2e x binnen het jaar lekke kop??

Gas specifiek gerelateerde onderwerpen; Vialle, flashlube enz
Plaats je auto/motor gegevens in het eerste bericht
Plaats reactie
papparatsie
Engine off
Berichten: 9
Lid geworden op: ma 13 aug 2012, 12:14
11
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 1998
Locatie: Hoogeveen

2e x binnen het jaar lekke kop??

Bericht door papparatsie »

Hallo forumleden,

Inmiddels ben ik anderhalf jaar eigenaar van een V40 uit 1998. Een 1.8 met een ingebouwde Vialle LPG G3-installatie.
In augustus 2012 aangeschaft en ruim een half jaar zorgeloos mee rondgereden. In maart 2013 begon de auto soms wat te haperen, net of hij geen benzine kreeg.

Toen ik op een gegeven moment de peilstok is bekeek dacht ik het probleem al vrij helder te hebben, prut aan de peilstok. Uiteindelijk bleek de koppakking lek en heb ik na wikken en wegen deze compleet laten repareren.
Hierbij is de kop gevlakt en afgeperst.

Opzich liep de motor na afloop goed, al ben ik na ongeveer een maandje nog is teruggeweest bij de garage doordat ik de boel niet helemaal vertrouwde. De auto hebben ze zelfs na een nachtje slapen nog een keer gecheckt, er was volgens de garage niks om me zorgen over te maken. Dat heeft tot ongeveer anderhalve maand geleden geduurd, toen begonnen er, zij het iets anders, weer dezelfde problemen op te spelen als in maart.

Inmiddels lijkt de kop wederom lek :O :'(
- koelvloeistofniveau drastisch gedaald
- witte rook
- auto hapert af en toe (vocht denk ik )

Kortom, een zeer balende eigenaar, de aanschaf lijkt een 'miskoop' of 'domme pech' te zijn.

Uiteraard is de garantie op de reparatie verlopen. Na speculatie lijkt de meest aannemelijke reden een haarscheurtje in de kop te zijn, die alleen openstaat als de motor warm is. Dit is bij het persen in koude toestand destijds niet naar boven gekomen. Donderdagmorgen gaan ze me de bougies eruit halen en kijken of er één 'schoon' is en of het aan een cilinder ligt. Misschien werpt dit iets meer licht op de zaak.

Ik zit me ernstig af te vragen wat ik moet doen. Reparatie is te kostbaar. Ruilmotor of intacte motor met relatief weinig km uit een sloopauto. Wegdoen en mijn verlies incasseren? :think
Er staat nu ongeveer 240.000 op de teller. Is dit too uch voor een Nederlands gefabriceerde V40 (Renault motor?)?

Kan ik de garage iets verwijten?
Iemand met een dergelijke ervaring of een ander goed idee?

Oh ja, goed om te weten: ik heb niet alle verstand van motoren, maar kom een eind mee. :P
Laatst gewijzigd door papparatsie op wo 08 jan 2014, 02:53, 1 keer totaal gewijzigd.
volvofreak898
3rd Gear member
3rd Gear member
Berichten: 316
Lid geworden op: do 08 aug 2013, 16:21
10
Model: V40
Type: 1.9D 115pk
Bouwjaar: 2003
Locatie: Meppel

Re: 2e x binnen het jaar lekke kop??

Bericht door volvofreak898 »

240k is niet super veel voor de blokken die volvo gebruikt tenzij je een 1.8 i hebt naar mijn mening zijn velen van die niet zo degelijk en zitten er ook nog s bij tussen die ook echt als injectie auto bereden/ afgeragd zijn

al sik jouw was had ik nog wel even de garage gebeld om te vragen of zo dit een normale gang van zaken vinden....

maar wss heeft de vorige eigenaar er gewoon n pil oid ingegooid en m verkocht..................
stigma
3rd Gear member
3rd Gear member
Berichten: 390
Lid geworden op: vr 19 feb 2010, 02:10
14
Model: V40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 2000
Locatie: Amersfoort

Re: 2e x binnen het jaar lekke kop??

Bericht door stigma »

Hoi Janko,

Hmmm ik denk dat je een paar factoren op dit moet afwegen:

Wat is de auto jouw waard, dat is altijd de ham vraag.
Hoe groot is de kans dat je het probleem permanent kan oplossen.
Hoeveel wil je er nog aan uitgeven?

Als ik heel eerlijk mag zijn, een lekke kop is niet per definitie het einde van de auto maar als je zelf niet handig bent of iemand hebt die handig is zou ik mezelf afvragen wat je wilt met de auto.

Over de lekke kop:
Je hebt dezelfde kop laten vlakken en deze was afgeperst.
Heb je hier een bewijs stuk van?

Ik ben bang dat ALS dezelfde kop weer een scheur heeft in een van de waterkanalen, dat het onderblok eventueel niet meer 100% recht is. ook al is de kop in orde, als het niet meer 100% op het onderblok kan je bezig blijven.
pimo
Idle
Idle
Berichten: 31
Lid geworden op: ma 06 jan 2014, 12:24
10
Model: S40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2002
Locatie: "t Harde

Re: 2e x binnen het jaar lekke kop??

Bericht door pimo »

Dit is idd hele domme pech :wall :swear :vertag
Maar zo ver ik weet moet een kop zowel koud als warm geperst worden juist om Haarscheurtjes te ontdekken. :think
Ik zou zeker bij een revisie bedrijf eens mijn licht op gaan steken over hoe zoiets nu word gedaan
Als dat echt de oorzaak is kun je een beroep doen op de wet consumentenbescherming en in ieder geval een tegemoetkoming in de kosten eisen.
Moet dit wel de oorzaak zijn.
Anders zou ik zeggen kijk eens op de sloop naar een andere kop.
Is allicht goedkoper dan een andere auto
Suc6
Volvo V40 Europa 1.8 rood 1999 Phase 1(Overleden)
Volvo S40 Europa 1.8 Elegance Automaat 2002 demo (Overleden)
Opel Astra 1.8 CDX 16 klepper 1999 (overleden)
Opel Vectra C 1.8 élégance 2002
Opel Vectra B 1.6 16V plus 1999
fmaassen
2nd Gear member
2nd Gear member
Berichten: 202
Lid geworden op: zo 23 dec 2012, 23:48
11
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 1997
Locatie: Stein

Re: 2e x binnen het jaar lekke kop??

Bericht door fmaassen »

Als de rest van de wagen wel goed is lijkt me dit een gevalletje domme pech!
Ik zou er een goede sloop motor in leggen.
Dan ben je het goedkoopste uit en hoop ik dat je mag aannemen dat het probleem is opgelost.

Wel jammer voor je dat je zo veel pech hebt met de auto!
Gebruikersavatar
EnigmaEll
5th Gear 3000rpm member
5th Gear 3000rpm member
Berichten: 4769
Lid geworden op: zo 23 dec 2012, 22:16
11
Model: V50

Re: 2e x binnen het jaar lekke kop??

Bericht door EnigmaEll »

Zeker pech kerel.
Ik zou toch bij dat revisiebedrijf langs gaan. Zij hebben een steek laten vallen als er nu alweer een scheurtje in zit of er al in zat maar niet ontdekt is. Garantie of niet..
Dreigen met negatieve PR en al die ongein wil ook wel eens helpen.
Of Kassa aanschrijven en de nomineren voor de 'koude douche' :D.
En 240 dkm is inderdaad niet schrikbarend hoog. Een Volvomotor moet gemiddeld veel meer kunnen lopen.
Gebruikersavatar
volvoS40
40forum team
40forum team
Berichten: 9382
Lid geworden op: di 12 jul 2011, 18:42
12
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2001
Roepnaam: Ivar
Locatie: Boxtel
Contacteer:

Re: 2e x binnen het jaar lekke kop??

Bericht door volvoS40 »

Tot hoever is de koelvloeistof gedaald ?
Hoe heb je dit gecheckt ? stilstaande motor of draaiend.

Het wil namelijk best gebeuren dat het lijkt of je te weinig vloeistof in je potje hebt zitten.
Start je motor eens en laat dat ding warm worden (tot de koelvloeistof klep opent en de ventilator draait)
Meestal zie je dat het potje, spontaan weer vult.

Dat er slutge aan je stok zit ... peilstok dus... kan ook wijzen op het fijt dat je korte afstanden rijd.
waardoor dus de motor niet lekker warm word en door verschillende omstandigheden, "condens" in je blok zit, waarbij je dus slutge krijgt. Hier is een heel topic over.
Het zegt nog niets over een lekke pakking.

Het komt namelijk maar heel zelden voor dat een normaal 1.8/2.0 blok scheurt.
Bij de turbo modellen is dat weer een ander verhaal, tenzij er in je wagen eens "geracht" is door de vorige eigenaar(en) en / of al eens eerder zonder water/olie gestaan waarbij je blok al een tik heeft gehad.
Volvo S40 1.8 Comfort, Luxury, Exclusieve, Sport, family-line Paars 1997
Afbeelding
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40 Tevens forumnicht.
papparatsie
Engine off
Berichten: 9
Lid geworden op: ma 13 aug 2012, 12:14
11
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 1998
Locatie: Hoogeveen

Re: 2e x binnen het jaar lekke kop??

Bericht door papparatsie »

Ik heb vanochtend een liter kvs bijtapt. Laatste keer bijtappen was denk ik 2 a 3 weken terug. Dus die hoeveelheid valt mij nog enigzins mee. Checken doe ik meestal met koude motor.

De garage heeft de bougies er uitgehaald en gecheckt, allemaal netjes koffiebruin, dus daar is niets aan de hand.
Vervolgens heeft ie een test gedaan waaruit bleek dat de kop lek is. Omdat ik zit te denken om er een motor van de sloop in te gooien kan een busje Womi radiator lekstop eerst geen kwaad. Met een beetje mazzel gaat het lek alsnog dichtzitten. Met een week mag ik me weer melden bij de garage...

Ik rijd over het algemeen niet veel korte afstanden, anders had ik wel een benzine genomen ;-) Naar het werk is krap 30 km enkele reis, dus die motor wordt wel warm.

Er is mij door een familielid geadviseerd om naast rustig te vertrekken (wat ik sinds maart sowieso al deed) ook de auto niet meteen na gebruik uit te zetten, maar deze nog een tiental seconden aan te laten staan nadat ik geparkeerd heb. Dit omdat de kop na het stilstaan vaak nog extra warm wordt bij gasauto's.
fmaassen
2nd Gear member
2nd Gear member
Berichten: 202
Lid geworden op: zo 23 dec 2012, 23:48
11
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 1997
Locatie: Stein

Re: 2e x binnen het jaar lekke kop??

Bericht door fmaassen »

Ik ben benieuwd!
Maar al zit het dicht zal het toch altijd een gevoelige plek van de auto blijven.
Wellicht een idee om toch al te sparen voor en sloop/ruil motor.
stigma
3rd Gear member
3rd Gear member
Berichten: 390
Lid geworden op: vr 19 feb 2010, 02:10
14
Model: V40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 2000
Locatie: Amersfoort

Re: 2e x binnen het jaar lekke kop??

Bericht door stigma »

papparatsie schreef: Er is mij door een familielid geadviseerd om naast rustig te vertrekken (wat ik sinds maart sowieso al deed) ook de auto niet meteen na gebruik uit te zetten, maar deze nog een tiental seconden aan te laten staan nadat ik geparkeerd heb. Dit omdat de kop na het stilstaan vaak nog extra warm wordt bij gasauto's.
Gas specifiek weet ik niet, het is beter voor de turbo (olie koeling)
pimo
Idle
Idle
Berichten: 31
Lid geworden op: ma 06 jan 2014, 12:24
10
Model: S40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2002
Locatie: "t Harde

Re: 2e x binnen het jaar lekke kop??

Bericht door pimo »

voor elk blok is het beter om ff tot rust te komen en niet gelijk uit te zetten
voor turbo's zeker i.v.m. de smering van de turbo
en LPG zou je eigenlijk weg moeten zetten op benzine i.v.m. smering kleppen (LPG=schraal)
Advies van familielid is een goed advies
Volvo V40 Europa 1.8 rood 1999 Phase 1(Overleden)
Volvo S40 Europa 1.8 Elegance Automaat 2002 demo (Overleden)
Opel Astra 1.8 CDX 16 klepper 1999 (overleden)
Opel Vectra C 1.8 élégance 2002
Opel Vectra B 1.6 16V plus 1999
stigma
3rd Gear member
3rd Gear member
Berichten: 390
Lid geworden op: vr 19 feb 2010, 02:10
14
Model: V40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 2000
Locatie: Amersfoort

Re: 2e x binnen het jaar lekke kop??

Bericht door stigma »

Ik betwijfel of dit echt zo is.
Al laat je de auto even afkoelen, het gene wat je motor blok zo heet houd is namelijk niet het blok maar het koelwater in je blok, dit kan je gewoonweg niet afkoelen tenzij je een fanmod uitvoert dat je fan 10 minuten laat blazen na contact uit.

Ik wil best aannemen dat het even stationair laten lopen voor een NA blok iets kan helpen maar specifiek voor de kop dat betwijfel ik sterk want, de kop blijft het langste heet/warm (hitte stijgt en het koelwater houd alles heet).

Tap het koelwater maar eens uit je blok naar een rit van een half uur, je motorblok is binnen no time afgekoeld

[ Geplaatst met iPhone ] Afbeelding
pimo
Idle
Idle
Berichten: 31
Lid geworden op: ma 06 jan 2014, 12:24
10
Model: S40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2002
Locatie: "t Harde

Re: 2e x binnen het jaar lekke kop??

Bericht door pimo »

Ik heb het ook niet alleen over de kop maar voor de motor in het algemeen
en het is ook niet alleen voor de koeling
Het is gewoon een goed advies van die kennis/familie
Laatst gewijzigd door pimo op vr 10 jan 2014, 16:44, 2 keer totaal gewijzigd.
Volvo V40 Europa 1.8 rood 1999 Phase 1(Overleden)
Volvo S40 Europa 1.8 Elegance Automaat 2002 demo (Overleden)
Opel Astra 1.8 CDX 16 klepper 1999 (overleden)
Opel Vectra C 1.8 élégance 2002
Opel Vectra B 1.6 16V plus 1999
fmaassen
2nd Gear member
2nd Gear member
Berichten: 202
Lid geworden op: zo 23 dec 2012, 23:48
11
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 1997
Locatie: Stein

Re: 2e x binnen het jaar lekke kop??

Bericht door fmaassen »

stigma schreef:Ik betwijfel of dit echt zo is.
Al laat je de auto even afkoelen, het gene wat je motor blok zo heet houd is namelijk niet het blok maar het koelwater in je blok, dit kan je gewoonweg niet afkoelen tenzij je een fanmod uitvoert dat je fan 10 minuten laat blazen na contact uit.

Ik wil best aannemen dat het even stationair laten lopen voor een NA blok iets kan helpen maar specifiek voor de kop dat betwijfel ik sterk want, de kop blijft het langste heet/warm (hitte stijgt en het koelwater houd alles heet).

Tap het koelwater maar eens uit je blok naar een rit van een half uur, je motorblok is binnen no time afgekoeld

[ Geplaatst met iPhone ] [ Afbeelding ]
Ik heb in de zomer zeer regelmatig dat de fan nog even aan blijft staan zodra de auto uit is.
Hoort dat niet normaal te zijn?

Wat betreft het afkoelen na het rijden is dat volgens mij alleen van toepassing indien je een turbo hebt.
Maar verkeerd zal het sowieso niet zijn!
stigma
3rd Gear member
3rd Gear member
Berichten: 390
Lid geworden op: vr 19 feb 2010, 02:10
14
Model: V40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 2000
Locatie: Amersfoort

Re: 2e x binnen het jaar lekke kop??

Bericht door stigma »

Moeilijk om te zeggen, als je computer van de auto registreert dat je na het afzetten van de motor de temperatuur van het koelwater nog steeds 93 graden of hoger is, dan zal de fan blijven draaien ook na contact uit.

BMW heeft de "vervelende" eigenschap dat de fan altijd aan is.
Dit is zowel een voordeel als nadeel.

Het duurt veel langer om de motor op de gewenste temperatuur te brengen.
Als de temperatuur eenmaal is bereikt is een constante koeling niet slecht, voornamelijk als je in de file staat of lang stationair loopt iig omdat je geen rijwind meer hebt om af te koelen.
papparatsie
Engine off
Berichten: 9
Lid geworden op: ma 13 aug 2012, 12:14
11
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 1998
Locatie: Hoogeveen

Re: 2e x binnen het jaar lekke kop??

Bericht door papparatsie »

Even een update van mijn kant;
Vanmorgen bij de garage geweest. Bij het checken van de kvs bleef dit zeker een aantal minuten schuimen alvorens de druk afnam. Er komt dus ergens lucht in het systeem.

Dit verklaart waarschijnlijk ook waarom de auto slecht op temperatuur kan komen van binnen. De ene keer is hij binnen een mum van tijd warm, de andere keer blijft hij maar koude lucht geven (op de warmste stand). Er zal lucht in het systeem zitten...
Aan de andere kant loopt de auto wel beter, hij schokt niet meer zoals hij eerst wel deed. Dus die Womi doet wel iets.

Navraag door de garage bij het bedrijf waar de kop is gevlakt en geperst leerde me dat dit WEL in warme toestand is gebeurd. De garage biedt aan om voor een lager uurtarief een eventuele reparatie uit te voeren omdat de reparatie in maart in verhouding nog niet zolang geleden is.

Ik ga er vanuit dat er een scheur in de kop zit of dat er iets mankeert aan de koppakking. Het liefst vervang ik de gehele motor voor een exemplaar met minder kilometers. Ik wil dit graag in één keer goed doen zodat de auto nog een mooie poos mee kan....

Mijn motorcode is B4184S.

Mijn vragen:

1) Waar moet ik op letten bij de aanschaf van een andere motor?
2) Moet ik wederom mijn distributie vervangen? (20.000 km gelopen)
3) Verder nog tips?

Ik zie de reacties graag tegemoet ;-)
Gebruikersavatar
volvoS40
40forum team
40forum team
Berichten: 9382
Lid geworden op: di 12 jul 2011, 18:42
12
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2001
Roepnaam: Ivar
Locatie: Boxtel
Contacteer:

Re: 2e x binnen het jaar lekke kop??

Bericht door volvoS40 »

Distributie riem zal wederom vervangen moeten worden.
Aangezien de rest al (waarschijnlijk) mee vervangen is, hoef je alleen een nieuwe riem, dit drukt de kosten enigszins.
Volvo S40 1.8 Comfort, Luxury, Exclusieve, Sport, family-line Paars 1997
Afbeelding
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40 Tevens forumnicht.
Ztmjeroen
4th Gear member
4th Gear member
Berichten: 400
Lid geworden op: wo 03 aug 2011, 23:14
12
Model: S60
Bouwjaar: 2002
Locatie: Den Haag

Re: 2e x binnen het jaar lekke kop??

Bericht door Ztmjeroen »

Alles behalve de Diesel en 1.8i zijn Volvo motors, dus dat zit over het algemeen wel snor. 240K moet de motor kunnen hebben, maar dat is natuurlijk wel afhankelijk hoe ermee is gereden, en hoe de staat van onderhoud is. Volvo staat bekend als kilometer vreter, maar zonder onderhoud is na 2ton de motor ook op, net als bij elk ander merk.

Wil je voor een ruilmotor gaan, zou ik persoonlijk geen sloop blok halen, je weet niet altijd wat hiermee gebeurd is, haal je misschien alleen maar meer ellende op je nek. Ga bij een goed bedrijf informeren wat een motor kost, met een nieuwe riemenset met rollenset, waterpomp en wellicht pakking, en kijk vanaf daar verder of je dat nog waard vindt voor je auto.

Ik heb eens geinformeerd over een goed ruilblok incl. riemen etc. voor mijn oude 2.0T, hier zou ik incl. arbeid ong. 2500 euro aan kwijt zijn geweest, maar dan heb je wel een blok waarvan de historie bekend is en heeeeeeel erg lang meegaat!

Success in ieder geval.
Plaats reactie