Loopt erg onregelmatig, misfire cilinder 3
-
- Engine off
- Berichten: 16
- Lid geworden op: di 07 feb 2012, 00:01
- 12
- Model: V40
- Type: 1.8 Bi-Fuel
- Bouwjaar: 2001
Loopt erg onregelmatig, misfire cilinder 3
hoihoi,
inmiddels al 12000km verder, maar zijn toch een paar puntjes waar ik niet zo vrolijk mee ben.
Hij loopt af en toe op 3 cilinders, het zijn niet de bougies want die zijn vorige week weer vervagen voor originele volvo bougies.
ik merk ook echt dat hij op 3 poten loopt, en heb zelf zon uitlees dongel, en daar staat iedere keer weer misfire cilinder 3.
juist bij het handmatig omschakelen van lpg naar benzine en terug gaat het lampje 6van de 10x knipperen.
bij stationair knalt de pijp heel erg,
ook merk ik dat hij erg inhoud, moet soms paar keer koppelen om het niet te laten afslaan, hij komt er traag opgang.
Hij is erg traag tot de 2500 toeren daarna laat hij zien wat hij kan, zoals het hoort!
het is geen snelle auto, maar in een bocht in zijn 2 met 30 zou hij door moeten trekken, en dan wil ik geen hijgende vrachtauto's achter me hebben dat die zelfs nog sneller zijn.
wat moet ik doen? wie kan mij helpen?
inmiddels al 12000km verder, maar zijn toch een paar puntjes waar ik niet zo vrolijk mee ben.
Hij loopt af en toe op 3 cilinders, het zijn niet de bougies want die zijn vorige week weer vervagen voor originele volvo bougies.
ik merk ook echt dat hij op 3 poten loopt, en heb zelf zon uitlees dongel, en daar staat iedere keer weer misfire cilinder 3.
juist bij het handmatig omschakelen van lpg naar benzine en terug gaat het lampje 6van de 10x knipperen.
bij stationair knalt de pijp heel erg,
ook merk ik dat hij erg inhoud, moet soms paar keer koppelen om het niet te laten afslaan, hij komt er traag opgang.
Hij is erg traag tot de 2500 toeren daarna laat hij zien wat hij kan, zoals het hoort!
het is geen snelle auto, maar in een bocht in zijn 2 met 30 zou hij door moeten trekken, en dan wil ik geen hijgende vrachtauto's achter me hebben dat die zelfs nog sneller zijn.
wat moet ik doen? wie kan mij helpen?
- Kuip
- 5th Gear 1000rpm member
- Berichten: 1999
- Lid geworden op: zo 02 jan 2011, 22:06
- 13
- Model: V70
- Type: T4
- Bouwjaar: 2011
- Roepnaam: Feiko
- Locatie: Uithoorn
Re: Loopt erg onregelmatig, misfire cilinder 3
Ik schat zo in: bobine .
Volvo V40 Europa Nordic 1.8 (122 Pk), juni 2004 Webdagboek
Volvo V70 Limited Edition T4 (180 Pk), juni 2011, MY2012 Webdagboek
Cadillac SixtyTwo 6-window sedan, 30 juli 1959 Webdagboek
Volvo V70 Limited Edition T4 (180 Pk), juni 2011, MY2012 Webdagboek
Cadillac SixtyTwo 6-window sedan, 30 juli 1959 Webdagboek
- Roffel-Patje
- 5th Gear member
- Berichten: 569
- Lid geworden op: ma 21 sep 2009, 18:34
- 14
- Model: Andere
- Locatie: 's-Heerenberg
Re: Loopt erg onregelmatig, misfire cilinder 3
Heeft de auto dit op gas én benzine, of alleen op gas?
Welk type gasinstallatie heb je in de auto zitten? LPi Vialle?
Als de auto het heeft op gas én benzine, dan is de kans groot dat het aan de bobine of aan de bougiekabels ligt. Is dat niet het geval, dan zal een compressietest uitgevoerd moeten worden om te kijken of er geen onacceptabel drukverlies is.
Als de auto het alleen op gas heeft, en niet op benzine, dan is er ook nog een kans dat er een vuiltje in de injector zit, of dat een afsluitventiel niet goed werkt.
Welk type gasinstallatie heb je in de auto zitten? LPi Vialle?
Als de auto het heeft op gas én benzine, dan is de kans groot dat het aan de bobine of aan de bougiekabels ligt. Is dat niet het geval, dan zal een compressietest uitgevoerd moeten worden om te kijken of er geen onacceptabel drukverlies is.
Als de auto het alleen op gas heeft, en niet op benzine, dan is er ook nog een kans dat er een vuiltje in de injector zit, of dat een afsluitventiel niet goed werkt.
-
- Engine off
- Berichten: 16
- Lid geworden op: di 07 feb 2012, 00:01
- 12
- Model: V40
- Type: 1.8 Bi-Fuel
- Bouwjaar: 2001
Re: Loopt erg onregelmatig, misfire cilinder 3
Auto rijdt beter op benzine dan op gas, maar durf niet met zekerheid te zeggen dat hij met benzine ook op 3 cilinders loopt.
volgens mijn monteur liep hij op benzine erg mooi.
tevens voel ik de misfires niet met benzine en wel op lpg.
maar als ik het zo hoor zijn het wel dure dingen
volgens mijn monteur liep hij op benzine erg mooi.
tevens voel ik de misfires niet met benzine en wel op lpg.
maar als ik het zo hoor zijn het wel dure dingen
-
- Engine off
- Berichten: 16
- Lid geworden op: di 07 feb 2012, 00:01
- 12
- Model: V40
- Type: 1.8 Bi-Fuel
- Bouwjaar: 2001
Re: Loopt erg onregelmatig, misfire cilinder 3
en ik heb nog even geen idee welke lpg instalatie ik heb, heb een originele volvo bi-fuel v40 uit 2001 met ringtank achterin
- Roffel-Patje
- 5th Gear member
- Berichten: 569
- Lid geworden op: ma 21 sep 2009, 18:34
- 14
- Model: Andere
- Locatie: 's-Heerenberg
Re: Loopt erg onregelmatig, misfire cilinder 3
Nu kun je al wat specifieker zoeken.
Op benzine rijdt de auto goed. Dus dan kun je (redelijkerwijze) de bobine's, bougiekabels en compressieverlies uitsluiten.
Ik begrijp uit je verhaal dat het uitsluitend om cilinder 3 gaat. Wat je zou kunnen doen:
Bij draaiende motor, friemelen met de aansluitstekker van de gasinjector. Zou slecht contact kunnen zijn. Ook kun je met een stetoscoop luisteren naar de injectoren. Klinken ze allemaal hetzelfde? Voor de grap kun je ook nog eens injector 3 omwisselen met injector 4. Blijft dan cilinder 3 een misfire geven, dan ligt het niet aan de injector.
Geeft opeens cilinder 4 dan een misfire, dan weet je dat je die injector moet vernieuwen/reviseren.
Kom je er niet uit, dan kun je nog altijd een diagnose vragen van de gasspecialist. Je kunt dan je bevindingen doorgeven, dat scheelt de gasdokter weer tijd, en tijd = geld.
Op benzine rijdt de auto goed. Dus dan kun je (redelijkerwijze) de bobine's, bougiekabels en compressieverlies uitsluiten.
Ik begrijp uit je verhaal dat het uitsluitend om cilinder 3 gaat. Wat je zou kunnen doen:
Bij draaiende motor, friemelen met de aansluitstekker van de gasinjector. Zou slecht contact kunnen zijn. Ook kun je met een stetoscoop luisteren naar de injectoren. Klinken ze allemaal hetzelfde? Voor de grap kun je ook nog eens injector 3 omwisselen met injector 4. Blijft dan cilinder 3 een misfire geven, dan ligt het niet aan de injector.
Geeft opeens cilinder 4 dan een misfire, dan weet je dat je die injector moet vernieuwen/reviseren.
Kom je er niet uit, dan kun je nog altijd een diagnose vragen van de gasspecialist. Je kunt dan je bevindingen doorgeven, dat scheelt de gasdokter weer tijd, en tijd = geld.
-
- Engine off
- Berichten: 16
- Lid geworden op: di 07 feb 2012, 00:01
- 12
- Model: V40
- Type: 1.8 Bi-Fuel
- Bouwjaar: 2001
Re: Loopt erg onregelmatig, misfire cilinder 3
jaaaa!
ik heb gevonden waar ik zolang naar aan het zoeken was.
op een ander volvo forum is iemand met een v70 met exact de zelfde klacht, tot 2500 toeren inhouden, stotend rijden.
en hij heeft stap voor stap foto's gemaakt hoe je het kan fixen.
en een revisie setje kopen, dus ik ga komende week de lpg verder reviseren en hoop dat dan alle klachten weg zijn:D
ik denk dat die informatie hier ook wel handig kan zijn.
ook ik ga stap voor stap foto's maken, hoe meer informatie, hoe minder er fout kan gaan!
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=48113
en ter aanvulling:
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=40569
ik heb gevonden waar ik zolang naar aan het zoeken was.
op een ander volvo forum is iemand met een v70 met exact de zelfde klacht, tot 2500 toeren inhouden, stotend rijden.
en hij heeft stap voor stap foto's gemaakt hoe je het kan fixen.
en een revisie setje kopen, dus ik ga komende week de lpg verder reviseren en hoop dat dan alle klachten weg zijn:D
ik denk dat die informatie hier ook wel handig kan zijn.
ook ik ga stap voor stap foto's maken, hoe meer informatie, hoe minder er fout kan gaan!
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=48113
en ter aanvulling:
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=40569
- Roffel-Patje
- 5th Gear member
- Berichten: 569
- Lid geworden op: ma 21 sep 2009, 18:34
- 14
- Model: Andere
- Locatie: 's-Heerenberg
Re: Loopt erg onregelmatig, misfire cilinder 3
Ehmm....
niet om je optimisme te temperen, maar ik denk dat onze X40's niet op dezelfde manier werken.
In ieder geval de aftermarket LPi systemen zijn voorzien van individuele, directe injectors op het inlaatspruitstuk.
Hoe het zit met de originele bi-fuel modellen, durf ik niet te zeggen.
niet om je optimisme te temperen, maar ik denk dat onze X40's niet op dezelfde manier werken.
In ieder geval de aftermarket LPi systemen zijn voorzien van individuele, directe injectors op het inlaatspruitstuk.
Hoe het zit met de originele bi-fuel modellen, durf ik niet te zeggen.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 182
- Lid geworden op: do 29 dec 2011, 17:14
- 12
- Model: V70
- Bouwjaar: 2000
- Locatie: Hoofddorp
Re: Loopt erg onregelmatig, misfire cilinder 3
als ie goed rijd op benzine en rot op gas is nog niet gezecht dat je ontsteking in orde is. op lpg luisterd dit veel nauwer.
in je welkoms bricht heb je het over de stappen motor, dit klinkt als een necam (koltec) installatie.
Ik heb hiervoor een V70 op lpg gehad (necam) en weet uit ervaring dat de onsteking en stappenmmotor heel nauw luisteren.
Ik zou beginnen met het reinigen van de stappenmotor. Dit deed ik bij mijn v70 elke 10000 / 15000 km. Het is het werk niet, maar je moet wel even weten wat je doet.
in je welkoms bricht heb je het over de stappen motor, dit klinkt als een necam (koltec) installatie.
Ik heb hiervoor een V70 op lpg gehad (necam) en weet uit ervaring dat de onsteking en stappenmmotor heel nauw luisteren.
Ik zou beginnen met het reinigen van de stappenmotor. Dit deed ik bij mijn v70 elke 10000 / 15000 km. Het is het werk niet, maar je moet wel even weten wat je doet.
V70 2.4T AWD
-
- Engine off
- Berichten: 16
- Lid geworden op: di 07 feb 2012, 00:01
- 12
- Model: V40
- Type: 1.8 Bi-Fuel
- Bouwjaar: 2001
Re: Loopt erg onregelmatig, misfire cilinder 3
UPDATE,
veel dingen gedaan ondertussen, verdeler gereviseerd (als je een beetje handig bent kun je dit doen, niets engs aan, enige waar je op moet letten is dat de slangen weer goed strak zitten).
hij was goed vies dus dat is wel goed dat hij nu weer schoon is, heeft het geholpen nee.
laatste tijd werd het steeds erger met vermogen verlies en 2 dagen geleden in Parijs was het zo erg dat ik met hele erge rokende koppeling uit een parkeergarage moest anders kwam ik er niet uit.
Dus gister toch maar eens wat dieper gekeken, en wat bleek, na de motor uitzetten, psssst, dus uitgesloten waar het vandaan kwam, onder het inlaatspruitstuk cil3.
dus vandaag alle dealers afgebeld om een pakking te krijgen en in Apeldoorn was het raak.
Na het verwijderen van het inlaatspruitstuk werd het 1 en ander duidelijk, er lag zand in de inlaatschachten bij de motor en in het spruitstuk zelf, zaanse mayonaise, en erg vies, de injectoren waren allemaal leesbaar behalve van cil3 die was pikzwart, en is ook lek, cil 2 is ook bijna op die lekt ook.
maar wat ook een punt was zijn de kleppen, alles was vies en vet behalve 1 inlaatklep bij cil3 die was droog en zwart, dus er zijn alweer meer vraagtekens op gekomen.
dus ik heb de knoop doorgehakt, de kop gaat er af wil nu weten wat er achter zit.
best zonde na de beurt 15000km terug, weer een nieuwe dbriem pakkingen en alles, maar goed, zonde om een auto uit 2001 weg te gooien.
de kop is nu los na veel gestoei, hij zit alleen nog vast aan de motor steun.
2 vrienden waren al telaat voor een afspraak dus de garage moest dicht dus morgen weet ik wat er achter zit en of er kleppen verbrand zijn, en kunnen de grote schoonmaak doen, en eventueel de koprevisie.
de vraag is, is dit het waard bij bijna 300000?, mijn antwoord is toch ja, het is verder een goeie auto, ik weet wat er mee is, en anders blijf je andermans ellende overkopen, en geld voor een nieuwe heb ik momenteel niet.
foto's volgen
veel dingen gedaan ondertussen, verdeler gereviseerd (als je een beetje handig bent kun je dit doen, niets engs aan, enige waar je op moet letten is dat de slangen weer goed strak zitten).
hij was goed vies dus dat is wel goed dat hij nu weer schoon is, heeft het geholpen nee.
laatste tijd werd het steeds erger met vermogen verlies en 2 dagen geleden in Parijs was het zo erg dat ik met hele erge rokende koppeling uit een parkeergarage moest anders kwam ik er niet uit.
Dus gister toch maar eens wat dieper gekeken, en wat bleek, na de motor uitzetten, psssst, dus uitgesloten waar het vandaan kwam, onder het inlaatspruitstuk cil3.
dus vandaag alle dealers afgebeld om een pakking te krijgen en in Apeldoorn was het raak.
Na het verwijderen van het inlaatspruitstuk werd het 1 en ander duidelijk, er lag zand in de inlaatschachten bij de motor en in het spruitstuk zelf, zaanse mayonaise, en erg vies, de injectoren waren allemaal leesbaar behalve van cil3 die was pikzwart, en is ook lek, cil 2 is ook bijna op die lekt ook.
maar wat ook een punt was zijn de kleppen, alles was vies en vet behalve 1 inlaatklep bij cil3 die was droog en zwart, dus er zijn alweer meer vraagtekens op gekomen.
dus ik heb de knoop doorgehakt, de kop gaat er af wil nu weten wat er achter zit.
best zonde na de beurt 15000km terug, weer een nieuwe dbriem pakkingen en alles, maar goed, zonde om een auto uit 2001 weg te gooien.
de kop is nu los na veel gestoei, hij zit alleen nog vast aan de motor steun.
2 vrienden waren al telaat voor een afspraak dus de garage moest dicht dus morgen weet ik wat er achter zit en of er kleppen verbrand zijn, en kunnen de grote schoonmaak doen, en eventueel de koprevisie.
de vraag is, is dit het waard bij bijna 300000?, mijn antwoord is toch ja, het is verder een goeie auto, ik weet wat er mee is, en anders blijf je andermans ellende overkopen, en geld voor een nieuwe heb ik momenteel niet.
foto's volgen
-
- Engine off
- Berichten: 16
- Lid geworden op: di 07 feb 2012, 00:01
- 12
- Model: V40
- Type: 1.8 Bi-Fuel
- Bouwjaar: 2001
Re: Loopt erg onregelmatig, misfire cilinder 3
Stappenmotor heb ik doorgemeten, de wikkelingen waren goed, zeer kleine afwijking, zo uit mijn hoofd was het 34,1 op 33,99 dus dat is super.
wat ik zelf weet als monteur van movingheads (licht techniek met veel stappenmotoren) is dat een afwijking van 4 of 5 ohm echt verschil gaat maken. bij gas zal het wel iets nauwkeuriger liggen maar alsnog een zeer zeer klein percentage
wat ik zelf weet als monteur van movingheads (licht techniek met veel stappenmotoren) is dat een afwijking van 4 of 5 ohm echt verschil gaat maken. bij gas zal het wel iets nauwkeuriger liggen maar alsnog een zeer zeer klein percentage