Verlies turbodruk geen vermogen (onregelmatig inhouden

Diesel specifiek gerelateerde onderwerpen; EGR, Gloeispiralen enz
Plaats je auto/motor gegevens in het eerste bericht
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Mullie
Idle
Idle
Berichten: 38
Lid geworden op: wo 07 mar 2012, 09:52
12
Model: V40
Type: 1.9D 115pk
Bouwjaar: 2002

Verlies turbodruk geen vermogen (onregelmatig inhouden

Bericht door Mullie »

Zoals vele van jullie weten rij ik in een volvo v40 Diesel met het blok T3 (115pk) uit 2002.

Over het algemeen gezien houd hij in na 3000 touren.
Ook heb ik soms meer vermogen dan een andere keer en als ik dan wat speel met het gas dan heb ik op een bepaald weer meer vermogen. (hij rookt niet)

Ik heb alle filters en olie al vervangen.

Ik vind het een raar probleem en ook voor 2000 touren heb ik niet veel vermogen...

Het is dus net hoe ik ermee speel maar dat maakt het wel onzeker als ik moet inhalen. ik weet dus van te voren niet hoe hij gaat reageren?

Ik zat zelf te denken aan de luchtmassameter die ik wel pas heb schoongemaakt overigens.

Ik heb op het forum gekeken naar gelijkwaardige problemen maar niet geheel gelijk als de mijne.
Wellicht dat iemand hier ook ervaring mee heeft en mij kan uitleggen wat het kan zijn?

30000km terug is de turbo vervangen..

Ik moet wel vermelden dat ik na 2200 touren een druk in mijn rug krijg maar die dan weer abrupt verdwijnt na 3000 touren.
Als ik in zijn 4 rijd en het gebeurd dat het vermogen ineens inzakt dan speel ik net zo lang met het gas totdat ik weer vermogen heb en dan loopt hij vlug door met genoeg vermogen.

Ik weet niet wat het kan zijn en ff een nieuwe lm meter monteren is mij te duur om dat op de gok te doen.
V40 D Directe injectie nov.'99 met dik 400000 op de teller! Nu v40 115pk sport europa goud/geel.
Image
dannyw
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 854
Lid geworden op: di 29 sep 2009, 23:32
14
Model: S40
Type: 1.9D 115pk
Bouwjaar: 2003
Roepnaam: Danny
Locatie: Nuenen

Re: onregelmatig inhouden/dipje

Bericht door dannyw »

Hoe heb je de luchtmassameter schoongemaakt? Want deze zijn zeer kwetsbaar, je zou hem dus gesloopt kunnen hebben.

Denk dat je de auto eens realtime moet laten uitlezen, en dan kijken of er iets naar voren komt.
Zomaar onderdelen wisselen zou ik niet aan beginnen.
Gebruikersavatar
Mullie
Idle
Idle
Berichten: 38
Lid geworden op: wo 07 mar 2012, 09:52
12
Model: V40
Type: 1.9D 115pk
Bouwjaar: 2002

Re: onregelmatig inhouden/dipje

Bericht door Mullie »

Met remmenreiniger.. En nee ik heb niks vernield, hij doet al wel iets beter dan voor de reiniger en het vervangen van het spul.
V40 D Directe injectie nov.'99 met dik 400000 op de teller! Nu v40 115pk sport europa goud/geel.
Image
Gebruikersavatar
TPW
Idle
Idle
Berichten: 65
Lid geworden op: zo 18 sep 2011, 16:16
12

Re: onregelmatig inhouden/dipje

Bericht door TPW »

Ik heb dezelfde motor, en ik denk dat ik weet wat je bedoelt. HEt effect is bij mij niet zo groot, als in, hij blijft wel doortrekken maar ik heb ook wel eens het gevoel dat het koppel als het ware wat schommelt als ik hem goed op zn donder geef. Soms krijg ik bij 1900 toeren een fijne duw, soms blijft dat uit..

Bedoel je dat je echt helemaal geen power hebt of wisselt het koppel wat? Een koppelkromme hoeft niet helemaal constant te zijn op zich...
Trotse eigenaar van een phase II S40 1.9d 115pk Nordic Edition uit 2004.
Gebruikersavatar
Mullie
Idle
Idle
Berichten: 38
Lid geworden op: wo 07 mar 2012, 09:52
12
Model: V40
Type: 1.9D 115pk
Bouwjaar: 2002

Re: onregelmatig inhouden/dipje

Bericht door Mullie »

Dat bedoel ik eigenlijk ook een beetje.
Hij heeft nog wel power maar dat is niet veel vergeleken met koppelstuk die varieert, dan voel je idd een duw in je rug.
Misschien dat het iets te maken heeft met de variabele turbo?

Als ik even het blok voor 2000 toeren blijf houden en dan vervolgens het gas verder in trap dan heb ik een goede duw....

Soms heb ik gelijk power en dat blijft...het schommelt gewoon hier en daar.
V40 D Directe injectie nov.'99 met dik 400000 op de teller! Nu v40 115pk sport europa goud/geel.
Image
Gebruikersavatar
Mullie
Idle
Idle
Berichten: 38
Lid geworden op: wo 07 mar 2012, 09:52
12
Model: V40
Type: 1.9D 115pk
Bouwjaar: 2002

Re: onregelmatig inhouden/dipje

Bericht door Mullie »

Ondertussen gaat hij weer als de brandweer.

Hier even een verhaaltje wat ik heb meegemaakt met mijn auto vorige week.

Ik reed flink naar mijn werk en ik liet de turbo uitrollen wat ik altijd doe.
De volgende ochtend reed ik weg maar had ineens helemaal geen druk meer?
Ik de slangen eraf en gekeken of de turbo wel rolde en wat bleek, de turbo zat vast.

Ik de auto naar huis gereden zonder druk en een turbo gekocht en deze vervangen, ik mijn eigen turbo uit elkaar gehaald en en toen bleek er een stukje van een metalen pakken tussen de schoepjes vast te zitten..Ja een pakking??

De schoepjes waren nog totaal in tact en en de turbo was dus niet kapot.
Er hoort overigens helemaal geen pakking tussen het spruitstuk en de turbo te zitten maar dat hebben de monteurs gedaan waarvan ik de auto gekocht had.

De pakking zat overigens ook helemaal verkeerd en hield zeker de helft van het gat dicht, daarom dat ik ook geen druk boven de 3000 toeren had.

Ik heb intussen mijn eigen turbo er weer op gemonteerd omdat hij er net 20000 op zit.
Dit zonder pakking uiteraard en ik heb gelijk mijn cat ff leeg gemaakt.

Vervolgens heb ik 200km gereden en viel weer de druk weg...grrr.

Na lang zoeken bleek de 3 klepperige verdeler kapot te zijn.
De verdeler die de turbo via vacuüm op druk dient te brengen. Deze koste me 46 euro bij volvo en nadat ik deze vervangen heb gaat hij als een brandweer zonder in te houden!

Ik heb dus een zo goed als nieuwe turbo over.
V40 D Directe injectie nov.'99 met dik 400000 op de teller! Nu v40 115pk sport europa goud/geel.
Image
Teake
Engine off
Berichten: 20
Lid geworden op: do 18 dec 2014, 17:56
9
Model: S40
Type: 1.9TD 90/95pk
Bouwjaar: 1999
Locatie: Dokkum

S40 1.9D D4192T2 mist vermogen

Bericht door Teake »

Ben sinds een paar dagen in het bezit van een Nette S40 met een 1.9D D4192T2 motor.

de auto was vrij lui (schoonouders gebruikten hem alleen voor kleine stukjes)

en na een paar dagen woon werk verkeer (150km per dag) werd het al beter.
alleen heb ik nog steeds het idee dat de motor geen 95PK en 290NM levert.

Hiervoor reed ik een Golf 3 1.9TDI met 90PK, deze auto gaf mij vanaf een +/- 2000RPM een redelijk duwtje in de rug. en liep dan strak en vlot door naar het rode toerengebied.

de S40 geeft deze duw helemaal niet, en begint zo rond de 3K rpm wat vermogen te leveren, en kruipt dan traag door de toeren heen.

Vandaagd de S40 even uitgelezen met mijn delphi kast en rijden wat waardes bekeken.
er stond 1 fout in van de MAF sensor. deze was Intermittend. al rijden de MAF(=lucht massa meter) waardes bekeken en deze komen grof boven de 1000 KG/H uit. hierop heb ik deze fout gewist, en komt ook niet terug

het enige wat mij opviel was dat de atmospheric pressure gewoon op 100kPa = 1 bar blijft staan.
de auto wil bij vollast optrekken wel redelijk walmen.

hierop afgaamde denk ik dat mischien de EGR een stukje open blijft staan, wat resulteert in walmen en weinig vermogen.

de reden dat ik deze vraag stel is dat ik het karakter van de 1.9DTI van renault niet ken.

zie ik iets over het hoofd of is dit gewoon het karakter van deze motor?
en zijn deze motoren voorzien van een turbodruk senor of word alles mechanisch via de waste-gate geregeld? stond bij de live data namelijk geen turbodruk veld tussen
volvofreak898
3rd Gear member
3rd Gear member
Berichten: 316
Lid geworden op: do 08 aug 2013, 16:21
10
Model: V40
Type: 1.9D 115pk
Bouwjaar: 2003
Locatie: Meppel

Re: S40 1.9D D4192T2 mist vermogen

Bericht door volvofreak898 »

lijkt erop dat door de kleine stukjes je egr en uitlaatspruitstuk vervuild zijn geraakt of je egr zelfs kapot

sommige blokken hebben een regenererend roetfilter wat door die kleine stukjes eerder kapot gaat

een diesel moet je af en toe uit laten.... op de lange weg.... dikke kar erachter en flink doorgassen/schoonbranden

egr is eruit te schrijven en eraf te halen en af te doppen zoek maar een sop dit forum vind je alles tot en met bestelnummer afdop plaatje
Teake
Engine off
Berichten: 20
Lid geworden op: do 18 dec 2014, 17:56
9
Model: S40
Type: 1.9TD 90/95pk
Bouwjaar: 1999
Locatie: Dokkum

Re: S40 1.9D D4192T2 mist vermogen

Bericht door Teake »

met het diesel uitlaten ben ik wel bekend. goed warmrijden, ook de olie (+/- 20 km) en dan de diesel goed gebruiken.

ik zal een dezer dagen de EGR er eens uitschroeven en kijken wat dat oplevert. anders even een ritje maken zonder uitlaat lijn. onder deze auto zit nog geen regenerende KAT. dus als die verstopt is moet die maar gewoon leeg :P
RdH
Idle
Idle
Berichten: 31
Lid geworden op: vr 18 jan 2019, 12:15
5
Model: V40
Type: 1.9D 115pk
Bouwjaar: 2004
Locatie: Drachten

Re: onregelmatig inhouden/dipje

Bericht door RdH »

Mooi dat t weer verholpen is maar wat een beunhazen die die pakken er tussen hebben gezet... heb zelf weinig verstand van turbo's nog maar heb de mijne in het begin tog even losgedraait voor de grap, toen al kwam ik er achter dat er een heel klein beetje speling opzat. Nu ben k inmiddels 1.5 jaar verder en begint hij steeds meer te tuffen ipv van fluiten en verlies ik beetje bij beetje helaas ook wat vermogen. Soms draait hij ook recht en dan is het weer zoals vanouds gelukkig. Duss de turbo die je overhebt misschien ook te koop?
740 B230K "85
S40 1.9D "2001❌❌✝️
V702.4D "2002
S401.8 Bi-Feul "2003
V40 1.9D "2004 ❌❌✝️
S802.4 "2005
Rb77
Engine off
Berichten: 11
Lid geworden op: vr 26 jul 2019, 17:30
4
Model: V50
Type: 2.0
Bouwjaar: 2006

Re: Verlies turbodruk geen vermogen (onregelmatig inhouden

Bericht door Rb77 »

:jerry CE
Plaats reactie