S40 2.4i turbo inbouw waar op letten

Luchtfilter, Turbo's, Intercoolers, Drijfstangen, Uitlaatsystemen enz
Gebruikersavatar
pollie
Idle
Idle
Berichten: 75
Lid geworden op: di 06 dec 2011, 08:41
12
Model: V40
Bouwjaar: 2011
Locatie: Nijverdal

S40 2.4i turbo inbouw waar op letten

Bericht door pollie »

Hallo allemaal,

Ik ben al een aantal jaar in het bezit van een S40 2.4i uit 2008. Een heerlijke auto, redelijk pittig maar soms mis ik net even dat beetje extra. Ik speel daarom al enige tijd met de gedachten over het inbouwen van een Turbo installatie. Een paar dagen terug heb ik de knoop doorgehakt.

Een lang verhaal kort, ik moet door een eerder ongeluk mijn motor noodgedwongen verkopen omdat ik er niet meer op kan rijden zoals ik wil. Met de opbrengst van deze motor wil ik de turbo upgrade gaan bekostigen.

Ik vind betrouwbaarheid belangrijk, en daarnaast is en blijft het voorwiel aandrijving het word dus een installatie welke waarschijnlijk zal gaan draaien op zon 0,7bar.

Ik ben vandaag bij een voor volvo welbekende tuner geweest (rica) en heb een hoop dingen besproken. Ik ben nu in afwachting van een offerte etc.

De installatie zal oa het volgende inhouden

- Turbo
- Intercooler
- Spruitstuk
- Dump-valve
- Downpipe
- Luchtfilter
- Boost controller
- custom mapping

We willen uitkomen op ongeveer zon 250PK

De exacte merken etc weten we nog niet maar het worden de betere merken ivm betrouwbaarheid.

Hebben jullie enige tips waar ik op moet letten?

Ik hoor het graag.

Gr. Pollie
Smarty

Re: S40 2.4i turbo inbouw waar op letten

Bericht door Smarty »

Hey

Is swappen naar een 2.5 turbo niet makkelijker.
Het lijkt me ook goedkoper aangezien je met een turbo niet klaar bent.
Heb je ook aan de remmen gedacht uiteraard gaat alles een stukje harder.

Dikkere aandrijfassen
Koppelingsplaat voor de overbrenging.
etc etc

Groeten smarty
Gebruikersavatar
pollie
Idle
Idle
Berichten: 75
Lid geworden op: di 06 dec 2011, 08:41
12
Model: V40
Bouwjaar: 2011
Locatie: Nijverdal

Re: S40 2.4i turbo inbouw waar op letten

Bericht door pollie »

Makkelijker misschien wel, goedkoper en leuker zeker niet. Koppeling en aandrijfassen etc kunnen de extra boost makkelijk aan dit heb ik nagevraagd bij de dealer. Tevens heeft de tuner zeer veel ervaring met volvo en ook deze voorziet hierin geen problemen. Dit omdat het niet exorbitant meer belast wordt. Wanneer ik een stap verder ga (stage II) met een boost van 1.0 of meer dan moet ik meer dingen gaan vervangen.

De koppeling heeft naar mijn idee toch ook niet veel meer belasting? De turbo komt pas in bij +-2500 toeren en zo hoog in de toeren rij ik niet weg. Plus opletten met snel overschakelen moet ik toch al.

Remmen moet ik even bekijken, vooralsnog voorzie ik geen grote problemen het is niet zodat ik non stop vol gas rijd, ik trap hem soms in. En alleen door de blokjes te vervangen voor betere exemplaren win je al een hele hoop. Dit hoeft niet veel te kosten.

Gr. Pollie
myalexx
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 4745
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 16:11
14
Model: V60
Type: D4
Bouwjaar: 2015
Roepnaam: Alex
Locatie: Waterland

Re: S40 2.4i turbo inbouw waar op letten

Bericht door myalexx »

Over de koppeling.

Dat zijn 2 platen die op elkaar zitten als je rijd, als je meer power heb kunnen ze wellicht veel sneller slijten.
dus zou zowieso platen gebruiken die rond de 250 aankunnen.
Genuine Volvo – There is no substitute
Volvo V60 D4 AUT '15
Volvo V40 T4 AUT '02 Heico Edition
Volvo S40 T4 AUT '98
Gebruikersavatar
pollie
Idle
Idle
Berichten: 75
Lid geworden op: di 06 dec 2011, 08:41
12
Model: V40
Bouwjaar: 2011
Locatie: Nijverdal

Re: S40 2.4i turbo inbouw waar op letten

Bericht door pollie »

kunnen de platen van een T5 er in? zou dit de oplossing kunnen zijn?
myalexx
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 4745
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 16:11
14
Model: V60
Type: D4
Bouwjaar: 2015
Roepnaam: Alex
Locatie: Waterland

Re: S40 2.4i turbo inbouw waar op letten

Bericht door myalexx »

Wat is je standaard vermogen ? 200 ?
Genuine Volvo – There is no substitute
Volvo V60 D4 AUT '15
Volvo V40 T4 AUT '02 Heico Edition
Volvo S40 T4 AUT '98
Gebruikersavatar
pollie
Idle
Idle
Berichten: 75
Lid geworden op: di 06 dec 2011, 08:41
12
Model: V40
Bouwjaar: 2011
Locatie: Nijverdal

Re: S40 2.4i turbo inbouw waar op letten

Bericht door pollie »

nee standaard is hij 170PK
myalexx
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 4745
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 16:11
14
Model: V60
Type: D4
Bouwjaar: 2015
Roepnaam: Alex
Locatie: Waterland

Re: S40 2.4i turbo inbouw waar op letten

Bericht door myalexx »

pollie schreef:nee standaard is hij 170PK
Dan zou ik serieus een rem upgrade overwegen, van een sneller model ofzo..
Want je standaard remmen gaan heel raar doen als jij op de toekomstige topsnelheid goed moet remmen..

Koppelingsplaten moet je ook sowieso aanpassen net als versterkte kopbouten.

Wat ook erg belangrijk is wat velen vergeten ( zeker met dit soort upgrades )
Zijn meters.

- AFR ( brandstof lucht verhouding, kan je kijken of hij te arm loopt..)
- Turbo Druk meter.
- Olie Temperatuur.
Genuine Volvo – There is no substitute
Volvo V60 D4 AUT '15
Volvo V40 T4 AUT '02 Heico Edition
Volvo S40 T4 AUT '98
The Real Master
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2572
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 20:09
14
Model: S60
Bouwjaar: 2005
Roepnaam: Berkant
Locatie: Salland
Contacteer:

Re: S40 2.4i turbo inbouw waar op letten

Bericht door The Real Master »

Zolang hij geen circuit gedrag gaat vertonen hoeven de remmen naar mijn idee niet geupgrade te worden aangezien mijn wagen zonder geupgrade remmen ook stil kan staan van 240 naar nul, vervangen of upgraden is van toepassing als je dit stoppen sneller wilt doen of zoals op een circuit bij elke bocht moet remmen :vertag

Ik denk dat het voor de vraagsteller van belang is dat hier niet gedachten maar serieuze ervaringen worden neergezet, en die zijn hier ook daadwerkelijk aanwezig :vertag

Ben wel reuze benieuwd of het gaat om een 5 cilinder 2.4 motor en wat de uiteindelijke kosten gaan worden :whistle
Gebruikersavatar
R.O.B
Veteraan
Veteraan
Berichten: 9658
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 18:58
14
Model: V50
Type: 2.0
Bouwjaar: 2011
Roepnaam: Rob
Locatie: Veldhoven
Contacteer:

Re: S40 2.4i turbo inbouw waar op letten

Bericht door R.O.B »

Dit gaat ik zekers volgen. Custom mapping met welke ecu? Een stand alone systeem?
TRM dit is een 2.4i 5 cylinder 170pk van Volvo.
myalexx
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 4745
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 16:11
14
Model: V60
Type: D4
Bouwjaar: 2015
Roepnaam: Alex
Locatie: Waterland

Re: S40 2.4i turbo inbouw waar op letten

Bericht door myalexx »

The Real Master schreef:Zolang hij geen circuit gedrag gaat vertonen hoeven de remmen naar mijn idee niet geupgrade te worden aangezien mijn wagen zonder geupgrade remmen ook stil kan staan van 240 naar nul, vervangen of upgraden is van toepassing als je dit stoppen sneller wilt doen of zoals op een circuit bij elke bocht moet remmen :vertag

Ik denk dat het voor de vraagsteller van belang is dat hier niet gedachten maar serieuze ervaringen worden neergezet, en die zijn hier ook daadwerkelijk aanwezig :vertag

Ben wel reuze benieuwd of het gaat om een 5 cilinder 2.4 motor en wat de uiteindelijke kosten gaan worden :whistle
Daarom hangt het er ook vanaf wat de gebruiker uiteindelijk ermee wilt doen.
de onderstaande dingen zijn zekers aan te raden!

Koppelingsplaten moet je ook sowieso aanpassen net als versterkte kopbouten.

Wat ook erg belangrijk is wat velen vergeten ( zeker met dit soort upgrades )
Zijn meters.

- AFR ( brandstof lucht verhouding, kan je kijken of hij te arm loopt..)
- Turbo Druk meter.
- Olie Temperatuur.
Genuine Volvo – There is no substitute
Volvo V60 D4 AUT '15
Volvo V40 T4 AUT '02 Heico Edition
Volvo S40 T4 AUT '98
The Real Master
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2572
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 20:09
14
Model: S60
Bouwjaar: 2005
Roepnaam: Berkant
Locatie: Salland
Contacteer:

Re: S40 2.4i turbo inbouw waar op letten

Bericht door The Real Master »

R.O.B schreef:Dit gaat ik zekers volgen. Custom mapping met welke ecu? Een stand alone systeem?
TRM dit is een 2.4i 5 cylinder 170pk van Volvo.
Same ass me dus alleen ik heb de geknepen 140pk :vertag vandaar ook de belangstelling naar de hoe en wat :-D
Gebruikersavatar
pollie
Idle
Idle
Berichten: 75
Lid geworden op: di 06 dec 2011, 08:41
12
Model: V40
Bouwjaar: 2011
Locatie: Nijverdal

Re: S40 2.4i turbo inbouw waar op letten

Bericht door pollie »

Thnx voor al het meedenken en de reacties

Er komt idd een custom mapping in, welke type ecu? geen id. Rica staat bekend om zijn grote kennis aan custom volvo mappings de KLPD laat zijn volvo's daar immers ook allemaal chippen ;) Verder is Rica geen kleine jongen als het op tuning aan komt.

Koppelingsplaten moet je ook sowieso aanpassen net als versterkte kopbouten.

Dit zal ik zeker even meenemen, ik moet ook even kijken wat dit prijstechnisch inhoud.

Overigens zijn de remmen van een 2.4i hetzelfde als die van een T5 (300/280mm v/a) en op het circuit kom ik eigenlijk nooit.

De metertjes voor boost en olie etc komen er waarschijnlijk ook in. Dezen komen dan zoals vaak in de raamstijl aan de linker kant. dit moet ik nog even bespreken.

Er komt ook een boost controller met meerdere settings. 4 stuks uit mijn hoofd, stand 1 is geen boost stand 4 is max ingestelde boost. Deze kan ik altijd aanpassen wanneer ik wil. Ik zal niet telkens op standje 4 rijden.

het totale kostenplaatje zal zo rond de 5 uitkomen.
myalexx
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 4745
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 16:11
14
Model: V60
Type: D4
Bouwjaar: 2015
Roepnaam: Alex
Locatie: Waterland

Re: S40 2.4i turbo inbouw waar op letten

Bericht door myalexx »

Wellicht ook een andere koppakking ?

Meer dan 1 meter in de stijl zal ik niet doen ( omdat je anders je eigen zicht loopt te belemmeren !) , zou dus gaan kijken naar een multifunctioneel scherm

Optie 1
Optie 2

Dit zijn de meters onder de meters.. alleen houd er rekening mee dat er nog sensor module's bij komen.
maar als je je auto zo upgrade vind ik het wel belangrijk dat je ook je auto in de gaten kan houden vooral met de brandstof / lucht mengsel.

5000€ ?
Genuine Volvo – There is no substitute
Volvo V60 D4 AUT '15
Volvo V40 T4 AUT '02 Heico Edition
Volvo S40 T4 AUT '98
Gebruikersavatar
pollie
Idle
Idle
Berichten: 75
Lid geworden op: di 06 dec 2011, 08:41
12
Model: V40
Bouwjaar: 2011
Locatie: Nijverdal

Re: S40 2.4i turbo inbouw waar op letten

Bericht door pollie »

Ok, nu nog even een mooi plekje vinden voor die meters dan. Wil het niet te veel in mijn dash of midden console hebben. Ik ga wel even vragen wat de opties anders zijn.

En ja idd.

Overigens ga ik er pas mee beginnen als ik mijn motor verkocht heb. Dus kan volgende week zijn of over een paar maanden. Het is niet echt een motor verkoop moment nu.
myalexx
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 4745
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 16:11
14
Model: V60
Type: D4
Bouwjaar: 2015
Roepnaam: Alex
Locatie: Waterland

Re: S40 2.4i turbo inbouw waar op letten

Bericht door myalexx »

pollie schreef:Ok, nu nog even een mooi plekje vinden voor die meters dan. Wil het niet te veel in mijn dash of midden console hebben. Ik ga wel even vragen wat de opties anders zijn.

En ja idd.

Overigens ga ik er pas mee beginnen als ik mijn motor verkocht heb. Dus kan volgende week zijn of over een paar maanden. Het is niet echt een motor verkoop moment nu.
Je kan ze onder de radio monteren ?
http://i472.photobucket.com/albums/rr88 ... C02546.jpg

Maar ook een multifunctioneel display welke ik in mijn vorige bericht vertoonde, hier kan je een x aantal sensor modules aankoppelen.
en aan de hand van je wens stel je hem in op de gewenste weergave.

wil je in 1 blik elke keer alles zien moet je het bovenstaande doen.
Genuine Volvo – There is no substitute
Volvo V60 D4 AUT '15
Volvo V40 T4 AUT '02 Heico Edition
Volvo S40 T4 AUT '98
Gebruikersavatar
pollie
Idle
Idle
Berichten: 75
Lid geworden op: di 06 dec 2011, 08:41
12
Model: V40
Bouwjaar: 2011
Locatie: Nijverdal

Re: S40 2.4i turbo inbouw waar op letten

Bericht door pollie »

onder de radio kan niet echt, is niet veel ruimte voor mijn interieur ziet er zo uit:

Image

ik heb alleen de navigatie niet. Ik denk dat er niet veel mogelijkheden zijn anders dan de raamstijl
myalexx
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 4745
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 16:11
14
Model: V60
Type: D4
Bouwjaar: 2015
Roepnaam: Alex
Locatie: Waterland

Re: S40 2.4i turbo inbouw waar op letten

Bericht door myalexx »

Daarom 1 metertje op de raamstijl is het mooiste :-D .

als je beetje handig bent haal je op de sloop zo'n raamstijl deel op en maak je er wat moois van en laat je die bekleden :tumbup
Genuine Volvo – There is no substitute
Volvo V60 D4 AUT '15
Volvo V40 T4 AUT '02 Heico Edition
Volvo S40 T4 AUT '98
Gebruikersavatar
pollie
Idle
Idle
Berichten: 75
Lid geworden op: di 06 dec 2011, 08:41
12
Model: V40
Bouwjaar: 2011
Locatie: Nijverdal

Re: S40 2.4i turbo inbouw waar op letten

Bericht door pollie »

ja dat is inderdaad ook wel een goed idee, als ik hem dan onderaan doe dan heb ik qua zich ook geen probleem. Handig ben ik op zich redelijk dat moet wel lukken. Alleen eenzelfde soort kleur bekleding vinden zal misschien ff lastig zijn. ik ga het ook nog even met de mensen van rica opnemen wellicht hebben zij nog andere ideeen.
Gebruikersavatar
pollie
Idle
Idle
Berichten: 75
Lid geworden op: di 06 dec 2011, 08:41
12
Model: V40
Bouwjaar: 2011
Locatie: Nijverdal

Re: S40 2.4i turbo inbouw waar op letten

Bericht door pollie »

Tis alweer een tijdje geleden, maar weer even een update:

Mijn motor is inmiddels verkocht en dus kan het grote project beginnen.

Inmiddels zijn de plannen wel enigsinds veranderd.

Het inbouwen van een turbo op mijn huidige blok zou toch de nodige problemen geven, niet qua blok want deze kan het aan maar meer met andere dingen. Denk aan de motormanagement computer. Deze krijgt met bepaalde problemen te maken doordat de benzinemapping in een zelfaanzuigend blok "2D" is. Een turbo blok gebruik een heel andere mapping "3D".

Verder geeft het de belemmering dat je met dit blok veilig niet meer dan 230-260 PK kan krijgen. Alks je meer wilt moet je het hele blok aan gaan pakken.

Al met al zag ik steeds wat meer "problemen" met de ombouw. Om deze reden ben ik afgestapt van dit idee, en komt er een gekietelt T5 blok in te hangen.
Dit blok is al helemaal aangepast aan een turbo en daarom kun je verder gaan met de tuning en dit is veilger plus betrouwbaarder.

Dit plan gaat hem dus worden en het is inmiddels al in werking gesteld. Het blok is al gevonden en naar alle waarschijnlijkheid zal volgende week begonnen worden met de inbouw.

Wat er nu in komt is:

Een 2010 T5 blok welke naar +- 320-340PK gekieteld word het aantal nm is nog niet bekend maar zal rond de 450 uit komen schat ik. misschien meer.
Motormanagement computer
Intercooler
6 versn handbak
boost controller

Morgen ga ik de laatste details doornemen, dus ik ben benieuwd hoe alles gaat lopen :)

Ik zal de vorderingen hier wel plaatsen.

Gr. Pollie
Plaats reactie