Motorlampje brandt, maar geen symptomen

Gas specifiek gerelateerde onderwerpen; Vialle, flashlube enz
Plaats je auto/motor gegevens in het eerste bericht
Gebruikersavatar
Super40
Idle
Idle
Berichten: 32
Lid geworden op: do 09 feb 2017, 00:21
7
Model: S40
Type: 2.0
Bouwjaar: 2001
Roepnaam: Bas
Locatie: Den Helder

Motorlampje brandt, maar geen symptomen

Bericht door Super40 »

Hallo iedereen,

Ik heb er al sinds 2 weken vóór de dashboardmeeting last van.... Mijn motorlampje brandt. De motor zelf loopt nog net zoals hij de 15k km hiervoor deed, alleen het verbruik is enorm toegenomen. De boardcomputer zegt dat hij op de snelweg 1:8 loopt, en dan rijd ik rustig 130. (alleen snelheid vasthouden)

Ik heb er 5k km geleden een LPG installatie ingezet waarmee dat auto perfect rijdt, nooit problemen. De gascomputer regelt zelf het mengsel bij en zodra deze te arm wordt gaat hij benzine bijmengen. Als het dan nog te gek wordt schakelt hij compleet over op benzine. Dat kan dus niet mis gaan zou je zeggen.

Bij het uitlezen komt de error "bank1 too lean" tevoorschijn. Het VADIS systeem heeft te melden: "air/fuel ratio signal too high". Hij loopt dus te arm volgens de computer? Dat lijkt mij sterk omdat de LPG computer er al voor zorgt dat hij goed geregeld wordt en dit de afgelopen 5k km ook goed gedaan heeft. Op benzine blijft het lampje ook branden. Alleen een uurtje stationair lopen als de motor warm is helpt om het lampje uit te krijgen.

Als ik de lambda waarde met mijn OBD app uitlees (in een grafiek) dan pendelt de eerste lambda sonde heen en weer tussen de 0 en 1,5V zonder enige logica. De andere sonde blijft mooi strak op één voltage. Ik heb de lmm ook al gereinigd maar dat maakte niks uit.

Het is voor mij een raadsel, niks wijst naar één kapotte sensor. De motor loopt ook gewoon nog goed zonder misfires en loopt soepel stationair. Je kan hem doortrekken tot de 6500rpm maar dat gaat ook helemaal prima zonder hikjes. Bij de APK 2 weken geleden is hij op LPG en Benzine door de metingen gekomen, waardoor je zou zeggen dat er niks aan de hand is?

Ik heb ondertussen gekneusde hersenen van al dat uitzoeken, heeft iemand van jullie hier ervaring mee? (A)
Gebruikersavatar
krismazur
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 6662
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 19:20
14
Model: XC90
Bouwjaar: 2015
Roepnaam: Kris
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Motorlampje brandt, maar geen symptomen

Bericht door krismazur »

Gasboer raadplegen
Verdampere in Tilburg os een van de beste in NL
Just call me Kris

Afbeelding
Gebruikersavatar
PKing
5th Gear 1000rpm member
5th Gear 1000rpm member
Berichten: 1165
Lid geworden op: vr 09 sep 2016, 13:13
7
Bouwjaar: 2004
Roepnaam: Peter
Locatie: Lieren

Re: Motorlampje brandt, maar geen symptomen

Bericht door PKing »

Super40 schreef: wo 06 dec 2017, 14:47
Ik heb er 5k km geleden een LPG installatie ingezet waarmee dat auto perfect rijdt, nooit problemen. De gascomputer regelt zelf het mengsel bij en zodra deze te arm wordt gaat hij benzine bijmengen. Als het dan nog te gek wordt schakelt hij compleet over op benzine. Dat kan dus niet mis gaan zou je zeggen.
Ik volg niet alles meer wat er op autotechnisch gebied gebeurt, maar dat een benzine auto op twee brandstoffen tegelijk zou werken lijkt me niet erg waarschijnlijk?
Ik kan er zo gauw ook niets over vinden...
If everything seems under control, you’re just not going fast enough.
Bandbox
5th Gear 1000rpm member
5th Gear 1000rpm member
Berichten: 1478
Lid geworden op: ma 25 aug 2014, 19:42
9
Model: C30
Type: 2.0
Bouwjaar: 2012
Roepnaam: Martijn
Locatie: Pernis Rotterdam

Re: Motorlampje brandt, maar geen symptomen

Bericht door Bandbox »

Dat kan inderdaad niet. Of je rijdt op gas of je rijdt op Benzine.
Gebruikersavatar
PKing
5th Gear 1000rpm member
5th Gear 1000rpm member
Berichten: 1165
Lid geworden op: vr 09 sep 2016, 13:13
7
Bouwjaar: 2004
Roepnaam: Peter
Locatie: Lieren

Re: Motorlampje brandt, maar geen symptomen

Bericht door PKing »

Vraag aan OP...schakelt hij maar zo wel eens over op benzine?

En wat voor installatie zit erin (merk type).
If everything seems under control, you’re just not going fast enough.
Gebruikersavatar
MarcO
Beheerder
Beheerder
Berichten: 10690
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 23:45
14
Model: V60
Type: D5
Bouwjaar: 2013
Roepnaam: Marco
Locatie: Eanske

Re: Motorlampje brandt, maar geen symptomen

Bericht door MarcO »

En als 1 van de systemen lekt krijg je een vreemd te rijk mengsel.
Wanneer de je foutcode wist en gaat rijden alleen op benzine, krijg je de melding terug? Herhaal dit voor LPG.

Ik zelf heb het probleem van een defecte lambdasonde die wanneer je gas loslaat de waarde erg fluctueert en brandstof toevoegt. Ook ik heb die motor lamp branden.
Dat je door de APK komt wil alleen zeggen dat je wagen voldoet aan de normen die gesteld zijn. Niet of je wagen ok is.
Gebruikersavatar
EnigmaEll
5th Gear 3000rpm member
5th Gear 3000rpm member
Berichten: 4769
Lid geworden op: zo 23 dec 2012, 22:16
11
Model: V50

Re: Motorlampje brandt, maar geen symptomen

Bericht door EnigmaEll »

Ik heb exact dezelfde foutcode heel af en toe. Geen symptomen.
Na wissen is die vaak maanden weg. Laatste keer zelfs 1,5 jaar.
Ik vermoed bij mij op dit moment de BDR i.v.m. het niet lekker starten.

Komt het na het wissen direct weer terug? Of blijft het ook langer weg?

De computer registreert namelijk dan een minimale overschrijding van het lucht/benzinemengsel. En daardoor popt hij bij mij af en toe op denk ik, als die er overheen gaat.
Gebruikersavatar
Super40
Idle
Idle
Berichten: 32
Lid geworden op: do 09 feb 2017, 00:21
7
Model: S40
Type: 2.0
Bouwjaar: 2001
Roepnaam: Bas
Locatie: Den Helder

Re: Motorlampje brandt, maar geen symptomen

Bericht door Super40 »

Bedankt voor alle reacties!

Ik heb de LPG installatie zelf ingebouwd, ook de computer heb ik zelf ingesteld. Het rijden op LPG en benzine tegelijk is mogelijk, misschien niet 50/50 maar als de LPG computer het mengsel niet rijk genoeg kan krijgen door te kleine LPG injectoren zal hij aan "petrol contribution" doen. Hierbij spuit het LPG systeem ook een beetje benzine bij met de benzine injectoren. Dit kan omdat deze ook op de LPG computer worden aangesloten zodat ze onderbroken kunnen worden. In principe rijd je alleen op LPG of op Benzine maar voor in de extreme gevallen wordt dit geactiveerd. Een leuk weetje trouwens. Zodra je van benzine naar LPG overschakelt zal de computer dit geleidelijk doen. Dan rijd je dus voor een fractie van een seconde op LPG en benzine zodat de overgang zo soepel mogelijk gaat.

Het motorlampje is vandaag weer uitgegaan. Maar ik kreeg er wel een probleem met het LPG systeem bij. Deze wilde niet meer aan gaan. Uiteindelijk bleek er kabelbreuk te zijn op de massakabel van het LPG systeem welke dus deze storing verzaakte. Of de kabelbreuk ook voor het motormanagement lampje verantwoordelijk is weet ik nog niet. Dat ga ik de komende dagen wel merken.

Ik houd jullie op de hoogte! Mocht dit het probleem niet oplossen dan ga ik een nieuwe lambda sonde bestellen.

EDIT: Na het wissen kwam het vrijwel meteen terug, na een KM of 100.
Gebruikersavatar
PKing
5th Gear 1000rpm member
5th Gear 1000rpm member
Berichten: 1165
Lid geworden op: vr 09 sep 2016, 13:13
7
Bouwjaar: 2004
Roepnaam: Peter
Locatie: Lieren

Re: Motorlampje brandt, maar geen symptomen

Bericht door PKing »

ik blijf erbij dat het rijden op twee soorten brandstof gewoon niet erg goed kan zijn.
De oorzaak lijkt dus te kleine injectoren te zijn?
If everything seems under control, you’re just not going fast enough.
s40blauw
Engine off
Berichten: 2
Lid geworden op: wo 25 jan 2017, 22:42
7

Re: Motorlampje brandt, maar geen symptomen

Bericht door s40blauw »

Ik had van dezelfde symptomen last. Telkens code 0701 "Bank 1 too lean". Ik rijd ook op LPG G3 (Vialle systeem).
Van alles uitgezocht, zowel aan het LPG gebeuren als aan de motor.
Het was niet te diagnosticeren.
Ook had ik het gevoel dat de auto meer verbruikte, al heb ik dat nooit zuiver gemeten. Gevalletje onderbuik.

Naast bovenstaande problemen had ik last van een "spinnende" motor. Het nokkenasversteller-tandwiel bleek kapot.
Deze is vervangen, en tevens de distributie, en sindsdien ben ik van alle problemen af.
Geen geel lampje meer op het dashboard en de onderbuik voelt ook weer goed.
Ben nu overigens wel aan het meten wat het verbruik van benzine (starten) en LPG werkelijk is.
Beter laat dan nooit....
volvobolide71
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 1063
Lid geworden op: do 29 dec 2016, 13:24
7
Model: V50
Type: 2.0
Bouwjaar: 2008
Roepnaam: Paul
Locatie: Oud-Beijerland
Contacteer:

Re: Motorlampje brandt, maar geen symptomen

Bericht door volvobolide71 »

bij mij loopt hij te arm ook het oranje motorlampje brandt en gaat ook na een rit spontaan op benzine heel erg vreemd gelukkig garantie ik denk zijn de injectoren niet te klein
Gebruikersavatar
EnigmaEll
5th Gear 3000rpm member
5th Gear 3000rpm member
Berichten: 4769
Lid geworden op: zo 23 dec 2012, 22:16
11
Model: V50

Re: Motorlampje brandt, maar geen symptomen

Bericht door EnigmaEll »

Misschien een wilde gok, maar je zou ook een slecht werkende brandstofdrukregelaar kunnen denken.
Bij mij ging de auto op het laatst ook slechter starten.
volvobolide71
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 1063
Lid geworden op: do 29 dec 2016, 13:24
7
Model: V50
Type: 2.0
Bouwjaar: 2008
Roepnaam: Paul
Locatie: Oud-Beijerland
Contacteer:

Re: Motorlampje brandt, maar geen symptomen

Bericht door volvobolide71 »

ik ga er zaterdagochtend maar weer langs gelukkig garantie maar je wordt er niet vrolijk van
Bandbox
5th Gear 1000rpm member
5th Gear 1000rpm member
Berichten: 1478
Lid geworden op: ma 25 aug 2014, 19:42
9
Model: C30
Type: 2.0
Bouwjaar: 2012
Roepnaam: Martijn
Locatie: Pernis Rotterdam

Re: Motorlampje brandt, maar geen symptomen

Bericht door Bandbox »

EnigmaEll schreef: ma 19 feb 2018, 21:11 Misschien een wilde gok, maar je zou ook een slecht werkende brandstofdrukregelaar kunnen denken.
Bij mij ging de auto op het laatst ook slechter starten.
Dit gaat over LPG, daar heeft de BDR helemaal niks mee te maken.
volvobolide71 schreef: ma 19 feb 2018, 21:04 bij mij loopt hij te arm ook het oranje motorlampje brandt en gaat ook na een rit spontaan op benzine heel erg vreemd gelukkig garantie ik denk zijn de injectoren niet te klein
Verdamper of direct ingespoten?
volvobolide71
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 1063
Lid geworden op: do 29 dec 2016, 13:24
7
Model: V50
Type: 2.0
Bouwjaar: 2008
Roepnaam: Paul
Locatie: Oud-Beijerland
Contacteer:

Re: Motorlampje brandt, maar geen symptomen

Bericht door volvobolide71 »

verdamper
Harmjan
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 138
Lid geworden op: ma 01 jan 2018, 21:26
6
Model: S40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 2001
Roepnaam: Harmjan
Locatie: Noordwolde (Groningen)

Re: Motorlampje brandt, maar geen symptomen

Bericht door Harmjan »

goeie dag,

ik ben zelf ook een tijdje in strijd geweest met dezelfde storing. ik heb een s40 1.8 automaat uit 2001 met vialle systeem en had voor een half jaar terug ook de hele tijd deze storing wat heb ik toen gedaan.

- luchtmassa meter reinigen
- luchtmassa meter vervangen
- lambda sondes vervangen
- injector rubber vervangen

wat bleek nu uit eindelijk, ik had een vacuüm lekje aan de distributie zijde van mijn inlaat spruitstuk, daar zit de slang aan naar de carter ventilatie en deze zoog heel iets valse lucht, dus dat opgelost code verwijdert en vooralsnog nooit weer terug gezien.

ik zou zeggen check je inlaat traject op lekkages, als je daar zeker van bent, check je uitlaat traject op lekages. als je daar ook zeker van bent zou ik bij lmm en lambda beginnen.

in sommige gevallen is het wel gewoon zaak om dingen te vervangen lucht meters en lambda sensoren ''slijten'' nou eenmaal.
eventueel als je over een 1.8 motor fase 2 beschikt heb ik wel een luchtmassa meter en lambda sonde die je even mag proberen en als dat het blijkt te zijn mag je hem (of ze) overnemen.
deze kan ik je zo opsturen tegen vergoeding verzend kosten;)

ik heb trouwen zelf ook nog nooit gehoord van het rijden op lpg en benzine tegelijk en het lijkt me zeer sterk maar als jij het zeker weet dat geloof ik het :P
beide brandstoffen lijken wel veel op elkaar maar hebben toch wel iets andere eigenschappen denk aan brandtijd wat met ontsteking's vervroeging wordt opgevangen.

ik hoop dat je hier wat aan hebt.

Groeten, Harmjan
Bandbox
5th Gear 1000rpm member
5th Gear 1000rpm member
Berichten: 1478
Lid geworden op: ma 25 aug 2014, 19:42
9
Model: C30
Type: 2.0
Bouwjaar: 2012
Roepnaam: Martijn
Locatie: Pernis Rotterdam

Re: Motorlampje brandt, maar geen symptomen

Bericht door Bandbox »

volvobolide71 schreef: ma 19 feb 2018, 22:19 verdamper
Ding opnieuw laten afstellen, staat gewoon niet goed.
volvobolide71
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 1063
Lid geworden op: do 29 dec 2016, 13:24
7
Model: V50
Type: 2.0
Bouwjaar: 2008
Roepnaam: Paul
Locatie: Oud-Beijerland
Contacteer:

Re: Motorlampje brandt, maar geen symptomen

Bericht door volvobolide71 »

Thanks heren ik breng hem zaterdagochtend even weg maar ik laat het hem uitzoeken ken wel allerlei dingen vervangen dat heeft ook geen zin eerst de storing oplossen

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

volvobolide71
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 1063
Lid geworden op: do 29 dec 2016, 13:24
7
Model: V50
Type: 2.0
Bouwjaar: 2008
Roepnaam: Paul
Locatie: Oud-Beijerland
Contacteer:

Re: Motorlampje brandt, maar geen symptomen

Bericht door volvobolide71 »

heren hij stond verkeerd afgesteld daardoor gaf hij verkeerde waardes en foutmeldingen nu geen storingen meer gehad het verbruik is ook weer normaal
Gebruikersavatar
Super40
Idle
Idle
Berichten: 32
Lid geworden op: do 09 feb 2017, 00:21
7
Model: S40
Type: 2.0
Bouwjaar: 2001
Roepnaam: Bas
Locatie: Den Helder

Re: Motorlampje brandt, maar geen symptomen

Bericht door Super40 »

Het is alweer een tijdje gelden dat ik hier op het forum ben geweest. Veel drukte door school en andere projecten en gelukkig ook omdat de auto eigenlijk vrijwel probleemloos heeft gereden het afgelopen jaar. :tumbup

Maar ik heb dit probleem uiteindelijk opgelost door de afstellingsmap in de gascomputer aan te passen. Ik ben er namelijk achter gekomen dat de Long Term Fuel Trim waarde te hoog was. De eerste maanden met deze gas installatie is deze blijkbaar langzaam omhoog gelopen tot ongeveer 15% waarna het motorlampje ging branden dat hij te arm liep.

Nu heb ik mij verdiept in het afstellen van de afstellingsmap in de gascomputer en heb ik deze (flink) aangepast. Nu loopt de auto nog hetzelfde (geen verschil merken tussen benzine en LPG) alleen de LTFT is naar 5% gegaan en het lampje is dus weg. :dance

Ik ben er ook achter gekomen dat de auto net zo veel vermogen op LPG heeft dan op benzine. Op beide brandstoffen haal ik een topsnelheid van 191KM/H. Dit hoort 200 te zijn volgens de fabrieksopgave maar ik vind het wel even prima zo. Volgend jaar ga ik studeren en zal ik er elke week mee op en neer naar Eindhoven gaan, wat dus 2 keer 250km is. Maar ik heb er het volle vertrouwen in dat het met deze auto geen probleem zal zijn.
Plaats reactie