Pagina 2 van 3

Re: Onbekend koelingsprobleem (?)

Geplaatst: do 30 mei 2013, 23:24
door volvoS40
Waterpompt loopt idd mee met de distributie.
Weetje wel wanneer de riem is vervangen ?
Anders zou ik dit op zeer kort termijn eens gaan vervangen, samen met alle spanners en looprollen en uiteraard een waterpomp.

Thermostaat is idd wel het allermakkelijkst, en kost de wereld ook niet.
Het is nog zelf te doen ook, bespaard weer onkosten.

Re: Onbekend koelingsprobleem (?)

Geplaatst: vr 31 mei 2013, 08:09
door brandt75
Bedankt voor de reacties! Als een waterpomp toerental-afhankelijk werkt is dat een mogelijke verklaring voor het verschil tussen stationair en rijden. De distributie is volgens de tekst gekalkt op de beschermkap 60.000 km geleden vervangen. Of daarbij ook de waterpomp vervangen is weet ik niet. Er zit een onderhoudsboekje bij dat tot 240.000 km is afgetekend. Km stand is nu 290.000. Hij moet dus nodig wat liefde hebben, en daarom een afspraak bij de garage gemaakt. Grote beurt, maar ook even een algehele check. Heb redelijk wat verstand van auto's (hobbymatig). Dit krijg je vanzelf als je oudere auto's koopt...;-).
Ben benieuwd wat de conclusie van de garage is... Wil er graag mee naar Oostenrijk deze zomer. Nogmaals bedankt voor jullie opmerkingen en tips!

[ Geplaatst met Android ] Afbeelding

Re: Onbekend koelingsprobleem (?)

Geplaatst: vr 31 mei 2013, 14:05
door michel9362
Ik denk eerder aan een thermostaat probleem dan de waterpomp. bij een thermostaat zou het nog zo kunnen zijn dat de was gedeeltelijk is weggelopen uit het elementje, en dat hij als hij niet snel genoeg verwarmd wordt (stationair) niet of niet snel genoeg opent.
Waterpomp is bijna uit te sluiten omdat de kachel warm wordt.

Re: Onbekend koelingsprobleem (?)

Geplaatst: za 08 jun 2013, 14:54
door brandt75
Auto is inmiddels bij de garage geweest. De thermostaat bleek helemaal op te zijn. Zag er niet meer uit. Thermostaat is dus vervangen en nieuwe vloeistof, dus ik hoop dat het probleem nu verholpen is. Tevens de auto laten checken om te weten of ik niets over het hoofd heb gezien bij de koop. Alles bleek in orde! Ik ben nog steeds zeer tevreden met mijn v40. Dit topic kan wat mij betreft gesloten worden. Bedankt voor jullie antwoorden en reacties!

[ Geplaatst met Android ] Afbeelding

Re: Onbekend koelingsprobleem (?)

Geplaatst: zo 09 jun 2013, 21:01
door sjoerdb
Mijn auto is een v40 uit 2004, 1.9D 115 pk en ik zit nu op bijna 290000 km, ik ga uit voorzorg ook binnenkort de thermostaat vervangen. Dus toch wel een kilometerstand en leeftijd dat het mag worden vervangen.

[ Geplaatst met Android ] Afbeelding

koelproblemen 1.9d met caravan

Geplaatst: za 05 okt 2013, 23:30
door Marcel
Ik ben al even uit het forum, dus hoop dat ik dit op de goede plek heb gepost.

Na meerdere t4's rijd ik nu een V40 1.9d 115pk uit 2003. Beestje is inmiddels de 270dkm gepasseerd (daar is ie tenslotte een diesel voor geworden). Op zich een prima en probleemloze auto, alleen je hoort toch wel goed dat het een diesel is... Afgelopen zomer voor het eerst met een caravan op pad geweest. De caravan weegt beladen ongeveer 1100-1150 kg. Een groot stuk heb ik s nachts gereden en ook in de ochtend ging het prima. De diesel trekt als een lier en kruissnelheden van 110-115 waren geen enkel probleem. Ook bergop sleurde de volvo de caravan met het grootste gemak naar boven. Overdag werd het echter een ander verhaal, het sleuren ging nog steeds net zo goed, maar de temperatuur vloog dan ook omhoog. De old skool remedie kachel aan zorgde er dan wel bijna direct voor dat de temperatuur weer op normaal kwam, maar kan met niet voorstellen dat dit normaal is. Nou ben ik op het internet vergelijkende gevallen tegengekomen, maar oplossingen kom je niet tegen.

Aangezien de auto verder prima is, twijfel ik of het zin heeft om volgend jaar de thermostaat er voor de vakantie uit te rukken. Maar of dit nou de bedoeling is? Zijn er hier mensen met dezelfde ervaring met deze motor?

[ Geplaatst met Android ] Afbeelding

Re: koelproblemen 1.9d met caravan

Geplaatst: zo 06 okt 2013, 10:54
door MarcO
Met de T4 wel deze problemen gehad uiteraard maar die heeft ook een totaal andere motor.
En ik heb ook nog een zwaardere caravan (1400kg)
Wat wel scheelt is een hogere versnelling te kiezen 4 i.p.v. 5 en minder hard rijden (rond de 90)
Dit scheelt aanzienlijk op de warmte. Motor hoeft minder hard te werken en word dus minder heet.

Als je hem zou uitlezen kun je zien bij welke temperatuur de thermostaat schakelt. Daar heb je meer aan dan uitwisselen denk ik.

Re: Motor temperatuur loopt naar rood , koelprobleem?

Geplaatst: vr 09 mei 2014, 17:51
door bert72
Zelf heb ik een V40 1.9D 115 pk, deze heeft ook het probleem dat bij het klimmen met warm weer en met caravan de motortemperatuur omhoog schiet. Ik heb van alles geprobeerd, terugschakelen zodat motor meer toeren maakt( is natuurlijk sowieso beter), airco vooraf uitzetten of juist aanzetten zodat de ventilator al in werking is maar het maakt allemaal niet uit. Vorig jaar het hele systeem nagelopen, thermostaat vervangen, radiateur gecontroleerd op verstopping en preventief doorgespoeld. Alles was ok, wel was er tussen de intercooler en radiateur viezigheid tussen de lamellen, dit dus ook gereinigd. Helaas ging het daarna in de bergen weer mis, gelukkig is het gemakkelijk op te lossen door de verwarming aan te zetten maar je rijd toch wat gespannen. Gezien het feit dat veel mensen met deze dieselmotor er last van hebben is mijn conclusie dan ook dat het koelsysteem gewoon te krap bemeten is bij maximale belasting en er eigenlijk niks aan te doen is.
Wel zit ik te denken om een extra ventilator te gaan plaatsen die ik handmatig kan bedienen. Dit zal nog wel effe puzzelen zijn want er is geen ruimte naast de huidige ventilator dus zal ie aan de voorzijde tussen grille en aircocondensor moeten komen. Ben benieuwd of het voldoende zal zijn, afwachten maar.

Re: Motor temperatuur loopt naar rood , koelprobleem?

Geplaatst: vr 09 mei 2014, 18:15
door volvoS40
Aan de voorkant kan je idd nog een fan plaatsen.

Re: Motor temperatuur loopt naar rood , koelprobleem?

Geplaatst: za 10 mei 2014, 11:31
door testkees
De diesel trekt als een lier en kruissnelheden van 110-115 waren geen enkel probleem. Ook bergop sleurde de volvo de caravan met het grootste gemak naar boven. :O

Hier zou ik het al warm van krijgen als ik dit lees :snooty
mijn T4 met een caravan van 1400 kg, doet het prima bij 90 km/h in zijn 5e versnelling 2100 toeren met een buiten temperatuur van 30oC, je zeg het zelf al als je in de nacht rij gaat het goed, de buitentemperatuur ligt in de zomer doorgaans 10oC lager.

Re: Motor temperatuur loopt naar rood , koelprobleem?

Geplaatst: za 20 sep 2014, 00:46
door volvofreak898
ik had dit probleem van te snel heet worden ook afgelopen zomer .

Omhoog de pyreneen in met de airco aan 40 graden buiten temp en 12% stijging was wat te gek.

had niet gelijk door dat de temp hoog was aangezien ik t niet had verwacht van mijn werkpaard, reed ook wel vrij pittig telkens de haakse bochten om en volgas weer omhoog vanuit z'n 1 naar 2 en door naar 3 en vrijwel gelijk weer afremmen voor volgende u bocht (H) :tumbdown :snooty :snooty

toen ik erop ging letten merktte ik dat ik m rond de 2500 toeren moest houden om m te kunnen laten terugzakken in temperatuur ofwel niet te laten stijgen in temp tijdens het klimmen.

Bij de 1e x duurde het circe 5 minuten eer d emotor weer op bedrijfstemp was , de 2e x had ik nog niet echt genoeg in hoge toeren gereden 1750 moet hoogste koppel liggen dus ik reed tussen 1750 en 2000 toeren . Maar de temperatuur steeg toch weer in de u bochten en fanatiek klimmen. Ditmaal was de temp vrijwel gelijk weer terug bij even stoppen even motor uit en laten blazen en weer starten en temp zakt gelijk terug.

Nu is mijn conclusie dus dat de turbo rond die 2500 toeren volop olie koeling krijgt en niet veel druk meer levert, dus dan de temp laag blijft .

is dat logisch en zou die oliedruk het probleem zijn?
zit er wel een intercooler op de mijn?
is zo'n voorfan eenvoudig te plaatsen?
zou er een extra intercooler op moeten?

grotere radiateur

Geplaatst: zo 22 mar 2015, 20:06
door erwin78
Hoi,

Weet er hier misschien iemand of er een grotere / dikkere radiateur te verkrijgen is voor een V40 1.9D 100pk uitvoering??

Heb afgelopen jaar problemen gehad met warm lopen namelijk (met de caravan erachter) en wil dit dit jaar voorkomen.

Oja, het koelsysteem is verder gewoon in orde, koelvin werkt en thermostaat is ook goed.

m.v.g.

Erwin

Re: grotere radiateur

Geplaatst: zo 22 mar 2015, 20:07
door maikelv
Misschien kun je het dan beter zo (laten) maken dat je handmatig de fan van de radiateur in kunt schakelen bij berg op enz. Scheelt je een hoop geld :-D

Re: grotere radiateur

Geplaatst: zo 22 mar 2015, 20:27
door erwin78
Dat zou idd ook nog een optie zijn, echter de koelvin draait op dat moment al dus vandaar dat ik opzoek ben naar een radiateur met een grotere capaciteit.

Re: grotere radiateur

Geplaatst: zo 22 mar 2015, 21:09
door krismazur
T4 Radiatuer misschien :think
Ik heb 1 van 1.9D 115PK liggen en 1 van 200PK T4
ik heb ze niet vergeleken maar kan zijn dat de T4 dikker is :vertag

Re: grotere radiateur

Geplaatst: zo 22 mar 2015, 23:38
door maikelv
Tja als de fan al draait houd mijn oplossing op inderdaad :whistle

Re: grotere radiateur

Geplaatst: vr 27 mar 2015, 21:14
door erwin78
@ krismazur, zou je de radiateurs een willen vergelijken / opmeten?? als die van een t4 idd dikker is zou dat misschien een oplossing kunnen zijn.

Er zijn idd meer problemen met het te warm worden van een v40 1.9d met caravan erachter, opzich vind ik dat wel opmerkelijk, het trekgewicht is namelijk 1400kg en dat heb ik er niet achter hangen en ik kreeg op de veluwen al problemen.

Laat dus staan wat er gebeurd als je echt de bergen in gaat.

Re: grotere radiateur

Geplaatst: vr 27 mar 2015, 21:42
door dannyw
Je kan de fan ook continue laten draaien, wanneer je overdag bij hoge temperatuur rijdt. Weet het niet meer uit mijn hoofd, ik overbrugde een relais in de zekeringkast onder de motorkap.

[ Geplaatst met iPhone ] Afbeelding

Re: grotere radiateur

Geplaatst: za 28 mar 2015, 16:06
door krismazur
Hoi
Heb beide intercoolers opgemeten
Ze zijn precies hetzelfde
Enige verschil zit in de fan
Bij diesel is enkele en bij T4 is dubbele fan

gr kris

Re: grotere radiateur

Geplaatst: za 28 mar 2015, 17:03
door myalexx
Dubbele fan koelt meer he :)

[ Geplaatst met iPhone ] Afbeelding