Ook Volvo maakt fouten...

Koppelingen, Schakelen, Automaat, Olie flushen enz
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Bigdog
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 3468
Lid geworden op: vr 15 mei 2015, 18:42
Model: S60new
Bouwjaar: 2012
Locatie: De glimlach van Twente
Contacteer:

Ook Volvo maakt fouten...

Bericht door Bigdog » wo 08 jul 2015, 00:42

Het gebeurt niet vaak dat ik over mijn eigen auto schrijf, (V70 2.4 170pk automaat) maar deze ervaring wil ik jullie niet onthouden.

Ik heb mijn auto nu ruim 4 jaar.
Toen ik de auto aanschafte had deze iets meer dan 80.000km op de klok.
Inmiddels is er vrij veel aan gedaan.
Alle preventieve aanraders zijn gedaan en hij heeft ook een stage zero gehad.
Onderdeel van deze stage zero is het vervangen van het complete onderstel, inclusief aandrijflijn en alles wat daarbij hoort.
Heb dit met originele onderdelen gedaan, omdat ik de auto zo wilde laten, zoals hij (op de tekentafel) bedoeld was.
Dat deze gelijkwaardig rijdt aan een nieuwe is dan ook niet verbazend.

Echter, ja er is een maar, af en toe had hij last van onverklaarbare trillingen.
Een aantal dealers en Volvo specialisten hebben zich hier al op stuk gebeten.
Hun antwoord was dat er soms trillingen in een auto zijn, welke je nooit gaat vinden.
De wedervraag of Volvo dan auto's bouwt om te trillen resulteerde in een antwoord in de trend van Tja, misschien inruilen voor een andere ? :wtf
Dit is geen antwoord, maar een uitvlucht.

Als er een trilling in de auto zit, dan kan hij er ook uit, althans, dit was mijn stelling. :think
Martin, van MMTS dacht er ook zo over en wilde de uitdaging wel aangaan.
Dat had hij niet tegen dovemansoren verteld.
We zijn lang aan het zoeken geweest en het bleek echt een uitdaging te zijn.
Tijdens een planning van een aankomende meeting zaten Martin, Gery (GS Powerflush) en ondergetekende aan tafel.
Gery heeft veel ervaring vanuit de racerij en uiteraard met automaten, wellicht dat hij nog een idee had.
Na flink filosoferen kwam Gery met een diagnose, het moest uit de bak komen.
De klachten, zoals ik die beschreef zouden uit de koppelomvormer wegkomen, aldus Gery.
Zowel Martin, als ook ikzelf waren behoorlijk verrast door deze uitspraak, omdat je normaal gesproken een defecte koppelomvormer altijd voelt.
Gery beweerde het tegendeel, dit gebaseerd op zijn ervaringen vanuit het verleden.
Ok, zou dus kunnen, maar dit betekende veel sleutelwerk.
Gery zou de revisie organiseren en Martin en ik zouden het sleutelwerk gaan doen.
Zo gezegd, zo gedaan.

Allereerst zijn we begonnen met het vloeistofvrij maken van de bak.
Hiervoor hebben we de powerflushmachine gebruikt.
Afbeelding
Afbeelding
Nu kon er een begin gemaakt worden aan het eigenlijke sleutelwerk.
Afbeelding

Aangezien de boel toch open lag, meteen maar eens gekeken hoe de inlaat erbij stond.
Het was immers een jaar geleden dat deze een air-intake had gehad.
Afbeelding
Nog steeds verassend schoon !

On Topic,
Afbeelding
Het gaat de goede kant op, de auto werd steeds kaler....
Afbeelding
Hier zijn we bezig met het loshalen van de koppelomvormer, welke nog op de ankerplaat vast zat.
Opmerkelijk, een ging er wel heel erg lastig uit, daarover later meer.

Uiteindelijk, na 2.5 uur hadden we het spul eronderuit.
Afbeelding
De bak...
Afbeelding
Het verdachte onderdeel, de koppelomvormer...

Wel een kale bedoening zo..
Afbeelding

De dag erop ben ik naar CRV Veenendaal geweest, voor de revisie van de koppelomvormer.
Mooi om te zien hoe e.e.a. in zijn werk gaat.
Afbeelding
Hier kun je zien hoe ze de oude koppelomvormer openmaken.
Afbeelding
En dit is wat je vervolgens te zien krijgt.

Volgens Peter van CRV kon deze goed de oorzaak van de trillingen zijn.
Peter vermelde erbij dat de levensduur nog wel eens wisselt, sommigen zijn bij 100.000 km aan hun eind en sommigen pas bij 400.000 km.
E.e.a. hangt uiteraard ook af van de rijstijl.

Afbeelding
Als je naar de pijl kijkt, dan zie je een dunne spoor, dit was het enige contact wat er nog over was !
Lijkt alsof we de boosdoener inderdaad gevonden, nu rest de vraag wat de oorzaak van deze slijtage is geweest.

Afbeelding
Deze aardige medewerker met veel ervaring maakt de achterplaat klaar voor het laswerk (het samenstellen gebeurd geautomatiseerd.)
Iets beviel de man niet en hij onderwerpte de achterplaat aan een nadere inspectie.
Afbeelding
Het schroefdraad is gaar en hij vroeg mij of er ooit iets met de bak was gebeurd.
Aangezien ik de gehele onderhoudshistorie vanaf dag 1 ken, wist ik dat dit niet het geval was.
Dit was de eerste keer dat de bak van het blok gescheiden was.
Hij attendeerde mij erop dat dit wel eens een fabrieksfout kon zijn.
Het lijkt erop dat de bout er scheef in heeft gezeten en aangezien deze vast worden gezet op moment, kon het wel eens zijn dat deze bout nooit goed vast heeft gezeten.
E.e.a zou je ook terug kunnen zien aan het blok en de ankerplaat.
Als zijn verhaal klopte, dan hadden we hier de veroorzaker van de trillingen definitief gevonden.

CRV wilde geen risico nemen en ging niet door met de revisie, maar kwam met een nieuwe aan.
Dat noem ik service en het geeft ook een goed gevoel.
Afbeelding

Omdat de boel toch open lag, hebben we meteen de bak-keerring vervangen, dit uiteraard puur preventief.
Afbeelding

Met Martin heb ik het verhaal van CRV doorgesproken en wat blijkt ?
Bullseye !
Afbeelding
Hier is duidelijk te zien dat een bout het blok heeft geraakt.
En ja hoor, alle bouten waren bruin, m.u.v. eentje.
Afbeelding
Op deze foto is ook te zien dat de bout er nooit goed in heeft gezeten.
Afbeelding
Bij de resterende zie je ook duidelijk dat deze wel aan hebben geloten.
Afbeelding
Duidelijk is dat Gery het bij het juiste eind had .
De koppelomvormer was inderdaad de boosdoener.
Echter, de oorzaak is een ander verhaal, dit is in de fabriek gebeurd.
Noch Gery, noch Martin waren dit ooit tegengekomen.

Nu we alles boven water hadden, hebben we de boel weer in elkaar gezet.
Afbeelding

En hoe rijdt het nu ?
Ik heb bewust een tijdje gewacht, alvorens e.e.a. naar buiten te brengen.
Onbewust houd je rekening met een teleurstelling.
Maar goed, we zijn een tijdje verder nu en de auto rijdt werkelijk super.
Heb er ook merkbaar PK's bijgekregen.

E.e.a geeft wel aan hoe belangrijk kennis en ervaring kunnen zijn.
Volvo, what else.

Gebruikersavatar
MarcO
Beheerder
Beheerder
Berichten: 8588
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 23:45
Model: V40
Type: T4
Bouwjaar: 2001
Locatie: Eanske
Contacteer:

Re: Ook Volvo maakt fouten...

Bericht door MarcO » wo 08 jul 2015, 01:49

Joh, wat een geluk dat je het toch gevonden hebt.
Afbeelding
Webdagboek --&-- Voorsteltopic BBQ gek 2009/2010
INSTALLING SUMMER.....
███████████████░░░░░░░░░░░░░░ 44% DONE.

Installation failed. Please try again. 404 error: Season not found.

Gebruikersavatar
EnigmaEll
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 3838
Lid geworden op: zo 23 dec 2012, 22:16
Model: V40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 2002
Locatie: Gouda

Re: Ook Volvo maakt fouten...

Bericht door EnigmaEll » wo 08 jul 2015, 07:54

Wow, wat een verhaal.
Mooi opgeschreven.
En nog mooier dat het is opgelost :tumbup

Gebruikersavatar
marcveen
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 542
Lid geworden op: vr 05 feb 2010, 16:57
Model: S40
Type: 1.8
Bouwjaar: 1996
Locatie: Maarssen (prov. Utr.)

Re: Ook Volvo maakt fouten...

Bericht door marcveen » wo 08 jul 2015, 08:21

Mooi gevonden :tumbup
Als ik jou was zou ik het toch eens doorspelen naar Volvo zelf, kunnen ze wat van leren. (A)
S40 1.8 automaat, ECC, Cruise control, Flame Red 322, 1996. (230.940 km op 20-01-2017)
Webdagboek

Gebruikersavatar
Bigdog
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 3468
Lid geworden op: vr 15 mei 2015, 18:42
Model: S60new
Bouwjaar: 2012
Locatie: De glimlach van Twente
Contacteer:

Re: Ook Volvo maakt fouten...

Bericht door Bigdog » wo 08 jul 2015, 11:12

heb een hele tijd met de gedachte gespeeld de auto weg te doen.
Maar ja, wat krijg je dan ?
Een Ford Mondeo ineen mooier jasje.
Niet dat daar iets mis mee is, maar dat is gewoon niet mijn ding.
Een V70 in de staat van mijn huidige is ook een uitdaging, heb ik gemerkt.
De enige optie was doorgaan met zoeken.
Ik had alleen nooit rekening gehouden met een fabrieksfout, zeker niet bij een Volvo.
Maar goed, de oorzaak is boven water en ik vraag me af of claimen nog zin heeft bij een auto van 10 jaar oud.
Martin is vrij lang chef werkplaats geweest bij een Volvo dealer en hij vertelde mij dat het weinig zin had.
Aan de andere kant, dit probleem zullen ook zij niet kunnen ontkennen.
Volvo, what else.

Gebruikersavatar
volvoS40
40forum team
40forum team
Berichten: 8884
Lid geworden op: di 12 jul 2011, 18:42
Model: S40
Type: 1.8
Bouwjaar: 1997
Locatie: Waalwijk
Contacteer:

Re: Ook Volvo maakt fouten...

Bericht door volvoS40 » wo 08 jul 2015, 11:21

Hoge pet of niet van een merkt, overal maken ze fouten.

Laatste klus die ik had uitgevoerd met een Volvo hadden ze bij de dealer ook ontzettend geblunderd.

Ruilblok plaatsen en alles vluchtig of onnauwkeurig overzetten van het oude blok.

Gevolg, probleembak.

Kris alle sensoren vervangen.
Ik vvt wiel, oude was daarnaast slecht bevestigd, 1 afdichtbout zat er scheef in gedraaid waardoor het schroefdraad niet goed meer was. De (rek)bout waar de vvt zelf mee vast zat, is in totaal 3x gebruikt (en knapte) terwijl deze (eigenlijk) na 1 maal loshalen gelijk vervangen moet worden.
Wat weer resulteerde in een half motorblok open schroeven omdat ik met een defecte nokkenas zat en vervangen moest worden.

Dusssss ja fouten kunnen gemaakt worden.
Hele verhaal is hier te lezen http://www.volvo40forum.nl/forum/viewto ... =5&t=13337

[ Geplaatst met je schoonmoeder 2.3 ] Afbeelding
Volvo S40 1.8 Comfort, Luxury, Exclusieve, Sport, family-line Paars 1997
Afbeelding
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40

Gebruikersavatar
Bigdog
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 3468
Lid geworden op: vr 15 mei 2015, 18:42
Model: S60new
Bouwjaar: 2012
Locatie: De glimlach van Twente
Contacteer:

Re: Ook Volvo maakt fouten...

Bericht door Bigdog » wo 08 jul 2015, 23:37

Heb dit verhaal inderdaad gelezen.
Wordt je ook niet echt blij van.
Wel een prachtig einde, respect.
Volvo, what else.

Plaats reactie