Pagina 1 van 1

Kras in cilinderwand

Geplaatst: ma 19 sep 2016, 10:55
door Mouluh
Beste Forumleden,

Afgelopen week had ik last van koelvloeistof verbruik en hoge druk op de leidingen. Daarnaast reed hij niet meer lekker en werd erger.
Dus van het weekend heb ik de kop eraf getrokken.

3 cilinder normaal (wel veel aanslag op de zuigers) en 1 was helemaal vochtig. Nu weet ik niet of dat door de koelvloeistof komt of olie.
Zover niet veel gekke dingen bij lekke koppakking.

Maar toen ik dicht in de cilinderwand keek zag ik een goeie kras in de cilinderwand. Met mijn nagel is deze goed te voelen. De zuigers naar beneden gedaan en kras liep helemaal tot beneden.
Helaas geen compressietest gedaan van te voren.

Nu is mijn vraag.
Is dit een kras door een kapotte zuigerveer? En kan ik hier toch mee verder rijden als ik de kop maak, of komt probleem dan weer terug?
Blok opboren ga ik niet beginnen. Kosten staat niet tegenop de waarde van de auto.

Blok heeft 315.000 op de teller.

Afbeelding
Afbeelding

Re: Kras in cilinderwand

Geplaatst: ma 19 sep 2016, 11:53
door volvoS40
Een kras is niet leuk maar mag nog geen ernstige problemen veroorzaken.

Je kunt hooguit checken of er speling op de zuiger zit (kantelende zuiger) maar ook dit komt niet vaak voor bij deze blokken.

Re: Kras in cilinderwand

Geplaatst: ma 19 sep 2016, 14:41
door Mouluh
Zojuist bij revisiebedrijf geweest met foto's
Zij konden niet zeggen of het een kras of scheur was. Met een kras zou je wel door kunnen rijden maar garantie tot de deur natuurlijk.
Vanavond nog eens goed inspecteren.
Aan de kop en koppakking was geen directe lekkage waar te nemen.

Re: Kras in cilinderwand

Geplaatst: ma 19 sep 2016, 14:50
door w.rusman
als ik zo je verhaal hoor vermoed ik toch dat het een scheurtje is :tumbdown
Zo niet, dan kan het zijn dat je een lichte vastloper hebt gehad, wat inhoudt dat je niet alleen een kras in je cilinder hebt maar ook een (of meerdere) zuigerveer hebt die op het punt van die kras aan de zuiger vast zit (soort puntlas effect) waardoor je nooit een goede afdichting meer gaat krijgen van de zuiger in de cilinder.

in beide gevallen niet een situatie die lang gaat volhouden tot er grotere problemen ontstaan ben ik bang

Re: Kras in cilinderwand

Geplaatst: ma 19 sep 2016, 15:42
door volvoS40
Het bij wijze van spreken van alles zijn, zandkorrel bij het vervangen van bougies doet al veel in zon ruimte.

Als je tussen de cilinder en zuiger goed kijkt ligt er wel meer rotzooi

Re: Kras in cilinderwand

Geplaatst: ma 19 sep 2016, 22:19
door Mouluh
Bedankt voor jullie reacties. Rotzooi wat erin zit is denk ik van sleutelen. Dat haal ik er nog uit. Vanavond nog eens nader gekeken maar het is echt geen scheur. Zal morgen een foto uploaden. Maar wat jullie zeggen weet ik dus niet wat de staat van de zuigerveren zijn. Ik ga nog eens alles rustig laten bezinken.

Re: Kras in cilinderwand

Geplaatst: ma 19 sep 2016, 22:45
door Caesar
Op ongeveer 90 graden van die scheur met de klok mee, zie ik nog een lichte vertikale lijn in je wand. Vertikale strepen zouden nauwelijks moeten voorkomen, diagonale wel (hoon-proces).

daarnaast zie ik tussen cilinder 2 en 3 op de eerste foto veel bruine aanslag; ik vermoed dat daar de koppakking gelekt heeft; dit zou volgens mij schoner moeten zijn; zoals aan de zijden van 1 & 4. M.a.w. ideaal is de kras niet, maar of het echt de oorzaak van de kwaal is, betwijfel ik. Een scheur lijkt het me niet te zijn (het zou kunnen, maar zo ziet het er niet echt naar uit) en als het geen scheur is, dan kan er ook geeen koelvloeistof verdwijnen.

Re: Kras in cilinderwand

Geplaatst: ma 19 sep 2016, 22:46
door Kuip
Naar mijn mening wijst alles erop dat het helaas toch een scheur is die je ziet:

1) Je hebt koelvloeistofverlies en je motor loopt niet lekker
2) Één van de zuigers/cilinders is schoon gestoomd
3) Aan cilinderkop en koppakking is geen directe oorzaak van lekkage te zien
4) De cilinderwand van de schone cilinder vertoont iets wat lijkt op een scheur of een kras
5) Een kras geeft geen verlies van koelvloeistof, een scheur wel....

Ik hoop het echt niet voor je, maar ben toch erg bang dat je blok is overleden :'( .

Re: Kras in cilinderwand

Geplaatst: di 20 sep 2016, 20:04
door Mouluh
gisteren avond nog een foto gemaakt met de zuiger helemaal omlaag

Afbeelding

als je zo kijkt lijkt het meer een kras. Maargoed ik heb even simpel reken sommetje gemaakt maar maken van de auto inch nieuw riem kost me 400 euro en heb ik geen betrouwbare auto.
Koppeling is ook al 3 ton oud en lpg systeem had al kuren en kan niet gemaakt worden omdat het een verouderd vialle systeem is. dus als ik hem weg doe krijg ik er net 750 euro voor.
ik heb recentelijk wat onderdelen vervangen die nog geen 2500 km erop hebben zitten dus die haal ik eraf en ga ik maar verkopen.
auto komen ze voor 75 euro ophalen en dan ga ik maar een andere auto rijden.
Ik kan uit familie kringen een mooie saab 900ng overnemen met 60000 op de teller. Daar maar lpg in laten bouwen en dan rijden we weer paar jaar relatief zorgenloos.

Re: Kras in cilinderwand

Geplaatst: di 20 sep 2016, 20:05
door Mouluh
Caesar schreef:Op ongeveer 90 graden van die scheur met de klok mee, zie ik nog een lichte vertikale lijn in je wand. Vertikale strepen zouden nauwelijks moeten voorkomen, diagonale wel (hoon-proces).

daarnaast zie ik tussen cilinder 2 en 3 op de eerste foto veel bruine aanslag; ik vermoed dat daar de koppakking gelekt heeft; dit zou volgens mij schoner moeten zijn; zoals aan de zijden van 1 & 4. M.a.w. ideaal is de kras niet, maar of het echt de oorzaak van de kwaal is, betwijfel ik. Een scheur lijkt het me niet te zijn (het zou kunnen, maar zo ziet het er niet echt naar uit) en als het geen scheur is, dan kan er ook geeen koelvloeistof verdwijnen.
het vermoeden dat daar het blok gelekt heeft heb ik ook. maar daarnaast heeft hij toch een optater gehad van het lek/te weinig op
hij verbruikte op 50 km wel halve liter water dus verbruiken deed hij wel

Re: Kras in cilinderwand

Geplaatst: wo 21 sep 2016, 12:01
door MarcO
Ik weet niet of het te doen is maar kun je geen nieuwe cilinder bussen erin zetten nu je het blok toch los hebt?

Re: Kras in cilinderwand

Geplaatst: wo 21 sep 2016, 17:57
door Caesar
Lijkt me dat je dan beter een ander 1.8 blok erin kan lepelen. Een 1.8 is geen exotisch blok en om nou nieuwe sleeves in een modaal blok te laten frezen, ik denk niet dat dat lonend is. Als het nou een T4 met darton sleeves is, ja, dat begrijp ik, maar een modale 1.8 zal het denk ik echt niet waard zijn. Als je namelijk nieuwe sleeves erin laat zetten dan moet het blok er toch uit + redelijk kaal aangeleverd worden (zuigers eruit, krukas eruit, olie-carter plus pomp eruit...... Ik denk dat je 2e hands ongetwijfeld een goed blok vind, voor <300 euro. met kop erop etc etc...daar kun je nog niet eens een nieuwe koppakking + vlakken + distributie riem voor installeren.

Re: Kras in cilinderwand

Geplaatst: zo 30 okt 2016, 13:56
door Mouluh
de auto is naar de sloop

Ik heb recentelijk wat dingen op de auto vervangen en die ga ik nu te koop zetten

Re: Kras in cilinderwand

Geplaatst: zo 30 okt 2016, 14:05
door Mouluh
Afbeelding

Re: Kras in cilinderwand

Geplaatst: zo 30 okt 2016, 15:10
door MarcO
Jammer, heel jammer. Heb je al iets vervangend?

Re: Kras in cilinderwand

Geplaatst: zo 30 okt 2016, 16:02
door René
Altijd :'( als je je wagen zo weg ziet gaan.

Re: Kras in cilinderwand

Geplaatst: do 03 nov 2016, 20:41
door Caesar
Erg jammer ja, ik was vooral benieuwd wat dit nou veroorzaakt heeft, of het nou de koppakking is of een scheur of een kras: een 1.8 heeft niet echt zwakke punten, behalve de VVT en versnellingsbak :swear, dus wellicht toch een keer warm gelopen o.i.d. denk ik?.

Maar een Saab9000, ook wel een mooie exclusieve wagen vind ik!

Re: Kras in cilinderwand

Geplaatst: do 03 nov 2016, 20:53
door Bigdog
Een Saab met die kilometerstand is zeker niet verkeerd.
Veel plezier met je nieuwe aanwinst en hopelijk heb je er deze keer wel geluk mee.

Re: Kras in cilinderwand

Geplaatst: do 03 nov 2016, 20:53
door volvoS40
Phase 1 heeft geen vvt :-D