Trekhaak aansluiten, hoe en is inleren nodig

Alles over aansluitingen, Schema's, Dashboard teller unit, Sensoren, alarm, CC enz (Geen ICE en verlichting)
Plaats reactie
Caesar
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 115
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 22:28
8
Model: V40
Type: T4
Bouwjaar: 2002

Trekhaak aansluiten, hoe en is inleren nodig

Bericht door Caesar »

Mijn vriendin is op zoek naar een C30 (ze is eindelijk overtuigd om een Volvo te gaan rijden :) ) maar ze heeft perse een trekhaak nodig, omdat ze een paarden-trailer wilt trekken (ik hebhaar geprobeerd een V50 aan te smeren, maar eerlijk gezegd; een C30 past haar beter!).

Nu zijn de keuzes tot een geode C30 met een trekhaak zeer beperkt, dus zijn we aan het orienteren wat de mogelijkheden zijn om een trekhaak achteraf te monteren.

1. Dealer: tja....880 euro geloof ik.
2. Non-dealer laten inbouwen; rond de 500 euro
3. Zelf inbouwen; ik zou graag willen geloven dat ik het zelf kan, maar mijn vraag m.b.t. de kabelboom: een orginele kabelboom kost 200 euro, een 'namaak' 120-150 euro. Maar nu de hoofdvraag: kan ik zelf de trekhaak inleren met dice/vida 2014D (heb het kastje) of kan dat alleen bij de dealer gebeuren (zoals inleren van sleutels etc, wat niet met een Chinese Vida/Dice kan). Moet de trekhaak uberhaupt wel ingeleerd worden?

Zijn er mensen met ervaring om zelf een trekhaak in te bouwen? mechanisch kom ik er wel uit, maar het leggen/trekken van de kabelboom en specifiek aansluiten weet ik nog niet waar ik me precies in zou begeven. De orginele kabelboom lijkt stekkers te hebben, waar non-orginele krimpklemmen lijken te gebruiken.

hebben jullie enige ervaring met de S/V40 of toevallig het nieuwe V50/C30 platform?
Gebruikersavatar
jbruijs
Beheerder
Beheerder
Berichten: 1302
Lid geworden op: za 04 jul 2015, 17:35
8
Model: S40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 2003
Roepnaam: Jelle
Locatie: Druten (GLD)
Contacteer:

Re: Trekhaak aansluiten, hoe en is inleren nodig

Bericht door jbruijs »

C30 met paarden trailer zou ik niet doen.... rijd voor geen meter kan ik uit ervaring vertellen. Je mist echt wel wat tegengewicht en power. Nu is dit ook wel een beetje afhankelijk van de trailer natuurlijk. Met 1,5 paardstrailer van Bockmann (houten wanden, geen kunstof) is het in ieder geval geen succes. Een V50 is dan toch wel minimaal. Met een V70 rijdt het pas echt goed.
Volvo S40 2.0T //bouwjaar: 2003 (modeljaar: 2004) // motor: B4202T3 // versnellingsbak: AW55-50SN

Afbeelding

Webdagboeken:
Volvo S40 - 2.0T - 2003
Volvo V40 - 1.8 - 2001
Gebruikersavatar
MarcO
Beheerder
Beheerder
Berichten: 10690
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 23:45
14
Model: V60
Type: D5
Bouwjaar: 2013
Roepnaam: Marco
Locatie: Eanske

Re: Trekhaak aansluiten, hoe en is inleren nodig

Bericht door MarcO »

Ik zou niet weten wat je moet inleren voor een trekhaak, maar tegenwoordig hangen de wagens zo vol electronica dat het me niet zal verbazen.
Vaak heb je speciale software of iets in te leren en daar kunnen we niet aankomen helaas.

Als je toch een Dice hebt... neem een kijkje in de C30 en kijk of je iets tegen komt...
V40Frits1997
Engine off
Berichten: 11
Lid geworden op: do 31 dec 2015, 11:15
8
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 1997
Locatie: Ouderkerk aan de Amstel

Re: Trekhaak aansluiten, hoe en is inleren nodig

Bericht door V40Frits1997 »

Een paarden trailer heeft al gauw een gewicht van 1600 kg vaak al 2000 kg. Die hang je niet achter een C30, V40 of V50. Kijk maar op je kentekenbewijs hoeveel achter kg je auto mag.
Caesar
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 115
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 22:28
8
Model: V40
Type: T4
Bouwjaar: 2002

Re: Trekhaak aansluiten, hoe en is inleren nodig

Bericht door Caesar »

Heren en dames,

Bedankt voor jullie zorgen over het gewicht, maar daar is al naar gekeken; trailer is 600kg (aluminium, 1,5 paards)
, paard is 400, maw max 1000kg. C30 mag 1300kg trekken.

Zelf achter mijn v40 gehad, tis niet fantastisch inderdaad, maar goed genoeg voor haar doeleinde. We gaan geen suv kopen alleen om een paard 15km te verplaatsen voor lkale wedstrijden, of een v70 a 130-150€ (Diesel)per maand aan mrb. Het wordt haar daily driver naar werk (100km) dus kosten moeten wel overzichtelijk blijven.

Ik denk dat inleren geen ontkomen aan is, maar we hebben nog geen c30 gekocht om juist eerst inzichtelijk te maken wat de opties zijn en wat alles gaat kosten. Maw ik kan dus niet alvast in dice duiken om te kijken of ik het zelf kan.
Gebruikersavatar
corhog
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 5551
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 21:12
14
Model: XC90
Type: 1.6
Bouwjaar: 2005
Roepnaam: Cor
Locatie: Nazereth
Contacteer:

Re: Trekhaak aansluiten, hoe en is inleren nodig

Bericht door corhog »

kabelboom
https://www.trekhaakland.nl/Webwinkel-C ... 1/C30.html
voor de xc gekocht.
plug en play
Kale Cor. Zwarte dos litros V40 ` 96. 280000km en een beetje (zwart is het mooiste, ZWART, ZWART, ZWART!!!)
Webdagboek

Image
Afbeelding
Peter78
Engine off
Berichten: 4
Lid geworden op: za 02 dec 2017, 00:02
6
Model: S40
Bouwjaar: 2005

Re: Trekhaak aansluiten, hoe en is inleren nodig

Bericht door Peter78 »

Is je probleem intussen al opgelost Caesar? Ben zelf ook op zoek naar een goede trekhaak dus ben wel benieuwd of en hoe je een trekhaak hebt geplaatst. Wat de C30 betreft- bijvoorbeeld op deze site: https://www.rameder.nl/trekhaak-zoeken/volvo/ vind je trekhaken voor de C30, is misschien ook een optie. Zou graag horen hoe je dit uiteindelijk aangepakt hebt :P
Plaats reactie