CI-124 Engine coolant temperature (ECT) Signal missing!??
-
- Idle
- Berichten: 51
- Lid geworden op: do 03 dec 2009, 17:23
- 14
- Model: V40
- Type: T4
- Bouwjaar: 1998
CI-124 Engine coolant temperature (ECT) Signal missing!??
Al weken krijg ik deze code , komt ook telkens direct terug na reset.
Ondertussen is de sensor (ECT) vervangen , half de bekabeling al bloot gelegd opzoek naar de fout ; zonder succes.
Nergens een onderbreking of kortsluiting te vinden tot hiertoe.
Misschien heeft hier iemand ervaring mee?
Foutcodes opgezocht én vind enkel 123 wat een te laag of hoog signaal bespreekt..
vind er praktisch geen info over
HELP
Ondertussen is de sensor (ECT) vervangen , half de bekabeling al bloot gelegd opzoek naar de fout ; zonder succes.
Nergens een onderbreking of kortsluiting te vinden tot hiertoe.
Misschien heeft hier iemand ervaring mee?
Foutcodes opgezocht én vind enkel 123 wat een te laag of hoog signaal bespreekt..
vind er praktisch geen info over
HELP
-
- 1st Gear member
- Berichten: 179
- Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 20:27
- 14
- Model: S60
- Bouwjaar: 2001
- Locatie: Gorredijk
Re: CI-124 Engine coolant temperature (ECT) Signal missing!??
Heb je de stekker van de ecu er al af gehad, en een weerstand meting tussen de bedraging gedaan met losgekoppelde ecu en je temp sensor? dan weet je in 1x dat de bedrading goed is.
-
- Idle
- Berichten: 51
- Lid geworden op: do 03 dec 2009, 17:23
- 14
- Model: V40
- Type: T4
- Bouwjaar: 1998
Re: CI-124 Engine coolant temperature (ECT) Signal missing!??
Alles nagemeten , vind geen directe fout.
Als je de ECT uittrekt dan blijft de temp op het dashboard op cold staan & de ventilator begint te draaien, ook na contact af.
Plug hem in , zet contact op ; vent stopt met draaien en je krijgt weer een temp-aanduiding...
Geeft een mooie geleidelijke weerstand naar mate de temp veranderd dus de sensor en de bekabeling lijkt me in orde?
Starten & rijden doet ie dan ook goed , enkel het verbruik ligt (te) hoog en de turbo blaast pas echt door vanaf 3500toeren + de foutcode die steeds direct weer opnieuw opduikt.
De code komt blijkbaar niet veel voor en op de 66€ per uur die de dealer vraagt om het uit te zoeken zit ik nu niet bepaald te wachten...
Als je de ECT uittrekt dan blijft de temp op het dashboard op cold staan & de ventilator begint te draaien, ook na contact af.
Plug hem in , zet contact op ; vent stopt met draaien en je krijgt weer een temp-aanduiding...
Geeft een mooie geleidelijke weerstand naar mate de temp veranderd dus de sensor en de bekabeling lijkt me in orde?
Starten & rijden doet ie dan ook goed , enkel het verbruik ligt (te) hoog en de turbo blaast pas echt door vanaf 3500toeren + de foutcode die steeds direct weer opnieuw opduikt.
De code komt blijkbaar niet veel voor en op de 66€ per uur die de dealer vraagt om het uit te zoeken zit ik nu niet bepaald te wachten...
-
- Veteraan
- Berichten: 1737
- Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 19:20
- 14
- Model: V70
- Bouwjaar: 2000
- Roepnaam: Wouter
Re: CI-124 Engine coolant temperature (ECT) Signal missing!??
Je hebt een T4 toch?
Deze heeft het EMS2000 motormanagement systeem, met 1 sensor.
Als er iets aan de hand is met de sensor krijg je foutmelding EFI-123 bij het motormanagement.
Deze informatie wordt als puls signaal doorgegeven naar het instrumenten paneel.
Als hier een fout optreedt, krijg je de melding CI-122, 123, 124 of 125.
Condition
Diagnostic trouble code (DTC) CI-124 is stored when the engine coolant temperature signal received by the combined instrument panel from the engine control module (ECM) has a time constant greater than 65 ms for longer than two seconds.
Substitute value
Analog instruments display min-temperature.
Instruments with trip computer display “- - -”.
Possible source
-Short-circuit to ground in signal cable.
-Short-circuit to supply voltage in the signal cable.
-Open-circuit in signal cable
-Contact resistance in terminals.
-Defective engine control module (ECM)
-Defective engine coolant temperature (ECT) gauge/trip computer
Fault symptom
-Engine coolant temperature (ECT) gauge does not function.
-Does not display any values.
Als de temperatuur indicatie er wel is, dan is er waarschijnlijk een slechte verbinding achter het instrumenten paneel. Hierdoor wordt foutcode CI-124 gezet.
Instrumentenpaneel uitnemen, contacten reinigen met contactspray.
Groetjes Wouter
Deze heeft het EMS2000 motormanagement systeem, met 1 sensor.
Als er iets aan de hand is met de sensor krijg je foutmelding EFI-123 bij het motormanagement.
Deze informatie wordt als puls signaal doorgegeven naar het instrumenten paneel.
Als hier een fout optreedt, krijg je de melding CI-122, 123, 124 of 125.
Condition
Diagnostic trouble code (DTC) CI-124 is stored when the engine coolant temperature signal received by the combined instrument panel from the engine control module (ECM) has a time constant greater than 65 ms for longer than two seconds.
Substitute value
Analog instruments display min-temperature.
Instruments with trip computer display “- - -”.
Possible source
-Short-circuit to ground in signal cable.
-Short-circuit to supply voltage in the signal cable.
-Open-circuit in signal cable
-Contact resistance in terminals.
-Defective engine control module (ECM)
-Defective engine coolant temperature (ECT) gauge/trip computer
Fault symptom
-Engine coolant temperature (ECT) gauge does not function.
-Does not display any values.
Als de temperatuur indicatie er wel is, dan is er waarschijnlijk een slechte verbinding achter het instrumenten paneel. Hierdoor wordt foutcode CI-124 gezet.
Instrumentenpaneel uitnemen, contacten reinigen met contactspray.
Groetjes Wouter
-
- Idle
- Berichten: 51
- Lid geworden op: do 03 dec 2009, 17:23
- 14
- Model: V40
- Type: T4
- Bouwjaar: 1998
Re: CI-124 Engine coolant temperature (ECT) Signal missing!??
jah klopt een wispelturige T4 zeg maar
Wouter, ik hoop dat je gelijk hebt
Het kan dus , door bv een slecht contact , dat je 1 van die foutcodes krijgt?-waardoor ie een soort noodloop inzet voor de missende informatie in te vullen met voorgeprogrammeerde waarden?
(sla me niet dood als men redenatie totaal fout is,probeer enkel zicht te krijgen op hoe het electronische gedeelte werkt)
Aangezien ie pas doortrekt vanaf 3500 en daar eigk geen directe oorzaak voor te vinden is...
hoop ik stiekem dat dit het onderliggend probleem is
Bedankt voor het opzoeken & vertalen!!
Ben al nieuwsgierig of de oplossing werkelijk zo simpel zou zijn.. en ik mezelf er maar gek in maken de laatste dagen
Thanks Ron-stoppable ziet het weer helemaal zitten!lol
Wouter, ik hoop dat je gelijk hebt
Het kan dus , door bv een slecht contact , dat je 1 van die foutcodes krijgt?-waardoor ie een soort noodloop inzet voor de missende informatie in te vullen met voorgeprogrammeerde waarden?
(sla me niet dood als men redenatie totaal fout is,probeer enkel zicht te krijgen op hoe het electronische gedeelte werkt)
Aangezien ie pas doortrekt vanaf 3500 en daar eigk geen directe oorzaak voor te vinden is...
hoop ik stiekem dat dit het onderliggend probleem is
Bedankt voor het opzoeken & vertalen!!
Ben al nieuwsgierig of de oplossing werkelijk zo simpel zou zijn.. en ik mezelf er maar gek in maken de laatste dagen
Thanks Ron-stoppable ziet het weer helemaal zitten!lol
-
- Veteraan
- Berichten: 1737
- Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 19:20
- 14
- Model: V70
- Bouwjaar: 2000
- Roepnaam: Wouter
Re: CI-124 Engine coolant temperature (ECT) Signal missing!??
De CI-foutcode is van het instrumenten paneel, niet van het motor management (EFI-foutcodes).
Groetjes Wouter
Groetjes Wouter
-
- Idle
- Berichten: 51
- Lid geworden op: do 03 dec 2009, 17:23
- 14
- Model: V40
- Type: T4
- Bouwjaar: 1998
Re: CI-124 Engine coolant temperature (ECT) Signal missing!??
Okay! Weer wat interessants geleerd.
Dus mijn stelling houd totaal geen steek als ik het goed begrijp?
Dus mijn stelling houd totaal geen steek als ik het goed begrijp?
-
- Veteraan
- Berichten: 1737
- Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 19:20
- 14
- Model: V70
- Bouwjaar: 2000
- Roepnaam: Wouter
Re: CI-124 Engine coolant temperature (ECT) Signal missing!??
In het kader van slecht doortrekken boven de 3500 rpm, is dit het niet.
Lees de auto uit en laat ook de realtime waarden controleren.
Verdere health check van brandstofdruk en regeling verdient dan ook de aandacht.
Groetjes Wouter
Lees de auto uit en laat ook de realtime waarden controleren.
Verdere health check van brandstofdruk en regeling verdient dan ook de aandacht.
Groetjes Wouter
-
- Idle
- Berichten: 51
- Lid geworden op: do 03 dec 2009, 17:23
- 14
- Model: V40
- Type: T4
- Bouwjaar: 1998
Re: CI-124 Engine coolant temperature (ECT) Signal missing!??
Mjah , instrumentenpaneel eruit gehad , proper gemaakt alhoewel het proper was.
Contactcleaner gebruikt , geen verschil code blijft terugkomen.
Kan het zijn dat dit gewoon aan het instrumentenpaneel zelf ligt? -aangezien dat wss allang stuk is (resette van de boordcomputergegevens)
Contactcleaner gebruikt , geen verschil code blijft terugkomen.
Kan het zijn dat dit gewoon aan het instrumentenpaneel zelf ligt? -aangezien dat wss allang stuk is (resette van de boordcomputergegevens)
-
- Veteraan
- Berichten: 1737
- Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 19:20
- 14
- Model: V70
- Bouwjaar: 2000
- Roepnaam: Wouter
Re: CI-124 Engine coolant temperature (ECT) Signal missing!??
Heb je ook realtime waardes uitgelezen?
Groetjes Wouter
Groetjes Wouter
-
- Idle
- Berichten: 51
- Lid geworden op: do 03 dec 2009, 17:23
- 14
- Model: V40
- Type: T4
- Bouwjaar: 1998
Re: CI-124 Engine coolant temperature (ECT) Signal missing!??
Nee helaas bezit ik daar het materiaal niet voor.
codes uitlezen en resetten kan nog net
codes uitlezen en resetten kan nog net
-
- Veteraan
- Berichten: 1737
- Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 19:20
- 14
- Model: V70
- Bouwjaar: 2000
- Roepnaam: Wouter
Re: CI-124 Engine coolant temperature (ECT) Signal missing!??
Want dan kun controleren of het signaal correct is wat het instrumentenpaneel ontvangt.
Of je moet de pulsen op de lijn gaan meten (Aansluiting B10 puls en B17 massa).
For EMS2000:
f = 45 Hz at +25°C
f = 20 Hz at +100°C
Groetjes Wouter
Of je moet de pulsen op de lijn gaan meten (Aansluiting B10 puls en B17 massa).
For EMS2000:
f = 45 Hz at +25°C
f = 20 Hz at +100°C
Groetjes Wouter