Kachel blaast geen warme lucht meer knop defect?

Alles over de airco, Verdampers, Pompen, Drogers enz
Tevens alles over de verwarming
Plaats reactie
Manacles1977
Engine off
Berichten: 6
Lid geworden op: zo 03 apr 2011, 20:07
13

Kachel blaast geen warme lucht meer knop defect?

Bericht door Manacles1977 »

Hoi,

Tijdens het rijden blokkeerde bij het draaien de middelste knop van mijn kachel (degene die de warmen en koude lucht instroom regelt) ineens, draaien van de knop ging niet meer. De dag erna (gisteren) heb ik het middenconsole eruit gehaald om te kijken wat er mis was en trof het volgende aan:

Image

de knop lijkt verdraaid te zijn, er missen geen tanden van de knop en toch is ie er op de een of andere manier naast geschoten. Voor de duidelijkheid mijn kachel en Airco werken wel gewoon nog.

Voor de duidelijkheid hier even een filmpje waarin je ziet dat de kabel constant volledig wordt aangetrokken en de knop feitelijk niets doet:

http://s173.photobucket.com/albums/w55/ ... G_0725.mp4

Kan iemand aangeven wat er hier mis gaat? Klopt het dat het ''armpje'' in de knop niets grijpt en dat deze aan de rechterkant van de uitsparing moet gaan komen (er zit daar een gelig soort smeermiddel op)? Of is er iets anders aan de hand? Morgen gaat de auto voor zijn eerste APK sinds aankoop (bidden dan ik er doorheen kom, heb flinke APK trauma's na 2 alfa's te hebben gehad) :'(

Hoe kan ik nagaan of de kachelklep hangt? waar zit ie überhaupt en waar kom ik erbij?

Hoop dat jullie iets weten!
Laatst gewijzigd door Manacles1977 op zo 03 apr 2011, 23:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
krismazur
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 6662
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 19:20
14
Model: XC90
Bouwjaar: 2015
Roepnaam: Kris
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Kachel blaast geen warme lucht meer knop defect?

Bericht door krismazur »

Hoi
Volgens mij staat de geleider (dat stuk waar de kabel aan vast zit) helemal onderste boven :vertag
op je filmpje te zien is de rechter kant helemaal anders, is de linker net als rechter? dan zou ik vanuit gaan dat middelsteook zo moet zijn

Succes met herstel, en op APK, het zou de punt kunnen zijn van afkeur :'(
Just call me Kris

Afbeelding
Manacles1977
Engine off
Berichten: 6
Lid geworden op: zo 03 apr 2011, 20:07
13

Re: Kachel blaast geen warme lucht meer knop defect?

Bericht door Manacles1977 »

Volgens mij ligt een en ander niet geheel ondersteboven althans, ik zie niet in waar een en ander een draai zou hebben kunnen maken.
Manacles1977
Engine off
Berichten: 6
Lid geworden op: zo 03 apr 2011, 20:07
13

Re: Kachel blaast geen warme lucht meer knop defect?

Bericht door Manacles1977 »

Ik heb het probleem verholpen met behulp van een nieuwe kachelunit!

Ik zla hieronder pogen een en ander uit te leggen:

Afbeelding

Op de foto zie je een tweetal blauwe pijlen. Bij de onderste blauwe pijl bleek bij het verwijderen van de unit een schroef tussen de 2 tandwielen van de middelste knop vast geklemd te zitten deze is vermoedelijk uit de lamellen van de blower komen vallen (zitten immers 1 etage hoger) en is gaan zwerven om uiteindelijk tussen de 2 knoppen te eindigen.

Door het heen en weer draaien van de knop is uiteindelijk het lipje (te zien bij de bovenste blauwe pijl) krom gaan staan en na verloop van tijd afgebroken. Hierdoor kon de knop in zijn geheel vrij naar boven en naar beneden bewegen waardoor de kachelklep niet meer bewogen kon worden.

Procedure voor vervangen van de unit na het verwijderen van het middenconsole (de blowerunit zelf kun je laten zitten, alleen de schroeven hoeven eruit om de kachel unit los te krijgen):

1. Verwijder de stekker voor de aansluiting van het middenconsole door de schroef los te maken (gemarkeerd met de rode 3)
2. Verwijder de stekker die prik geeft aan de de hele kachelunit (gemarkeerd met de rode 2)
3. Trek de unit naar je toe (zonder de kabels naar de kachelkleppen te knakken!)
4. Draai de unit 90 graden naar links en klik met een krombek tang de klempunten van de kabels los uit de behuizing (kan niet missen de uiteinden zijn blauw en rood) door ze samen te knijpen.
5. draai de beide kabel (met beleid!) uit de uiteinden van de armpjes die het mechaniek bedienen (gemarkeerd met de rode 1 en de rode 4).
6. Verwijder de unit en vervang deze voor de nieuwe.

Al met al ben ik voor 30 euro met een kachel unit en front van marktplaats weer helemaal het mannetje.

Mocht je vragen hebben dan beantwoord ik deze graag voor je!

groeten Chris
Plaats reactie