Koppakking lek? (druk op het koelsysteem

Diesel specifiek gerelateerde onderwerpen; EGR, Gloeispiralen enz
Plaats je auto/motor gegevens in het eerste bericht
blackvfourty
Engine off
Berichten: 7
Lid geworden op: ma 21 dec 2009, 19:22
14
Model: V40
Type: 1.9D 115pk
Bouwjaar: 2003

Re: Koppakking lek? (druk op het koelsysteem

Bericht door blackvfourty »

Rob Koning schreef:Goed idee dit zelf te doen. Eigenlijk valt het werk wel mee. het is meer het op de goede volgorde te doen en de boel schoon te houden. Één advies... als je de kop er af haalt draai de bouten kruislings met kleine stapjes steeds een beetje losser. Dit om spanning in de kop te voorkomen en te voorkomen dat de kop krom trekt en / of scheurt.
In Haynes sectie 2A-12 wordt het allemaal beschreven. (PS. niets in de cilinders laten vallen hè? :-D magneetje bij de hand houden.......
Download hem via mijn ftp (via directe URL wil het niet lukken)
mijn ftp site
Inlog krijg je via PM.
Rob, bedankt. Welkome aanvulling op de (summiere) handleiding die ik reeds had. Hiermee moet het zeker lukken!
En nieuwe bouten, aangedraaid met een momentsleutel, zijn uiteraard een must!
blackvfourty
Engine off
Berichten: 7
Lid geworden op: ma 21 dec 2009, 19:22
14
Model: V40
Type: 1.9D 115pk
Bouwjaar: 2003

Re: Koppakking lek? (druk op het koelsysteem

Bericht door blackvfourty »

Vandaag en gisteren bezig geweest met het vrijmaken van de kop. Wat een aardigheid om aan zo'n motor te werken.
De degelijkheid en de aandacht die aan het ontwerp onder de motorkap is besteed, doet mij, naast de vormgeving van de Zweed, weer bevestigen dat de keus op dit merk geen verkeerde is geweest.
Alles gemerkt en in zakjes en doosjes gedaan. Tevens alles op de gevoelige plaat vast gelegd, zodat een en ander na de montage weer op dezelfde plek terugkomt.
Het lastigste was het losmaken van de katalysator en de turbo. Komt omdat dit van onder de auto moet gebeuren en een brug niet tot het inventaris behoort.
Toen de kop eenmaal vrij was, kon de Volvo na het voorzichtig(Rob bedankt!) losdraaien van de kopbouten, het inwendige van zijn machinekamer blootgeven. Aangezien we (gelukkig) nog niet zo veel van deze inwendige onderzoeken gedaan hebben, moeten we de sporen op kop, -pakking en cilinders nog even zien te analyseren.
Zal zien een paar duidelijke foto's te maken en dit te delen met de forumleden.
blackvfourty
Engine off
Berichten: 7
Lid geworden op: ma 21 dec 2009, 19:22
14
Model: V40
Type: 1.9D 115pk
Bouwjaar: 2003

Re: Koppakking lek? (druk op het koelsysteem

Bericht door blackvfourty »

Hierbij de beloofde foto's van de kop en de koppakking.
Image

Image

Image

Image

Image

Zie graag jullie reacties tegemoet
Plaats reactie