Opvallend hoger verbruik (heeft eco tuning gehad)

Diesel specifiek gerelateerde onderwerpen; EGR, Gloeispiralen enz
Plaats je auto/motor gegevens in het eerste bericht
jelanivw
Idle
Idle
Berichten: 31
Lid geworden op: do 02 jun 2011, 10:52
12
Model: V40
Type: 1.9D 102pk
Bouwjaar: 2003
Locatie: Nijmegen

Opvallend hoger verbruik (heeft eco tuning gehad)

Bericht door jelanivw »

Vrienden,


Ik zit met het volgende opvallende probleem, hopelijk kan ik met wat tips/advies dit gekke probleem verhelpen.

Voor mijn werk rij ik twee keer in de week een route van ongeveer 350 km, als ik klaar ben met de route tank ik de wagen altijd meteen weer vol en registreer ik mijn verbruik.
Gister tijdens het rijden gaf de BC al een veel hoger verbruik aan, (bijvoorbeeld: 105 km/h ==> 6.2/100 km) en ook is de teller van het gemiddelde verbruik omhoog gegaan van 5.0 naar een 5.3 , tijdens het aftanken kwam ik uit op 1 op 15.9, normaal is dit 1 op 18,4

Deze week moest ik mijn luchtfilter toch vervangen dus heb het laatste stukje over de snelweg gereden zonder filter. Volgens de teller op de BC hielp dit niets.

Omdat het voor mij belangrijk is dat ik zo zuinig mogelijk rij weet ik precies wat ik wel en niet moet doen.
De route bestaat voor ongeveer 70% uit snelweg, 20% uit B wegen en 10% stad.

Heeft iemand van jullie een idee?!

Ik rij trouwens een 102 pk diesel uit 2003 die een eco-tuning heeft gehad.

groeten jelani
dannyw
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 854
Lid geworden op: di 29 sep 2009, 23:32
14
Model: S40
Type: 1.9D 115pk
Bouwjaar: 2003
Roepnaam: Danny
Locatie: Nuenen

Re: Opvallend hoger verbruik (heeft eco tuning gehad)

Bericht door dannyw »

Ik rij zelf ook een 102 pk diesel. Nu het weer wat slechter weer wordt met meer wind, zie ik mijn verbruik ook duidelijk oplopen. Ik denk dat hier weinig aante doen is. Groet danny
Gebruikersavatar
TPW
Idle
Idle
Berichten: 65
Lid geworden op: zo 18 sep 2011, 16:16
12

Re: Opvallend hoger verbruik (heeft eco tuning gehad)

Bericht door TPW »

Hoe is het nu, nu de wind weer wat is gaan liggen en het weer wat beter is?

Zelf heb ik nog niet zoveel gemerkt, rij ook gewoon maximum snelheid maar met veel anticiperen en niet te vaak te snel optrekken. Haal met mn 115pk zonder ecotuning toch wel 1:20. (5.1 op de boordcompu, eigenlijk steeds weer 4.9 als ik aan de pomp sta)

Ik rij wel vrijwel alleen maar snelweg hoor.

Maar een fikse tegenbries kan wel de 6.2 op de boardcomputer verklaren denk ik zo. Alleen zou je ook een keer wind mee moeten hebben :P

edit: bandjes heb je gecheckt neem ik aan? Zullen ook weer wat leger zijn nu het kouder wordt....
Trotse eigenaar van een phase II S40 1.9d 115pk Nordic Edition uit 2004.
jelanivw
Idle
Idle
Berichten: 31
Lid geworden op: do 02 jun 2011, 10:52
12
Model: V40
Type: 1.9D 102pk
Bouwjaar: 2003
Locatie: Nijmegen

Re: Opvallend hoger verbruik (heeft eco tuning gehad)

Bericht door jelanivw »

Toeval dat ik nog even kijk voor de 'nachtpauze'.
Bandjes zijn goed, die gaan iedere week aan de pomp.

Vandaag weer 507 km gereden, zoals je aangeeft geen regen of harde wind vandaag gunstige meting zou dat moeten opleveren.

Bij het aftanken kwam ik op 30,4lrt. dit komt dus neer op 1 op 16,6 of 6,02lrt/100km
De route was vandaag iets minder snelweg en heb ook heel even in de file gestaan.

Toen ik op de a18, (vlak, recht, geen wind en geen ander verkeer) heb ik even gekeken naar het verbruik bij verschillende snelheden volgens de BC dan,
100 km 5,9
110 km 6,0
120 km 6,2
130 km 6,6

Deze waardes zijn veel hoger als ik gewend ben.

Wat verder opviel was dat 85km in de 4 wel weer 'ouderwets' gunstig leek, 3,9ltr/100km

Juist vandaag het luchtfilter en de olie (+filter) vervangen, in de hoop dat dit weer wat zou opleveren, helaas. Als jullie nog iets bedenken dan hoor ik het graag. Zou er wellicht iets naar voren komen bij het uitlezen bij de dealer denken jullie?

UPDATE: Lees zojuist iets over een 'italian tuning' 3km lang in de 4 rijden met 4000 rpm, wat denken jullie hier van?

Groeten!
sdirkx

Re: Opvallend hoger verbruik (heeft eco tuning gehad)

Bericht door sdirkx »

Een hoger verbruik kan verschillende oorzaken hebben en het zal nog niet zo makkelijk zijn om dat te bepalen.
Welk km-stand zit je nu en is het brandstoffilter bv al 's vervangen.. Dat soort dingen. Als je een goed beeld hebt van het onderhoud, dan kun je verder kijken. De MAF kan ook zo maar de oorzaak zijn.
Gebruikersavatar
TPW
Idle
Idle
Berichten: 65
Lid geworden op: zo 18 sep 2011, 16:16
12

Re: Opvallend hoger verbruik (heeft eco tuning gehad)

Bericht door TPW »

Ben je er ooit nog achter gekomen wat er mis was? Luchtmassameter lijkt me een goed idee om te controleren?

Sinds ik gisteren door de regen ben gereden met mijn Sje 1.9D verbruikt hij net zoveel als jelanivw aangeeft, en voelt hij ook slomer aan dan normaal. Ik denk dat mn MAF sensor onder water is gezet en de geest heeft gegeven door de overdadige spray op de Belgische wegen.

Ofja, de geest gegeven, hij is niet helemaal kapot want de motor loopt wel normaal stationair, maar hij zal misschien niet de juiste waardes doorgeven. (begin van t einde toch?)
Trotse eigenaar van een phase II S40 1.9d 115pk Nordic Edition uit 2004.
Wouter
Veteraan
Veteraan
Berichten: 1737
Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 19:20
14
Model: V70
Bouwjaar: 2000
Roepnaam: Wouter

Re: Opvallend hoger verbruik (heeft eco tuning gehad)

Bericht door Wouter »

Heb je de zekeringen gecontroleerd, spanning en signaal op de stekker?

Terminal #1 on the mass air flow (MAF) sensor is the intake air temperature (IAT) sensor signal (guide line 2,4V at 20 degrees C).
Terminal #2 is signal ground.
Terminal #3 is the 5 V power supply.
Terminal #4 is the 12 V power supply.
Terminal #5 is the mass air flow signal.(guideline ignition on 0,65V / idling 2V)

Start the engine.
Read off the mass air flow. The value is between 15-60 kg/h when idling. The value increases with engine speed (RPM).
Check that the value is within its permitted range and that the mass air flow increases with engine speed (RPM).

EGR valve nog goed?
Start the engine.
Read off the engine coolant temperature (ECT). Run the engine until it is above 80°C.
Read off the mass air flow, the position of the exhaust gas recirculation (EGR) regulator and exhaust gas recirculation (EGR) deployment (%).
Rev the engine to above 3000 rpm. Release the accelerator pedal (AP).
When the engine returns to idle speed, the EGR valve opens (the EGR position and EGR deployment will have a higher value than before the engine was revved). The mass air flow will drop by approximately 20 kg/h because the EGR valve is open.
The EGR valve closes approximately 40 seconds after the engine is revved. The mass air flow and EGR valve will then have approximately the same values as prior to the engine being revved.
If the value of the EGR valve does not change, the valve has stuck.

Groetjes Wouter
Gebruikersavatar
TPW
Idle
Idle
Berichten: 65
Lid geworden op: zo 18 sep 2011, 16:16
12

Re: Opvallend hoger verbruik (heeft eco tuning gehad)

Bericht door TPW »

Bedankt voor de tip. Ben even langs mn uni-garage gereden, die hem ook in onderhoud hebben, en die hebben hem uitgelezen. Auto geeft zelf geen storingen aan.

Toch is het verbruik zoals de topicstarter hier beschreef, en dat is ook niet wat ik gewend ben. Vrijdag gaan ze voor me zoeken wat het kan zijn, te beginnen in het hoofdstukje filters. Als de maf-sensor verzopen is en nu minder functioneert zullen ze een doorweekt luchtfilter tegenkomen neem ik aan. Enfin, ik zal hier wel posten als ik resultaat heb.
Trotse eigenaar van een phase II S40 1.9d 115pk Nordic Edition uit 2004.
Gebruikersavatar
TPW
Idle
Idle
Berichten: 65
Lid geworden op: zo 18 sep 2011, 16:16
12

Re: Opvallend hoger verbruik (heeft eco tuning gehad)

Bericht door TPW »

Wel, de luchtmassameter gaf te lage waarden aan (500 waar hij tussen de 700 en 900 moest zitten), maar de druksensor van de turbo (als ik het goed begrepen heb) was ook behoorlijk smerig. Ze hebben alle sensoren schoongemaakt en nu zou het probleem opgelost kunnen zijn. Hij was wel weer lekker rap bij het ritje naar huis. Ze hadden er zelf ook mee gereden en niks bijzonders opgemerkt.

1e kerstdag bij de rit naar familie even checken of hij ook weer zuinig is.

Zo niet, dan bellen en de LMM vervangen. Dat kost dan inclusief montage 200 euro, buitengewoon schappelijk. Zeker omdat ze nu helemaal niks gerekend hebben voor de diagnose! Vind ik echt klasse van Vakgarage Jan Kok uit Dordrecht!
Trotse eigenaar van een phase II S40 1.9d 115pk Nordic Edition uit 2004.
maxpower
Idle
Idle
Berichten: 32
Lid geworden op: zo 07 jun 2009, 13:29
14
Model: V40
Type: 1.9D 115pk
Bouwjaar: 2004
Locatie: Uden

Re: Opvallend hoger verbruik (heeft eco tuning gehad)

Bericht door maxpower »

Jeetje,

wat een net verbruik allemaal.
Ik heb bij mijn V40 al aardig wat vervangen wat hier allemaal wordt genoemd, maar mijn verbruik komt nog niet in de buurt van 1 op 18.
Terwijl mijn broer dat destijds met zijn V40 diesel wel haalde.
Ik denk dat Wouter mijn auto op een volgende meet waar hij ook bij is maar eens Realtime mag monitoren.. :-D

Grtzz. Bjorn
Gebruikersavatar
TPW
Idle
Idle
Berichten: 65
Lid geworden op: zo 18 sep 2011, 16:16
12

Re: Opvallend hoger verbruik (heeft eco tuning gehad)

Bericht door TPW »

Sja, als je ooit met normaal rijgedrag bijna 1:20 haalt, en hij dan ineens terugvalt naar 1:17, dan mag dat nog steeds wel netjes zijn maar dan vind je dat toch vreemd.

Natuurlijk slijt alles wel, dan verwacht je dat er wat meer verbruikt wordt. De LMM was het in mijn geval uiteindelijk niet, het 'probleem' is niet opgelost.

Wel had ik een PM van Jelani dat het bij hem steeds slechter ging, tot 6.6l/100km aan toe bij 110. Zo bont maakt de mijne het niet. De BC geeft bij mij wel ook hoge waarden door, maar aan de pomp blijkt het toch steeds weer op 1:18 te liggen.

Nu het weer wat warmer wordt wordt ie ook weer wat zuiniger, en ik verdenk ook domweg de winterbanden van een hoger verbruik. Heb er deze winter 2 verschillende sets onder gehad. De eerste was net zou zuinig als de zomerbandjes, de tweede klaarblijkelijk niet. Binnenkort weer wisselweken....
Trotse eigenaar van een phase II S40 1.9d 115pk Nordic Edition uit 2004.
jelanivw
Idle
Idle
Berichten: 31
Lid geworden op: do 02 jun 2011, 10:52
12
Model: V40
Type: 1.9D 102pk
Bouwjaar: 2003
Locatie: Nijmegen

Re: Opvallend hoger verbruik (heeft eco tuning gehad)

Bericht door jelanivw »

Heren,

Het verbruik blijft schommelen.
Afgelopen maanden zat ik op 5,7-6,9 Ltr/100km.
Inmiddels brandstoffilter vervangen dit leek geen resultaat te hebben.
Na 2000 km in NL ging ik op vakantie met een 'slecht' verbruik.
Na een ritje Zwitserland heeft de V het licht weer gezien.
Met lange files en veel bergen kom ik uit op 5,2 ltr /100km gemiddeld.
Volgende week gaan de zomerbanden er onder.
Dan gaat het grote bezuinigen beginnen.
Gebruikersavatar
Mullie
Idle
Idle
Berichten: 38
Lid geworden op: wo 07 mar 2012, 09:52
12
Model: V40
Type: 1.9D 115pk
Bouwjaar: 2002

Re: Opvallend hoger verbruik (heeft eco tuning gehad)

Bericht door Mullie »

Zuinig rijden is ook één van de redenen dat ik mijn v40D 115pk heb aangeschaft. Toch rijd ik niet zuiniger dan 6,9L op 100km! 1:14 - 1:15! Balen!! Deze auto heeft een tijdje stil gestaan voor dat ik m kocht.
Hoe kan dit, vraag ik mij dan af? Mijn vorige 95pk model met een chip reed ik nog zuiniger!

Meestal doe ik gelijk een beurt als ik een nieuwe auto aanschaf maar vanwege tijdgebrek doe ik dit volgende week.
Ik hoop dat hij zuiniger is na nieuwe olie,luchtfilter,oliefilter en brandstoffilter.
Wellicht als ik de luchtmassameter schoon maak dat hij dan ook zuiniger gaat lopen...

En ik rijd nog op winterbanden..

Zijn er nog tips?

O ja, ik rijd 200km retour op de cruise 130km/u snelweg, dus daar ligt t niet aan....
V40 D Directe injectie nov.'99 met dik 400000 op de teller! Nu v40 115pk sport europa goud/geel.
Image
Gebruikersavatar
TPW
Idle
Idle
Berichten: 65
Lid geworden op: zo 18 sep 2011, 16:16
12

Re: Opvallend hoger verbruik (heeft eco tuning gehad)

Bericht door TPW »

Vreemd dat hij het ineens weer beter doet, maar het is wel weer wat warmer ook natuurlijk. Is het niet simpelweg de temperatuur geweest?

Mijn verbruik is ook weer iets beter. Staat nog wel op winterbanden ook, dat zal wel wat verbruik kosten. Als de zomerbandjes er weer ondergaan verwacht ik ook verbetering.

Als je niet beter dan 1:15 haalt met veel snelwegkilometers is er echt wel wat aan de hand. Maar wat precies, ik durf er niks meer van te zeggen.
Trotse eigenaar van een phase II S40 1.9d 115pk Nordic Edition uit 2004.
Gebruikersavatar
Mullie
Idle
Idle
Berichten: 38
Lid geworden op: wo 07 mar 2012, 09:52
12
Model: V40
Type: 1.9D 115pk
Bouwjaar: 2002

Re: Opvallend hoger verbruik (heeft eco tuning gehad)

Bericht door Mullie »

Ja.....relaxt hoor! Respect!

Gister weer getankt en omgerekend heb ik 1:14,5 gereden....
Mijn andere 95pk diesel van '99 rijd zuiniger! En dan doe ik niet zo mijn best als met deze...

Van t weekend ff distributieriem etc. vervangen en volgende week olie en filters..
Wellicht dat t dan beter word?!
V40 D Directe injectie nov.'99 met dik 400000 op de teller! Nu v40 115pk sport europa goud/geel.
Image
jelanivw
Idle
Idle
Berichten: 31
Lid geworden op: do 02 jun 2011, 10:52
12
Model: V40
Type: 1.9D 102pk
Bouwjaar: 2003
Locatie: Nijmegen

Re: Opvallend hoger verbruik (heeft eco tuning gehad)

Bericht door jelanivw »

Dat is wel een fors verbruik Mullie!
EGR dicht? Anders de stekker er gewoon uit trekken, rij al 50.000 km zonder.
Er zijn spuitbussen in de handel die het ERG kanaal schoon maken, ook gunstig voor het verbruik.

Oliewissel merk ik maar heel weinig van eigenlijk niets.
Luchtfilter helpt mij wel altijd 200a300 mrt/ltr verder, die vervang ik om de 10.000 km.

Tot slot merk ik ook wel wat verschil na een 'itallian tuning'.
Heb dit ooit ergens gelezen op een website.
het blok goed warm rijden en dan een flink stuk (paar minuten) in de 4e versnelling 4000rpm rijden. (nog 140km/uur)
je moet dan eens kijken wat er allemaal uit je uitlaat komt...

Door de rustige rijstijl is de verbranding niet optimaal waardoor er veel roetresten blijven hangen in het uitlaat-systeem.
Daarnaast heb ik begrepen dat het rustige rijden ook een nadelig effect heeft op het brandstoffilter, flink doortrappen gaat ook de verstopping daar tegen.....

Fijn weekend! De V staat al te wachten op haar zomerbandjes.
Gebruikersavatar
Mullie
Idle
Idle
Berichten: 38
Lid geworden op: wo 07 mar 2012, 09:52
12
Model: V40
Type: 1.9D 115pk
Bouwjaar: 2002

Re: Opvallend hoger verbruik (heeft eco tuning gehad)

Bericht door Mullie »

Dat is zeker een verbruik!!

De EGR uitschakelen?
Ik heb deze bij mijn andere auto ook al gedaan dmv het facuum slangetje te verwijderen.
Ik begrijp dus dat deze elektronisch bediend wordt? En dan krijgt hij niet het verbrande lucht nog een keer binnen..Het kan helpen inderdaad.
Ik zal eens kijken of ik die klep kan vinden?

Ik ga morgen mijn distributieriem,rollen en multiriem vervangen en dan durf ik ook wat meer in de toeren te gaan rijden en dan gaan we de uitlaat met zijn dempers even schoon blazen.. :P

Mijn zomerbandjes komen er ook weer aan.. :tumbup
V40 D Directe injectie nov.'99 met dik 400000 op de teller! Nu v40 115pk sport europa goud/geel.
Image
jelanivw
Idle
Idle
Berichten: 31
Lid geworden op: do 02 jun 2011, 10:52
12
Model: V40
Type: 1.9D 102pk
Bouwjaar: 2003
Locatie: Nijmegen

Re: Opvallend hoger verbruik (heeft eco tuning gehad)

Bericht door jelanivw »

Zojuist bij aftanken kwam ik uit op 18,66 km/ltr
Inmiddels zitten de zomersloffen er onder.
Zou ik ooit weer de magische grens van 20 km halen?

Betreft de kleppen, ik heb wel eens gehoord dat je die allen compleet kan vervangen. ( de klep dan)
Flinke klus, dist riem en nokkenas moeten er compleet uit, of het waar is.".
Gebruikersavatar
Mullie
Idle
Idle
Berichten: 38
Lid geworden op: wo 07 mar 2012, 09:52
12
Model: V40
Type: 1.9D 115pk
Bouwjaar: 2002

Re: Opvallend hoger verbruik (heeft eco tuning gehad)

Bericht door Mullie »

Je mag niet klagen hoor...Netjes toch?!
Ik teken er ieder geval voor!

Ik baal nog steeds!
Ik heb inmiddels vervangen:
-Distriebutieriem
-multiriem
-Olie
-oliefilter
-brandstoffilter
-luchtfilter

Het was wel nodig, maar geholpen op het verbruik heeft het niet.

Iemand nog een idee?
V40 D Directe injectie nov.'99 met dik 400000 op de teller! Nu v40 115pk sport europa goud/geel.
Image
Gebruikersavatar
TPW
Idle
Idle
Berichten: 65
Lid geworden op: zo 18 sep 2011, 16:16
12

Re: Opvallend hoger verbruik (heeft eco tuning gehad)

Bericht door TPW »

Hier had ik 1:19,96 gisteren. Voor de goede orde: ik rij altijd overal de maximumsnelheid, ook als ik 130 mag. De hogere temperaturen hebben onmiddelijk tot een flinke verbruiksbverbetering geleid. Ik heb nog steeds de wintersloffen eronder, gaan er volgende week onderuit voor mn nieuwe 16 inch Ares zomerslofjes :).
Trotse eigenaar van een phase II S40 1.9d 115pk Nordic Edition uit 2004.
Plaats reactie