De klepspeling is heel belangrijk voor het goed functioneren van de motor. Is de speling te krap dan kan de klep niet goed sluiten. Dit geeft compressieverlies maar ook kan de klep zijn warmte niet meer goed kwijt aan de cylinderkop waardoor de klep kan verbranden met hoge reparatie kosten als gevolg.
![Image](http://img530.imageshack.us/img530/8536/75fl.jpg)
(Deze foto is gewoon van internet gejat trouwens, is niet mijn blok)
Toch zie ik in het onderhouds schema het klepstellen niet opgenomen. Mijn auto is nu 200.000 kilometer oud, maar voor zover ik weet zijn de kleppen nog nooit gesteld.
Mijn vraag is dus… Heeft iemand van de laatste generatie benzine (en gas) motoren zijn of haar kleppen wel eens laten stellen? Of heeft iemand wel eens problemen gehad door niet goed gestelde kleppen?
Het stellen van de kleppen is namelijk een hele onderneming. Het stellen zelf valt op zich nog wel mee, maar je moet de halve motor uitbouwen om er überhaupt bij te komen. Dus de loonkosten zijn nogal hoog. Niet echt een handig ontwerp ook als je regelmatig de kleppen moet controleren. Dus ik vraag me dan ook af of het wel de bedoeling is dat ze regelmatig gecontroleerd en gesteld moeten worden. In het blok zitten ook geen inspectiegaatjes om met een voeler de klepspeling te kunnen controleren.
Wat zijn jullie ervaringen met niet hydraulische kleppen in onze Volvo’s?