Pagina 1 van 1

Stekker / brandstofmeter stuk

Geplaatst: di 21 jan 2014, 16:23
door Feddo
Mijn brandstofmeter van mijn LPG tank is stuk. Nu rijdt ik met een magneetje achter de meter. Ik heb een nieuwe kunnen kopen (netzoals de V40 Nederlands fabricaat). Deze moet ik er nu op een stekker zetten, maar ik weet niet hoe ik deze open krijg. Er moet ergens een borgclipje zitten maar ik kan het niet vinden. Weet iemand waar het zit?
Afbeelding

Re: Stekker brandstofmeter

Geplaatst: vr 24 jan 2014, 22:45
door alienraziel
Het clipje van de pin zit aan de boven of onderkant met behulp
Van een van een pinuitdrukker kan deze eruit krijgen maar deze zul je
Niet in huis hebben
Je kan het ook proberen met een kleine platte schroevendraaier of pincet
Deze moet je tussen de behuizing en de pin prikken en voorzichtig
Aan de draad trekken, als het niet wil dan een beetje wiebelen met de
Schroevendraaier/pincet suc6

Re: Stekker brandstofmeter

Geplaatst: vr 24 jan 2014, 22:50
door Feddo
bedankt voor je hulp, inmiddels heb ik het vandaag bij de Volvo dealer laten doen, om er achter te komen dat de stekkers niet op andere draadjes over te zijn, of kan dat wel?
Mijn brandstofmeter doet het nu weer.

LPG brandstofmeter stuk

Geplaatst: wo 09 apr 2014, 11:50
door Feddo
Mijn brandstofmeter doet al een tijdje vaag. Soms geeft hij aan dat de tank helemaal vol zit (terwijl dat niet het geval is) en soms geeft hij aan dat de tank leeg is (terwijl ik net heb getankt). Soms doet de meter het weer goed en soms weer niet.
Ik heb een magneetje in mijn auto liggen, maar die gebruik ik niet veel om de meter te beïnvloeden (werkt ook), meestal helpt het om de meter om te draaien. Zo heb ik de meter er afwisselend op zijn kop of gewoon in liggen. Zou het iets met het magneetje in de vlotter kunnen zijn?
Het ligt niet aan de bedrading denk ik, omdat de meter op de tank hetzelfde aangeeft als op het dashboard. Of is dat een te snelle conclusie?
Ik heb nu 2 meters (ik had een nieuwe gekocht) en beide hebben hetzelfde probleem, dus aan de meter ligt het niet.
Heeft iemand een idee waar het wel aan zou kunnen liggen?

Re: Stekker / brandstofmeter stuk

Geplaatst: wo 09 apr 2014, 23:32
door alienraziel
Zijn bijde meters elektrisch? zoja dan zou het wel in de bedrading kunnen zitten b.v.
slechte contacten in stekkers of draadbreuk, deze zou je kunnen overbruggen met
andere bedrading om dit uit te sluiten
Bij mij doet de meter het ook niet en rij op de dagteller, maar als ik onder de motorkap kijk
naar de stekkers dan mogen die wel eens vervangen worden ><

Waar ik ook nog aan zit te denken is heb je wel de juiste meter er in zitten ik neem aan
van wel maar je weet maar nooit

Re: Stekker / brandstofmeter stuk

Geplaatst: wo 09 apr 2014, 23:38
door Feddo
Ja, ik heb de goede meter er in zitten. Let wel, dit gaat om een LPG tank. De meter werkt met een magneet binnen in de tank.
Als ik de meter op de tank plaats dan moet hij de goede waarde al aanwijzen zonder dat er stroom door het draadje loopt.
Ik denk dat het draadje alleen is voor de overbrenging van de meter op de tank naar de meter in het dashboard.
Die 2 lopen wel synchroon dus ik denk dat het niet aan de bekabeling ligt.

Maar bedankt voor het meedenken.
Bij mijn eerste V40 uit 2001 deed de benzinemeter het ook niet. Dat schijnt vaker voor te komen bij de V40 en daar is wel een oplossing voor.
Volgens mij zijn daar meerdere threads over geschreven, moet je ff zoeken.
Ik zie net dat je ook een bifuel hebt, heb jij het over de LPG of benzinetank? Bestond bi-fuel al in 2000?

Re: Stekker / brandstofmeter stuk

Geplaatst: do 10 apr 2014, 18:23
door alienraziel
ik had het idd over de LPG tank :)
maar raar geval met die meter, zit er in de tank ook nog obstakels waar de vlotter tegenaan kan komen of magneetjes die verkeerd liggen ?

klopt van die v40 gasmeters en het lullige is dat de pomp eruit moet om hem te vervangen en daar heb ik nu ff het geld niet voor ><

corrigeer me maar als ik het fout heb maar zover ik weet, wil een bifuel alleen maar zeggen dat je op 2 soorten brandstof rijd in mijn geval lpg-g3 (lpi systeem met ringtank) en benzine?

[ Geplaatst met Android ] Afbeelding

Re: Stekker / brandstofmeter stuk

Geplaatst: vr 11 apr 2014, 06:54
door Feddo
Ja, dat is bi-fuel. Als je dat achterop je auto hebt staan dan moet je blij zijn want dan heb je speciale aanpassingen voor gas zoals bijvoorbeeld geharde cilinderkoppen. Met mijn eerste bifuel heb ik probleemloos 3 ton gereden zonder ook zelfs maar de kleppen te hoeven bijstellen. Zelfs geen olie bijvullen.

Ik weet eigenlijk niet hoe het binnenin de gastank zit, daar zit iets met een magneet. Ik weet niet of daar ook nog een braam in de naad zit waar de vlotter achter zou kunnen blijven hangen.
Volgens mij zit er geen pomp in je lpg installatie heb ik begrepen.

Wat zijn eigenlijk jouw symptomen?
Staat de meter altijd leeg? Of altijd vol? Geeft de meter op de tank wel wat aan?
Als de meter op de tank wat anders aangeeft dan op de teller op het dashboard dan ligt het denk ik aan de bedrading.
Bij mij lopen beide meters synchroon, maar zijn ze wel wispelturig. De laatste tijd blijft hij vaak de hele tijd op vol staan. Gelukkig kan ik dan wel blijven rijden op Lpg. Als de meter dan ineens aangeeft dat de tank helemaal leeg is dan moet ik de meter omdraaien en dan doet hij het weer, meestal geeft de meter dan wel de goede waarde aan.

Groet

Feddo

Re: Stekker / brandstofmeter stuk

Geplaatst: vr 11 apr 2014, 07:12
door Feddo
Ik lees net het volgende in een ander volvo forum:
Die vlotter is een plastic ding met een tandwieltje en een magneet..maar daar kun je alleen bij als de tank helemaal leeg is.
Ik denk dat ik dat moet vervangen

Re: Stekker / brandstofmeter stuk

Geplaatst: vr 11 apr 2014, 10:22
door alienraziel
Bij mij is het zo dat als ik start, gaan de leds 1 voor 1 aan tot deze allemaal aan staan en daar blijft hij op staan zelfs als de tank leeg is
Hij schakeld ook niet over op bezine als de tank leeg is, ik schakel hem zelf over als de eerste hapering aanwezig is of als ik weet dat ik de afstand niet ga redden dan tank ik eerder

Er zit een stelschroef op de gasmeter in de tank maar volgens mij is deze niet meer te stellen, het lijkt erop dat er giethars in de stelschroef is gelopen

Mijn gaspomp zit in de tank, toen ik de v kocht hield deze er mee op na 2 maanden rijden
Ik heb er een nieuwe in laten zetten en na 4 maanden hield ook deze er mee op gelukkig was het garatie en is toen weer vervangen
Helaas hebben ze toen de gasmeter vergeten te vervangen das wel ff dikke pech maar goed ooit komt er een dag dat ik deze ga vervangen

De bedrading heb ik doorgemeten en met een andere kabel weten te overbruggen, maar heeft het probleem niet verholpen dus is het zeker de gasmeter, dit schijnt vaker voor te komen bij dit systeem
Een extra serviceluik zou erg makkelijk zijn bij dit systeem haha

[ Geplaatst met Android ] Afbeelding

Re: Stekker / brandstofmeter stuk

Geplaatst: za 12 apr 2014, 06:48
door Feddo
Aha, hij geeft dus altijd 100% aan? Die van mij de laatste tijd ook, maar daarvoor fluctueerde het nogal eens eens?
Waar zie je die stelschroef?
Heb je een pomp er op zitten? Ik niet is mij verteld.

Heb jij wel een bi-fuel? Want je zegt LED's en bij een bi-fuel zit de brandstofmeter geïntegreerd in het dashboard. Staat er bij jou bi-fuel achterop de wagen? Naast het v40 logo?

Groet

Feddo

Re: Stekker / brandstofmeter stuk

Geplaatst: za 12 apr 2014, 11:36
door alienraziel
nee mijn v is niet bi-fuel er staat geen logo naast v40, weer wat geleerd en gelijk maar ff aanpassen in me profiel ;)

Afbeelding
Afbeelding
dat blauwe vierkantje daar zit in het midden een soort stelschroef of dit ook echt zo is kan ik niet meer zien daarvoor is het teveel beschadigd

grz erik

[ Geplaatst met Android ] Afbeelding

Re: Stekker / brandstofmeter stuk

Geplaatst: za 12 apr 2014, 22:54
door Feddo
Die stelschroef heb ik niet, kijk maar:
Afbeelding
Afbeelding
Bij jouw staat er inderdaad pump inside, maar bij mij denk ik niet. Toch wel een heel ander systeem en niet te vergelijken.
Ik heb zoals je ziet een meter er direct op zitten die met een magneet meet hoe vol de tank zit. Deze meter toont hetzelfde als wat op het dashboard getoond wordt (maximaal vol). Terwijl ik weet dat de meter nu aan zou moeten geven dat de tank half vol is.
Nu nog bij de vlotter zien te komen. Zou ik die kunnen vervangen?

Ik zie dat je bodemplaat er aardig roestig uit ziet, of lijkt dat maar zo? Mijn bodemplaat is echt zwart. Maar misschien is die wel meegekleurd in carrosseriekleur :-)
Misschien lekkage gehad? Ik heb de mijne gelukkig weer verholpen.

groet

Feddo

Re: Stekker / brandstofmeter stuk

Geplaatst: zo 13 apr 2014, 07:55
door alienraziel
Als je tank leeg is is daar volgens mij makkelijk bij te komen
Het word wel een stinkend klusje hihi
Enig idee waar jou pomp dan wel zit?

Het is geen roest wel wat vies alsof er iets tectyl op gespoten is maar das niet erg

[ Geplaatst met Android ] Afbeelding

Re: Stekker / brandstofmeter stuk

Geplaatst: zo 13 apr 2014, 08:48
door Feddo
Hoe dan? Zit de vlotter achter die dikke moer met dar rode afdekplaatje?
Volgens mij heeft mijn gasinstallatie geen pomp (is mij verteld).

Re: Stekker / brandstofmeter stuk

Geplaatst: zo 13 apr 2014, 20:49
door alienraziel
Ik heb nog ff gezocht naar een foto van de tank aan de binnenkant maar helaas kon ik hem niet meer terug vinden
Volgens mij zat de vlotter direct achter de meter of er net naast

[ Geplaatst met Android ] Afbeelding

Re: Stekker / brandstofmeter stuk

Geplaatst: zo 13 apr 2014, 21:05
door Feddo
Iemand uit het andere Volvo forum gaat me er mee helpen.
Bedankt voor het meedenken