedergeval bij mij is het puur als de diesel er aan moet trekken.
Kan ook zijn dacht ik ,dat de boel eens stevig ontkoold wordt van binnen,zodat de sensoren misschien een hoop vuiligheid uit lezen andere waardes en daardoor in noodloop valt bij het trekken van de caravan.
Advies?
Hansje
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 116
Lid geworden op: za 20 nov 2010, 13:40
13
Model: V40
Type: T4
Bouwjaar: 1998
Locatie: Middelharnis

Re: Alles over de EGR

Bericht door Hansje »

Zou eerst in Nl. eens een flink stuk rijden met caravan, Z-Limburg/Utr.heuvelrug,
succes :D
Let the Moose go loose
Gebruikersavatar
johnny
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 153
Lid geworden op: vr 20 nov 2009, 22:54
14
Model: V40
Type: 1.9D 115pk
Bouwjaar: 2004
Locatie: Utrecht

Re: Alles over de EGR

Bericht door johnny »

maxpower schreef: Ik heb ook een V40 van 2004 en heb hetzelfde als jou.
Ik dacht na het lezen van deze topic ook gewoon de stekker eraf te halen maar kreeg ook een permanente storing en motormanagement lampje ging branden.
Ik heb de storing eruit gehaald met uitlees apparatuur en vervolgens de EGR uit elkaar gehaald en gereinigd.
Ik heb dat met van die turbocleaner gedaan omdat die het gesmoorde vuil oplost.
Met carburateurcleaner gaat het ook want het is eigenlijk puur gom / vuilafzetting op en in die egr klep.
Wel alles met beleid doen, want anders breekt het geheit af.

Ik ben ondertussen ook nog even aan het kijken wat de beste oplossing is voor dit euvel..

Voor meer ifno mag je altijd een pm sturen.
Sonnie schreef:meest al lekt de pakking (16) bij de inlaat
[ Afbeelding ]

als ik bij mijn auto de stekker van de egr eraf trek, gaat het motorlampje branden en ik heb een permanente storing .
Ik heb net als Sonnie en maxpower een 1.9D 85kW uit 2004 en ook een permanente storing na loshalen van de stekker. Kennelijk is er in het laatste bouwjaar toch iets aangepast. Ik wil hem nu graag mechanisch afstoppen, omdat schoonmaken gewoon dweilen met de kraan open is, of anders de ECC laten aanpassen zodat hij geen storing meer geeft. We zoeken verder, suggesties welkom. Ik heb een aantal meldingen gezien van mensen die aanpassingen hebben gemaakt, helaas allemaal zonder foto's :-( misschien meer geluk op de renault forums.
Afbeelding
2004 V40 1.9D 85kW - wie is .johnny - wdb
RIP 2015-10-13.
sjoerdb
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 540
Lid geworden op: di 09 jun 2009, 00:13
14
Locatie: Elst Gelderland

Re: Alles over de EGR

Bericht door sjoerdb »

sinds afgelopen weekend heb ik wat meer ruimte gehad onder mijn motorkap, dit in verband met slang vervangen achter de compressor. het inlaatspruitstuk is van aluminium en heeft meerdere ingangen. 1e ingang is de luchtinlaat vanaf de intercooler, 2e gat daaronder is ingang van egr-klep, daaronder nog weer zit een aansluiting van de uitlaatgas. tussen de uitlaat en inlaat zit een geribbelde stalen pijpje, die hete gassen van de uitlaat naar de inlaat transporteerd. dit pijpje heeft aan beide zijde flensjes, die worden met een klem vastgezet aan de andere uiteindes.

lijkt me een poging waard om het pijpje weg te kunnen halen en door goedpassende ronde plaatjes te vervangen. dan raakt dat buisje er tussen uit en kan er zeker geen uitlaatgassen in de inlaat komen. voor de roetmeting zou dit geen probleem zijn, heb ik vernomen.
sjoerdb
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 540
Lid geworden op: di 09 jun 2009, 00:13
14
Locatie: Elst Gelderland

Re: Alles over de EGR

Bericht door sjoerdb »

kom ik na langer zoeken het volgende tegen:

Afbeelding

gevonden bij onze renault-familie. veel te lezen op http://www.lagunaclub.nl/forum/index.php?topic=907.510
schutting
Engine off
Berichten: 3
Lid geworden op: do 24 mei 2012, 15:08
11
Model: V40
Type: 1.9TD 90/95pk
Bouwjaar: 1998
Locatie: Rotterdam

Re: Alles over de EGR

Bericht door schutting »

heeft er iemand een duidelijke foto van welk stekkertje er los moet om de egr uit te schakelen na wat lezen hier op het forum wil ik het ook proberen
sjoerdb
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 540
Lid geworden op: di 09 jun 2009, 00:13
14
Locatie: Elst Gelderland

Re: Alles over de EGR

Bericht door sjoerdb »

Afbeelding

zoiets is ongeveer phase 2,

phase 1 staat op een tekening aangegeven. succes
sjoerdb
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 540
Lid geworden op: di 09 jun 2009, 00:13
14
Locatie: Elst Gelderland

Re: Alles over de EGR

Bericht door sjoerdb »

weet iemand of het problemen zou geven als de egr buis verwijderd wordt en gewisseld wordt voor 2 passende doppen?
dannyw
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 854
Lid geworden op: di 29 sep 2009, 23:32
14
Model: S40
Type: 1.9D 115pk
Bouwjaar: 2003
Roepnaam: Danny
Locatie: Nuenen

Re: Alles over de EGR

Bericht door dannyw »

Dit lijkt mij geen probleem, maar waar haal je die doppen vandaan?
Want die wil ik dan ook graag hebben.

Het ertussen zetten is een makkie, heb zelfs al een keer het hele pijpje er af
Gehad, nieuwe klemmen kun je het beste bij de Renault dealer halen
sjoerdb
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 540
Lid geworden op: di 09 jun 2009, 00:13
14
Locatie: Elst Gelderland

Re: Alles over de EGR

Bericht door sjoerdb »

de doppen zou ik zelf kunnen maken, via mijn werk kan ik bij een draaibank. tis kwestie van goed passende vorm maken en dan maar produceren. uiteraard is lekken niet toegestaan.
dannyw
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 854
Lid geworden op: di 29 sep 2009, 23:32
14
Model: S40
Type: 1.9D 115pk
Bouwjaar: 2003
Roepnaam: Danny
Locatie: Nuenen

Re: Alles over de EGR

Bericht door dannyw »

Regel jij de doppen dan regel ik de klemmen :-D

Zou inderdaad goed zelf te maken zijn van een stuk rond rvs
sjoerdb
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 540
Lid geworden op: di 09 jun 2009, 00:13
14
Locatie: Elst Gelderland

Re: Alles over de EGR

Bericht door sjoerdb »

Afbeelding
bovenstaande foto is te vinden in volgende topic op internet:

http://www.forum-auto.com/les-clubs/ren ... 390380.htm

iemand goed in frans vertalen?
Gebruikersavatar
volvoS40
40forum team
40forum team
Berichten: 9382
Lid geworden op: di 12 jul 2011, 18:42
12
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2001
Roepnaam: Ivar
Locatie: Boxtel
Contacteer:

Re: Alles over de EGR

Bericht door volvoS40 »

google translate


Zoals u weet ben ik in de studie om de EGR snel te verwijderen op onze dCi 65, 80 en 100. (2e generatie kan, afhankelijk van de collector)

Je bent al te goed dat dit systeem is zeer slecht als het grootste deel van de verplaatsingen zijn stedelijk.

Dus ik keek naar het ontwerp van deze EGR verwijderen, in een poging om ervoor te zorgen om een ​​omkeerbaar systeem, onzichtbaar (voor het oog of via OBD), naadloos, en zo snel mogelijk moeten het niveau van de mechanische beginnende wordt bereikt.
Bovendien is dit systeem wordt voorkomen dat de klep verstopt is als deze is verbroken, als het inderdaad nog steeds niet aangesloten zal het gas nog steeds in te plaatsen en de slager, de dag of de klep rebranchéeé ... niet zeggen dat het werkt.

Het idee is simpel, de klep worden aangesloten en gedreven in zijn behuizing (ideaal 2,3 geen lampjes branden), maar de toevoer van de uitlaatgassen wordt geblokkeerd door een stekker, en net als de andere kant, het geval is EGR geblokkeerd op dezelfde wijze.

Het ventiel heeft mooie open en dicht, geen gas komt de inlaat en de motor behoudt zijn vissen.

Dus vulde ik in een kleine fabriek voor de productie van technologie in de buurt van mij om deze doppen te maken, ik ben momenteel bezig met de kamer-instelling die het meest past bij het spruitstuk en EGR geval.

Zeg jij het maar, maar waarom gebruik maken van deze doppen? omdat de plaat is schoon en lekkage, omdat het de oorspronkelijke bevestiging van de buis wordt gebruikt.

Montage met beugels wordt

Tarieven (token):

Als opdrachten 10 of 5 kits.

1 set van twee caps = € 30 geleverd.

Uiteraard is de goedkopere

Overzicht van het stuk:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Voor nu, het stuk is een prototype, in feite moet ik uit elkaar gehaald en weer in elkaar gezet elke keer om de updates te testen op het stuk.
Zodra de kamer is goed, kunnen we beginnen met de productie of niet, afhankelijk van het aantal geïnteresseerden.
Ook heb ik heb niet veel vrije tijd besteed ik alleen de woensdag na-middag, zodat de vertraging als de opdracht wordt uitgevoerd zal het niet in de week, natuurlijk.

Maar toen ik in staat zijn geweest om het te testen Ik zal u al mijn indrukken en vooral zal ik voor rollen een paar honderd kilometer.

In een eerste keer blijven we in de pre-GC tot 15 oktober.

Het commando wordt ook gewerkt aan CF, want op het moment dat normaal gesproken er al is besteld 14 pluggen.
Volvo S40 1.8 Comfort, Luxury, Exclusieve, Sport, family-line Paars 1997
Afbeelding
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40 Tevens forumnicht.
WouterS
Engine off
Berichten: 8
Lid geworden op: di 30 apr 2013, 21:26
10
Model: V40
Type: 1.9D 102pk
Bouwjaar: 2002

Re: Alles over de EGR Exhaust Gas Recirculation

Bericht door WouterS »

Hoi!
Even weer nieuw leven in deze draad blazen... :-D

Bij mij is de EGR klep op wat brute wijze verwijderd;
Afbeelding
Afbeelding

Suggesties hoe dit een beetje te fatsoeneren?

Groetjes, WouterS
dannyw
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 854
Lid geworden op: di 29 sep 2009, 23:32
14
Model: S40
Type: 1.9D 115pk
Bouwjaar: 2003
Roepnaam: Danny
Locatie: Nuenen

Re: Alles over de EGR Exhaust Gas Recirculation

Bericht door dannyw »

Het ziet er naar uit dat de jouwe is gebroken , door de vervuiling lijkt het erop dat dit pas is gebeurd . Makkelijkste oplossing is om het te wisselen met een andere.
Boutjes eruit halen en met een grote tang op de flens proberen te draaien. Spuit er evt wat kruipolie bij. Lijkt lastig maar stelt niets voor. Denk dat de gene die hem eruit heeft willen halen de tang op de cilinder heeft gezet die er nu dus af is.
WouterS
Engine off
Berichten: 8
Lid geworden op: di 30 apr 2013, 21:26
10
Model: V40
Type: 1.9D 102pk
Bouwjaar: 2002

Re: Alles over de EGR Exhaust Gas Recirculation

Bericht door WouterS »

`k heb trouwens de cilinder gevonden.
Is nog net te zien op de eerste foto, het zit rechtop getywrapt tegen de hoofdremcilinder.
(was al benieuwd waar die voor was :sleeping )
Misschien even allemaal loshalen om te kijken of het nog passend te maken is.
volisvo
Engine off
Berichten: 7
Lid geworden op: ma 18 mar 2013, 16:26
11
Model: V40
Type: 1.9D 102pk
Bouwjaar: 2003

Re: D egr buisje gescheurd

Bericht door volisvo »

dannyw schreef:vandaag een hoop herrie, na controle blijkt dat het buisje van de egr is gescheurd.
iemand een idee wat zo,n buisje kost.
Bovenstaande is bij mij nu 3 keer gebeurd. Ik ben echt benieuwd of iemand hier een oplossing voor heeft. Het stekkertje van de EGR heb ik er na 2e keer uitgehaald. Blijkbaar heeft dit niet gebaat.

Ik zit nu met het probleem moet het buisje vervangen maar ik ben bang dat ik na 3 maanden weer een nieuwe reparatie moet uitvoeren.
Plaats reactie