Vialle LPI pomp kapot
Geplaatst: do 21 okt 2010, 17:13
Mensen,
Ik heb een 1.8 s40 uit '97 met (bijna) fabrieksaf een Vialle LPI systeem. Nu 310.00 gelopen. Dit betreft een 'bom' tank achterin, het oude type met de vierkante deksel er bovenop. Hierbij steekt de pomp dus in de tank.
Nu heb ik laatst een zekering onder motorkap moeten vervangen van deze LPI installatie (de bovenste van de 4 zekeringen die zich links naast de gascomputer bevinden).
Toen getankt en ik kon weer op gas rijden. Maar nu ging na 230 km weer 't gehele systeem op tilt. Oftewel de toevoer
van gas naar de motor houdt ermee op. Weer dezelfde zekering erdoor.
Ben ik even snel lang 'van der Helm' gasinbouw in Hengelo geweest (prima en vriendelijke service overigens). Hij zegt dat de bovenste zekering van de LPI pomp is. Dat deze erdoor gaat ligt er waarschijnlijk aan dat als de tank vol zit, de pomp daarom omringt is met 'koud' gas in vloeibare vorm. Dit fungeert als extra koeling voor de pomp. Na ongeveer 230 km is de tank dusdanig leeg dat deze koeling niet meer plaatsvindt waardoor de pomp warm loopt en vastslaat. Als beveiliging slaat dan de zekering erdoor. De tank (pomp) maakte ook wat kabaal volgens de heren van 'van der Helm' met af en toe een hoorbare tik.
Nu vroeg ik naar een revisie van de pomp. Maar omdat het 't oude type tank betreft, moet de gehele tank eruit gehaald worden. Dan moet de zijdeksel worden losgeschroeft en dan kan met moeite de pomp eruit gehaald wordt. Hij zegt dat dit eigenlijk nooit meer gebeurt (revisie van deze pompen) en dat de gehele tank incl. pomp vervangen moet worden voor het 'nieuwere' type. Deze moet trouwens wel gewoon werken met de huidige gascomputer.
Is er iemand die dit verhaal kan bevestigen? Ik ken nl. verhalen van mensen die hun pomp wel hebben laten reviseren. Maar waar zou dit kunnen en wat zouden jullie doen?
Edit:
http://link.marktplaats.nl/388683645
zou zoiets ook kunnen? Je weet dan niet hoelang de pomp het volhoud. Maar maybe kunnen de S-rijders mij adviseren over de maximale grootte (inhoud) van een 'bom' tank. Mijn nu is ongeveer 55 L en houdt zeker een 30 cm over aan de rechterkant.
Voor andere topic met vraag over types LPI tanks zie: http://volvo40forum.nl/forum/viewtopic.php?f=37&t=4989
Ik heb een 1.8 s40 uit '97 met (bijna) fabrieksaf een Vialle LPI systeem. Nu 310.00 gelopen. Dit betreft een 'bom' tank achterin, het oude type met de vierkante deksel er bovenop. Hierbij steekt de pomp dus in de tank.
Nu heb ik laatst een zekering onder motorkap moeten vervangen van deze LPI installatie (de bovenste van de 4 zekeringen die zich links naast de gascomputer bevinden).
Toen getankt en ik kon weer op gas rijden. Maar nu ging na 230 km weer 't gehele systeem op tilt. Oftewel de toevoer
van gas naar de motor houdt ermee op. Weer dezelfde zekering erdoor.
Ben ik even snel lang 'van der Helm' gasinbouw in Hengelo geweest (prima en vriendelijke service overigens). Hij zegt dat de bovenste zekering van de LPI pomp is. Dat deze erdoor gaat ligt er waarschijnlijk aan dat als de tank vol zit, de pomp daarom omringt is met 'koud' gas in vloeibare vorm. Dit fungeert als extra koeling voor de pomp. Na ongeveer 230 km is de tank dusdanig leeg dat deze koeling niet meer plaatsvindt waardoor de pomp warm loopt en vastslaat. Als beveiliging slaat dan de zekering erdoor. De tank (pomp) maakte ook wat kabaal volgens de heren van 'van der Helm' met af en toe een hoorbare tik.
Nu vroeg ik naar een revisie van de pomp. Maar omdat het 't oude type tank betreft, moet de gehele tank eruit gehaald worden. Dan moet de zijdeksel worden losgeschroeft en dan kan met moeite de pomp eruit gehaald wordt. Hij zegt dat dit eigenlijk nooit meer gebeurt (revisie van deze pompen) en dat de gehele tank incl. pomp vervangen moet worden voor het 'nieuwere' type. Deze moet trouwens wel gewoon werken met de huidige gascomputer.
Is er iemand die dit verhaal kan bevestigen? Ik ken nl. verhalen van mensen die hun pomp wel hebben laten reviseren. Maar waar zou dit kunnen en wat zouden jullie doen?
Edit:
http://link.marktplaats.nl/388683645
zou zoiets ook kunnen? Je weet dan niet hoelang de pomp het volhoud. Maar maybe kunnen de S-rijders mij adviseren over de maximale grootte (inhoud) van een 'bom' tank. Mijn nu is ongeveer 55 L en houdt zeker een 30 cm over aan de rechterkant.
Voor andere topic met vraag over types LPI tanks zie: http://volvo40forum.nl/forum/viewtopic.php?f=37&t=4989