Motor temperatuur loopt naar rood , koelprobleem?

Diesel specifiek gerelateerde onderwerpen; EGR, Gloeispiralen enz
Plaats je auto/motor gegevens in het eerste bericht
rkeyers
2nd Gear member
2nd Gear member
Berichten: 254
Lid geworden op: za 03 jul 2010, 09:44
13
Locatie: Weert

Motor temperatuur loopt naar rood , koelprobleem?

Bericht door rkeyers »

Hoi Volvo-Techniek-Guru's :)

Een paar jaar geleden tijdens een hete zomer stond de Volvo stationair te draaien (met airco aan) terwijl ik nog even met iemand aan het buurten was.
Op een gegeven moment vond ik dat er uit de buurt van de Volvo een apart luchtje kwam. Toen ik instapte zag ik direct dat de temperatuurmeter in het rood stond.

Gelijk de auto in de schaduw gezet en uit gezet.
Ik kon dit wel verklaren (vond ik): Geen rijwind om wat te koelen en wel de Airco die volle petoet aan het trekken is.
Koelvloeistof peil e.d. gecheckt: niets bijzonders.
Daarna ook geen last meer van gehad.

Gisteren reed ik gewoon op de snelweg (het was wel iets van 36 graden buiten op dat moment). Gelukkig kijk ik onderweg regelmatig ook verder dan mijn kilometerteller, dus het viel mij op dat de temperatuurmeter weer tegen het rood aanhikte. Airco uitgezet en snelheid terug laten vallen van 130 naar 100 km/h.
Toen zakte de temperatuur weer redelijk snel.

Toen alles weer in orde was, ben ik wat gaan experimenteren met airco aan/uit en harder en zachter rijden.
Op de snelweg kon ik er geen pijl op trekken of het aan de airco lag of aan het toerental.

Op een binnenweg kon ik in ieder geval met 80 km/h gewoon de airco aan laten staan zonder dat dit een negatieve invloed had op de temperatuur.
Bijna thuis aangekomen kom ik langs een paar stoplichten (dus stop-rijden, stop-rijden, stop-rijden), en daar was hij weer niet zo blij mee.

Het is dus alleen met heet weer, maarja... dat moet eigenlijk niet uitmaken.

Heeft iemand van jullie enig idee?
Afbeelding
Volvo V40 1.9D '99 Brilliant Black - Half leder - Xenon
Pepijn
Idle
Idle
Berichten: 72
Lid geworden op: vr 28 mei 2010, 00:10
13
Model: V40
Type: 2.0
Bouwjaar: 1996
Locatie: Zwolle

Re: D Motor heeft de neiging te heet te worden bij warm weer

Bericht door Pepijn »

Als de airco aangaat moet er ook een fan gaan draaien. Bij een benzineversie zit deze aan de bijrijderskant, of dit bij een diesel ook zo is weet ik niet.

Deze fan gaat direct draaien als je de airco aanzet, dus da's makkelijk te controleren.
Ik weet het niet 100% zeker, maar ik dacht dat er een apart relais voor deze fan is. Check tevens even de zekering.
Xblast
Idle
Idle
Berichten: 71
Lid geworden op: ma 08 jun 2009, 10:55
14
Model: V40
Type: 1.9TD 90/95pk
Bouwjaar: 2000
Locatie: Utrecht

Re: D Motor heeft de neiging te heet te worden bij warm weer

Bericht door Xblast »

Bij mij moest de radiator door gespoten worden.

Wat hier ook vaak geantwoord wordt, is om de thermostaat na te (laten) kijken.
Volvo V40 1.9D (95pk) Europe-Extra-Line || 04-2000 || Voorsteltopic ||
maurice.
Engine off
Berichten: 13
Lid geworden op: do 03 jun 2010, 22:46
13
Locatie: Dilsen-Stokkem (B)

Re: D Motor heeft de neiging te heet te worden bij warm weer

Bericht door maurice. »

Ik heb ook een diesel en heb hier totaal geen last van. De temperatuur stijgt zelfs niet verder dan normaal. Ik denk dat je inderdaad je koelwater installatie eens moet laten nakijken. Ventilator, de warmtewisselaar/radiator eens met de hogedrukreiniger op een beetje afstand en vanuit het motorcompartiment uit naar buiten toe doorspoelen (beide radiatoren), Oliepeil eens controleren. Ik zet de airco met dit weer trouwens op circulatie, de warme lucht van buiten vergt meer energie om af te koelen, dan de reeds gekoelde binnenlucht en minder energie verbruikt dus ook minder motorvermogen.
Koen is Sleeping
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 196
Lid geworden op: ma 08 jun 2009, 10:09
14
Locatie: Etten-Leur

Re: D Motor heeft de neiging te heet te worden bij warm weer

Bericht door Koen is Sleeping »

Thermoswitch kapot? Die zorgt ervoor dat de fan achter de radiator gaat draaien.
Laar maar eens nakijken.
If it aint rubbin you're not dubbin
and since you're not dubbin (you're volvoin') then you should not rub
V3lv3T
Veteraan
Veteraan
Berichten: 1668
Lid geworden op: za 06 jun 2009, 04:21
14
Model: Andere
Bouwjaar: 2018
Roepnaam: Jeroen
Locatie: Schoten, Antwerpen, BE

Re: D Motor heeft de neiging te heet te worden bij warm weer

Bericht door V3lv3T »

Mijn diesel blijft ook gewoon mooi in het midden staat, ongeacht snelheid, temp of airco... (ja ok kan 1 mm verschilen)

Deze keer ook weer niets mis met de koelvloeistof?
Mijn Oude Webdagboek -- Mijn Nieuwere Oude Webdagboek -- Mijn Voorsteltopic
Wie het laatst lacht... Snapt de grap niet...
Aantal rondjes Nürburgring: 7
dannyw
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 854
Lid geworden op: di 29 sep 2009, 23:32
14
Model: S40
Type: 1.9D 115pk
Bouwjaar: 2003
Roepnaam: Danny
Locatie: Nuenen

Re: D Motor heeft de neiging te heet te worden bij warm weer

Bericht door dannyw »

Mijn diesel 102pk dci motor loopt bij hoge buitentemp ook in het rood, (lampje is echter nooit gaan branden)
koelvloeistof is in orde en circulatie is ook goed. Ik heb er verder nooit zo,n waarde aan gehecht.

Dit is mij op vakantie richting het zuiden en in de file met hoge temp. div keren voorgekomen.
Maar een maat van mij met een zelfde volvo waar ik al jaren mee op vakantie gaat heeft precies hetzelfde.

Maar een nieuwe thermostaat zal nooit verkeerd zijn denk ik, want hij kan ook niet ver genoeg open gaan natuurlijk.

mvg Danny
Wouter
Veteraan
Veteraan
Berichten: 1737
Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 19:20
14
Model: V70
Bouwjaar: 2000
Roepnaam: Wouter

Re: D Motor heeft de neiging te heet te worden bij warm weer

Bericht door Wouter »

Het zal eerder het niet aanslaan zijn van de ventilator, waardoor de temperatuur te hoog wordt.
Oorzaak waarschijnlijk defecte sensor, relais, ventilator of slechte verbinding.

Groetjes Wouter
rkeyers
2nd Gear member
2nd Gear member
Berichten: 254
Lid geworden op: za 03 jul 2010, 09:44
13
Locatie: Weert

Re: D Motor heeft de neiging te heet te worden bij warm weer

Bericht door rkeyers »

Bedankt voor jullie reacties.
De fans gaan wel draaien gelukkig.
Dat wekt bij mij de indruk dat het met de thermostaat wel goed zit, maar misschien moet ik er wel eens naar laten kijken.

De radiator reinigen klinkt ook wel aannemelijk. De auto is inmiddels toch alweer 11 jaar oud, dus hij zal niet super schoon zijn :)
Afbeelding
Volvo V40 1.9D '99 Brilliant Black - Half leder - Xenon
Wouter
Veteraan
Veteraan
Berichten: 1737
Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 19:20
14
Model: V70
Bouwjaar: 2000
Roepnaam: Wouter

Re: D Motor heeft de neiging te heet te worden bij warm weer

Bericht door Wouter »

De radiator van de airco is de condensor.

Probeer het schoon te spoelen, zodat de koellucht er goed doorheen kan.
Bekijk de condensor lamellen als deze gecorrodeerd en weg zijn, belemmerd dat ook de koeling.
Voel of de condensor over het gehele oppervlak warm wordt, dit om te controleren dat er geen restricties (verstoppingen) in de condensor zitten.

Groetjes Wouter
Dodo-tje
4th Gear member
4th Gear member
Berichten: 454
Lid geworden op: ma 08 jun 2009, 19:56
14
Model: V40
Type: 1.9D 102pk
Bouwjaar: 2003
Roepnaam: Erik
Locatie: Amersfoort

Re: D Motor heeft de neiging te heet te worden bij warm weer

Bericht door Dodo-tje »

Een radiateur vervangen is een prima doe het lekker zelf klusje als je handig bent en een krik hebt. Aftermarket radiateur was rond de 120 geloof ik. (en een paar liter koelvloeistof)

Dus mocht er inderdaad veel corrosie zijn of missen er te veel lamellen...
maurice.
Engine off
Berichten: 13
Lid geworden op: do 03 jun 2010, 22:46
13
Locatie: Dilsen-Stokkem (B)

Re: D Motor heeft de neiging te heet te worden bij warm weer

Bericht door maurice. »

Ik bedoel niet de condensor, maar de radiator van het koelsysteem zelf, dus van de motor. Ik denk niet dat de condensor veel te doen heeft met het opwarmen van de motor.
Wouter
Veteraan
Veteraan
Berichten: 1737
Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 19:20
14
Model: V70
Bouwjaar: 2000
Roepnaam: Wouter

Re: D Motor heeft de neiging te heet te worden bij warm weer

Bericht door Wouter »

Voor de radiator geldt hetzelfde qua controle.

Als de koeling van de condensor onvoldoende wordt loopt de temperatuur en druk in het airco systeem op, de compressor zal de motor meer gaan belasten, waardoor de motor en koeling ook veel warmer wordt.

Groetjes Wouter
MI-7
Engine off
Berichten: 11
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 09:29
14
Model: V40
Type: 1.9D 115pk
Bouwjaar: 2002

Re: D Motor heeft de neiging te heet te worden bij warm weer

Bericht door MI-7 »

Dit probleem heb ik nu ook...
Sinds ik deze auto, 1.9D 115pk, heb wordt deze warm bij warm weer en het rijden in de bergen.
Fan werkt perfect, getest door dealer.
Thermostaat is vervangen... geen oplossing.. (was ook niks fouts aan te vinden)
Heb nu koppakking lek, cq er komen bubbeltjes uit het koelvloeistofreservoir en
ook tijdens het rijden in de bergen loopt er veel koelvloeistof onder de koelreservoir dop weg :S..
Als ik de kachel in de auto aanzet komt deze ineens makkelijk uit het rooie..
misschien ook radiator verstopt oid... en daardoor pakking stuk..
hmm blijft handig dit forum :P :tumbup
V40 Ph3 Bj:11.2002 1.9D(115)
(WieIsWie)
brandt75
Engine off
Berichten: 6
Lid geworden op: ma 27 mei 2013, 10:20
10
Model: V40
Type: 1.9D 115pk
Bouwjaar: 2000
Locatie: Diever

Onbekend koelingsprobleem (?)

Bericht door brandt75 »

Beste forumleden,

Ik ben sinds een aantal dagen lid van dit geweldige forum. Heb er al heel wat uurtjes in gelezen.
Ik heb een probleem waar ik met enig zoekwerk nog geen antwoord op heb kunnen vinden. Ik hoop dat ik het op deze manier goed doe (heb niet veel ervaring met het posten op forums).
Ik heb een V40 1.9D (115pk) uit november 2000. Dit is dus een phase 2(?)
Het probleem:

Als ik de motor start en hem 5 minuten stationair laat draaien en daarna rustig wegrijd, loopt binnen 5 tot 10 minuten de temperatuurmeter op naar "rood". Als ik dan stop draait de fan in de radiateur op volle toeren en blijft erg lang (min 10 minuten) dit doen ook al zet ik de motor uit. Als ik dan de dop van het koelvloeistoftankje afdraai komt er met een hoop gesis en gesputter lucht en koelvloeistof uit.
Tot hier kan ik zelf wel verklaren wat er allemaal aan de hand kan zijn. Maar nu komt het:
Wanneer ik de motor start (warm of koud) en ik direct (normaal) wegrijd is er niets aan de hand. De temperatuurmeter loopt na enige kilometers rustig op tot exact horizontaal, en blijft in deze positie. Ook als ik ergens stop en de motor stationair laat draaien!
Ik heb nu in 2,5 maand 5000 kilometer gereden en heb het maar 2x meegemaakt. Dat het maar 2x gebeurd is komt natuurlijk omdat ik de motor niet meer stationair heb laten draaien voordat ik ben weggereden. 2x dit probleem vond ik wel genoeg...
Overige informatie:
-Verwarming en airco werken goed
-Koelvloeistof ziet er niet heel schoon uit maar geen olie-verhalen zoals ik ze op dit forum ben tegengekomen (auto is toe aan grote beurt)
-Geen brandstof-geur in vloeistoftankje
-Geen witte rook
-Geen zichtbare lekkage
-Start goed, loopt goed, rijdt goed.
Wat zou hier aan de hand kunnen zijn? Mijn vermoeden is dat het iets met de thermostaat of de temp.sensor moet zijn, maar ik kan niet verklaren waarom het alleen gebeurt met stationair draaien direct na het starten?

Ik heb al een afspraak bij de garage (volgende week), maar zou toch graag ook de mening van jullie hebben. Alvast bedankt!
LarsJanse
3rd Gear member
3rd Gear member
Berichten: 387
Lid geworden op: vr 11 mei 2012, 17:21
11
Model: Andere
Type: 2.0
Bouwjaar: 2011
Locatie: Noordwijkerhout

Re: Onbekend koelingsprobleem (?)

Bericht door LarsJanse »

vreemd verhaal... Is en Blijft het niveau van je expansietankje wel goed en constant?
Ik heb er niet heel veel verstand van hoor....
Maar ik zou bijna denken dat je waterpomp niet goed meedraait als je stationair blijft draaien, maar wel als je meteen wegrijdt (hogere toeren ofzoiets?)

Maar euhm, waarom zou je de motor voordat je wegrijdt 5 minuten stationair laten draaien????? :think
brandt75
Engine off
Berichten: 6
Lid geworden op: ma 27 mei 2013, 10:20
10
Model: V40
Type: 1.9D 115pk
Bouwjaar: 2000
Locatie: Diever

Re: Onbekend koelingsprobleem (?)

Bericht door brandt75 »

Omdat ik 2 kinderen en een vrouw heb die nogal eens na het instappen erachter komen dat zie iets vergeten zijn...
Dat van die waterpomp is misschien wel een goeie!
Niveau in het tankje heb ik een aantal keer moeten bijvullen, maar komt misschien door lucht in het systeem omdat ik na 2 twee keer niet op de juiste manier vloeistof heb bijgevuld.
Bedankt!
daan27
3rd Gear member
3rd Gear member
Berichten: 320
Lid geworden op: do 27 jan 2011, 21:28
13
Model: V50
Type: 2.0
Bouwjaar: 2012
Locatie: Alkmaar

Re: Onbekend koelingsprobleem (?)

Bericht door daan27 »

Ik zou de thermostaat vervangen en dan vervang je meteen de koelvloeistof voor nieuwe. En dan GOED op niveau brengen allemaal en niet "overfillen"...... Succes
Volvo V40 2.0 sports navigator 2003
Volvo V50 2.0F R-Design 2012 Ice White
Donald
4th Gear member
4th Gear member
Berichten: 403
Lid geworden op: di 09 apr 2013, 11:29
10
Model: V60
Type: 2.0
Bouwjaar: 2014
Locatie: Oegstgeest

Re: Onbekend koelingsprobleem (?)

Bericht door Donald »

Bij mijn probleem (zie witte smurrie topic :think ) lijkt dit het probleem vooralsnog te hebben opgelost.
dannyw
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 854
Lid geworden op: di 29 sep 2009, 23:32
14
Model: S40
Type: 1.9D 115pk
Bouwjaar: 2003
Roepnaam: Danny
Locatie: Nuenen

Re: Onbekend koelingsprobleem (?)

Bericht door dannyw »

Wanneer je moet bijvullen, lijkt mij dat er toch ergens een lekkage is. Waterpomp willen bij deze blokken nog weleens gaan lekken. Thermostaat vervangen is natuurlijk het makkelijkste om mee te beginnen.

Waterpomp loopt volgens mij mee op de distributieriem, weet niet de staat van onderhoud van je wagen, maar zou deze dan meteen mee laten wisselen.
Plaats reactie