Pagina 2 van 6

Re: Volvo V40 1.9 TD 102 PK Phase II - Inhouden / optrekken

Geplaatst: di 19 mar 2013, 18:07
door Kajotan
Heb even gekeken, denk dat ik daar niet zoveel aan heb. Toch bedankt!

Vandaag het brandstoffilter maar eens vernieuwd, maakt ook geen verschil. Was trouwens al behoorlijk vies na 30.000 km.

Iemand nog een idee?

Re: Inhouden / stotteren

Geplaatst: di 27 mei 2014, 13:14
door volvo040
Misschien even een toevoeging aan dit topic.

De drukomvormer N75 voor de turbolader kan ook een boosdoener zijn. Daarin zit een ventiel (met een sensor) die de turbodruk kan verminderen (terugregelen). De ECU meet de geleverde turbodruk en als die te hoog wordt dan geeft de ECU opdracht aan de N75 om 'stoom af te blazen'.

Wanneer de N75 niet optimaal functioneert, kunnen de volgende verschijnselen optreden:
- Meestal stotterend en/of onregelmatig lopen, slecht en/of onregelmatig trekken, inhouden bij gas geven etc. (pas op: dergelijke verschijnselen kunnen zich ook voordoen bij een slecht werkende luchtmassameter (lmm));
- Af en toe wordt een dipje in trekkracht bij een bepaald toerental gemeld, wat na vervanging van de N75 verdwenen is;
- Noodloop, als de N75, naar 'mening' van de ECU, onvoldoende functioneert.

De N75 is gewoon een klep, als die niet meer 100% opent of sluit kan het zijn dat hij nog wel iets doet maar niet nauwkeurig genoeg. En dan kan de spoel best nog wel goed zijn, maar de klep kan mechanisch versleten zijn.

Het is dus verstandig om deze ook na te kijken wanneer de bovenstaande verschijnselen optreden. Check in alle gevallen altijd of niet ergens een slangaansluiting lekt of een slang een scheurtje heeft (bv. tussen de turbo en de motor).

Dit is de drukomvormer N75

Afbeelding

Re: Inhouden / stotteren

Geplaatst: zo 16 nov 2014, 14:14
door gnarp
Ik heb een V40 1.9 TDI Fase2 en deze houd ook in. Om precies te zijn houd hij in tot zo`n 1900 a 2000 toeren en daarna komt de turbo in en rijdt hij als een jekko.
Dit is vooral als de motor koud is, wanneer hij warm is gaat het een stuk beter.
Luchtmassameter is recent (voor dit probleem ontstond) vervangen, EGR is afgedopt en electronisch uitgeschakeld.
Ik heb de wastegate een paar slagen korter gemaakt om te kijken of het daar in zat, maar ik kreeg alleen maar meer turbodruk, dus deze snel weer terug geschroefd.

Wanneer iemand nog ideeën heeft hoor ik het graag!

Groet Martijn

Re: Inhouden / stotteren

Geplaatst: zo 16 nov 2014, 16:56
door volvofreak898
klinkt ook wel n beetje as n turbo die op is en al is opgeschroefd

Re: Inhouden / stotteren

Geplaatst: ma 17 nov 2014, 17:20
door gnarp
Klinkt als een turbo die op is? Ik weet er niet zo heel veel van, maar waarom gaat het dan wel goed op hoger toeren?
De turbo gaat toch pas bij een bepaald aantal toeren werken (rond de 1800-2000 toeren)? Wanneer ik in hoger toeren blijf rijden (dus niet onder 1700 toeren) merk ik er weinig van. Het is vooral bij het wegrijden en file rijden een probleem.
Het is het ergst als de motor koud is, maar het probleem blijft ook als de motor warm is.
De motor heeft 308.000 km gedraaid.

Re: Inhouden / stotteren

Geplaatst: ma 17 nov 2014, 22:37
door maikelv
Lijkt me ook geen turbo probleem te zijn, maar dit zijn van die problemen die heel moeilijk te achterhalen zijn :whistle

Re: Inhouden / stotteren

Geplaatst: ma 17 nov 2014, 22:45
door EasyRider
Ik roep nu maar s wat !!!

Mijn pa deed in zijn diesel om de xtijd n flesje

"winst voor diesel" in de tank

dat reinigt t injectie systeem

Kosten rond de 10euro dacht ik ... en dat hielp heel goed .

Re: Inhouden / stotteren

Geplaatst: di 18 nov 2014, 07:45
door LagerbergM
Dat helpt ook perfect, sterker nog ik doe het er om de 5 - 6000 km in :whistle
Al weet ik niet of het in dit geval van toepassing zal zijn.

Inhouden stotteren o.i.d. heb ik werkelijk nog nooit last mee gehad.
Enkel die ene keer wanneer ik mijn EGR helemaal had gereinigd en de luchtmassameter was vergeten aan te sluiten.. :wall niet vooruit te branden toen.. Dus kan me ergens voorstellen dat er in dat traject; EGR, Turbo, inlaat iets niet in orde is.

En de Turbo slaat toch wel vroeger aan dan 1700 toeren? Misschien heb je rond dat getal maximale turbo druk maar naar mijn weten slaat hij wel iets eerder aan..

Die diesels van ons maken de hele bende aan die kant van het blok ontzettend smerig.. Zou eens lekker een dagje er voor uit trekken om alles zo ver mogelijk los te halen en schoon te maken. Ik heb toen ooit preventief gedaan maar merkte toen al acceleratie, respons etc. verschil :tumbup

Re: Inhouden / stotteren

Geplaatst: wo 19 nov 2014, 19:06
door gnarp
Zo`n flesje mikt de garage er ook elk jaar in bij de beurt...

Bij de oude LMM had ik ook wat "inhoud" problemen maar niet zo extreem. Ik moest deze elke keer schoon maken met contactspray, vandaar dat er een nieuwe LMM op zit.
De EGR doet niet meer mee, dus die is het niet.

Ik zal eens kijken of ik het eea kan schoonmaken.

Re: Inhouden / stotteren

Geplaatst: ma 24 nov 2014, 20:12
door gnarp
Pfffff, lekker gesleuteld en gereinigd van het weekend.... zonder resultaat.

Iemand nog heldere ideeën?

Groet Martijn

Re: Inhouden / stotteren

Geplaatst: ma 24 nov 2014, 20:51
door dannyw
Kan goed de turbodrukregelAar zijn, controleer hier ook eens al de vacuüm slangen.
Kijk ook eens of al je turbo slangen heel zijn!

[ Geplaatst met iPhone ] Afbeelding

Re: Inhouden / stotteren

Geplaatst: do 11 dec 2014, 19:49
door gnarp
Je bedoeld deze Danny?
Afbeelding

Re: Inhouden / stotteren

Geplaatst: do 11 dec 2014, 23:05
door dannyw
Die bedoel ik !

Re: Inhouden / stotteren

Geplaatst: za 13 dec 2014, 19:24
door gnarp
Vacuum en turbo slangen zijn allemaal gecontroleerd en goed. De regelaar zelf kan ik niet controleren...
Ik denk dat ik de zooi maar eens laat uitlezen, misschien kunnen ze me iets meer vertellen.

Re: Inhouden / stotteren

Geplaatst: wo 31 dec 2014, 14:50
door Xblast
Ik zit ook met een vraagje.
Afgelopen week naar Frankrijk geweest, en op de terugweg 2x inhouden gehad.
Dit gebeurde de eerste keer na 2-3 uur 130-140 te hebben gereden, op een afslag waar ik 60-70 in een bocht reed. De motor doet een hik, blijft gewoon aan, maar gas geven doet helemaal niets. Hij loopt rustig terug in toeren tot 2000-2500 rpm (na ongeveer 5-10 seconde), waarna hij weer reageert op het gaspedaal en weer gewoon vrolijk verder gaat.
Daarna het eerste wegrestaurant gepakt, en een half uurtje - uurtje lunchen weer verder gereden. Er was verder niets te zien onder de motorkap, geen olie lekkages, niets.
Na een half uurtje weer precies hetzelfde, nu met 140 km/u een hik, en weer niets aan vermogen. Terugschakelen hielp ook niets.

Hierna ben ik maar iets rustiger gaan rijden, 120-130km/u, en de overige 4-5 uur nergens last meer van gehad.

Kent iemand dit fenomeen?

Re: Inhouden / stotteren

Geplaatst: wo 31 dec 2014, 14:54
door Teake
Klinkt als noodloop ten gevolge van te hoge ofage turbodruk. Om dit te testen tijdens rijden contact uit aan doen als je dan weer vermogen hebt is het noodloop. Komt vaak door de wastegate actuator klep. 3 slangen eraan en 1 stekker. Zit op t schutbord

[ Geplaatst met Android ] Afbeelding

Re: Inhouden / stotteren

Geplaatst: ma 05 jan 2015, 21:13
door Xblast
Bedankt :)
Ik zal het even aan blijven kijken. Als hij dit alleen doet als hij berg op moet met 140, dan heb ik er in nederland niet zo'n probleem mee. 140 in nederland ging afgelopen dagen in ieder geval goed.
Of kan ik hem zelf "makkelijk" los halen en nakijken? Ben geen auto technicus, maar ik kom een heel eind met gereedschap en electronica.

Re: Inhouden / stotteren

Geplaatst: ma 05 jan 2015, 21:14
door Teake
Gaat puur om een regelklepje op het schutbord kan iedereen vervangen kost euro of 40.

In dit soort gevallen is rijdend uitlezen eigenlijk een must.

[ Geplaatst met Android ] Afbeelding

Re: Inhouden / stotteren

Geplaatst: di 06 jan 2015, 10:47
door LagerbergM
Staat er voor de regeleenheid een bepaalde vervang periode?
Dus een X aantal kilometer of jaren?

Zat laatst al eens te kijken maar volgens mij is uit elkaar halen zonder hem te beschadigen geen optie..

Re: Inhouden / stotteren

Geplaatst: di 06 jan 2015, 10:50
door Teake
Het gaat om de klep die gnarp hierboven poste.

Dit is wen magneet klepje welke de aanstuuring van de turbo wastegate of Variabele Schoepen regelt.

De klep magneet klep kan wel prima werken, maar de klep die de magneet aanstuurt kan wel wat haken of open blijven staan.

De ene klep houdt het 180000.vol de andere 375000.
Bekijk het maar als een slijtage deel.

Bij mn oude golf 3 tdi is er bij 175000 260000 en 330000
Km de klep vervangen ivm noodloop

[ Geplaatst met Android ] Afbeelding