Pagina 1 van 2

Alles over te hoge uitstaat / CO2 icm met gas ivm apk

Geplaatst: do 15 nov 2012, 17:29
door wbe
hallo,
mijn s40 1.8 bj 96 op lpi is afgekeurd van wege het te hoge co (0,6 ipv 0,3)

heeft iemand een idee waar ik de oplosing moet zoeken

groet watze

Re: co op toeren te hoog voor apk

Geplaatst: do 15 nov 2012, 17:34
door volvoS40
katalysator miss niet goed meer ? :-D

Re: co op toeren te hoog voor apk

Geplaatst: do 15 nov 2012, 18:36
door wbe
dat zou kunnen maar lijkt me toch niet omdat het maar een redelijk kleine afwijking is en stationair is het wel goed maar toch bedankt en als er verder niks te vinden is zal ik eens een andere moeten proberen

Re: co op toeren te hoog voor apk

Geplaatst: do 15 nov 2012, 20:56
door michel9362
probeer eerst eens een brandstofsysteemreiniger, de afwijking is zo klein dat ik denk dat je dat met reinigen wel weer goed krijgt, nieuwe bougies en luchtfilter. helpen ook wel een stukje mee. Met deze kleine afwijking moet je het nog niet direct zoeken in katalysator en lambdasondes.

[ Geplaatst met Mobile Device ] Afbeelding

Re: co op toeren te hoog voor apk

Geplaatst: vr 16 nov 2012, 05:49
door Hansje
Eens proberen een tijdje op benzine te rijden, dit is waarschijnlijk licht vervuild door vaak op LPG te rijden.
Of hebben ze gemeten op LPG?

Gr.Hans

Re: co op toeren te hoog voor apk

Geplaatst: zo 18 nov 2012, 19:58
door wbe
hallo hans

bedankt voor de reactie maar het gaat dus om het co gehalte op lpg maar het luchtfilter zou ik iig even kunnen reinigen (KNN filter) en bougies valt ook te proberen die zitten er ook alweer een tijdje in

groet Watze

Re: co op toeren te hoog voor apk

Geplaatst: zo 18 nov 2012, 20:08
door sdirkx
Als het filter en de bougies al heel lang erin zitten moet je misschien sowieso iets liever zijn voor je Volvo. (A)

Re: co op toeren te hoog voor apk

Geplaatst: zo 18 nov 2012, 20:24
door wbe
zou ook niet verkeerd zijn maar heb het momenteel druk met het verbouwen van onze toekomstige woning

maar met 386xxx op de teller heeft hij ook zijn beste tijd een beetje gehad :P maar de 4 ton moet ie toch wel kunnen halen

Re: co op toeren te hoog voor apk

Geplaatst: zo 18 nov 2012, 20:31
door Tijs
Tuurlijk wel, maar dan moet je inderdaad wel lief zijn voor hem....

Gr Tijs

Re: co op toeren te hoog voor apk

Geplaatst: wo 05 dec 2012, 19:16
door volvoS40
Probleem al opgelost ? en is hij / zij al door de apk ? (A)

Re: co op toeren te hoog voor apk

Geplaatst: zo 07 apr 2013, 17:44
door wbe
sorry voor de late reactie maar de auto is inderdaad al door de apk

groet Watze

Re: co op toeren te hoog voor apk

Geplaatst: zo 07 apr 2013, 17:54
door volvoS40
Wat was het probleem ?

LPG CO2 op toeren te hoog, help...

Geplaatst: di 09 jul 2013, 20:12
door Edsard
Ik zag al een eerder topic uit nov. 2012, echter helaas geen oplossing, dus vandaar dat ik dit nog even aanhaal...(sorry admins..)

het volgende is momenteel bij mij aan de hand, begin vorige week de S40 naar de garage voor een APK.
en je raadt het al, CO2 op gas te hoog.

S40 PH1 uit 1999, 300K+
1.8 bi-fuel G3

op naar de lpg boer...

vandaag van onder en van boven doorgemeten, maar op benzine is co2 perfect, stationair en op toeren.
op gas (G3) stationair perfect, en op toeren ongeveer 1 :tumbdown .......

LPG (LPI) installatie getest, en alles werkt naar behoren.
lambdasonde nieuw, luchtfiler, bougies, helpt niets, motorisch niets te vinden...

motortje snort als de beste, injectoren zijn prima en CO2 is in alles bijna perfect, echter niet bij gas op toeren....

iemand een idee?? zou jammer zijn dat het een sloper wordt... :'(

:wall :wall

ow, en inmiddels door het heen en weer geslinger tussen garages zit ik natuurlijk bijna aan de APK datum.. :swear

(admin... thnx. voor het verplaatsen... wist niet zeker waar die moest.. :tumbup )

Re: Alles over CO2 te hoog

Geplaatst: wo 10 jul 2013, 10:32
door Edsard
net even een testje gedaan na een tip of de motor niet een gas/benzine mengsel krijgt, met het volgende resultaat:

starten (benzine) : prima.
gaat over op gas : prima.

trek 1e benzine injector los: motor wil afslaan (3 poten)
terug geplaatst.
trek 2e benzine injector los: motor loopt perfect.
terug geplaatst.
trek 3e benzine injector los: motor loopt perfect.
terug geplaatst.
trek 4e benzine injector los: motor wil afslaan...

:wall

dus hij zou op de 1e en 4e cilinder dus benzine krijgen??? maar dan moet er toch gas instromen???

Re: Alles over CO2 te hoog

Geplaatst: do 11 jul 2013, 12:31
door killer1
Het zou kunnen dat de relais die ervoor zorgen dat je tussen benzine en gas injectoren schakelt blijven 'plakken' in de benzine stand, hierdoor zullen dus enkel de benzine injectoren aangestuurd worden. Als je iemand kent die wat van elektronica kent en een scope heeft kan je dit zo uitmeten.

Re: Alles over CO2 te hoog

Geplaatst: do 11 jul 2013, 13:03
door Edsard
dan had ik dus nooit mijn gastank leeg kunnen rijden...

maar de gehele gasinstallatie is reeds doorgemeten door een lpg boer, en dit zou uitstekend werken...
incl. relais.. dus dat zal hem ook niet zijn.

ik heb gister ook nog het volgende gedaan;

gestart, wachten tot deze op gas loopt, en daarna de zekering van de brandstofpomp eruit gehaald.
vervolgens de overdruk van de brandstofrail afgehaald, en de auto liep verder prima.
dus de gas installatie werkt verder uitstekend...

punt is ook dat ie op benzine ook uitstekend werkt...

alleen is de co2 op gas bij toeren te hoog... :wall

Re: Alles over CO2 te hoog

Geplaatst: do 11 jul 2013, 18:37
door MikeS40
Ik heb nog niemand over de luchtmassameter horen praten.
Als dat ding het niet goed doet krijg je ook problemen.

Re: Alles over CO2 te hoog

Geplaatst: do 11 jul 2013, 21:42
door MarcO
Klopt maar dan zou de waarde ook met benzine niet goed zijn lijkt me.

Re: Alles over CO2 te hoog

Geplaatst: wo 23 mar 2016, 20:09
door DDC
Edsard schreef:net even een testje gedaan na een tip of de motor niet een gas/benzine mengsel krijgt, met het volgende resultaat:

starten (benzine) : prima.
gaat over op gas : prima.

trek 1e benzine injector los: motor wil afslaan (3 poten)
terug geplaatst.
trek 2e benzine injector los: motor loopt perfect.
terug geplaatst.
trek 3e benzine injector los: motor loopt perfect.
terug geplaatst.
trek 4e benzine injector los: motor wil afslaan...

:wall

dus hij zou op de 1e en 4e cilinder dus benzine krijgen??? maar dan moet er toch gas instromen???
Sorry om zo'n oud topic nieuw leven in te gooien. Maar heb vandaag precies dezelfde APK afkeur gekregen en ook bovenstaand issue. Iemand die weet waar deze relais zitten en hoe ik kan dit kan oplossen?

Overigens heb ik deze test uitgebreid door ook de LPG injectoren te ontkoppelen, zelfde resultaat.

Re: Alles over CO2 te hoog

Geplaatst: wo 23 mar 2016, 21:54
door EnigmaEll
Bij mij was het ook met een koude motor aan het randje (niet er overheen).
Warme motor goed.
Volgens de garage kwam dat door de aanpassingen (ferrita uitlaatsysteem, BMC airbox).