Vialle LPI pomp kapot
-
- 5th Gear member
- Berichten: 723
- Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 20:19
- 14
- Model: V40
- Type: 1.8
- Bouwjaar: 1997
- Locatie: Hengelo
Vialle LPI pomp kapot
Mensen,
Ik heb een 1.8 s40 uit '97 met (bijna) fabrieksaf een Vialle LPI systeem. Nu 310.00 gelopen. Dit betreft een 'bom' tank achterin, het oude type met de vierkante deksel er bovenop. Hierbij steekt de pomp dus in de tank.
Nu heb ik laatst een zekering onder motorkap moeten vervangen van deze LPI installatie (de bovenste van de 4 zekeringen die zich links naast de gascomputer bevinden).
Toen getankt en ik kon weer op gas rijden. Maar nu ging na 230 km weer 't gehele systeem op tilt. Oftewel de toevoer
van gas naar de motor houdt ermee op. Weer dezelfde zekering erdoor.
Ben ik even snel lang 'van der Helm' gasinbouw in Hengelo geweest (prima en vriendelijke service overigens). Hij zegt dat de bovenste zekering van de LPI pomp is. Dat deze erdoor gaat ligt er waarschijnlijk aan dat als de tank vol zit, de pomp daarom omringt is met 'koud' gas in vloeibare vorm. Dit fungeert als extra koeling voor de pomp. Na ongeveer 230 km is de tank dusdanig leeg dat deze koeling niet meer plaatsvindt waardoor de pomp warm loopt en vastslaat. Als beveiliging slaat dan de zekering erdoor. De tank (pomp) maakte ook wat kabaal volgens de heren van 'van der Helm' met af en toe een hoorbare tik.
Nu vroeg ik naar een revisie van de pomp. Maar omdat het 't oude type tank betreft, moet de gehele tank eruit gehaald worden. Dan moet de zijdeksel worden losgeschroeft en dan kan met moeite de pomp eruit gehaald wordt. Hij zegt dat dit eigenlijk nooit meer gebeurt (revisie van deze pompen) en dat de gehele tank incl. pomp vervangen moet worden voor het 'nieuwere' type. Deze moet trouwens wel gewoon werken met de huidige gascomputer.
Is er iemand die dit verhaal kan bevestigen? Ik ken nl. verhalen van mensen die hun pomp wel hebben laten reviseren. Maar waar zou dit kunnen en wat zouden jullie doen?
Edit:
http://link.marktplaats.nl/388683645
zou zoiets ook kunnen? Je weet dan niet hoelang de pomp het volhoud. Maar maybe kunnen de S-rijders mij adviseren over de maximale grootte (inhoud) van een 'bom' tank. Mijn nu is ongeveer 55 L en houdt zeker een 30 cm over aan de rechterkant.
Voor andere topic met vraag over types LPI tanks zie: http://volvo40forum.nl/forum/viewtopic.php?f=37&t=4989
Ik heb een 1.8 s40 uit '97 met (bijna) fabrieksaf een Vialle LPI systeem. Nu 310.00 gelopen. Dit betreft een 'bom' tank achterin, het oude type met de vierkante deksel er bovenop. Hierbij steekt de pomp dus in de tank.
Nu heb ik laatst een zekering onder motorkap moeten vervangen van deze LPI installatie (de bovenste van de 4 zekeringen die zich links naast de gascomputer bevinden).
Toen getankt en ik kon weer op gas rijden. Maar nu ging na 230 km weer 't gehele systeem op tilt. Oftewel de toevoer
van gas naar de motor houdt ermee op. Weer dezelfde zekering erdoor.
Ben ik even snel lang 'van der Helm' gasinbouw in Hengelo geweest (prima en vriendelijke service overigens). Hij zegt dat de bovenste zekering van de LPI pomp is. Dat deze erdoor gaat ligt er waarschijnlijk aan dat als de tank vol zit, de pomp daarom omringt is met 'koud' gas in vloeibare vorm. Dit fungeert als extra koeling voor de pomp. Na ongeveer 230 km is de tank dusdanig leeg dat deze koeling niet meer plaatsvindt waardoor de pomp warm loopt en vastslaat. Als beveiliging slaat dan de zekering erdoor. De tank (pomp) maakte ook wat kabaal volgens de heren van 'van der Helm' met af en toe een hoorbare tik.
Nu vroeg ik naar een revisie van de pomp. Maar omdat het 't oude type tank betreft, moet de gehele tank eruit gehaald worden. Dan moet de zijdeksel worden losgeschroeft en dan kan met moeite de pomp eruit gehaald wordt. Hij zegt dat dit eigenlijk nooit meer gebeurt (revisie van deze pompen) en dat de gehele tank incl. pomp vervangen moet worden voor het 'nieuwere' type. Deze moet trouwens wel gewoon werken met de huidige gascomputer.
Is er iemand die dit verhaal kan bevestigen? Ik ken nl. verhalen van mensen die hun pomp wel hebben laten reviseren. Maar waar zou dit kunnen en wat zouden jullie doen?
Edit:
http://link.marktplaats.nl/388683645
zou zoiets ook kunnen? Je weet dan niet hoelang de pomp het volhoud. Maar maybe kunnen de S-rijders mij adviseren over de maximale grootte (inhoud) van een 'bom' tank. Mijn nu is ongeveer 55 L en houdt zeker een 30 cm over aan de rechterkant.
Voor andere topic met vraag over types LPI tanks zie: http://volvo40forum.nl/forum/viewtopic.php?f=37&t=4989
Volvo....niets anders!
Volvo 440 1.8 DLI '93 (verkocht)
Volvo S40 1.8 LPI '97
Volvo 440 1.8 DLI '93 (verkocht)
Volvo S40 1.8 LPI '97
-
- Idle
- Berichten: 44
- Lid geworden op: ma 20 jul 2009, 21:22
- 14
- Model: V40
- Type: 1.8
- Bouwjaar: 1998
Re: G Vialle LPI pomp kapot
De aangeboden tank op marktplaats heeft naar mijn mening reeds een gereviseerde pomp of een vervangen pomp. Dit is naar mijn weten te concluderen aan de zwarte box links van de opbouw op de tank. Het zegt natuurlijk niets over hoelang deze 2e pomp nog te leven heeft....
en volgens mij moet je eens verder zoeken naar revisie van de pomp. Dit kan volgens mij compleet met in en uitbouw voor een 6 a 700 E.
suc6
en volgens mij moet je eens verder zoeken naar revisie van de pomp. Dit kan volgens mij compleet met in en uitbouw voor een 6 a 700 E.
suc6
-
- 5th Gear member
- Berichten: 723
- Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 20:19
- 14
- Model: V40
- Type: 1.8
- Bouwjaar: 1997
- Locatie: Hengelo
Re: G Vialle LPI pomp kapot
Ik heb diverse LPG bedrijveng gemaild. Bij de één kost 't 400 euro. Bij Mesman 730 euro
Maar ik heb ook een particulier gevonden die voor 200 euro de pomp reviseert (incl. jaar garantie).
Maar jij zegt eigenlijk dan een gereviseerde pomp dat zwarte kastje links heeft? Volgens mij betekent dit nl.
dat het niet een ABI-I pomp maar een ABI-II (tweede v/d drie beschikbare types) is.
Maar ik heb ook een particulier gevonden die voor 200 euro de pomp reviseert (incl. jaar garantie).
Maar jij zegt eigenlijk dan een gereviseerde pomp dat zwarte kastje links heeft? Volgens mij betekent dit nl.
dat het niet een ABI-I pomp maar een ABI-II (tweede v/d drie beschikbare types) is.
Volvo....niets anders!
Volvo 440 1.8 DLI '93 (verkocht)
Volvo S40 1.8 LPI '97
Volvo 440 1.8 DLI '93 (verkocht)
Volvo S40 1.8 LPI '97
-
- Idle
- Berichten: 44
- Lid geworden op: ma 20 jul 2009, 21:22
- 14
- Model: V40
- Type: 1.8
- Bouwjaar: 1998
Re: G Vialle LPI pomp kapot
Zoals ik al zei: ik had begrepen dat het een gereviseerde tank betrof met een zwart kapje links, maar ik kan het ook gedroomd hebben....
-
- 5th Gear member
- Berichten: 723
- Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 20:19
- 14
- Model: V40
- Type: 1.8
- Bouwjaar: 1997
- Locatie: Hengelo
Re: G Vialle LPI pomp kapot
Nou ik heb de tank gisteren bij een particulier (via MP gevonden) langsgebracht. Hij reviseert deze eerste types pompen nog wel als hobby. Hij had de tank binnen 20 minuten uitgebouwd, terwijl zijn vrouw mij en mijn vriendin van koffie en een koekje voorzag. Deze man had verstand van zaken, was direct te horen. Erg vriendelijk en nu maar hopen dat ik volgend weekend weer een werkende pomp heb
BTW, hij vraagt 200 euro. Mesman bijvoorbeeld vraagt (voor een ruiltank) 750 euro. En meeste bedrijven zitten rond deze prijs. Als alles bevalt zal ik i.o. met deze man zijn gegevens hier publiceren voor onze gasrijders.
BTW, hij vraagt 200 euro. Mesman bijvoorbeeld vraagt (voor een ruiltank) 750 euro. En meeste bedrijven zitten rond deze prijs. Als alles bevalt zal ik i.o. met deze man zijn gegevens hier publiceren voor onze gasrijders.
Volvo....niets anders!
Volvo 440 1.8 DLI '93 (verkocht)
Volvo S40 1.8 LPI '97
Volvo 440 1.8 DLI '93 (verkocht)
Volvo S40 1.8 LPI '97
-
- 5th Gear member
- Berichten: 723
- Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 20:19
- 14
- Model: V40
- Type: 1.8
- Bouwjaar: 1997
- Locatie: Hengelo
Re: G Vialle LPI pomp kapot
Nou de tank is opnieuw geplaatst afgelopen weekend. De pomp was schijnbaar vastgelopen. Hij heeft de drie interne lagers vervangen, de pomp van nieuwe olie voorzien en 't filter van de installatie schoongemaakt (vialle onderhoudsvrij?? Dit filter was toch behoorlijk smerig).
Verder goede service. Eerst inbouwen, dan samen naar 't tankstation om een liter of 6 te tanken. Dan samen proefrit maken om te kijken of hij goed rijd op gas (ook snelweg test). Dan terug naar zijn huis waar hij met zeepsop en kwast alle aansluitpunten controleerde op gasdichtheid. 200 euro betalen en gaan. Als er nog wat mee zou zijn moest ik direct bellen.
Maar tot nu toe doet hij 't weer prima
Verder goede service. Eerst inbouwen, dan samen naar 't tankstation om een liter of 6 te tanken. Dan samen proefrit maken om te kijken of hij goed rijd op gas (ook snelweg test). Dan terug naar zijn huis waar hij met zeepsop en kwast alle aansluitpunten controleerde op gasdichtheid. 200 euro betalen en gaan. Als er nog wat mee zou zijn moest ik direct bellen.
Maar tot nu toe doet hij 't weer prima
Volvo....niets anders!
Volvo 440 1.8 DLI '93 (verkocht)
Volvo S40 1.8 LPI '97
Volvo 440 1.8 DLI '93 (verkocht)
Volvo S40 1.8 LPI '97
-
- 5th Gear member
- Berichten: 723
- Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 20:19
- 14
- Model: V40
- Type: 1.8
- Bouwjaar: 1997
- Locatie: Hengelo
Re: G Vialle LPI pomp kapot
UPDATE
Ik had te vroeg gejuicht. De hele week heeft de auto goed op gas gereden, tot deze leeg was. Opnieuw getankt, wil die stomme auto niet meer op gas lopen. Zekering onder de motorkap (van de pomp) weer kapot. Ik die vent mailen, perfecte service!! Hij kwam direct langs om de tank uit te bouwen en mee te nemen. Blijkt er een of ander ding te zijn dat de constantstroom omzet in wisselspanning, dat was kapot. Maar omdat dit allemaal wat lastig was om te regelen, had hij liever dat een andere tank van hem kreeg waar dit goed functioneerde.
Moest ik 50 euro bijbetalen, maar heb ik wel een 60 L tank i.p.v. 45 liter
Als met al heb ik nu 250 euro betaald voor een grotere tank met een gereviseerde pomp.
Pomp is weer heerlijk stil nu en rijd lekker soepel. Ook 't filter is schoongemaakt
Als ik problemen mocht hebben/krijgen moest ik direct mailen, hij wilde graag goed werk afleveren.
Waar vind je tegenwoordig nog zulke particulieren??
Ik had te vroeg gejuicht. De hele week heeft de auto goed op gas gereden, tot deze leeg was. Opnieuw getankt, wil die stomme auto niet meer op gas lopen. Zekering onder de motorkap (van de pomp) weer kapot. Ik die vent mailen, perfecte service!! Hij kwam direct langs om de tank uit te bouwen en mee te nemen. Blijkt er een of ander ding te zijn dat de constantstroom omzet in wisselspanning, dat was kapot. Maar omdat dit allemaal wat lastig was om te regelen, had hij liever dat een andere tank van hem kreeg waar dit goed functioneerde.
Moest ik 50 euro bijbetalen, maar heb ik wel een 60 L tank i.p.v. 45 liter
Als met al heb ik nu 250 euro betaald voor een grotere tank met een gereviseerde pomp.
Pomp is weer heerlijk stil nu en rijd lekker soepel. Ook 't filter is schoongemaakt
Als ik problemen mocht hebben/krijgen moest ik direct mailen, hij wilde graag goed werk afleveren.
Waar vind je tegenwoordig nog zulke particulieren??
Volvo....niets anders!
Volvo 440 1.8 DLI '93 (verkocht)
Volvo S40 1.8 LPI '97
Volvo 440 1.8 DLI '93 (verkocht)
Volvo S40 1.8 LPI '97
-
- Engine off
- Berichten: 4
- Lid geworden op: di 05 feb 2013, 21:24
- 11
- Model: V40
- Type: 2.0
- Bouwjaar: 2002
Re: Vialle LPI pomp kapot
@ schaefer: Als je dit leest, zou je mij de gegevens van je "lpg-klusjesman" via PM willen toesturen? alvast bedankt.
- krismazur
- Supporting Member
- Berichten: 6662
- Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 19:20
- 14
- Model: XC90
- Bouwjaar: 2015
- Roepnaam: Kris
- Locatie: Rotterdam
- Contacteer:
Re: Vialle LPI pomp kapot
Ik zou ook graag zijn adres weten, zo te zien goede service voor niet te veel geld
mag ook link van MP
mag ook link van MP
- René
- Beheerder
- Berichten: 32003
- Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 18:18
- 14
- Model: V40new
- Type: 1.6
- Bouwjaar: 2014
- Roepnaam: Bompa
- Locatie: Oldenzaal
- Contacteer:
Re: Vialle LPI pomp kapot
Leon is sinds augustus vorig jaar niet meer online geweest.
V40new 1.6 T3 R-Design 2014
2014 V40 1.6 R-Design 498 Caspian Blue Met.
2007 V70 2.4 Edition Sport 426 Silver Met.
- krismazur
- Supporting Member
- Berichten: 6662
- Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 19:20
- 14
- Model: XC90
- Bouwjaar: 2015
- Roepnaam: Kris
- Locatie: Rotterdam
- Contacteer:
- René
- Beheerder
- Berichten: 32003
- Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 18:18
- 14
- Model: V40new
- Type: 1.6
- Bouwjaar: 2014
- Roepnaam: Bompa
- Locatie: Oldenzaal
- Contacteer:
Re: Vialle LPI pomp kapot
Geen idee, wel dat hij van plan was om zijn S te verkopen.
V40new 1.6 T3 R-Design 2014
2014 V40 1.6 R-Design 498 Caspian Blue Met.
2007 V70 2.4 Edition Sport 426 Silver Met.
- Roffel-Patje
- 5th Gear member
- Berichten: 569
- Lid geworden op: ma 21 sep 2009, 18:34
- 14
- Model: Andere
- Locatie: 's-Heerenberg
Re: Vialle LPI pomp kapot
Over een paar dagen ga ik beginnen aan de demontage van mijn V mét LPi tank van Vialle (tank van 2004), dussssss.......
-
- 1st Gear member
- Berichten: 121
- Lid geworden op: do 05 apr 2012, 23:52
- 12
- Model: V70
- Bouwjaar: 1999
- Locatie: Utrecht
Re: Vialle LPI pomp kapot
Hoi Patrick,
Zou je me eens een prijs kunnen noemen voor de (complete) LPI installatie?
Alvast bedankt voor je reactie,
Philip Janssen
Zou je me eens een prijs kunnen noemen voor de (complete) LPI installatie?
Alvast bedankt voor je reactie,
Philip Janssen
-
- Engine off
- Berichten: 3
- Lid geworden op: do 07 mar 2013, 22:37
- 11
- Model: XC90
- Bouwjaar: 1991
Re: Vialle LPI pomp kapot
Ikzelf heb ook al een tijd gemartelt met de lpg pomp. na 2x een blijkbaar slechte pomp te hebben gekocht via mp. zelf eens uitgezocht wat er kapot gaat. Bij het oude type is het een keerring en de lagers doordat de pomp droog begint te lopen doordat de olie weg lekt. Bij het nieuwe type is het alleen maar naald lagers en 1 heel klein kogel lagertje. helaas zijn die gewoon op na 4 a 5 jaar gedraait te hebben.
Zou als je het waardeert wel eens kunnen kijken of de pomp nog te reviseren is omdat van de 3 tanks die ik heb er 2 gewoon te repareren waren en ook wel voor minder als 200 euro. Zelf hebben we na de 3e maal de lpi omgebouwd naar dampgas injectie omdat we de lpi even zat waren. Dit loopt nu ook erg goed en in het rijden voelt hij geen verschil.
Tamael
Zou als je het waardeert wel eens kunnen kijken of de pomp nog te reviseren is omdat van de 3 tanks die ik heb er 2 gewoon te repareren waren en ook wel voor minder als 200 euro. Zelf hebben we na de 3e maal de lpi omgebouwd naar dampgas injectie omdat we de lpi even zat waren. Dit loopt nu ook erg goed en in het rijden voelt hij geen verschil.
Tamael
- Roffel-Patje
- 5th Gear member
- Berichten: 569
- Lid geworden op: ma 21 sep 2009, 18:34
- 14
- Model: Andere
- Locatie: 's-Heerenberg
Re: Vialle LPI pomp kapot
Sorry voor de late reactie.
Je mag de complete LPi installatie uit mijn auto halen, hij rijdt nog, dus je kunt er een proefritje mee maken (niet te ver, want de APK is verlopen). Ik heb gekeken bij sloperijen, daar vragen ze tussen de 700,- en 1000,- euro voor een complete LPi set.
Ik bied mijn LPi set aan voor 400,-, inclusief inlaatspruitstuk (waar de injectors inzitten). Er zit nog gas in de tank, niet veel, maar de pomp heeft niet drooggelopen.
De tank is uit 2004, dus tot en met volgend jaar kun je er nog een auto mee laten goedkeuren. De computer is in 2008 vervangen (van g2 naar g3)
Je mag de installatie zelf uit de auto halen, dan weet je zeker dat je alle onderdelen erbij hebt.
Laat maar weten wat je ervan vindt.
gr,
Pat
Je mag de complete LPi installatie uit mijn auto halen, hij rijdt nog, dus je kunt er een proefritje mee maken (niet te ver, want de APK is verlopen). Ik heb gekeken bij sloperijen, daar vragen ze tussen de 700,- en 1000,- euro voor een complete LPi set.
Ik bied mijn LPi set aan voor 400,-, inclusief inlaatspruitstuk (waar de injectors inzitten). Er zit nog gas in de tank, niet veel, maar de pomp heeft niet drooggelopen.
De tank is uit 2004, dus tot en met volgend jaar kun je er nog een auto mee laten goedkeuren. De computer is in 2008 vervangen (van g2 naar g3)
Je mag de installatie zelf uit de auto halen, dan weet je zeker dat je alle onderdelen erbij hebt.
Laat maar weten wat je ervan vindt.
gr,
Pat