Alles over de EGR Exhaust Gas Recirculation

Diesel specifiek gerelateerde onderwerpen; EGR, Gloeispiralen enz
Plaats je auto/motor gegevens in het eerste bericht
Plaats reactie
Gebruikersavatar
texaco
Veteraan
Veteraan
Berichten: 4740
Lid geworden op: zo 22 sep 2013, 14:16
Model: V50
Type: 2.0
Bouwjaar: 2004
Locatie: Gavere (B)
Contacteer:

Re: Alles over de EGR Exhaust Gas Recirculation

Bericht door texaco » vr 11 jul 2014, 10:59

een dikke maand later is het nu, de wagen is daadwerkelijk zuiniger geworden.. niet super veel maar toch iet, van 6,8l/100km naar 6,6l/100km.
kan weer een dagje langer rijden met een tank :dance
trekt iets beter op, maar de rookontwikkeling is niet verandert. zie nog altijd een flinke wolk in de koplampen van mijn achterligger, als ik eens flink optrek richting 3500rpm.
maar dat stoort mij persoonlijk niet :P
WDB Volvo Amazon
WDB C30/V50 of 164, klikken op de wagen
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Gebruikersavatar
JohanH
5th Gear 1000rpm member
5th Gear 1000rpm member
Berichten: 1846
Lid geworden op: zo 06 sep 2009, 14:17
Locatie: Brabant
Contacteer:

Re: Alles over de EGR Exhaust Gas Recirculation

Bericht door JohanH » zo 13 jul 2014, 11:27

Dat is ook kenmerkend voor de diesel he, als je ook maar even rustig aan doet dat krijg je toch wat neerslag. Ik deed regelmatig (ok soms dagelijks :+) na een km of 15 goed warm rijden met het invoegen op de snelweg even een stuk vol doortrekken dat hij even weer schoon was. Maar met mijn rijstijl was die na een 50dkm nog vrijwel helemaal schoon van binnen. :P

volvofreak898
3rd Gear member
3rd Gear member
Berichten: 324
Lid geworden op: do 08 aug 2013, 16:21
Model: V40
Type: 1.9D 115pk
Bouwjaar: 2003
Locatie: Meppel

Re: Alles over de EGR Exhaust Gas Recirculation

Bericht door volvofreak898 » di 19 aug 2014, 15:18

nou sinds me schatje naar de garage is geweest zit de egr stekker er weer op , en loopt de auto iets zuiverder en meer pit maar helder weg minder zuinig , ook is het emissie storings lampje uit.

Maar waarom gaat het lampje branden bij mij?
als ik de egr eraf haal en het gat afdicht zou die dan nog gaan branden dus?


het is namelijk een afkeur punt zon lampje :(

dannyw
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 743
Lid geworden op: di 29 sep 2009, 23:32
Model: S40
Type: 1.9D 115pk
Bouwjaar: 2003
Locatie: Nuenen

Re: Alles over de EGR Exhaust Gas Recirculation

Bericht door dannyw » do 21 aug 2014, 13:51

Je kunt de egr in het inlaatspruitstuk draaien? Hierna kun je de stekker er gewoon weer opzetten zodat her lampje niet meer gaat branden!

[ Geplaatst met iPhone ] Afbeelding

CAS
Idle
Idle
Berichten: 37
Lid geworden op: zo 01 sep 2013, 14:41
Model: S40
Type: 1.9D 102pk
Bouwjaar: 2004

Re: Alles over de EGR Exhaust Gas Recirculation

Bericht door CAS » wo 15 jul 2015, 20:11

Hier ook lekkage bij de luchtinlaat / egr klep. Nu heb ik al diverse malen het onderdeelnummer voorbij zien komen. Is dit nummer bij een 102 pk diesel hetzelfde (D4192T4)?

Overigens, heb ik de hele discussie zitten lezen. Is een 2de egr klep geen idee? Je laat er 1 in zitten zonder stekkertje en de andere sluit je wel aan en maak je gewoon ergens anders vast.

dannyw
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 743
Lid geworden op: di 29 sep 2009, 23:32
Model: S40
Type: 1.9D 115pk
Bouwjaar: 2003
Locatie: Nuenen

Re: Alles over de EGR Exhaust Gas Recirculation

Bericht door dannyw » wo 15 jul 2015, 22:22

Onderdeel nummers zijn van de 102 en 115 pk hetzelfde!!!

Een "dummie" erbij hangen kan natuurlijk ook, maar die moet je dan ook kopen.

[ Geplaatst met iPhone ] Afbeelding

CAS
Idle
Idle
Berichten: 37
Lid geworden op: zo 01 sep 2013, 14:41
Model: S40
Type: 1.9D 102pk
Bouwjaar: 2004

Re: Alles over de EGR Exhaust Gas Recirculation

Bericht door CAS » vr 24 jul 2015, 21:12

Dankjewel.

Vanavond de pakking vervangen van de inlaat bij de EGR.

Geprobeerd om de klep eruit te halen. Busjes van het elektronische deel zijn zo goed als verdwenen (op 1 na), maar dat is volgens mij geen probleem.

EGR klep kreeg ik doormiddel van doorslag wel gedraaid (totaal 1 rondje geweest), maar verder zat er weinig beweging in.
Klep ging wel netjes in en uit als ik op het pennetje drukte.

Alles maar weer terug gezet. Klopt het dat er geen afdichting tussen het elektrische deel en klep zit (wel tussen inlaat en klep).

Of zijn dat officieel geen 2 delen (elektrisch en klep zelf)?

dannyw
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 743
Lid geworden op: di 29 sep 2009, 23:32
Model: S40
Type: 1.9D 115pk
Bouwjaar: 2003
Locatie: Nuenen

Re: Alles over de EGR Exhaust Gas Recirculation

Bericht door dannyw » vr 24 jul 2015, 23:51

Het is normaal 1 gedeelte! Nu is hij gebroken! Geen probleem. Je zou nu ook het pennetje kunnen afzagen. Dan kan de klep ook niet meer open!

[ Geplaatst met iPhone ] Afbeelding

CAS
Idle
Idle
Berichten: 37
Lid geworden op: zo 01 sep 2013, 14:41
Model: S40
Type: 1.9D 102pk
Bouwjaar: 2004

Re: Alles over de EGR Exhaust Gas Recirculation

Bericht door CAS » za 25 jul 2015, 00:11

Als die 2 klinknagels het bij elkaar moeten houden weet ik het ook niet.

Tussen klep en inlaat zit toch alleen een metalen pakking? Die heb ik niet kunnen vervangen, aangezien klep er niet uit kreeg. Oortjes wel iets moeten schuren ivm beschadiging doorslag. Hopen dat alles dicht zit.

Hoe makkelijk krijg je de inlaat er vanaf?

dannyw
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 743
Lid geworden op: di 29 sep 2009, 23:32
Model: S40
Type: 1.9D 115pk
Bouwjaar: 2003
Locatie: Nuenen

Re: Alles over de EGR Exhaust Gas Recirculation

Bericht door dannyw » za 25 jul 2015, 00:19

Is even werk maar kan heel goed! dit zelf ook wel is gedaan om schoon te maken. Denk een uurtje of 3 werk. Uit en in bouwen!

[ Geplaatst met iPhone ] Afbeelding

Arjen76
Idle
Idle
Berichten: 46
Lid geworden op: ma 01 feb 2016, 18:59
Model: V40
Type: 1.9D 102pk
Bouwjaar: 2001
Locatie: Eemnes

Re: D Weer problemen egr buisje

Bericht door Arjen76 » vr 12 feb 2016, 10:32

dannyw schreef:Het is redelijk te doen, het uitlaatspruitstuk zit met dezelfde bouten vast.
Echter zat er geen beweging in toen ik het inlaatstuk eraf had,
misschien heeft er nog een boutje ergens gezeten
Ik heb er geen nieuwe pakking tussen gezet, Dit omdat het 1 pakking is voor inlaat en uitlaat.
Na montage geen lekkage.
De moeren gingen goed los wel moet je het draadeind er uit halen bij het hele ronde gat anders krijg je het spruitstuk er niet uitgekanteld.
wel heb je een doppenset met kniestuk nodig anders kom je er bij 2 moeren niet bij !

Ook moet je 2 nieuwe klemmen halen voor het geribbelde pijpje ( haal deze bij renault )
Bij renault € 1,00
Bij de Volvo € 6,00
Danny, bedoel je hier het geribbelde pijpje onder de egr?

[ Geplaatst met Android ] Afbeelding
Ik heb een hekel aan bumperklevers!
Ik had er laatst weer één voor me zitten.

dannyw
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 743
Lid geworden op: di 29 sep 2009, 23:32
Model: S40
Type: 1.9D 115pk
Bouwjaar: 2003
Locatie: Nuenen

Re: Alles over de EGR Exhaust Gas Recirculation

Bericht door dannyw » vr 12 feb 2016, 20:42

Nee deze bedoel ik niet! Zit rechts aan inlaatspruitstuk. Hier zit ook een kabel op geklikt.
Naar waar de luchtslang op jet inlaatspruitstuk komt

[ Geplaatst met iPhone ] Afbeelding

Gebruikersavatar
texaco
Veteraan
Veteraan
Berichten: 4740
Lid geworden op: zo 22 sep 2013, 14:16
Model: V50
Type: 2.0
Bouwjaar: 2004
Locatie: Gavere (B)
Contacteer:

Re: Alles over de EGR Exhaust Gas Recirculation

Bericht door texaco » di 27 dec 2016, 10:43

Ik denk dat ze bij Renault het spelletje door hebben...

O-ring 30662337 is bij Renault dus 77 01 059 142, daar heb ik net ook €13,04 incl btw vor betaald.
Pakkeing EGR ook besteld, ben benieuwd...

Nog steeds goedkoper dan bij Skandix, maar toch niet zo'n verschil meer.
WDB Volvo Amazon
WDB C30/V50 of 164, klikken op de wagen
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Plaats reactie