![:vertag :vertag](./images/smilies/vertag.gif)
Na het lezen van wat start en wegrij gewoonten uit het verbruiks topic kreeg ik het idee dat er wat verkeerde gewoontes bestaan ten aanzien van het starten en warmrijden van de auto.
Nou heb ik recentelijk een gevorderden cursus motortechniek gevolgd voor de Harley die gegeven werd door een ex ANWB instructeur. De dingen die ik daar leerde zijn 1:1 van toepassing op auto motoren in het algemeen t.a.v het warmrijden van de motor. Daarom dacht ik, misschien doe ik iemand een plezier door het eens op te schrijven.
Om duidelijk te maken wat er precies van invloed is op het goed warmrijden van je motor moet ik eerst een aantal dingen afzonderlijk uitleggen. Daarna worden ze gecombineerd om tot het totaal plaatje te komen, dus lees effe stug door...
Allereerst moet ik iets gaan vertellen over het ontwerp van een motor. Motoren zijn ontworpen om op bedrijfstemperatuur optimaal te functioneren. Dit betekend dat alle onderdelen zo gecontrueerd worden dat ze op bedrijfstemperatuur (80-90 graden zo ongeveer?) optimaal passen. Dit impliceert meteen ook dat wanneer een motor koud is de onderdelen niet de juiste afmetingen hebben en daardoor gevoeliger zijn voor slijtage. Als (belangrijkste) voorbeeld noem ik de zuigers. Zuigers gaan met een rotgang door de cylinders heen als de motor loopt. Voor een Harley hebben ze op hun snelste punt een snelheid van over de 200 km/h. Je kunt dus wel stellen dat zuigers in motoren aan enorme versnellingskrachten blootstaan en dus bijzonder sterk moeten zijn. Tegelijkertijd moeten ze ook bijzonder licht zijn om snel te kunnen bewegen.
Dit zijn twee tegenstrijdige eigenschappen. Daarom is er in de meeste zuigerontwerpen voor gekozen om de zuigers zo dun mogelijk te laten en alleen op de plek waar de zuigerpen in de zuiger zit een verdikking te maken voor de sterkte. Een zuiger is daardoor dus niet rotatie symetrisch, maar heeft verschillende wanddiktes die niet allemaal even veel krimpen en uitzetten. Dit heeft tot gevolg dat wanneer de zuiger koud is deze ovaal is (hij is immers ontworpen om op bedrijfstemperatuur rond te zijn.) Hierdoor slijt een motor dus extreem als hij koud is. De zuiger en de cylinder passen namelijk niet goed in elkaar!
Ten tweede is het zo dat wanneer je een motor start, en deze stationair loopt, de oliepomp maar weinig druk opbouwt en de smering van de motor dus slecht is. Dit komt doordat de olie koud en dus dik is, en de pomp er dus meer moeite mee heeft de olie rond te pompen. Daarbij heeft een koude motor alle olie onderin het carter liggen en de rest van de motor is dus nog droog, dus heeft de motor niet meteen smering bij een koude start. Een stationair lopende motor warmt bovendien ook maar zeer langzaam op, dus de temperatuur blijft relatief lang laag.
Combineren we nu deze twee zaken dan kunnen we het volgende zeggen:
Wat moet je vooral niet doen:
Je koude motor starten en eerst een kopje koffie zuipen of je ramen krabben tot ie warm s. Zoals we net geleerd hebben is de cylinder ovaal en slijt als een tiet en bovendien is de smering slecht dus slijt ie nog veel harder. Bovendien warmt ie niet echt snel op, dus de slijtage gaat langer door. Komt nog bij dat de motor op dit moment ook veel vervuilender is dan wanneer deze op temperatuur is. Niet goed dus!
![:tumbdown :tumbdown](./images/smilies/a050.gif)
Wat moet je dus vooral wel doen:
Start je motor. Nadat je merkt dat de motor goed loopt rij je rustig weg. Het is nu zaak om de motor met geringe belasting zo snel mogelijk warm te rijden. Dit doe je door niet te veel toeren te maken en ook niet te weinig. In je boekje staat welke toerentallen dit moeten zijn.
![:tumbup :tumbup](./images/smilies/a115.gif)
Wanneer is de motor warm?
De motor is warm en klaar voor volledige belasting zodra alle onderdelen op bedrijfstemperatuur zijn. Dit is dus niet zodra je watertemperatuur op normaal staat. Voor een Harley geldt dat dit na zo'n 40 km is!!! Het zou me niet verbazen als voor een Volvo een soorgelijke afstand geldt.
Nog iets:
In advertenties zie je wel eens staan dat een wagen alleen snelweg kilometers gemaakt heeft. Waarom is dit gunstig? Veel snelweg kilometers zegt eigenlijk dat de motor in zijn leven een hoge gemiddelde bedrijfstemperatuur heeft gezien. Dit in tegenstelling tot een motor die alleen korte stukjes rijdt. Deze heeft dus een lage gemiddelde bedrijfstemperatuur met alle slijtage van dien.
Nou, ik hoop dat iemand hier iets aan heeft. Mochten er vragen zijn of onduidelijkheden dan hoor ik het graag.
m.v.g.
Chris