Opvallend geluid bij sturen naar rechts en gas geven.

Wielen, Schokbrekers, Vering, stabilisatoren enz
Plaats reactie
MartinS40
Engine off
Berichten: 8
Lid geworden op: wo 11 mar 2020, 22:00
4
Model: S40new
Bouwjaar: 2004
Roepnaam: Martin
Locatie: Valthermond

Opvallend geluid bij sturen naar rechts en gas geven.

Bericht door MartinS40 »

Hoi allemaal.

Ik zit toch wel met een wat vreemd probleem. Als ik met lage snelheid een bocht naar rechts neem en wat gas bijgeef om weg te trekken hoor ik een vrij hard schurend maar toch ook wel klapperend geluid. Ditzelfde komt ook voor bij hard optrekken in een rechte lijn.
Nu heb ik het probleem al voorgelegd in de groepsapp en op jullie aanraden gecheckt op speling in de aandrijfas/homokineet maar kan niks vinden. Daarnaast lijkt het mij ook geen wiellager want weet uit ervaring dat dat voornamelijk snelheids afhankelijk is en hoor niks meer of minder of ik nu 10 km/u rijd of 190. En als ik aan het wiel draai bij stilstand terwijl hij op de krik staat hoor en voel ik niks qua speling.

Daarnaast kwam ook nog iemand met het idee motorsteunen stuk. Heb niet veel kunnen ontdekken ook op dit vlak behalve dat de steun aan de distributie kant bovenop wat droogte scheurtjes vertoont. En nog goed om te vermelden de beschermkap onder de motor zat los maar hem vastmaken heeft niet geholpen. En mijn banden zijn ook niet de allerbeste van de wereld meer maar neem aan dat hier niet zo`n hard geluid vanaf kan komen.

Nu kan ik preventief de homokineten en eventueel de hele aandrijf as gaan vervangen of eventueel het wiellager maar dit zijn flinke klussen en de onderdelen zijn helaas ook niet gratis :-D

Dus ik zoek eigenlijk tips om definitief te kunnen bepalen waar het geklapper/geschuur vandaan komt en welke onderdelen ik het beste kan gaan vervangen/smeren/reviseren ?? Probeer zoveel mogelijk zelf te doen i.v.m de kosten en vind het ook wel leuk.
Heb inmiddels al wel wat ervaring met knutselen aan auto`s maar weet helaas nog niet alles van de S40 dus ben benieuwd wat jullie denken.

Het gaat overigens om een S40 uit 2004 met de 2.4i motor met 170 pk en handgeschakelde bak met de R onder de 5.

Alvast bedankt voor de reacties !
Telegraphroad
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 626
Lid geworden op: ma 15 aug 2011, 08:55
12
Model: V40
Type: 1.8 Bi-Fuel
Bouwjaar: 2003
Roepnaam: Arnold
Locatie: Oudega (DFM)
Contacteer:

Re: Opvallend geluid bij sturen naar rechts en gas geven.

Bericht door Telegraphroad »

neem aan dat je alle ophangpunten hebt gecontroleerd.
Speling op de fuseekogels geeft net zo'n klapperend geluid.
V40 Europa Navigator BI-Fuel 2003 saphire black
V40 Sports Edition 2003 zilver metalic 2.0t automaat
V40 Europa Navigator 2004 saphire black 2.0t chiptuned sports edition
Special: Volvo 480 Collection
MartinS40
Engine off
Berichten: 8
Lid geworden op: wo 11 mar 2020, 22:00
4
Model: S40new
Bouwjaar: 2004
Roepnaam: Martin
Locatie: Valthermond

Re: Opvallend geluid bij sturen naar rechts en gas geven.

Bericht door MartinS40 »

Ja het grootste probleem wat ik ontdekken zit hem toch in de toplagers. Ga die eerst vervangen inclusief dempers en als alles los ligt kom ik wellicht nog meer tegen.
Plaats reactie