Tussen 2000/2500 tr/min begint motor lichtjes te schokken

Diesel specifiek gerelateerde onderwerpen; EGR, Gloeispiralen enz
Plaats je auto/motor gegevens in het eerste bericht
Plaats reactie
Gebruikersavatar
edargpu
Idle
Idle
Berichten: 67
Lid geworden op: vr 26 jun 2009, 14:50
14

Tussen 2000/2500 tr/min begint motor lichtjes te schokken

Bericht door edargpu »

Welk probleem stelt zich nu voor bij mijn V40 1.9D 102pk => Bij warme motor en een constante snelheid tussen 2000/2500 tr/min begint de motor heel lichtjes te schokken.Dus indien het gaspedaal niet ingeduwd en ook niet wordt losgelaten hapert hij precies.

Wat wel raar is als ik de cruise control instel bij dezelfde theorie als hierboven beschreven hij het veel minder heeft.Laatst hoorde ik iets van EGR klep die kan stuk zijn.

Wie denkt mee
Grtz Edargpu
Laatst gewijzigd door edargpu op za 04 jul 2009, 17:14, 1 keer totaal gewijzigd.
djOnAz
Idle
Idle
Berichten: 91
Lid geworden op: za 06 jun 2009, 10:18
14
Locatie: Brugge

Re: Schokkenn van motor

Bericht door djOnAz »

Dag Luc,

Ik heb af en toe hetzelfde probleem. Bij mij doet het zich o.a. voor wanneer ik een constante snelheid (zonder cc) van 60 en 130 haal. In de garage hebben ze toen de EGR-stekker uitgetrokken en nadien voelde ik er niets van. Één probleem: bij het opnieuw opstarten van de auto kreeg ik een foutmelding. Ze hebben uiteindelijk de stekker terug aangesloten en het probleem is terug. Op zich baal ik er niet zo heel erg van, maar ze gaan de stekker volgende week eens grondig kuisen. De "garage-man" liet me weten dat er een grote kans bestaat dat het euvel zo opgelost raakt.

Zoals Piet Huysentruyt het steeds formuleert: "Wat hebben we geleerd vandaag?"
- Eerst eens stekker uittrekken (indien je kan leven met een brandend lichtje op je dashboard is dat een goede optie)
- EGR-stekker of klep eens grondig laten uitkuisen.

Vriendelijke groet,
djOnAz
djOnAz
Idle
Idle
Berichten: 91
Lid geworden op: za 06 jun 2009, 10:18
14
Locatie: Brugge

Re: Schokkenn van motor

Bericht door djOnAz »

Mr. Upgrade,
Ik heb woensdag de auto binnengedaan en ze hebben de EGR-klep een dagje in een badje (ik vermoed met een vetverwijderend product) gedaan en tot nu heb ik geen last meer van schokken.
Ik hoop dat het bij jou even makkelijk op te lossen is.
Vriendelijke groet.
Gebruikersavatar
edargpu
Idle
Idle
Berichten: 67
Lid geworden op: vr 26 jun 2009, 14:50
14

Re: Schokkenn van motor

Bericht door edargpu »

djOnAz,mag ik vragen of je dit bij een officiële dealer hebt laten doen?
Ben hier in Gent bij ACG langsgeweest en daar gaven ze me de offerte van +/- 1200 à 1300 Euro.Gaven me als reden dat de klep zelf +/- 250€ kost maar ze zal sowieso breken en dan hoeven ze de collector ook te vervangen.
Ik hoor het graag.
Edargpu :-D
djOnAz
Idle
Idle
Berichten: 91
Lid geworden op: za 06 jun 2009, 10:18
14
Locatie: Brugge

Re: Schokkenn van motor

Bericht door djOnAz »

Ik ben bij een niet-officiële garage (Carbonez in Klemskerke - De Haan) geweest. Ik heb mijn factuur nog niet ontvangen, maar ik meen me te herinneren dat dit geen grote kost was. Maar hetgeen ACG vraagt, vind ik er persoonlijk ver over! Ik ben er ooit eens geweest (toen ik nog in Gent woonde) om wat prijsinformatie en ik vind ze behoorlijk duur. Misschien moet je eens naar Caryncar in Lovendegem gaan? Op kapaza.be krijgen ze alleszins een (beperkte) goede gebruikerswaardering. Geen officiële, maar lijkt me betrouwbaar.
djOnAz
Idle
Idle
Berichten: 91
Lid geworden op: za 06 jun 2009, 10:18
14
Locatie: Brugge

Re: Schokkenn van motor

Bericht door djOnAz »

Ik las nog eens je bericht en ga al eens aan de garagehouder vragen wat hij precies gedaan heeft. Ik vermoed dat ze bij ACG onmiddellijk alles eruit halen. Misschien dus nog eventjes wachten voor je naar de garage stapt. :-D
djOnAz
Idle
Idle
Berichten: 91
Lid geworden op: za 06 jun 2009, 10:18
14
Locatie: Brugge

Re: Schokkenn van motor

Bericht door djOnAz »

Dag Luc,

Ik heb eventjes de garage opgebeld en ze hebben bij mij het volgende gedaan:
- ze hebben de EGR-klep eraf gehaald (is dus niet gebroken, zoals ze bij ACG al aangaven)
- een tijdje (ik vermoed 30 à 60 minuten) in een reinigend bad gestoken en nadien terug gemonteerd.
Dat kost me op mijn factuur een halfuur werk (1u = 42,35 €) en een oude EGR-klep die ze gewoon netjes hebben gereinigd.
Het klopt wel dat een nieuwe klep al snel een pak geld is, wist de dame aan de telefoon me te vertellen.
Misschien probeer je het best eens op deze manier en rij je een tijdje met een gereinigde klep rond voor je die echt gaat vervangen.

Vriendelijke groet!
Gebruikersavatar
edargpu
Idle
Idle
Berichten: 67
Lid geworden op: vr 26 jun 2009, 14:50
14

Re: Schokkenn van motor

Bericht door edargpu »

djOnAz,
heel sympathiek van je om dit hier te vermelden. Nog een weekje werken en dan ga ik er een maand tussenuit en heb ik ruimschoots de tijd om zelf aan het knutselen te gaan.
Thx :tumbup
djOnAz
Idle
Idle
Berichten: 91
Lid geworden op: za 06 jun 2009, 10:18
14
Locatie: Brugge

Re: Schokken van motor

Bericht door djOnAz »

Graag gedaan!
't Zou zonde zijn van al dat geld net nu de vakantie is aangebroken! :-D
Moest je er zelf niet aan uitgeraken, moet je misschien eens bij Noël De Pauw (niet te verwarren met "garage Marc De Pauw") in Maldegem aankloppen. Ik vermoed dat dit nog in de buurt voor je ligt?
obispoil
Engine off
Berichten: 5
Lid geworden op: di 14 jul 2009, 15:46
14

Re: Tussen 2000/2500 tr/min begint motor lichtjes te schokken

Bericht door obispoil »

caryncar is idd een goeie garage, ben zelf jaren bij acg geweest en was door de slechte service en slecht lopende auto is bij caryncar gaan aankloppen.

wat hebben ze daar geconstateerd: filters (pollen, benzine, ...) zijn mogelijk nooit vervangen geweest in het verleden...
airco riem stond op springen (moest ook al lang vervangen zijn)...
hebben motorplaatbovenaan vergeten terugplaatsen...
hebben aftermarktet draagarm gemonteerd (terwijl ze de prijs van origineel stuk aanrekenen)...

en zo kan ik nog even doorgaan...

heb hem vervolgens daar achtergelaten voor onderhoud en het was 130 euries goedkoper dan bij acg...
ronaldv40
Engine off
Berichten: 7
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 19:30
14

Re: Tussen 2000/2500 tr/min begint motor lichtjes te schokken

Bericht door ronaldv40 »

ik heb bij mijn `102pk diesel gewoon de stekker eraf gehaald was geen probleem zij de dealer en bij 102pk geen lampje op dashboard .
en hij rijdt weer super .

dus het proberen kan altijd .

groeten ronald
Gebruikersavatar
edargpu
Idle
Idle
Berichten: 67
Lid geworden op: vr 26 jun 2009, 14:50
14

Re: Tussen 2000/2500 tr/min begint motor lichtjes te schokken

Bericht door edargpu »

Dit is dus niet van toepassing op die van mij.Met de stekker eraf blijft hij schokken,maar ook geen foutmelding op het dashboard.
djOnAz
Idle
Idle
Berichten: 91
Lid geworden op: za 06 jun 2009, 10:18
14
Locatie: Brugge

Re: Tussen 2000/2500 tr/min begint motor lichtjes te schokken

Bericht door djOnAz »

Heb je de wagen al eens laten uitlezen? Misschien dat ze zo wel iets vinden?
Want een EGR-klep is niet het goedkoopste van de wagen. :tumbdown
Gebruikersavatar
edargpu
Idle
Idle
Berichten: 67
Lid geworden op: vr 26 jun 2009, 14:50
14

Re: Tussen 2000/2500 tr/min begint motor lichtjes te schokken

Bericht door edargpu »

Momenteel zijn de dealers in verlof,dus om mijn EGR klep er nu uit te halen vind ik wat te riskant,mocht ik nieuwe stukken nodig hebben sta ik daar ?
En wat het uitlezen betreft,kan ik ff navragen maar denk dat het niks zal uitmaken djOnAz.
Gebruikersavatar
edargpu
Idle
Idle
Berichten: 67
Lid geworden op: vr 26 jun 2009, 14:50
14

Re: Tussen 2000/2500 tr/min begint motor lichtjes te schokken

Bericht door edargpu »

Vandaag heb ik eindelijk eens de EGR klep proberen losmaken.Na alle berichten te hebben gelezen ivm vastzitten,afbreken bij demontage vreesde ik op voorhand al voor breuken.
But guess what -> de klep kwam na een lichte wrong met een schroevendraaier zo maar uit de inlaatcollector.Wie had dat ooit gedacht dat dit zo simpel zou zijn.
Soit,de klep mooi gereinigd ,nieuwe dichting ertussen,proefrit en alles just perfect :tumbup.
Bedankt aan allen voor de nuttige info mbt het demonteren van de EGR klep.
Edargpu
Plaats reactie