Smeren achter portieren

Preventief onderhoud, APK, Intervallen, Beurten, (Distributie, multi enz)Riemen, Olie enz
Plaats reactie
Gebruikersavatar
PA8E
Idle
Idle
Berichten: 40
Lid geworden op: ma 27 feb 2017, 09:59
7
Model: V40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 2003
Locatie: Hilversum

Smeren achter portieren

Bericht door PA8E »

Sinds een tijdje beginnen de achter portieren bij het openen en sluiten van mijn V40 2003 vreselijk te kraken. Na een kleine inspectie blijkt het geluid te komen van de metalen geleiders die ervoor zorgen dat de portier half open kan staan. Ik heb er een beetje smeerolie opgesmeerd, maar dat blijkt helemaal niet te helpen. Iemand suggesties wat je daar op moet smeren om het gekraak op te lossen?
Unus pro omnibus, omnes pro uno

Volvo V40 2.0T 2003 Sportsline Titanium Grey | Wie is Wie | WebDagBoek
JohnnyV40
4th Gear member
4th Gear member
Berichten: 427
Lid geworden op: za 10 feb 2018, 20:18
6
Model: V40
Type: 2.0
Bouwjaar: 2003
Roepnaam: John
Locatie: Omgeving Tiel

Re: Smeren achter portieren

Bericht door JohnnyV40 »

Ik gebruik daarvoor een beetje lithium vet.
Gebruikersavatar
volvoS40
40forum team
40forum team
Berichten: 9391
Lid geworden op: di 12 jul 2011, 18:42
12
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2001
Roepnaam: Ivar
Locatie: Boxtel
Contacteer:

Re: Smeren achter portieren

Bericht door volvoS40 »

Geleider losbhalen,
Eerst schoonmaken, daarna opnieuw invetten.
Anders word de smeer die er op zit een dikkere brij van smeer en piept en kraakt het zo weer.
Volvo S40 1.8 Comfort, Luxury, Exclusieve, Sport, family-line Paars 1997
Afbeelding
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40 Tevens forumnicht.
Gebruikersavatar
jbruijs
Beheerder
Beheerder
Berichten: 1308
Lid geworden op: za 04 jul 2015, 17:35
8
Model: S40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 2003
Roepnaam: Jelle
Locatie: Druten (GLD)
Contacteer:

Re: Smeren achter portieren

Bericht door jbruijs »

Inderdaad goed schoonmaken en nieuwe dot vet erop. Je kunt hiervoor gewoon kogellager vet voor gebruiken of keramischvet (eigenlijk al het universeel vet wel zo'n beetje). Keramisch vet blijft langer goed maar vind ik persoonlijk minder goed omdat dit heel duidelijk zichtbaar wordt op de geleiderpin.
Volvo S40 2.0T //bouwjaar: 2003 (modeljaar: 2004) // motor: B4202T3 // versnellingsbak: AW55-50SN

Afbeelding

Webdagboeken:
Volvo S40 - 2.0T - 2003
Volvo V40 - 1.8 - 2001
Gebruikersavatar
texaco
Veteraan
Veteraan
Berichten: 4923
Lid geworden op: zo 22 sep 2013, 14:16
10
Model: V50
Type: 2.0
Bouwjaar: 2004
Roepnaam: Nico
Locatie: Gavere (B)
Contacteer:

Re: Smeren achter portieren

Bericht door texaco »

Even dit ouder topic bumpen.

Mn donor wagen z'n linker achter portier had ook last van stroef lopen en schurend geluid.
Bleek van de geleider te komen, het gedeelte wat in het portier zit. Is een soort van looprol/wieletje, zag er zo de roestsporen omheen, dat ding rolde niks meer.
Flink wat WD40 erop, laten inwerken, terug inspuiten, terug inwerken en toen hij goed ging naar mijn zin, met brake cleaner de vettigheid weer weg en dan met een wax-achtige waterverdrijvend, smerend product uit de industrie goed ingespoten.

Geen last meer van slepende krakende deuren. Al loopt ie toch net een tikkeltje stroever dan de andere portieren, zou haast denken dat die deur niet veel geopend is, wat de onberispelijke staat van de achterbank ook wel kan verklaren.

Tip, niet gelijk je deur sluiten na het veelvuldige smeren. Alles wat 'over' is van je smeerproducten loopt naar beneden en verlaat de deur onderaan via het voorste drainage gat, en zo over de kunststof sideskirt wat resulteert in een vettige afloper.
WDB Volvo Amazon
WDB C30/V50 of 164, klikken op de wagen
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Plaats reactie