Alles over de EGR Exhaust Gas Recirculation

Diesel specifiek gerelateerde onderwerpen; EGR, Gloeispiralen enz
Plaats je auto/motor gegevens in het eerste bericht
dannyw
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 743
Lid geworden op: di 29 sep 2009, 23:32
Model: S40
Type: 1.9D 115pk
Bouwjaar: 2003
Locatie: Nuenen

Re: Alles over de EGR Exhaust Gas Recirculation

Bericht door dannyw » di 18 mar 2014, 15:13

Wanneer de motor laat aanslaat? Is de tank dan bijna leeg ?

[ Geplaatst met iPhone ] Afbeelding

joostvg
Idle
Idle
Berichten: 81
Lid geworden op: do 11 apr 2013, 15:25
Model: V40
Type: 1.9D 115pk
Bouwjaar: 2000
Locatie: Deventer

Re: Alles over de EGR Exhaust Gas Recirculation

Bericht door joostvg » di 18 mar 2014, 16:47

Nope. Momenteel nog halfvol maar het heeft me vanmorgen de nodige moeite gekost om het beest wakker te maken, tot vermaak van de aanwezige bouwvakkers in de buurt...

Maar goed, daar zal wel een ander topic voor zijn.. ;)

dannyw
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 743
Lid geworden op: di 29 sep 2009, 23:32
Model: S40
Type: 1.9D 115pk
Bouwjaar: 2003
Locatie: Nuenen

Re: Alles over de EGR Exhaust Gas Recirculation

Bericht door dannyw » wo 19 mar 2014, 08:56

joostvg schreef:Nope. Momenteel nog halfvol maar het heeft me vanmorgen de nodige moeite gekost om het beest wakker te maken, tot vermaak van de aanwezige bouwvakkers in de buurt...

Maar goed, daar zal wel een ander topic voor zijn.. ;)
Zelf heb ik ook een probleem gehad met de aanvoer van de diesel, ik kreeg problemen met starten bij een halfvolle tank! Ook sloeg de wagen af bij een lange scherpe bocht. Met een volle tank geen problemen. Na het vervangen van het tankelement met vlotter, was het bij mij opgelost!

[ Geplaatst met iPhone ] Afbeelding

joostvg
Idle
Idle
Berichten: 81
Lid geworden op: do 11 apr 2013, 15:25
Model: V40
Type: 1.9D 115pk
Bouwjaar: 2000
Locatie: Deventer

Re: Alles over de EGR Exhaust Gas Recirculation

Bericht door joostvg » wo 19 mar 2014, 09:41

Die link had ik zelf nog niet gelegd.. Zal eens vol tanken en kijken of het verschil maakt.

Voor nu zit er een halve liter wynn's diesel valve clean 3 in de tank. Misschien dat dat nog niets doet voor de doorvoering van de brandstof en/of de EGR (dat laatste lijkt me stug, maar het staat op het flesje).

Gebruikersavatar
volvo040
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 132
Lid geworden op: vr 04 apr 2014, 22:10
Model: V40
Type: 1.9D 115pk
Bouwjaar: 2003
Locatie: Eindhoven

Re: Alles over de EGR Exhaust Gas Recirculation

Bericht door volvo040 » ma 12 mei 2014, 12:23

Ik heb de stekker van de EGR klep ook losgehaald.

De onderstaande kenmerken zijn bij mij verdwenen:
- Stevige rookontwikkeling bij stevig accelereren, dat is nu zo goed als weg. Meestal zag je dat 's avonds beter door de verlichting van de achterligger.
- Bij stevig accelereren rook ik in de auto diesel lucht/uitlaatgassen, dat is nu weg. Dat luchtje had ik niet wanneer airco aan stond, maar dan wordt ook de EGR uitgeschakeld. Dus EGR was de oorzaak.
- Traag optrekken in de 1e versnelling en soms traag in de 2e versnelling, en dan schoot hij soms wel door. Dat is nu ook verdwenen.
- Heel af en toe schokken bij constante snelheid, dat is nu ook weg.

Als het wat beter weer wordt ga ik de EGR demonteren en zo goed mogelijk alles schoonmaken. Daarna weer terug erop en stekker los uiteraard :tumbup

LagerbergM
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 768
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 10:02
Model: V40
Type: 1.9D 115pk
Bouwjaar: 2003
Locatie: Aalsmeer

Re: Alles over de EGR Exhaust Gas Recirculation

Bericht door LagerbergM » ma 12 mei 2014, 14:52

Tijd geleden heb ik het "lekkage" probleem rond mijn EGR opgelost. Was in eerste instantie onwijs geschrokken omdat ik dacht dat de olie welke helemaal bij mijn Turbo zat etc. niet van mijn EGR afkomstig was.. Bleek achteraf toch de o-ring te zijn bij de luchtinlaat. Die vervangen en nergens meer last van qua olie!

Heb uiteraard wel alles zo goed mogelijk schoongemaakt (met remmenreiniger) maar als je het echt goed wilt doen moet het complete inlaatspruitstuk eraf. :think

Vorig weekend dan toch ook maar de EGR zelf gereinigd, beide delen wel te verstaan. Was nog wel een gedoe om dat gedeelte wat in je spruitstuk zit eruit te krijgen. EGR in een bakje diesel gelegd voor een half uur, helemaal schoongepoetst met een tandenborstel om vervolgens met een klein randje kopervet hem weer terug te plaatsen. Uiteraard heb ik wederom geprobeerd zoveel mogelijk troep uit het spruitstuk te halen. Alles weer netjes terug geplaatst en een testrit gemaakt.

In eerste instant was hij niet vooruit te branden, turbo sloeg niet aan en kwam bij zelfs niet te klucht op.. Toch maar een aanloop genomen en naar boven gereden. Toen een kilometer of 5 rustig aan gereden door het dorp om te kijken of het beter werd. Mijn briljante zusje kwam met de volgende vraag: "Michael hoort die zwarte muur continu achter je auto?".. Ik keek en zag echt 1 gordijn aan zwarte rook, niet normaal!!
Toen de V eenmaal goed warm was een paar flink doorgetrokken (nog meer rook, leek wel een zonsverduistering) en toen sloeg mijn turbo weer aan en rijdt hij nu weer als nooit tevoren :tumbup

Voorlopig laat ik mijn EGR aangesloten zitten maar mochten er weer problemen door komen dan trek ik de stekker los. Heb het al eens eerder gedaan en krijg dan gelukkig geen foutmelding (A)

Hier nog even een aantal foto's ter illustratie. Heb niet van alles foto's gemaakt want dan verklaren ze mij hier voor gek :P

hier al redelijk schoongemaakt
Afbeelding

dit kwam er uit...
Afbeelding
Afbeelding

nieuwe pakking, niet mijn foto overigens maar is identiek aan mijn situatie
Afbeelding

zie hier het verschil in dikte van de O-ring die ik vervangen heb.. oude (links) en nieuwe (rechts)
Afbeelding

Een aantal maanden later zoals gezegd, ook de EGR eruit gehaald en schoongemaakt!
kaal zo :think .. normaal houd ik er van hoor.. :P
Afbeelding

na het diesel-bad + een uurtje borstelen met een ouwe tandenborstel
Afbeelding

close-up van de EGR wanneer open
Afbeelding

Nogmaals optimaal = spruitstuk er af en helemaal reinigen.. maar zo ben je al een heel eind denk ik.

Handige site overigens omtrent dit euvel: Lekkage rondom inlaat/EGR

Gebruikersavatar
JohanH
5th Gear 1000rpm member
5th Gear 1000rpm member
Berichten: 1846
Lid geworden op: zo 06 sep 2009, 14:17
Locatie: Brabant
Contacteer:

Re: Alles over de EGR Exhaust Gas Recirculation

Bericht door JohanH » ma 12 mei 2014, 15:31

Bekend plaatje, lekkere drap. :P En dat poft je EGR dus de motor weer in...

Je zal merken dat ie een heel stuk beter loopt straks!

dannyw
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 743
Lid geworden op: di 29 sep 2009, 23:32
Model: S40
Type: 1.9D 115pk
Bouwjaar: 2003
Locatie: Nuenen

Re: Alles over de EGR Exhaust Gas Recirculation

Bericht door dannyw » ma 12 mei 2014, 20:08

Wil voor dat ik op vakantie ga naar Italië het inlaatspruitstuk demonteren en schoonmaken. en hierna de EGR buiten werking stellen!! Bij mijn vorige v40 ook al eens gedaan, weet dus dat een leuk klusje wordt! ïn totaal ochtendje sleutelen!
Maar als je ziet wat er in zit BAH. denk dat de doorlaat in totaal met 30% wordt verminderd door vet en roet.

Gebruikersavatar
volvo040
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 132
Lid geworden op: vr 04 apr 2014, 22:10
Model: V40
Type: 1.9D 115pk
Bouwjaar: 2003
Locatie: Eindhoven

Re: Alles over de EGR Exhaust Gas Recirculation

Bericht door volvo040 » ma 12 mei 2014, 23:07

johnny schreef:De permanente storingsmelding in je dashboard is niet storend?
Heb geen storing in me dash.. Misschien heb jij het omdat je laatste model (2004) hebt. Ik en vele andere van bouwjaar 2003 hebben dat niet

[ Geplaatst met iPhone ] Afbeelding

volvofreak898
3rd Gear member
3rd Gear member
Berichten: 324
Lid geworden op: do 08 aug 2013, 16:21
Model: V40
Type: 1.9D 115pk
Bouwjaar: 2003
Locatie: Meppel

Re: Alles over de EGR Exhaust Gas Recirculation

Bericht door volvofreak898 » di 13 mei 2014, 20:00

een paar vraagjes..

wat zou een garage reken om je spruitstuk en egr klep schoon te maken?

werkt een volvo dealer mee aan het äfsluiten van m'n egr?

is er een manier om eenvoudig te kijken/testen of mijn egr al is afgesloten?

LagerbergM
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 768
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 10:02
Model: V40
Type: 1.9D 115pk
Bouwjaar: 2003
Locatie: Aalsmeer

Re: Alles over de EGR Exhaust Gas Recirculation

Bericht door LagerbergM » wo 14 mei 2014, 12:05

Voor de liefhebber:

EGR afdop setje..

Gebruikersavatar
johnny
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 155
Lid geworden op: vr 20 nov 2009, 22:54
Model: V40
Type: 1.9D 115pk
Bouwjaar: 2004
Locatie: Utrecht

Re: Alles over de EGR Exhaust Gas Recirculation

Bericht door johnny » wo 14 mei 2014, 12:12

Interessante optie. Heeft iemand dat in bezit? is het mogelijk om dan het electrische deel van de stekker te laten liggen en zo de computer te foppen?

edit, navraag gedaan, antwoord:
Nee helaas niet geschikt voor volvo van 2004. Groetjes Roy
Afbeelding
2004 V40 1.9D 85kW - wie is .johnny - wdb
RIP 2015-10-13.

dannyw
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 743
Lid geworden op: di 29 sep 2009, 23:32
Model: S40
Type: 1.9D 115pk
Bouwjaar: 2003
Locatie: Nuenen

Re: Alles over de EGR Exhaust Gas Recirculation

Bericht door dannyw » wo 14 mei 2014, 15:43

volvofreak898 schreef:een paar vraagjes..

wat zou een garage reken om je spruitstuk en egr klep schoon te maken?

werkt een volvo dealer mee aan het äfsluiten van m'n egr?

is er een manier om eenvoudig te kijken/testen of mijn egr al is afgesloten?

Omdat de inlaat volledig vervuild is!

Gebruikersavatar
volvo040
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 132
Lid geworden op: vr 04 apr 2014, 22:10
Model: V40
Type: 1.9D 115pk
Bouwjaar: 2003
Locatie: Eindhoven

Re: Alles over de EGR Exhaust Gas Recirculation

Bericht door volvo040 » wo 14 mei 2014, 16:23

volvofreak898 schreef:een paar vraagjes..

wat zou een garage reken om je spruitstuk en egr klep schoon te maken?

werkt een volvo dealer mee aan het äfsluiten van m'n egr?

is er een manier om eenvoudig te kijken/testen of mijn egr al is afgesloten?
Geen idee wat ze er voor zouden rekenen, maar als je een beetje handig bent en graag sleutelt kan je dat zelf ook (heeft dannyw ook weleens gedaan).
Ik weet niet of Volvo dealer er aan meewerkt maar ik ben bang van niet, omdat het toch slecht is voor de milieu als je de EGR afdopt (wel beter voor je motor maargoed).
Als je stekker afgekoppeld is, is je EGR in ieder geval buiten werking gezet. Zit de stekker er wel op, dan kun je het van buitenaf niet zien als je EGR er normaal zit opgeschroefd.

Gebruikersavatar
V3lv3T
Veteraan
Veteraan
Berichten: 1818
Lid geworden op: za 06 jun 2009, 04:21
Model: V40
Type: 2.0
Bouwjaar: 1996
Locatie: Oudenbosch, Noord-Brabant
Contacteer:

Stekker EGR klep

Bericht door V3lv3T » do 22 mei 2014, 17:24

Hey,
Ik heb het ooit eens gedaan, en ik weet dat het hier ergens op het forum staat, maar ik kan het echt niet meer vinden...
Is er iemand die even een foto kan posten van de stekker die ik er uit moet trekken om de EGR uit te schakelen zodat niet al die vervelende uitlaatgassen weer terug het blok in gaan?
Mijn Oude Webdagboek -- Mijn Nieuwe Webdagboek -- Mijn Voorsteltopic
Wie het laatst lacht... Snapt de grap niet...
Aantal rondjes Nürburgring: 7

volvofreak898
3rd Gear member
3rd Gear member
Berichten: 324
Lid geworden op: do 08 aug 2013, 16:21
Model: V40
Type: 1.9D 115pk
Bouwjaar: 2003
Locatie: Meppel

Re: Stekker EGR klep

Bericht door volvofreak898 » do 22 mei 2014, 17:27

http://volvo40forum.nl/forum/viewtopic. ... &hilit=egr

die zoekmachine is er niet voor de katse K....

Gebruikersavatar
V3lv3T
Veteraan
Veteraan
Berichten: 1818
Lid geworden op: za 06 jun 2009, 04:21
Model: V40
Type: 2.0
Bouwjaar: 1996
Locatie: Oudenbosch, Noord-Brabant
Contacteer:

Re: Stekker EGR klep

Bericht door V3lv3T » do 22 mei 2014, 17:57

Zo, ik ben goed in zoeken zeg...
Ik had de zoekfunctie uiteraard gebruikt maar niet gevonden :wall

Wat ik daar niet terug vind, op welk moment is de EGR dicht en moet je de stekker er uit trekken?
Als ie warm is, als ie uit is?
Bij mijn motorblok dat op een pallet staat en dus overduidelijk uit is staat er wel een klep open maar dat is volgens mij die boven de EGR
Mijn Oude Webdagboek -- Mijn Nieuwe Webdagboek -- Mijn Voorsteltopic
Wie het laatst lacht... Snapt de grap niet...
Aantal rondjes Nürburgring: 7

Gebruikersavatar
texaco
Veteraan
Veteraan
Berichten: 4740
Lid geworden op: zo 22 sep 2013, 14:16
Model: V50
Type: 2.0
Bouwjaar: 2004
Locatie: Gavere (B)
Contacteer:

Re: Alles over de EGR Exhaust Gas Recirculation

Bericht door texaco » do 22 mei 2014, 18:21

volvo040 schreef:Ik heb de stekker van de EGR klep ook losgehaald.

De onderstaande kenmerken zijn bij mij verdwenen:
- Stevige rookontwikkeling bij stevig accelereren, dat is nu zo goed als weg. Meestal zag je dat 's avonds beter door de verlichting van de achterligger.
- Bij stevig accelereren rook ik in de auto diesel lucht/uitlaatgassen, dat is nu weg. Dat luchtje had ik niet wanneer airco aan stond, maar dan wordt ook de EGR uitgeschakeld. Dus EGR was de oorzaak.
- Traag optrekken in de 1e versnelling en soms traag in de 2e versnelling, en dan schoot hij soms wel door. Dat is nu ook verdwenen.
- Heel af en toe schokken bij constante snelheid, dat is nu ook weg.

Als het wat beter weer wordt ga ik de EGR demonteren en zo goed mogelijk alles schoonmaken. Daarna weer terug erop en stekker los uiteraard :tumbup
deze 2 heb ik laatste tijd ook wel wat last van...
dus het speelt nu ook wel in mijn gedachten om zijn stekkertje uit te trekken, maar kan dat zomaar?
ik heb ergens vaag iets gelezen dat hij in een bepaalde stand moet staan, maar snap het nog niet echt 100% Afbeelding
en als ik dat dat gedaan heb, zou ik de stekker er opnieuw opsteken, je weet maar nooit dat de emissietest op de keuring anders niet goed is..
maar kan dat dan geen kwaad?
WDB Volvo Amazon
WDB C30/V50 of 164, klikken op de wagen
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Gebruikersavatar
V3lv3T
Veteraan
Veteraan
Berichten: 1818
Lid geworden op: za 06 jun 2009, 04:21
Model: V40
Type: 2.0
Bouwjaar: 1996
Locatie: Oudenbosch, Noord-Brabant
Contacteer:

Re: Alles over de EGR Exhaust Gas Recirculation

Bericht door V3lv3T » vr 23 mei 2014, 23:55

Heb de stekker er uit getrokken, de auto valt nogsteeds uit soms als hij eventjes stationair loopt, vermogensverlies, noodloop of andere dingen sindsdien nog niet voorgekomen.
Wel is het verbruik naar beneden gegaan volgens de boordcomputer, met paardentrailer 0,5-1,0L/100km zuiniger...
Mijn Oude Webdagboek -- Mijn Nieuwe Webdagboek -- Mijn Voorsteltopic
Wie het laatst lacht... Snapt de grap niet...
Aantal rondjes Nürburgring: 7

Gebruikersavatar
texaco
Veteraan
Veteraan
Berichten: 4740
Lid geworden op: zo 22 sep 2013, 14:16
Model: V50
Type: 2.0
Bouwjaar: 2004
Locatie: Gavere (B)
Contacteer:

Re: Alles over de EGR Exhaust Gas Recirculation

Bericht door texaco » za 24 mei 2014, 15:22

ik heb ergens een mooi stukje engelstalige uitleg gevonden over het reinigen van de klep :D

http://www.volvoforums.org.uk/showthread.php?t=127481

eind juli begin mijn verlof dus dan zal ik waarshcijnlijk dat ding eens proberen schoonmaken.
nu ga ik allesinds eens proberen gewoon rondrijden met het stekkertje los.
WDB Volvo Amazon
WDB C30/V50 of 164, klikken op de wagen
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Plaats reactie