Alles over de EGR Exhaust Gas Recirculation

Diesel specifiek gerelateerde onderwerpen; EGR, Gloeispiralen enz
Plaats je auto/motor gegevens in het eerste bericht
Plaats reactie
dannyw
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 854
Lid geworden op: di 29 sep 2009, 23:32
14
Model: S40
Type: 1.9D 115pk
Bouwjaar: 2003
Roepnaam: Danny
Locatie: Nuenen

Re: D egr buisje gescheurd

Bericht door dannyw »

Dat het buisje kapot gaat komt door de bus die in het inlaatspruitstuk geperst zit los zit.
Hierdoor gaat het buisje kapot. Ben bang dat je moet gaan zoeken naar een ander inlaatspruitstuk.
Dit heb ik ook gedaan. Let er wel goed op dat in het nieuwe spruitstuk de bus vast zit.
Zoek op motorcode F9Q-800 en op Renault megane. Of op onderdeelnummer 8200145096
Je hoeft geen nieuwe pakking ertussen te zetten. En is als je een klein beetje handig bent zelf te doen.
Laatst gewijzigd door dannyw op ma 10 jun 2013, 23:32, 2 keer totaal gewijzigd.
dannyw
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 854
Lid geworden op: di 29 sep 2009, 23:32
14
Model: S40
Type: 1.9D 115pk
Bouwjaar: 2003
Roepnaam: Danny
Locatie: Nuenen

Re: Alles over de EGR Exhaust Gas Recirculation

Bericht door dannyw »

Op onderdelen lijn staan inlaatspruitsukken voor 35 tot 50 euro. Als voorbeeld:

http://www.venauto.nl/onderdelen/inlaat ... 45096.html
volisvo
Engine off
Berichten: 7
Lid geworden op: ma 18 mar 2013, 16:26
11
Model: V40
Type: 1.9D 102pk
Bouwjaar: 2003

Re: Alles over de EGR Exhaust Gas Recirculation

Bericht door volisvo »

Beste Dannyw, TNX voor jouw reactie en het lijkt mij indd de oplossing. Nu zat ik te kijken naar het onderdeelnummer wat jij aangaf. Is dat niet voor een 115pk Volvo? Pas dit onderdeel van de megane ook op de D4192T4, oftewel de 102pk? Ik heb namelijk de 102pk
dannyw
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 854
Lid geworden op: di 29 sep 2009, 23:32
14
Model: S40
Type: 1.9D 115pk
Bouwjaar: 2003
Roepnaam: Danny
Locatie: Nuenen

Re: Alles over de EGR Exhaust Gas Recirculation

Bericht door dannyw »

De foto van een paar pagina's terug zijn van mijn vorige v40 met 102 pk dus dit is het goede onderdeel nummer
115 pk is trouwens hetzelfde, en verder is het natuurlijk ook een renault motor.

Het pijpje en de klemmen moet je nieuw bij de renault dealer halen, zou ook meteen een nieuwe pakking voor de egrklep en stopklep halen als ik jouw was

[ Geplaatst met Android ] Afbeelding
dannyw
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 854
Lid geworden op: di 29 sep 2009, 23:32
14
Model: S40
Type: 1.9D 115pk
Bouwjaar: 2003
Roepnaam: Danny
Locatie: Nuenen

Re: Alles over de EGR Exhaust Gas Recirculation

Bericht door dannyw »

Bestelnummers bij RenaultKlem EGR-klep. 77.03.083.504. €2.67 ex pakking stopklep 77.01.059.142. €8,83 ex Pakking egrklep. 82.00.080.147. €4,66 exEn de bestelnummers bij Volvo Klem egr klep. 30620718. €5,30 ex pijpje egr. 30620718. €41,90 ex

Klem moet je twee keer bestellen van het pijpje heb ik geen renault onderdeelnummer van


[ Geplaatst met Android ] Afbeelding
volisvo
Engine off
Berichten: 7
Lid geworden op: ma 18 mar 2013, 16:26
11
Model: V40
Type: 1.9D 102pk
Bouwjaar: 2003

Re: Alles over de EGR Exhaust Gas Recirculation

Bericht door volisvo »

nou beste Dannyw,

Ik heb een mooie inlaatspruitstuk + uitlaatspruitstuk, incl dat buisje voor 25 euro op de kop getikt. Hij staat nu bij de monteur ik laat je even weten
volisvo
Engine off
Berichten: 7
Lid geworden op: ma 18 mar 2013, 16:26
11
Model: V40
Type: 1.9D 102pk
Bouwjaar: 2003

Re: Alles over de EGR Exhaust Gas Recirculation

Bericht door volisvo »

Beste Danny ik wou je nog bedanken voor je hulp. De v40 was gerepareerd en de monteur had idd geconstateerd dat het tuitje los zat. Beste mensen mocht je hetzelfde probleem hebben als ik dan volg de instructies en tips van Danny dat is de oplossing bytheway v40 is verkocht

[ Geplaatst met iPhone ] Afbeelding
LagerbergM
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 750
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 10:02
10
Model: V40
Type: 1.9D 115pk
Bouwjaar: 2003
Locatie: Aalsmeer

Re: Alles over de EGR Exhaust Gas Recirculation

Bericht door LagerbergM »

Heeft een licht schommelend toerental bij stationair draaien ook te maken met de EGR? Gaat hier echt om 100 t/min en snel & kort achter elkaar door..het is ook te voelen in de auto zelf. Dit is overigens bij een koude en warme motor!

De motor lijkt een soort van in te zakken en dan weer terug te komen, maar echt in een tijdsbestek van 1 seconden.

Is het een idee om de EGR helemaal te reinigen of zoals de meeste doen (ben er een klein beetje op tegen) af te doppen? (dmv een afdekplaat)

Thanks alvast voor de feedback :tumbup
fmaassen
2nd Gear member
2nd Gear member
Berichten: 202
Lid geworden op: zo 23 dec 2012, 23:48
11
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 1997
Locatie: Stein

Re: Alles over de EGR Exhaust Gas Recirculation

Bericht door fmaassen »

Niet toevallig de stappenmotor die gereinigd moet worden?
Ik weet niet of deze ook op een diesel zit..
LagerbergM
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 750
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 10:02
10
Model: V40
Type: 1.9D 115pk
Bouwjaar: 2003
Locatie: Aalsmeer

Re: Alles over de EGR Exhaust Gas Recirculation

Bericht door LagerbergM »

Zou goed kunnen.. Heb er eigenlijk bijzonder weinig verstand van :P

Misschien zijn er nog leden die het eerder meegemaakt hebben oid (A)
sytze
Engine off
Berichten: 14
Lid geworden op: vr 15 feb 2013, 06:29
11
Model: V40
Type: 1.9D 115pk
Bouwjaar: 2003
Locatie: Bussum

Re: Alles over de EGR Exhaust Gas Recirculation

Bericht door sytze »

Ik heb precies hetzelfde, hele lichte variatie in toerental. Ik wil ( als het wat beter weer is) de EGR schoonmaken en daarna de stekker loslaten. Ik geef dan gelijk de LMM een schoonmaakbeurt. Ik hoop dat dit de oplossing biedt.

gr Sytze
joostvg
Idle
Idle
Berichten: 77
Lid geworden op: do 11 apr 2013, 15:25
10
Model: V40
Type: 1.9D 115pk
Bouwjaar: 2000
Locatie: Deventer

Re: Alles over de EGR Exhaust Gas Recirculation

Bericht door joostvg »

Kan een vervuilde EGR-klep ook voor startproblemen zorgen? Mijn auto start namelijk vrij slecht maar dit is niet constant.. Soms start ie in 1 keer en soms duurt het een tijdje (lees: moet ik het een paar keer proberen en opeens start ie).
Accu en gloeibougies verdenk ik niet als eerste, dus dan kom ik snel op benzine- of luchttoevoer uit. Aangezien ik ook last heb van wat (minimaal) inhouden en rookwalmen bij een koude motor lijkt het me dat het heel goed de EGR zou kunnen zijn, zeker met een km-stand van 340k.
dannyw
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 854
Lid geworden op: di 29 sep 2009, 23:32
14
Model: S40
Type: 1.9D 115pk
Bouwjaar: 2003
Roepnaam: Danny
Locatie: Nuenen

Re: Alles over de EGR Exhaust Gas Recirculation

Bericht door dannyw »

Wanneer de motor laat aanslaat? Is de tank dan bijna leeg ?

[ Geplaatst met iPhone ] Afbeelding
joostvg
Idle
Idle
Berichten: 77
Lid geworden op: do 11 apr 2013, 15:25
10
Model: V40
Type: 1.9D 115pk
Bouwjaar: 2000
Locatie: Deventer

Re: Alles over de EGR Exhaust Gas Recirculation

Bericht door joostvg »

Nope. Momenteel nog halfvol maar het heeft me vanmorgen de nodige moeite gekost om het beest wakker te maken, tot vermaak van de aanwezige bouwvakkers in de buurt...

Maar goed, daar zal wel een ander topic voor zijn.. ;)
dannyw
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 854
Lid geworden op: di 29 sep 2009, 23:32
14
Model: S40
Type: 1.9D 115pk
Bouwjaar: 2003
Roepnaam: Danny
Locatie: Nuenen

Re: Alles over de EGR Exhaust Gas Recirculation

Bericht door dannyw »

Zelf heb ik ook een probleem gehad met de aanvoer van de diesel, ik kreeg problemen met starten bij een halfvolle tank! Ook sloeg de wagen af bij een lange scherpe bocht. Met een volle tank geen problemen. Na het vervangen van het tankelement met vlotter, was het bij mij opgelost!
joostvg
Idle
Idle
Berichten: 77
Lid geworden op: do 11 apr 2013, 15:25
10
Model: V40
Type: 1.9D 115pk
Bouwjaar: 2000
Locatie: Deventer

Re: Alles over de EGR Exhaust Gas Recirculation

Bericht door joostvg »

Die link had ik zelf nog niet gelegd.. Zal eens vol tanken en kijken of het verschil maakt.

Voor nu zit er een halve liter wynn's diesel valve clean 3 in de tank. Misschien dat dat nog niets doet voor de doorvoering van de brandstof en/of de EGR (dat laatste lijkt me stug, maar het staat op het flesje).
Gebruikersavatar
volvo040
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 132
Lid geworden op: vr 04 apr 2014, 22:10
9
Model: V40
Type: 1.9D 115pk
Bouwjaar: 2003
Locatie: Eindhoven

Re: Alles over de EGR Exhaust Gas Recirculation

Bericht door volvo040 »

Ik heb de stekker van de EGR klep ook losgehaald.

De onderstaande kenmerken zijn bij mij verdwenen:
- Stevige rookontwikkeling bij stevig accelereren, dat is nu zo goed als weg. Meestal zag je dat 's avonds beter door de verlichting van de achterligger.
- Bij stevig accelereren rook ik in de auto diesel lucht/uitlaatgassen, dat is nu weg. Dat luchtje had ik niet wanneer airco aan stond, maar dan wordt ook de EGR uitgeschakeld. Dus EGR was de oorzaak.
- Traag optrekken in de 1e versnelling en soms traag in de 2e versnelling, en dan schoot hij soms wel door. Dat is nu ook verdwenen.
- Heel af en toe schokken bij constante snelheid, dat is nu ook weg.

Als het wat beter weer wordt ga ik de EGR demonteren en zo goed mogelijk alles schoonmaken. Daarna weer terug erop en stekker los uiteraard :tumbup
LagerbergM
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 750
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 10:02
10
Model: V40
Type: 1.9D 115pk
Bouwjaar: 2003
Locatie: Aalsmeer

Re: Alles over de EGR Exhaust Gas Recirculation

Bericht door LagerbergM »

Tijd geleden heb ik het "lekkage" probleem rond mijn EGR opgelost. Was in eerste instantie onwijs geschrokken omdat ik dacht dat de olie welke helemaal bij mijn Turbo zat etc. niet van mijn EGR afkomstig was.. Bleek achteraf toch de o-ring te zijn bij de luchtinlaat. Die vervangen en nergens meer last van qua olie!

Heb uiteraard wel alles zo goed mogelijk schoongemaakt (met remmenreiniger) maar als je het echt goed wilt doen moet het complete inlaatspruitstuk eraf. :think

Vorig weekend dan toch ook maar de EGR zelf gereinigd, beide delen wel te verstaan. Was nog wel een gedoe om dat gedeelte wat in je spruitstuk zit eruit te krijgen. EGR in een bakje diesel gelegd voor een half uur, helemaal schoongepoetst met een tandenborstel om vervolgens met een klein randje kopervet hem weer terug te plaatsen. Uiteraard heb ik wederom geprobeerd zoveel mogelijk troep uit het spruitstuk te halen. Alles weer netjes terug geplaatst en een testrit gemaakt.

In eerste instant was hij niet vooruit te branden, turbo sloeg niet aan en kwam bij zelfs niet te klucht op.. Toch maar een aanloop genomen en naar boven gereden. Toen een kilometer of 5 rustig aan gereden door het dorp om te kijken of het beter werd. Mijn briljante zusje kwam met de volgende vraag: "Michael hoort die zwarte muur continu achter je auto?".. Ik keek en zag echt 1 gordijn aan zwarte rook, niet normaal!!
Toen de V eenmaal goed warm was een paar flink doorgetrokken (nog meer rook, leek wel een zonsverduistering) en toen sloeg mijn turbo weer aan en rijdt hij nu weer als nooit tevoren :tumbup

Voorlopig laat ik mijn EGR aangesloten zitten maar mochten er weer problemen door komen dan trek ik de stekker los. Heb het al eens eerder gedaan en krijg dan gelukkig geen foutmelding (A)

Hier nog even een aantal foto's ter illustratie. Heb niet van alles foto's gemaakt want dan verklaren ze mij hier voor gek :P

hier al redelijk schoongemaakt
Afbeelding

dit kwam er uit...
Afbeelding
Afbeelding

nieuwe pakking, niet mijn foto overigens maar is identiek aan mijn situatie
Afbeelding

zie hier het verschil in dikte van de O-ring die ik vervangen heb.. oude (links) en nieuwe (rechts)
Afbeelding

Een aantal maanden later zoals gezegd, ook de EGR eruit gehaald en schoongemaakt!
kaal zo :think .. normaal houd ik er van hoor.. :P
Afbeelding

na het diesel-bad + een uurtje borstelen met een ouwe tandenborstel
Afbeelding

close-up van de EGR wanneer open
Afbeelding

Nogmaals optimaal = spruitstuk er af en helemaal reinigen.. maar zo ben je al een heel eind denk ik.

Handige site overigens omtrent dit euvel: Lekkage rondom inlaat/EGR
Gebruikersavatar
JohanH
5th Gear 1000rpm member
5th Gear 1000rpm member
Berichten: 1813
Lid geworden op: zo 06 sep 2009, 14:17
14
Roepnaam: Johan
Locatie: Brabant
Contacteer:

Re: Alles over de EGR Exhaust Gas Recirculation

Bericht door JohanH »

Bekend plaatje, lekkere drap. :P En dat poft je EGR dus de motor weer in...

Je zal merken dat ie een heel stuk beter loopt straks!
dannyw
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 854
Lid geworden op: di 29 sep 2009, 23:32
14
Model: S40
Type: 1.9D 115pk
Bouwjaar: 2003
Roepnaam: Danny
Locatie: Nuenen

Re: Alles over de EGR Exhaust Gas Recirculation

Bericht door dannyw »

Wil voor dat ik op vakantie ga naar Italië het inlaatspruitstuk demonteren en schoonmaken. en hierna de EGR buiten werking stellen!! Bij mijn vorige v40 ook al eens gedaan, weet dus dat een leuk klusje wordt! ïn totaal ochtendje sleutelen!
Maar als je ziet wat er in zit BAH. denk dat de doorlaat in totaal met 30% wordt verminderd door vet en roet.
Plaats reactie