Lucht via buis naar BMC filter o.i.d. van waar vandaan?
-
- 5th Gear member
- Berichten: 667
- Lid geworden op: zo 25 okt 2009, 11:18
- 14
- Locatie: Vlissingen
Lucht via buis naar BMC filter o.i.d. van waar vandaan?
Ik vroeg mij af waar je het beste (op de opening van de mistlamp na) de buis van het BMC filter o.i.d. het beste kan hangen/monteren.
Als je hem vlak naast/onder het schutbord hangt onder het motorblok, komt er dan niet teveel vocht in, door plassen water? Tips, ervaringen of know hows zijn van harte welkom.
Doel: koude rijwind, zeker lekker nu het buiten al weer wat frisser wordt.
Als je hem vlak naast/onder het schutbord hangt onder het motorblok, komt er dan niet teveel vocht in, door plassen water? Tips, ervaringen of know hows zijn van harte welkom.
Doel: koude rijwind, zeker lekker nu het buiten al weer wat frisser wordt.
Re: Buis naar BMC filter o.i.d.
In de buurt van de accu zit ie bij mij. Je moet ook voorkomen dat er veel blaadjes, insecten invliegen (en water!). Dat was bij mij al (geen water gelukkig). Helemaal in je mistlampgat lijkt het me nog veel erger....
Laatst gewijzigd door sdirkx op vr 22 okt 2010, 18:52, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- 5th Gear member
- Berichten: 667
- Lid geworden op: zo 25 okt 2009, 11:18
- 14
- Locatie: Vlissingen
Re: Lucht via buis naar BMC filter o.i.d. van waar vandaan?
Als je slang in de buurt van de accu hangt, pak je dan niet nog steeds warme lucht? Lijkt me dat de opening toch nog steeds in de motorruimte hangt.
Opening mistlamp is misschien niet handig vanwege water, maar blaadjes etc. kun je wellicht tegengaan met een gaas o.i.d.?
Opening mistlamp is misschien niet handig vanwege water, maar blaadjes etc. kun je wellicht tegengaan met een gaas o.i.d.?
-
- 5th Gear member
- Berichten: 723
- Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 20:19
- 14
- Model: V40
- Type: 1.8
- Bouwjaar: 1997
- Locatie: Hengelo
Re: Lucht via buis naar BMC filter o.i.d. van waar vandaan?
mistlamp enzo is niet verstandig. Zelfs met gaas vang je wel veel vocht op. Je hebt in de zijkant van de motorruimte wel gaten zitten naar je voorscherm. Daar kun je 'm op aansluiten. Hij zuigt dan de verse lucht aan uit je zijscherm.
Volvo....niets anders!
Volvo 440 1.8 DLI '93 (verkocht)
Volvo S40 1.8 LPI '97
Volvo 440 1.8 DLI '93 (verkocht)
Volvo S40 1.8 LPI '97
Re: Lucht via buis naar BMC filter o.i.d. van waar vandaan?
Maakt voor een turbo-auto niet zoveel uit. Hoewel sommigen mensen daar weer anders over denken. 'Luchtfilters' is een onderwerp waar al eindeloos veel discussies over zijn gehouden.Als je slang in de buurt van de accu hangt, pak je dan niet nog steeds warme lucht? Lijkt me dat de opening toch nog steeds in de motorruimte hangt.
foto?in de zijkant van de motorruimte wel gaten zitten naar je voorscherm
-
- 5th Gear member
- Berichten: 723
- Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 20:19
- 14
- Model: V40
- Type: 1.8
- Bouwjaar: 1997
- Locatie: Hengelo
Re: Lucht via buis naar BMC filter o.i.d. van waar vandaan?
Beetje creatief zijn Meende dat da zo was maar denks niet dansdirkx schreef:Maakt voor een turbo-auto niet zoveel uit. Hoewel sommigen mensen daar weer anders over denken. 'Luchtfilters' is een onderwerp waar al eindeloos veel discussies over zijn gehouden.Als je slang in de buurt van de accu hangt, pak je dan niet nog steeds warme lucht? Lijkt me dat de opening toch nog steeds in de motorruimte hangt.
foto?in de zijkant van de motorruimte wel gaten zitten naar je voorscherm
Volvo....niets anders!
Volvo 440 1.8 DLI '93 (verkocht)
Volvo S40 1.8 LPI '97
Volvo 440 1.8 DLI '93 (verkocht)
Volvo S40 1.8 LPI '97
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 360
- Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 20:53
- 14
- Model: V40
- Type: 1.8
- Bouwjaar: 2002
- Locatie: Wolvega
Re: Lucht via buis naar BMC filter o.i.d. van waar vandaan?
Ik had de slang in mijn mazda naar beneden gericht, dan heb je volgens mij minder kans dat er direct water in komt van bijvoorbeeld regen, en ander vuil komt er dan ook niet makkelijk in.
Ik heb er sowieso 2 jaar zo mee rond gereden zonder problemen.
Alleen moet je niet door dikke plassen water rijden natuurlijk.
Ik heb er sowieso 2 jaar zo mee rond gereden zonder problemen.
Alleen moet je niet door dikke plassen water rijden natuurlijk.
Re: Lucht via buis naar BMC filter o.i.d. van waar vandaan?
wat zeg je nou?Meende dat da zo was maar denks niet dan
-
- 5th Gear member
- Berichten: 723
- Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 20:19
- 14
- Model: V40
- Type: 1.8
- Bouwjaar: 1997
- Locatie: Hengelo
Re: Lucht via buis naar BMC filter o.i.d. van waar vandaan?
Zal even ondertiteling gevensdirkx schreef:wat zeg je nou?Meende dat da zo was maar denks niet dan
Ik meede dat er een opening in het zijscherm zat, maar blijkbaar heb ik dat verkeerd gedacht!!
Volvo....niets anders!
Volvo 440 1.8 DLI '93 (verkocht)
Volvo S40 1.8 LPI '97
Volvo 440 1.8 DLI '93 (verkocht)
Volvo S40 1.8 LPI '97
Re: Lucht via buis naar BMC filter o.i.d. van waar vandaan?
Misschien is dat wel zo, maar zo groot vraag ik me af.
Ik snapte je zin gewoon niet
Ik snapte je zin gewoon niet
- Martijn_B
- 2nd Gear member
- Berichten: 270
- Lid geworden op: wo 24 mar 2010, 12:08
- 14
- Locatie: delft
Re: Lucht via buis naar BMC filter o.i.d. van waar vandaan?
De intake temperatuur scheelt toch juist een hele hoop? (waarom plaatsen mensen anders grotere intercoolers op turbo auto's?)
2002 Volvo S40 1.8 Europa Sports Exclusive Navigator in Sapphire Black Metallic
www.wax-on.nl voor al je poetsspullen!
ClearKote , Dodo Juice, Mothers Wax, DAP 500/900, Collinite, EuroW, Monello
www.wax-on.nl voor al je poetsspullen!
ClearKote , Dodo Juice, Mothers Wax, DAP 500/900, Collinite, EuroW, Monello
Re: Lucht via buis naar BMC filter o.i.d. van waar vandaan?
Ja, zou je denken... Bekijk maar 's een high performance turbo auto.
Turbo setups behalen geen voordeel bij een CAI (cold air intake) zoals NA (normally aspirated/ongeblazen) dat doen.
Bij een turbo setup wordt de lucht samengeperst, wat al warmte oplevert. Vandaar de intercooler. De temperatuur van de inlaatlucht maakt uiteindelijk weinig tot geen verschil met koudere lucht.
PS: aan een goede intercooler heb je wel echt iets (turbo)!
Turbo setups behalen geen voordeel bij een CAI (cold air intake) zoals NA (normally aspirated/ongeblazen) dat doen.
Bij een turbo setup wordt de lucht samengeperst, wat al warmte oplevert. Vandaar de intercooler. De temperatuur van de inlaatlucht maakt uiteindelijk weinig tot geen verschil met koudere lucht.
PS: aan een goede intercooler heb je wel echt iets (turbo)!
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 254
- Lid geworden op: za 03 jul 2010, 09:44
- 13
- Locatie: Weert
Re: Lucht via buis naar BMC filter o.i.d. van waar vandaan?
Als je hem laag hebt hangen (en omlaag) is de kans vrijwel nihil dat je, als er al water bij die buis komt, het helemaal omhoog het blok in zuigt.Driver-X schreef:Ik had de slang in mijn mazda naar beneden gericht, dan heb je volgens mij minder kans dat er direct water in komt van bijvoorbeeld regen, en ander vuil komt er dan ook niet makkelijk in.
Ik heb er sowieso 2 jaar zo mee rond gereden zonder problemen.
Alleen moet je niet door dikke plassen water rijden natuurlijk.
Voor bladeren en zooi hoef je ook niet echt bang te zijn. Wees anders een beetje innovatief en maak er een stuk gaas o.i.d. voor.
Ik had het hele filter onderin hangen (in de plaats waar de 'luchtvanger' van de originele luchtfilterbox zat).
Jaren zo gehad, geen problemen mee gehad. Wel (net zoals je dat bij ieder niet-papierfilter moet doen) gewoon het onderhoud plegen wat nodig is.
Volvo V40 1.9D '99 Brilliant Black - Half leder - Xenon
Re: Lucht via buis naar BMC filter o.i.d. van waar vandaan?
Mijn neefje heeft een honda civic uit '95 en die heeft ondertussen al voor pak em beet, 5x de aanschafwaarde van de auto(minimaal 7000,-) aan het ding geknutseld.. En hij zei dat hij heel veel voordeel had (met de lucht koel houden) dmv. een alluminium plaatje van ong. 8mm dik tussen de cilinderkop en inlaatspruitstuk te plaatsen.. Hij heeft (nog) geen turbo erop zitten.. Is die nou mee bezig..
Laatste rollerbank test zat die op 232PK..
Laatste rollerbank test zat die op 232PK..
Re: Lucht via buis naar BMC filter o.i.d. van waar vandaan?
Right. Aluminium is daar wel een slechte keus voorEn hij zei dat hij heel veel voordeel had (met de lucht koel houden) dmv. een alluminium plaatje van ong. 8mm dik tussen de cilinderkop en inlaatspruitstuk te plaatsen..
-
- 5th Gear member
- Berichten: 667
- Lid geworden op: zo 25 okt 2009, 11:18
- 14
- Locatie: Vlissingen
Re: Lucht via buis naar BMC filter o.i.d. van waar vandaan?
Tja...wat feiten zullen wel handig zijn of een CAI ook voor een motor met turbo meer rendement oplevert.
Ik heb toch wel het idee dat mijn 2.0T in de winter nog wat vlotter is, dus mijn gevoel zegt dat koude lucht wel beter is.
@Flok en sdirkx: bij mijn charade had ik ook van aluminium een soort CAI gemaakt. Na een goed stuk rijden was het sportfilter , ondanks 10 cm van het spruitstuk, maar dankzij de "CAI", gewoon koud.
Helaas heb ik er geen duidelijke foto van.
Ik heb toch wel het idee dat mijn 2.0T in de winter nog wat vlotter is, dus mijn gevoel zegt dat koude lucht wel beter is.
@Flok en sdirkx: bij mijn charade had ik ook van aluminium een soort CAI gemaakt. Na een goed stuk rijden was het sportfilter , ondanks 10 cm van het spruitstuk, maar dankzij de "CAI", gewoon koud.
Helaas heb ik er geen duidelijke foto van.
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 360
- Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 20:53
- 14
- Model: V40
- Type: 1.8
- Bouwjaar: 2002
- Locatie: Wolvega
Re: Lucht via buis naar BMC filter o.i.d. van waar vandaan?
sdirkx schreef:Ja, zou je denken... Bekijk maar 's een high performance turbo auto.
Turbo setups behalen geen voordeel bij een CAI (cold air intake) zoals NA (normally aspirated/ongeblazen) dat doen.
Bij een turbo setup wordt de lucht samengeperst, wat al warmte oplevert. Vandaar de intercooler. De temperatuur van de inlaatlucht maakt uiteindelijk weinig tot geen verschil met koudere lucht.
PS: aan een goede intercooler heb je wel echt iets (turbo)!
Daar had ik de aanzuigbuis ook ongeveer hangen.
Maar ik had een Pipercross Viper kit, en het filter dus gewoon bovenin, met een aanzuigbuis naar beneden.
Re: Lucht via buis naar BMC filter o.i.d. van waar vandaan?
Ja, da's iets heel anders dan dat het recht tegen de cilinderkop aan zit.bij mijn charade had ik ook van aluminium een soort CAI gemaakt