Het "zwarte draadje" benzinemeter / pompunit benzine meter werkt niet geen waarde
Vastzittende benzine vlotter of draadje los?
Ik weet het, dit issue is volgens mij al vaker beschreven maar ik heb toch nog een vraag erover.
De benzinemeter in onze V40 geeft plots aan dat er helemaal geen bezine meer in zit (tank is vol). Ik begrijp dat dit kan zijn veroorzaakt door een los contact van een zwart draadje aan de benzinevlotter, wat "onder de achterbank" zit. Mijn vraag is; waar precies onder de achterbank?. Ik heb de vloerbekleding losgehaald en zowel bij de linker- als het rechterportier zit een kabelboompje met een connectorblok. Ik neem aan dat het aan de linkerkant bij de tankvulling zit. Of loopt deze kabel ergens in het midden van de achterbank? Of begrijp ik het helemaal verkeerd en loopt het ergens onder de auto?
Wie kan er aangegeven waar de mogelijk losse connector of draadje zit...
Dank,
Bas
De benzinemeter in onze V40 geeft plots aan dat er helemaal geen bezine meer in zit (tank is vol). Ik begrijp dat dit kan zijn veroorzaakt door een los contact van een zwart draadje aan de benzinevlotter, wat "onder de achterbank" zit. Mijn vraag is; waar precies onder de achterbank?. Ik heb de vloerbekleding losgehaald en zowel bij de linker- als het rechterportier zit een kabelboompje met een connectorblok. Ik neem aan dat het aan de linkerkant bij de tankvulling zit. Of loopt deze kabel ergens in het midden van de achterbank? Of begrijp ik het helemaal verkeerd en loopt het ergens onder de auto?
Wie kan er aangegeven waar de mogelijk losse connector of draadje zit...
Dank,
Bas
- volvoS40
- 40forum team
- Berichten: 9396
- Lid geworden op: di 12 jul 2011, 18:42
- 12
- Model: V40
- Type: 1.8
- Bouwjaar: 2001
- Roepnaam: Ivar
- Locatie: Boxtel
- Contacteer:
Re: Vastzittende benzine vlotter of draadje los?
Midden van de bankzitting, onder het zwarte afdek plaatje.
[ Geplaatst met Android ]
[ Geplaatst met Android ]
Volvo S40 1.8 Comfort, Luxury, Exclusieve, Sport, family-line Paars 1997
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40 Tevens forumnicht.
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40 Tevens forumnicht.
Re: Vastzittende benzine vlotter of draadje los?
Dank voor de snelle reactie!
Ik heb inmiddels ook een link gekregen met alle toelichting en foto's voor de verdere handelingen erbij. http://www.volvoforums.org.uk/showthread.php?t=151889
Deze case kan wat mij betreft al gesloten worden :-)
Ik heb inmiddels ook een link gekregen met alle toelichting en foto's voor de verdere handelingen erbij. http://www.volvoforums.org.uk/showthread.php?t=151889
Deze case kan wat mij betreft al gesloten worden :-)
- René
- Beheerder
- Berichten: 32054
- Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 18:18
- 14
- Model: V40new
- Type: 1.6
- Bouwjaar: 2014
- Roepnaam: Bompa
- Locatie: Oldenzaal
- Contacteer:
Re: Vastzittende benzine vlotter of draadje los?
Hoogstwaarschijnlijk een draadje los, gebeurt vaker.
V40new 1.6 T3 R-Design 2014
2014 V40 1.6 R-Design 498 Caspian Blue Met.
2007 V70 2.4 Edition Sport 426 Silver Met.
Re: Het "zwarte draadje" benzinemeter / pompunit
Als ik dit allemaal lees, wordt ik toch een beetje bang.
Als ik de vlotter eruit haal en het draadje soldeer (hopen dat dat het probleem is) en weer monteer, kan ik dan motorproblemen verwachten a.g.v. lucht, vacuum of zo? Of is het gewoon monteren , motor starten en weer (als vanouds) probleemloos wegzoeven....
Een andere vraag die ik heb, hoe riskant is het om na de verwijdering de benzinetank open te hebben? Is er geen explosie- of ander brandgevaar als ik binnen bezig ben het draadje te solderen?
Graag uw ervaringen of advies.
Als ik de vlotter eruit haal en het draadje soldeer (hopen dat dat het probleem is) en weer monteer, kan ik dan motorproblemen verwachten a.g.v. lucht, vacuum of zo? Of is het gewoon monteren , motor starten en weer (als vanouds) probleemloos wegzoeven....
Een andere vraag die ik heb, hoe riskant is het om na de verwijdering de benzinetank open te hebben? Is er geen explosie- of ander brandgevaar als ik binnen bezig ben het draadje te solderen?
Graag uw ervaringen of advies.
- volvoS40
- 40forum team
- Berichten: 9396
- Lid geworden op: di 12 jul 2011, 18:42
- 12
- Model: V40
- Type: 1.8
- Bouwjaar: 2001
- Roepnaam: Ivar
- Locatie: Boxtel
- Contacteer:
Re: Het "zwarte draadje" benzinemeter / pompunit
Nee, geen lucht etc problemen als je de vlotter er uit trekt.
Nee, ook geen explosie gevaar.
Uiteraard moet je niet met een aansteker of licifer gaan kijken boven het gat van de tank om te zien hoeveel er in zit
Nee, ook geen explosie gevaar.
Uiteraard moet je niet met een aansteker of licifer gaan kijken boven het gat van de tank om te zien hoeveel er in zit
Volvo S40 1.8 Comfort, Luxury, Exclusieve, Sport, family-line Paars 1997
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40 Tevens forumnicht.
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40 Tevens forumnicht.
Re: Het "zwarte draadje" benzinemeter / pompunit
Hoe strak moet ik de ring weer aandraaien als ik het weer monteer? Ik heb geen speciale tang of zo. MOet het handvast, supervast? Kun je het beschrijven op eoa manier of heb je andere tips?
-
- 5th Gear member
- Berichten: 854
- Lid geworden op: di 29 sep 2009, 23:32
- 14
- Model: S40
- Type: 1.9D 115pk
- Bouwjaar: 2003
- Roepnaam: Danny
- Locatie: Nuenen
Re: Het "zwarte draadje" benzinemeter / pompunit
De ring goed vast draaien, let er wel op dat de zwarte ring goed zit.
Evt. De ring nog een tikje verder tikken met een blokje hout.
Los maken kun je ook met een blokje hout en hamer.
Zorg er wel voor dat je wat doeken klaar hebt liggen om gemorste benzine direct op te ruimen.
Je moet het tankelement een stukje kantelen met het er uitnemen.
Evt. De ring nog een tikje verder tikken met een blokje hout.
Los maken kun je ook met een blokje hout en hamer.
Zorg er wel voor dat je wat doeken klaar hebt liggen om gemorste benzine direct op te ruimen.
Je moet het tankelement een stukje kantelen met het er uitnemen.
-
- Idle
- Berichten: 64
- Lid geworden op: vr 08 jul 2011, 11:13
- 12
- Model: V40
- Type: 1.8
- Bouwjaar: 1997
- Locatie: Herentals (Belgie)
Re: Het "zwarte draadje" benzinemeter / pompunit
wel steeds in een goed geventileerde ruimte werken, anders ben je high na een tijdje
-
- Engine off
- Berichten: 19
- Lid geworden op: ma 04 mar 2013, 16:13
- 11
- Model: S40
- Type: 1.8
- Bouwjaar: 2001
- Locatie: Tilburg
Re: Het "zwarte draadje" benzinemeter / pompunit
Dit probleem heb ik zelf ook gehad en samen met een vriend opgelost! Mijn uitleg over de ervaring:
1. Achterbank omhoog trekken aan lipjes
2. Schroeven los maken (4x)
3. Onderbekleding van de achterbank omhoog trekken (redelijk stevige bekleding)
4. De zwarte, metalen afdekkap losschroeven (4 schroefjes)
5. Doeken om brandstofslangetjes heen leggen
6. Brandstofslangetjes losmaken en afsluiten door er iets (NIET SCHERPS en SCHOONS) in te steken (zoals een dichte pen zonder vulling)
(Vanaf deze stap dacht ik "Waar ben ik mee bezig???" maar er kan vrijwel niets gebeuren. Er zal wat benzine uit de slangetjes spuiten, daarom heb je de doeken eromheen gelegd)
7. Doeken weghalen en even laten uitwaaien
8. Grote plastic ring LOS TIKKEN met stuk hout of een brede, botte beitel en hamer
(bij deze stap dacht ik "WAT? dat doe ik liever niet!" Toch is het geen probleem. Het kan zijn dat je het plastic beschadigd, maar dit kan geen kwaad)
9. Grote plastic ring eraf halen
10. De witte plastic bak die in de tank hangt kan er nu uit (let erop dat je de rubberen ring niet verliest en dat je geen benzine in de auto knoeit.
11. Maak de witte plastic bak leeg in een plastic bak en laat hem even drogen
12. Het zwarte draadje zul je ondertussen al gezien hebben, deze moet vastgesoldeerd of verstevigt worden
13. Zorg dat de vlotter schoon is (desnoods spoelen met de bewaarde benzine)
14. Plaats de unit terug in de tank (let op de rubberen ring)
15. Draai de ring terug op de unit (opnieuw aantikken met het stuk hout en een hamer)
16. Sluit de brandstofslangetjes terug aan (let op de kleuren... ik hoop dat dit voor zich spreekt...)
17. Haal eventueel gelekte benzine weg met een doek
18. Schroef de metalen afdekkap terug vast
19. Bekleding terug en klaar is Kees.
1. Achterbank omhoog trekken aan lipjes
2. Schroeven los maken (4x)
3. Onderbekleding van de achterbank omhoog trekken (redelijk stevige bekleding)
4. De zwarte, metalen afdekkap losschroeven (4 schroefjes)
5. Doeken om brandstofslangetjes heen leggen
6. Brandstofslangetjes losmaken en afsluiten door er iets (NIET SCHERPS en SCHOONS) in te steken (zoals een dichte pen zonder vulling)
(Vanaf deze stap dacht ik "Waar ben ik mee bezig???" maar er kan vrijwel niets gebeuren. Er zal wat benzine uit de slangetjes spuiten, daarom heb je de doeken eromheen gelegd)
7. Doeken weghalen en even laten uitwaaien
8. Grote plastic ring LOS TIKKEN met stuk hout of een brede, botte beitel en hamer
(bij deze stap dacht ik "WAT? dat doe ik liever niet!" Toch is het geen probleem. Het kan zijn dat je het plastic beschadigd, maar dit kan geen kwaad)
9. Grote plastic ring eraf halen
10. De witte plastic bak die in de tank hangt kan er nu uit (let erop dat je de rubberen ring niet verliest en dat je geen benzine in de auto knoeit.
11. Maak de witte plastic bak leeg in een plastic bak en laat hem even drogen
12. Het zwarte draadje zul je ondertussen al gezien hebben, deze moet vastgesoldeerd of verstevigt worden
13. Zorg dat de vlotter schoon is (desnoods spoelen met de bewaarde benzine)
14. Plaats de unit terug in de tank (let op de rubberen ring)
15. Draai de ring terug op de unit (opnieuw aantikken met het stuk hout en een hamer)
16. Sluit de brandstofslangetjes terug aan (let op de kleuren... ik hoop dat dit voor zich spreekt...)
17. Haal eventueel gelekte benzine weg met een doek
18. Schroef de metalen afdekkap terug vast
19. Bekleding terug en klaar is Kees.
Re: Het "zwarte draadje" benzinemeter / pompunit
Dank voor de goede aanwijzingen.
De temperaturen zijn sinds ik dit gepost heb nog steeds Siberisch, dus ik ben er nog niet aan toegekomen. Als er in Nederland ooit nog eens normale lente-temperaturen komen- wat ik soms betwijfel- ga ik aan de slag .
De temperaturen zijn sinds ik dit gepost heb nog steeds Siberisch, dus ik ben er nog niet aan toegekomen. Als er in Nederland ooit nog eens normale lente-temperaturen komen- wat ik soms betwijfel- ga ik aan de slag .
-
- Idle
- Berichten: 51
- Lid geworden op: ma 03 jan 2011, 13:29
- 13
- Model: V40
- Type: 1.8
- Bouwjaar: 2003
- Locatie: Terneuzen
Re: Het "zwarte draadje" benzinemeter / pompunit
Heyy,
Ook ik had vorige week last van dat het zwarte draadje los was gebroken.
Ik heb deze weer vast gesoldeerd, maar hij geeft nog steeds fuel aan.
En met welk soort draadje zou je het kunnen vervangen, met name de dikte.
Weet nog iemand wat er dan aan de hand kan zijn.
Gr Leo
Ook ik had vorige week last van dat het zwarte draadje los was gebroken.
Ik heb deze weer vast gesoldeerd, maar hij geeft nog steeds fuel aan.
En met welk soort draadje zou je het kunnen vervangen, met name de dikte.
Weet nog iemand wat er dan aan de hand kan zijn.
Gr Leo
-
- Engine off
- Berichten: 19
- Lid geworden op: ma 04 mar 2013, 16:13
- 11
- Model: S40
- Type: 1.8
- Bouwjaar: 2001
- Locatie: Tilburg
Re: Het "zwarte draadje" benzinemeter / pompunit
Mijn elektrotechnische kennis zegt mij dat de dikte van het draadje niet uitmaakt, zolang het niet dunner is dan de huidige. Er gaat vrijwel geen stroom door heen. Wat wél belangrijk is, is het type kabeltje. In ieder geval geen enkeladerige kabel gebruiken, want deze zijn helemaal breukgevoelig bij beweging. Daarnaast zou ik ook geen 2,5 mm2 kabel pakken, aangezien overdrijven ook een vak is. Een normaal draadje voor kleine elektronica (weerstandjes enzo) is voldoende (maximaal 0,5 mm2 ofzo).
Als ie het na vervangen van het draadje nog steeds niet doet, controleer dan of de potmeter (dat stukje metaal wat over een ander stukje metaal schuift) goed contact maakt. Controleer voor de zekerheid ook de andere draden en de stekker. Doet ie het dan NOG niet, dan zou het metertje in je dashboard kapot kunnen zijn of de kabel onderweg ergens gebroken, of de zekering eruit liggen... Verder kan ik niks bedenken, iemand anders nog opties?
Als ie het na vervangen van het draadje nog steeds niet doet, controleer dan of de potmeter (dat stukje metaal wat over een ander stukje metaal schuift) goed contact maakt. Controleer voor de zekerheid ook de andere draden en de stekker. Doet ie het dan NOG niet, dan zou het metertje in je dashboard kapot kunnen zijn of de kabel onderweg ergens gebroken, of de zekering eruit liggen... Verder kan ik niks bedenken, iemand anders nog opties?
-
- Idle
- Berichten: 51
- Lid geworden op: ma 03 jan 2011, 13:29
- 13
- Model: V40
- Type: 1.8
- Bouwjaar: 2003
- Locatie: Terneuzen
Re: Het "zwarte draadje" benzinemeter / pompunit
De stappen heb ik allemaal door gelopen.
Stekker heb ik nagemeten en loop dan netjes op.
Denk dat het iets anders is, maar daar ben ik nog niet achter.
Gr Leo
Stekker heb ik nagemeten en loop dan netjes op.
Denk dat het iets anders is, maar daar ben ik nog niet achter.
Gr Leo
Re: Het "zwarte draadje" benzinemeter / pompunit
Siberisch? Het vriest amper. Heb vandaag uren in de tuin schuttingen ed zitten slopen. En in de auto zit je nog uit de wind ook. Kan niet eens goed tegen kou, maar als t nodig is, dan is het best te doen hoor.basvankan schreef:Dank voor de goede aanwijzingen.
De temperaturen zijn sinds ik dit gepost heb nog steeds Siberisch, dus ik ben er nog niet aan toegekomen. Als er in Nederland ooit nog eens normale lente-temperaturen komen- wat ik soms betwijfel- ga ik aan de slag .
-
- Engine off
- Berichten: 19
- Lid geworden op: ma 04 mar 2013, 16:13
- 11
- Model: S40
- Type: 1.8
- Bouwjaar: 2001
- Locatie: Tilburg
Re: Het "zwarte draadje" benzinemeter / pompunit
Dus de unit in de benzinetank werkt prima? En het metertje werkt ook? Want dan is het inderdaad een raar probleem.. Drijft de vlotter dan wel?
-
- Engine off
- Berichten: 21
- Lid geworden op: do 25 aug 2011, 16:47
- 12
- Model: V40
- Type: 2.0
- Bouwjaar: 2001
- Locatie: Rotterdam
meter benzine blijft beneden bij een volle tank
Geachte leden
Mijn benzine meter blijft beneden hangen bij een volle tank.
Nu heb ik het 1 en andere gelezen van dat zwarte draadje,dit wil ik graag nakijken maar weet niet hoe ik de benzine leidingen bij de benzine pomp moet loskoppelen zonder iets te beschadigen.
Gaat om een rode ,en zwarte ontkoppeling bij de benzinepomp onder de achtebank in het midden.
Hoe maak je deze los, kan iemand dat mij vertellen
MVG de schoen
Mijn benzine meter blijft beneden hangen bij een volle tank.
Nu heb ik het 1 en andere gelezen van dat zwarte draadje,dit wil ik graag nakijken maar weet niet hoe ik de benzine leidingen bij de benzine pomp moet loskoppelen zonder iets te beschadigen.
Gaat om een rode ,en zwarte ontkoppeling bij de benzinepomp onder de achtebank in het midden.
Hoe maak je deze los, kan iemand dat mij vertellen
MVG de schoen
-
- 5th Gear member
- Berichten: 585
- Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 18:52
- 14
- Model: S60
- Bouwjaar: 2001
- Locatie: Schimmert/Nuth
Meter
Wat zou het kunnen zijn dat de benzine meter leeg aangeeft terwijl de tank vol is. S40 bj.2003
Alvast bedankt.
Huub
Alvast bedankt.
Huub
Als je denkt dat je iets niet meer weet, dan weet je dát tenminste nog. (J.V.D.Cruijsen)
Het lijkt simpel, en dat is het ook.
Het lijkt simpel, en dat is het ook.
- volvoS40
- 40forum team
- Berichten: 9396
- Lid geworden op: di 12 jul 2011, 18:42
- 12
- Model: V40
- Type: 1.8
- Bouwjaar: 2001
- Roepnaam: Ivar
- Locatie: Boxtel
- Contacteer:
Re: Meter
En even het forum doorspitten, staat al genoeg over geschreven !
[ Geplaatst met iPhone ]
[ Geplaatst met iPhone ]
Volvo S40 1.8 Comfort, Luxury, Exclusieve, Sport, family-line Paars 1997
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40 Tevens forumnicht.
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40 Tevens forumnicht.