Wat zijn de LPG ervaringen (inbouwen), met en zonder turbo

Gas specifiek gerelateerde onderwerpen; Vialle, flashlube enz
Plaats je auto/motor gegevens in het eerste bericht
tnjkoster
Idle
Idle
Berichten: 50
Lid geworden op: zo 21 jun 2009, 14:22

Wat zijn de LPG ervaringen (inbouwen), met en zonder turbo

Bericht door tnjkoster » zo 26 jul 2009, 16:11

Beste lezers,
Ik wil mijn V40 1800 1998 laten ombouwen op lpg-g3. (Lpg injectie).
Wie heeft ervaring met LPG rijden, qua kosten wil ik namelijk even berekenen of het wel rendabel is.
Neemt het verbruik sterk toe ?
Hoeveel km kan je met een LPG installatie rijden zonder al te veel storingen, mijn v40 staat op 160.00, ik hoop er tot 300.000 mee te rijden.
Moet ik rekening houden met een koprevisie, zo ja wat zijn de kosten ?
Andere tips, do's dont's ?

Bedankt
Theo

schaefer
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 883
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 20:19
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 1997
Locatie: Hengelo

Re: LPG ervaringen

Bericht door schaefer » zo 26 jul 2009, 17:06

1800 motoren op LPI doen 't prima. Persoonlijk zou ik nooit meer LPG inbouwen in een '98 met 160.000 km. Dat wordt qua verkoop nooit meer rendabel. Beter zoek je een auto die het al heeft ingebouwd. Qua verbruik moet je gaan denken van 1:8/9 ongeveer.
suc6 ermee
Volvo....niets anders!
Volvo 440 1.8 DLI '93 (verkocht)
Volvo S40 1.8 LPI '97

SurV40mph
Idle
Idle
Berichten: 48
Lid geworden op: ma 20 jul 2009, 21:22
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 1998

Re: LPG ervaringen

Bericht door SurV40mph » zo 26 jul 2009, 20:41

Denk dat je 150.000 km kan rijden zonder rare dingen aan je gasinstallatie.
Ik ben met een reeds ingebouwd exemplaar vanaf 5-6.000 km goedkoper uit.
koprevisie is volgens mij niet nodig, toch? Het gaat op een gegeven moment toch allen om de kleppen? Of noemen ze dat de koprevisie?
Als het voor jou incl. nieuwe installatie rendabel is lekker doen. Over restwaarde hoeven we toch niet te praten, toch?
Edit 09-11-2009: Over restwaarde hoeven we het toch niet te hebben als er over een paar jaar 300.000km op de teller staat?
Laatst gewijzigd door SurV40mph op ma 09 nov 2009, 19:40, 1 keer totaal gewijzigd.

schaefer
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 883
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 20:19
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 1997
Locatie: Hengelo

Re: LPG ervaringen

Bericht door schaefer » ma 27 jul 2009, 16:02

ik had het inderdaad over de restwaarde, dan haal je zo'n installatie er waarschijnlijk niet meer uit. Koprevisie is niet nodig en kleppen stellen doet de oto zelf al met de hydraulische klepstoters, die zijn zelfstellend.
suc6 met je keuze.
Volvo....niets anders!
Volvo 440 1.8 DLI '93 (verkocht)
Volvo S40 1.8 LPI '97

Gebruikersavatar
R.O.B
40forum team
40forum team
Berichten: 9259
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 18:58
Model: V50
Type: 2.0
Bouwjaar: 2011
Locatie: Veldhoven
Contacteer:

Re: LPG ervaringen

Bericht door R.O.B » ma 27 jul 2009, 16:46

schaefer schreef: Koprevisie is niet nodig en kleppen stellen doet de oto zelf al met de hydraulische klepstoters, die zijn zelfstellend.
suc6 met je keuze.
Even ter info; tot ergens in 1999 hydraulisch. Daarna niet meer.

tnjkoster
Idle
Idle
Berichten: 50
Lid geworden op: zo 21 jun 2009, 14:22

Re: LPG ervaringen

Bericht door tnjkoster » ma 27 jul 2009, 22:44

Bedankt voor jullie info. Inderdaad is het de vraag of een nieuwe LPI installatie rendabel is, kosten zijn zo'n 2000 euro. Mijn ervaring met LPG auto's is dat ze 2e hands al veel hebben gelopen, > 200k, dus weliswaar geen kosten voor een lpg installatie, maar wel voor koppeling, vering, draagarmen etc. Het een of het ander.
Dus vandaar mijn keuze voor een auto met 150k op de teller, inmiddels 10k op benzine gereden om te kijken of de auto echt in goede conditie is.
Maar nu nog een vraag, natuurlijk zou je ook een gebruikte LPI installatie kunnen monteren, er wordt immers wel vaker gebruik gemaakt van ruilonderdelen voor bijvoorbeeld remmen, transmissie etc. Dat is veel voordeliger. Bij navraag blijkt dat niet mogelijk bij LPG inbouw stations, oa omdat ze het dan blijkbaar niet kunnen afmelden op G3.
Nu lijkt mij dat onzin, een LPI installatie, met gebruikte maar goede onderdelen zou toch gewoon goed moeten werken ? Bijvoorbeeld uit een schade auto oid.
Heeft iemand dit wel eens gedaan ? Of is dit een typisch gevalletje van hoe spekken overheidsregels de kas van de garage ?

Gebruikersavatar
ChrisV40
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 590
Lid geworden op: ma 08 jun 2009, 13:56
Model: V50
Bouwjaar: 2008
Locatie: Harkstede

Re: LPG ervaringen

Bericht door ChrisV40 » ma 27 jul 2009, 22:56

Volgens mij heb ik op marktplaats wel eens advertenties zien staan van bedrijven die 2de hands LPG installaties aanbieden en inbouwen...

Ff zoeken op mp en je weet het zeker.

By the way, heb zelf een 2.0T gekocht op benzine met 117k km en een Landi Lsi installatie laten onbouwen. Moet na 2 jaar de kosten er ongeveer uit hebben. :vertag

m.v.g.

Chris
V40 europa Prestige Navigator 2.0T 2004 Landi Lsi G3
Voorsteltopic en Webdagboek

martink
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 187
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 20:27
Model: S60
Bouwjaar: 2001
Locatie: Gorredijk

Re: LPG ervaringen

Bericht door martink » ma 27 jul 2009, 23:51

Naar ong 24000 km heb je de tank er weer uit en daarna is het alleen maar winst.

Dit heb ik toen laten berekenen bij mijn ex s40 uit 96 en daar heb ik het toen ook inlaten bouwen. Toen had de auto ook al 208.000km gelopen.

Dus als je genoeg rijd had ik het wel inlaten bouwen.

schaefer
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 883
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 20:19
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 1997
Locatie: Hengelo

Re: LPG ervaringen

Bericht door schaefer » di 28 jul 2009, 14:45

Het verhaal dat ze de auto niet G3 kunnen afmelden klopt. Waarom dit zo is weet ik niet, het is nl. ook de grootste onzin die er bestaat. Maar het verhaal dat je een tweedehands installatie niet als G3 mag afmelden klopt. Deze kun je wel aan gewone LPG afmelden, maar dan heb je natuurlijk niet je belastingvoordeel.
een auto met 2 ton op de teller waar een installatie in zit kan prima hoor. Onze volvo's lopen toch wel minimaal 3 ton :-D
suc6 met je keuze.
Volvo....niets anders!
Volvo 440 1.8 DLI '93 (verkocht)
Volvo S40 1.8 LPI '97

Tijs
5th Gear 1000rpm member
5th Gear 1000rpm member
Berichten: 1051
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 20:11
Model: S40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 2002
Locatie: Ede (gld)

Re: Ervaringen T4 / 2.0t op LPG?

Bericht door Tijs » zo 02 aug 2009, 21:17

Ervaring genoeg hier op het forum, van zowel T4 als 2,oT (ondergetekende), lees maar eens rustig rond hier op het forum.
Een belletje met een goed inbouw station (bijv Mesman) geeft ook veel duidelijkheid, informeer even naar Flashlube. E-Lube is het nieuwste systeem, moet erg goed zijn.

Gr Tijs

Gebruikersavatar
ChrisV40
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 590
Lid geworden op: ma 08 jun 2009, 13:56
Model: V50
Bouwjaar: 2008
Locatie: Harkstede

Re: Ervaringen T4 / 2.0t op LPG?

Bericht door ChrisV40 » ma 03 aug 2009, 09:18

Ik heb een 2.0T uit 2004. Dus met nieuwe motor en geen hydrolische klepstoters. Ik hbe daar met 125.000 km een Landi Lsi gas G3 systeem in laten zetten met een flashlube smeersysteem.

Ik heb er nu iets meer dan 20.000 km mee gereden en tot nu toe merk ik niks aan de auto of motor. Het gas systeem werkt goed en nog geen verschil kunnen ontdekken met rijden op benz.

Wel ga ik de eerstvolgende grote beurt kijken of de kleppen gesteld moeten worden. Zolang de klepspeling oke is heb je verder weinig kans op problemen daar.

De turbo werkt tot nu toe ook nog goed. Kan niet in de toekomst kijken, maar volgens mij moet het wel goed gaan. Hangt natuurlijk ook van je rechtervoet af...
V40 europa Prestige Navigator 2.0T 2004 Landi Lsi G3
Voorsteltopic en Webdagboek

Tijs
5th Gear 1000rpm member
5th Gear 1000rpm member
Berichten: 1051
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 20:11
Model: S40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 2002
Locatie: Ede (gld)

Re: Ervaringen T4 / 2.0t op LPG?

Bericht door Tijs » ma 03 aug 2009, 13:56

Volgens Mesman, een echte Volvo en Saab specialist, is Flashlube bij de turbo motoren een must, anders krijgt de boel veel te veel te verduren.

Tevens voor de tuning, ook grotere injectoren, dus lekker smeren die handel.

Gr Tijs

Gebruikersavatar
ChrisV40
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 590
Lid geworden op: ma 08 jun 2009, 13:56
Model: V50
Bouwjaar: 2008
Locatie: Harkstede

Re: Ervaringen T4 / 2.0t op LPG?

Bericht door ChrisV40 » ma 03 aug 2009, 14:03

Tijs schreef:Tevens voor de tuning, ook grotere injectoren, dus lekker smeren die handel.

Gr Tijs
Het gaat bij flashlube niet om smering. De flashlube olie hecht zich aan de klep en zorgt er voor dat de klep zijn warmte beter kan afgeven aan het blok en zodoende niet verbrandt. In benzine zitten toevoegingen die dit ook doen, maar in LPG dus niet, vandaar de flashlube.

Klepspeling zorgt ook voor een slechte warmteoverdracht van klep en blok en is daarom ook erg schadelijk.

't Is maar dat je het weet :-D
V40 europa Prestige Navigator 2.0T 2004 Landi Lsi G3
Voorsteltopic en Webdagboek

Gebruikersavatar
DirkT4
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 670
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 19:28
Model: V40
Type: T4
Bouwjaar: 1998
Locatie: Parel van het Zuiden

Re: Ervaringen T4 / 2.0t op LPG?

Bericht door DirkT4 » ma 03 aug 2009, 14:36

Ik heb een V40 T4 B4194T uit 1998 met hydraulische klepstoters.
Sinds november 2008 een Vialle LPi installatie geinstalleerd bij Lean Mesman zonder Flashlube en mijn ervaringen tot nu toe:
Negatief:
- twee lekkende injectoren: veroorzaakt slecht starten na een tijd stilstaan.
- maximaal 42 liter lpg tanken.
- LPE (de lpg computer) die tegen mijn ic-buis vastzat.
- hoge aanschafprijs.
- extra gevoelig voor een slecht onderhouden blok. (zorg dat je ontsteking/bobines/bougies/kabels/olie goed zijn)

Bovenstaande punten zijn keurig opgelost door mijn LPG inbouwer.
Er zit 100dkm of twee jaar garantie incl materiaal en arbeid op de inbouw.

Positief:
- tussen de 16 en 20 euro voor een volle tank LPG. (niet langs de snelweg tanken! dat scheelt nogal) waar ik normaal voor ongeveer 80 euro p/tankbeurt aan RON 98 kwijt was.
- met snelweg kilometers (cc op 130 km/h) kan ik tussen de 350 en 390 kilometer rijden voordat ik weer aan het gas moet.
- ik maak tussen de 20.000 en 25.000 km p/jaar en verwacht dus na een jaar op het break-even punt te staan met mijn investering.
T4 verkocht in 2012 !!

Maar nog steeds Volvo-minded.

Gebruikersavatar
Volvo knuppel
5th Gear 1000rpm member
5th Gear 1000rpm member
Berichten: 1347
Lid geworden op: ma 08 jun 2009, 14:05
Model: XC90
Bouwjaar: 2001
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: LPG ervaringen

Bericht door Volvo knuppel » do 06 aug 2009, 22:34

Ondergetekende heeft een S40 van 98 1.8 bij 160.000 laten inbouwen.
Nu iets minder dan een jaar verder heb ik de teller recent over de 200.000 km gezet.

Landis G3 installatie en in laten bouwen bij aanschaf.
Had eerst wat trubbels die af kwamen van slechte boegiekabels.
En een te krap af gestelde gas toevoer.

Nu geen trubbels meer, haal op ze onzuinigst 1 op 7 en als ik mazzel heb 1 op 10.
Ligt aan me voet en de airco gebruik.

Persoonlijk vind ik de 1.8 een te slappe motor, bij accelereren en een airco aan kom je niet vlot van je plek.
Gevuld met passagiers al helemaal niet.
Terug schakelen is de enige remedie.

Ik rij veel, meer als 800km (is zo ongeveer het minimum wat ik rij) per week en ik tank dan ook gerust 3 keer in de week.
Nogal irritant veel naar mijn mening maar het is lachen als je tank vol zit met 17 a 18 euro.

Ook het onderhoud is duurder door van allerlei gas perikelen.
Met een beetje zoeken kan je zo een stuk goedkoper tanken als langs de snelweg, scheelt zo diverse euro's per tank.

Advies prijs nu ongeveer 57 cent ik tank vandaag 43 cent de liter. (scheelt me 5.88 euro)

Of ik weer Gas zou nemen? of zoals me voorkeur diesel?
Niet in een S40 1.8 ...denk er soms aan om hem weg te doen hierom.
Volvo knuppels dagboek Leef nu, morgen bestaat niet.

wbe
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 198
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 19:10
Model: V40
Type: 2.0
Bouwjaar: 2002
Locatie: Kollumerzwaag

Re: v40 2.0 16v LPG?

Bericht door wbe » wo 19 aug 2009, 21:36

hallo

ik zou dan wel kiezen voor een lpi instalatie en met een 1.8 gaat dat teminste prima een 2.0 heb ik geen ervaring mee maar dat zal vast ook prima gaan

Gebruikersavatar
V3lv3T
Veteraan
Veteraan
Berichten: 1839
Lid geworden op: za 06 jun 2009, 04:21
Model: V40
Type: 2.0
Bouwjaar: 1996
Locatie: Oudenbosch, Noord-Brabant
Contacteer:

Re: v40 2.0 16v LPG?

Bericht door V3lv3T » do 20 aug 2009, 12:15

Er is hier inmiddels iemand met meer dan 5 ton op gas, dus ik denk niet dat je je zorgen hoeft te maken.

En je kunt inderdaad beter voor LPi kijken, dit is beter voor de motor, minder slijtage en meer vermogen dan LPG.

Er zijn meerdere 2.0T's en T4's hier op het forum met LPi
Mijn Oude Webdagboek -- Mijn Nieuwe Webdagboek -- Mijn Voorsteltopic
Wie het laatst lacht... Snapt de grap niet...
Aantal rondjes Nürburgring: 7

delajete
Engine off
Berichten: 12
Lid geworden op: ma 24 aug 2009, 21:04

Re: v40 2.0 16v LPG?

Bericht door delajete » za 29 aug 2009, 12:41

Olaf schreef:ok, ik hoop dat ik de luxe heb om te kunnen kiezen tussen lpg en lpi. Overigens een lpg G3 installatie zonder vloeibare injectie is meen ik ook wel prima. Maar de koppen van de 2.0 kunnen dus zonder meer goed tegen rijden op LPG (in tegenstelling tot Renault bijvoorbeeld).
hoi ik weet niet of je er al 1 gekocht hebt.... mijn 1.8 op g3 heeft inmiddels 321 kilo gereden...de volvogarage gaf 2 jaar geleden bij 250K al aan dat wellicht de koppen vervangen zouden moeten worden...is nog steeds niet nodig geweest....succes..

firebiker
Engine off
Berichten: 5
Lid geworden op: wo 07 okt 2009, 23:11
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 1998

Re: G LPG ervaringen

Bericht door firebiker » zo 08 nov 2009, 09:20

Sinds juli 2008 (137.000 km) heb ik LPG G3 erin liggen. De wagen is van 1998. Ik heb er nu 27000 km mee gereden en het bevalt prima. De wagen is net zo snel (lees: traag) als voorheen op benzine. De installatie kosste €1899,- inclusief inbouw etc etc. en 2 jaren garantie. Vanaf de eerste dag hou ik het verbruik en de koste bij in Excel. Deze week was het prijsverschil gas-benzine al €1900,-. De installatie is al terugverdiend. Nu alleen nog de extra wegenbelasting. In mijn woonplaats is de LPG 12 cent duurder dan in Nijmegen, waar ik werk. Toch een prijsverschil van ruim 3 euro per tankbeurt......
Momenteel betaal ik in Nijmegen 47.7 cent per liter. Het verbruik ligt tussen 1 op 9,8-10.2.

SwedishStyle
Idle
Idle
Berichten: 34
Lid geworden op: za 13 jun 2009, 21:36
Locatie: Leeuwarden

lpg inbouwen?

Bericht door SwedishStyle » ma 30 nov 2009, 19:44

iemand ervaring met het inbouwen van ee lpg in 1.8 motor van 2000?
staat nu 145dkm op de teller en ik denk er sterk aan een vialle ringtank in te leggen

Plaats reactie