Alles over uitlijnen, balanceren (bv stuur scheef, wiebelen
-
- Engine off
- Berichten: 6
- Lid geworden op: za 01 mei 2010, 21:57
- 14
- Roepnaam: Koen
Re: Alles over uitlijnen, balanceren (bv stuur scheef, wiebe
Hallo allemaal, gisteren heb ik mijn wielen vervangen voor wielen met winterbanden. Ik zag toen dat mijn linkerachterband tot op de draad scheef afgesleten was. De slijtage zat alleen aan de binnenkant, de rest van het profiel was nog wel voldoende. Kan dit opgelost worden door de auto te laten uitlijnen?
Groet, Koen
Groet, Koen
- MarcO
- Beheerder
- Berichten: 10716
- Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 23:45
- 15
- Model: V60
- Type: D5
- Bouwjaar: 2013
- Roepnaam: Marco
- Locatie: Eanske
Re: Alles over uitlijnen, balanceren (bv stuur scheef, wiebe
Yep, mits natuurlijk niets mankeert aan de ophanging zelf.1977koen schreef:Hallo allemaal, gisteren heb ik mijn wielen vervangen voor wielen met winterbanden. Ik zag toen dat mijn linkerachterband tot op de draad scheef afgesleten was. De slijtage zat alleen aan de binnenkant, de rest van het profiel was nog wel voldoende. Kan dit opgelost worden door de auto te laten uitlijnen?
Groet, Koen
- tkoster
- Idle
- Berichten: 79
- Lid geworden op: za 09 jul 2011, 16:12
- 12
- Model: V40
- Type: 1.8
- Bouwjaar: 1998
- Locatie: Leiden
Re: Alles over uitlijnen, balanceren (bv stuur scheef, wiebe
Voor de achterwielen kan je de sporing en de hellingshoek (camber) instellen, volgens vadis.
Bij mij brak de camberbout af bij de uitlijn specialist, zat te vast geroest.
Dus wellicht een idee om dat eerst even te bekijken / te proberen op de brug, of het bij de dealer te laten doen.
De uitlijnspecialist kon ook de sporingsbout voor de achterwielen niet vinden, dus ik zou ook direct een schetsje en de uitlaan spec's meenemen.
Je kan ook naar de uitlijn specialist gaan, en gelijk 4 nieuwe bouten meenemen, met het verzoek deze erin te draaien, (eerst even bellen of ze dat doen), handig voor de volgende keer.
Zelf hebben de die bouten niet op voorraad, daarintegen wel een onnozele blik als ze de bout doormidden draaien.
Ga eens op een meter of 5 achter je auto staan, en bekijk de wielstand eens, wellicht is bij dergelijke slijtage ook visueel wel eea waar te nemen.
Succes!
Bij mij brak de camberbout af bij de uitlijn specialist, zat te vast geroest.
Dus wellicht een idee om dat eerst even te bekijken / te proberen op de brug, of het bij de dealer te laten doen.
De uitlijnspecialist kon ook de sporingsbout voor de achterwielen niet vinden, dus ik zou ook direct een schetsje en de uitlaan spec's meenemen.
Je kan ook naar de uitlijn specialist gaan, en gelijk 4 nieuwe bouten meenemen, met het verzoek deze erin te draaien, (eerst even bellen of ze dat doen), handig voor de volgende keer.
Zelf hebben de die bouten niet op voorraad, daarintegen wel een onnozele blik als ze de bout doormidden draaien.
Ga eens op een meter of 5 achter je auto staan, en bekijk de wielstand eens, wellicht is bij dergelijke slijtage ook visueel wel eea waar te nemen.
Succes!
-
- 5th Gear member
- Berichten: 854
- Lid geworden op: di 29 sep 2009, 23:32
- 14
- Model: S40
- Type: 1.9D 115pk
- Bouwjaar: 2003
- Roepnaam: Danny
- Locatie: Nuenen
Re: Alles over uitlijnen, balanceren (bv stuur scheef, wiebe
Na het wisselen van voorveren en topmounts merk ik dat de auto naar rechts trekt. Wagen rijdt hier niet lekker door. Voor het wisselen van de veren geen probleem. Kan dit opgelost worden door de vooras opnieuw te laten uitlijnen ?
- Jochem de Jong
- Engine off
- Berichten: 12
- Lid geworden op: ma 23 aug 2010, 19:31
- 13
- Model: V40
- Type: 1.9D 102pk
- Bouwjaar: 2002
Re: Alles over uitlijnen, balanceren (bv stuur scheef, wiebe
Is er iemand op de hoogte van het feit dat er verschillende uitlijningen bestaan voor de V40? Mijn V is laatst uitgelijnd voor de sports edition die een andere uitlijning zou hebben.
Dit zou af te lezen zijn op het type plaatje. Ik ben hiernaar op zoek omdat ik (zoals meerdere leden) opzoek ben naar mogelijke oorzaken van toch wel vervelend rijgedrag zoals hierboven beschreven. (trillingen/afwijking/vaag stuurgedrag en cuppende banden)
Zie ook: http://volvo40forum.nl/forum/viewtopic.php?f=32&t=686
Volgens mij heb ik geen sports edition alleen de opties die ermee verbonden zijn. Spoiler set, mistlampen e.d. (maar wel gewoon de 15'' wielen en de 1.8 bi fuel motor en geen 2liter of een turbo versie.)
Weet iemand of er verschillende uitlijningen bestaan en voor welk type onderstel/veren/dempers? Misschien met referentie naar het type plaatje, dan kan ik dat vergelijken.
Alvast bedankt.
Dit zou af te lezen zijn op het type plaatje. Ik ben hiernaar op zoek omdat ik (zoals meerdere leden) opzoek ben naar mogelijke oorzaken van toch wel vervelend rijgedrag zoals hierboven beschreven. (trillingen/afwijking/vaag stuurgedrag en cuppende banden)
Zie ook: http://volvo40forum.nl/forum/viewtopic.php?f=32&t=686
Volgens mij heb ik geen sports edition alleen de opties die ermee verbonden zijn. Spoiler set, mistlampen e.d. (maar wel gewoon de 15'' wielen en de 1.8 bi fuel motor en geen 2liter of een turbo versie.)
Weet iemand of er verschillende uitlijningen bestaan en voor welk type onderstel/veren/dempers? Misschien met referentie naar het type plaatje, dan kan ik dat vergelijken.
Alvast bedankt.
Groet, Jochem
http://volvo40forum.nl/forum/viewtopic. ... 22#p100622
http://volvo40forum.nl/forum/viewtopic. ... 22#p100622
-
- Idle
- Berichten: 38
- Lid geworden op: wo 27 jul 2011, 22:12
- 12
- Model: V40
- Type: 2.0T
- Bouwjaar: 1999
- Locatie: 's-Hertogenbosch
Re: Stuur recht zetten
Het stuur staat bij mij ook scheef (5voor12 zeg maar). Auto rijdt wel gewoon rechtdoor bij het loslaten van het stuur. Wil dus ook voor optie 1 gaan, maar kun je het stuur loshalen en in elk gewenst positie terugzetten, of gaat dit met stapjes/sprongetjes? (waarbij je stuur bij grote sprongen ook op 5 over 12 kan komen te staan bijvoorbeeld... In dat geval heeft het niet zoveel zin lijkt me)Wouter schreef:Als je het stuur loslaat op een rechte vlakke weg en hij rijd rechtdoor, dan hoef je niet uit te lijnen.Koen is Sleeping schreef:Optie 1: Accu loskoppelen, 20 minuten wachten, accuklemmen tegen elkaar houden, airbag demonteren (staat op het forum beschreven), stuur loshalen, stuur draaien, stuur weer monteren, airbag ook, accu aansluiten, klaar.
Optie 2: Naar de plaatselijke bandenboer gaan, auto uit laten lijnen, koffie drinken, afrekenen, klaar.
Optie 1 is dan voldoende.
Als deze wel afwijkt, eerst optie 2 en dan optie 1 indien nog nodig.
Groetjes Wouter
- marcveen
- 4th Gear member
- Berichten: 460
- Lid geworden op: vr 05 feb 2010, 16:57
- 14
- Model: S40
- Type: 1.8
- Bouwjaar: 1996
- Locatie: Maarssen (prov. Utr.)
Re: Stuur recht zetten
Het stuur zit op een as met z.g.n. spiebanen. Het zijn er een stuk of 40 (geloof ik). Dus bij elke baan die je hem verplaatst draait het stuur 9 graden (of 1 1/2 minuut op een wijzerplaat van de klok). Proefondervindelijk moet je dus even kijken op welke spiebaan je hem weer vastzet.Jan86 schreef:Wil dus ook voor optie 1 gaan, maar kun je het stuur loshalen en in elk gewenst positie terugzetten, of gaat dit met stapjes/sprongetjes?
S40 1.8 automaat, ECC, Cruise control, Flame Red 322, 1996. (246.734 km op 08-02-2018, eindstand)
Webdagboek
Audi A4 Avant 1.9TDI 2008
Webdagboek
Audi A4 Avant 1.9TDI 2008
-
- Idle
- Berichten: 38
- Lid geworden op: wo 27 jul 2011, 22:12
- 12
- Model: V40
- Type: 2.0T
- Bouwjaar: 1999
- Locatie: 's-Hertogenbosch
Re: Alles over uitlijnen, balanceren (bv stuur scheef, wiebe
Bedankt Marc. Hier ga ik mezelf alleen maar niet aan wagen (ook ivm airbag..), maar nu weet ik in ieder geval hoe het zit.
- mmmark84
- 3rd Gear member
- Berichten: 330
- Lid geworden op: di 18 mei 2010, 09:04
- 14
- Model: V40
- Type: 2.0
- Bouwjaar: 1999
- Locatie: Middelburg
Re: Alles over uitlijnen, balanceren (bv stuur scheef, wiebe
Jan, het is een klusje van niks hoor. Ik was ook bang voor de airbag, maar heb dat ding er nu zo'n 5 keer afgehaald (paar keer zelf het stuur scheef terug gezet ). Gewoon er voor zorgen dat je het contact ook even schakelt als je de min pool van je accu losmaakt. Staat ook in Vadis zo omschreven. En je moer van je stuur niet helemaal er af halen als je je stuur er af trekt. Dit zorgt er voor dat hij er niet in eens af "schiet" waardoor je airbag kabeltje misschien stuk gaat. Even trekken en zodra die los komt de moer verwijderen.
- ChrisV40
- 5th Gear member
- Berichten: 552
- Lid geworden op: ma 08 jun 2009, 13:56
- 14
- Model: V50
- Bouwjaar: 2008
- Locatie: Harkstede
Re: Alles over uitlijnen, balanceren (bv stuur scheef, wiebe
Ik heb net mijn auto laten uitlijnen en ook op mijn uitlijn rapport stond: V40 01-04 sportfahrwerk.Jochem de Jong schreef:Is er iemand op de hoogte van het feit dat er verschillende uitlijningen bestaan voor de V40? Mijn V is laatst uitgelijnd voor de sports edition die een andere uitlijning zou hebben.
Dit zou af te lezen zijn op het type plaatje. Ik ben hiernaar op zoek omdat ik (zoals meerdere leden) opzoek ben naar mogelijke oorzaken van toch wel vervelend rijgedrag zoals hierboven beschreven. (trillingen/afwijking/vaag stuurgedrag en cuppende banden)
Zie ook: http://volvo40forum.nl/forum/viewtopic.php?f=32&t=686
Volgens mij heb ik geen sports edition alleen de opties die ermee verbonden zijn. Spoiler set, mistlampen e.d. (maar wel gewoon de 15'' wielen en de 1.8 bi fuel motor en geen 2liter of een turbo versie.)
Weet iemand of er verschillende uitlijningen bestaan en voor welk type onderstel/veren/dempers? Misschien met referentie naar het type plaatje, dan kan ik dat vergelijken.
Alvast bedankt.
Dus ik neem aan dat mijne ook volgens het sportonderstel is uitgelijnd terwijl het geen sportuitvoering is (maar een europa prestige).
Zijn er verschillen in de uitlijning tussen het sportonderstel en het normale onderstel???
- volvoS40
- 40forum team
- Berichten: 9397
- Lid geworden op: di 12 jul 2011, 18:42
- 12
- Model: V40
- Type: 1.8
- Bouwjaar: 2001
- Roepnaam: Ivar
- Locatie: Boxtel
- Contacteer:
Re: Alles over uitlijnen, balanceren (bv stuur scheef, wiebe
Jochem de Jong schreef:Volgens mij heb ik geen sports edition alleen de opties die ermee verbonden zijn. Spoiler set, mistlampen e.d. (maar wel gewoon de 15'' wielen en de 1.8 bi fuel motor en geen 2liter of een turbo versie.
Dag heren,ChrisV40 schreef:Ik heb net mijn auto laten uitlijnen en ook op mijn uitlijn rapport stond: V40 01-04 sportfahrwerk.
Dus ik neem aan dat mijne ook volgens het sportonderstel is uitgelijnd terwijl het geen sportuitvoering is (maar een europa prestige).
Ik heb er ergens een topic over gemaakt (optie's en pakketten voor de S/V
je kunt een doodsimpele auto hebben, maar het kan wel best zijn dat de voormalige eigenaar een sportief onderstel onder z'n auto had willen hebben.
Dit soort optie's zijn na wensen van de eigenaar dan ook uitgevoerd.
Zo zijn er ook T4 uitvoeringen die zo kaal zijn als je maar kunt bedenken, maar ook een simpele 1.8 met werkelijk alles er op en er aan.
Volvo S40 1.8 Comfort, Luxury, Exclusieve, Sport, family-line Paars 1997
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40 Tevens forumnicht.
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40 Tevens forumnicht.
- ChrisV40
- 5th Gear member
- Berichten: 552
- Lid geworden op: ma 08 jun 2009, 13:56
- 14
- Model: V50
- Bouwjaar: 2008
- Locatie: Harkstede
Re: Alles over uitlijnen, balanceren (bv stuur scheef, wiebe
Zou best kunnen inderdaad, maar die van mij heeft een gewoon onderstel en zelfs verzwaarde veren achter ivm lpg tank.
De vraag blijft, is de uitlijning van het sportonderstel anders dan die van een "normaal" onderstel?
Heb de dealer even gebeld en die vertelde dat de meeste specificaties hetzelfde zijn behalve de sporing en de camber oid. Maakt dus blijkbaar wel uit.
Ik moet toch nog even terug naar de bandenboer (stuur staat niet helemaal recht)en dan zal ik het daar wel bekijken of ze verschillende uitlijnprogramma's hebben voor de V40.
De vraag blijft, is de uitlijning van het sportonderstel anders dan die van een "normaal" onderstel?
Heb de dealer even gebeld en die vertelde dat de meeste specificaties hetzelfde zijn behalve de sporing en de camber oid. Maakt dus blijkbaar wel uit.
Ik moet toch nog even terug naar de bandenboer (stuur staat niet helemaal recht)en dan zal ik het daar wel bekijken of ze verschillende uitlijnprogramma's hebben voor de V40.
- R.O.B
- Veteraan
- Berichten: 9675
- Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 18:58
- 15
- Model: V50
- Type: 2.0
- Bouwjaar: 2011
- Roepnaam: Rob
- Locatie: Veldhoven
- Contacteer:
Re: Alles over uitlijnen, balanceren (bv stuur scheef, wiebe
Ik denk dat een sportonderstel ook een verlaagd onderstel is tov comfort. Dan zal de camber ook wel anders zijn.
-
- Supporting Member
- Berichten: 4746
- Lid geworden op: do 04 mar 2010, 16:11
- 14
- Model: V60
- Type: D4
- Bouwjaar: 2015
- Roepnaam: Alex
- Locatie: Waterland
Re: Alles over uitlijnen, balanceren (bv stuur scheef, wiebe
De Camber staat bij een sport versie inderdaad anders, dan behoud je betere grip in scherpe bochten
Genuine Volvo – There is no substitute
Volvo V60 D4 AUT '15
Volvo V40 T4 AUT '02 Heico Edition
Volvo S40 T4 AUT '98
Volvo V60 D4 AUT '15
Volvo V40 T4 AUT '02 Heico Edition
Volvo S40 T4 AUT '98
-
- 5th Gear member
- Berichten: 667
- Lid geworden op: zo 25 okt 2009, 11:18
- 14
- Locatie: Vlissingen
Re: Alles over uitlijnen, balanceren (bv stuur scheef, wiebe
Even inhakend op dit topic:ChrisV40 schreef:Ik heb net mijn auto laten uitlijnen en ook op mijn uitlijn rapport stond: V40 01-04 sportfahrwerk.Jochem de Jong schreef:Is er iemand op de hoogte van het feit dat er verschillende uitlijningen bestaan voor de V40? Mijn V is laatst uitgelijnd voor de sports edition die een andere uitlijning zou hebben.
Dit zou af te lezen zijn op het type plaatje. Ik ben hiernaar op zoek omdat ik (zoals meerdere leden) opzoek ben naar mogelijke oorzaken van toch wel vervelend rijgedrag zoals hierboven beschreven. (trillingen/afwijking/vaag stuurgedrag en cuppende banden)
Zie ook: http://volvo40forum.nl/forum/viewtopic.php?f=32&t=686
Volgens mij heb ik geen sports edition alleen de opties die ermee verbonden zijn. Spoiler set, mistlampen e.d. (maar wel gewoon de 15'' wielen en de 1.8 bi fuel motor en geen 2liter of een turbo versie.)
Weet iemand of er verschillende uitlijningen bestaan en voor welk type onderstel/veren/dempers? Misschien met referentie naar het type plaatje, dan kan ik dat vergelijken.
Alvast bedankt.
Dus ik neem aan dat mijne ook volgens het sportonderstel is uitgelijnd terwijl het geen sportuitvoering is (maar een europa prestige).
Zijn er verschillen in de uitlijning tussen het sportonderstel en het normale onderstel???
Mijn V40 heeft Eibach veren, daardoor is de V40 3 cm lager. Na het uitlijnen ongeveer 2,5 jaar geleden, kreeg ik een rapport met daarop "sportuitvoering".
Mijn V40 heeft geen sport onderstel. Is er wel gekozen voor de juiste uitlijning?
Waarom deze vraag: Mijn voorste banden en vooral de rechter zijn verkeerd afgesleten.
De bandenboer zag wel dat ik een sportieve rijder ben, maar 1 gedeelte was echt veel meer afgesleten dan de andere band en de andere kant. Volgens hen was het geen cuppen, gewoon door verkeerde uitlijning of teveel speling.....? Klopt de gekozen uitlijning wel met de camber?
Binnenkort maar eens laten uitlijnen en vragen wat bijc. Profile center erover te zeggen heeft.
-
- Idle
- Berichten: 35
- Lid geworden op: di 21 sep 2010, 16:17
- 13
Uitlijnen: wie????
Voor mijn V40 2.0 uit 2003 ben ik op zoek naar een goede Volvo uitlijnspecialist in de regio van Tiel. Kom zelf uit geldermalsen en mijn ervaring met hier lokaal de ' betere partij ' is niet positief.
En aangezien ik 2 nieuwe achterbanden wil gaan monteren, moet het nu wel goed zijn!!
Dus als iemand een goede partij weet waar hij/zij ervaring mee heeft, let me know!!!!
En aangezien ik 2 nieuwe achterbanden wil gaan monteren, moet het nu wel goed zijn!!
Dus als iemand een goede partij weet waar hij/zij ervaring mee heeft, let me know!!!!
-
- 5th Gear member
- Berichten: 854
- Lid geworden op: di 29 sep 2009, 23:32
- 14
- Model: S40
- Type: 1.9D 115pk
- Bouwjaar: 2003
- Roepnaam: Danny
- Locatie: Nuenen
Re: Uitlijnen: wie????
Misschien niet in de buurt maar hier in eindhoven zit een hele goede uitlijner.
Deze vent doet het al 13 jaar. Met het beste apparatuur. En komen vanuit het hele land bij hem.
Ook racewagens worden door hem uitgelijnd!
Google eens op dassen eindhoven en lees de verhalen, ik vond alleen positieve en geen negatieve verhalen.
Succes met de zoektocht!
Deze vent doet het al 13 jaar. Met het beste apparatuur. En komen vanuit het hele land bij hem.
Ook racewagens worden door hem uitgelijnd!
Google eens op dassen eindhoven en lees de verhalen, ik vond alleen positieve en geen negatieve verhalen.
Succes met de zoektocht!
- subarrator
- Idle
- Berichten: 60
- Lid geworden op: wo 13 mar 2013, 18:27
- 11
- Model: V40
- Type: 1.8
- Bouwjaar: 1996
- Locatie: Oss
- Contacteer:
Re: Alles over uitlijnen, balanceren (bv stuur scheef, wiebe
Omdat de voorbanden redelijk schuin afgesleten waren en de achterwielen er schuin onder leken te staan heb ik vandaag de V40 naar de Banden en Wielen Centrale in Oss gebracht. Ik heb geen dure banden laten monteren....Meteor HP Sport (V banden met een Asymmetrisch profiel). Met het merk heb ik goede ervaringen.
Maar tot mijn verassing lagen in de auto ook twee prints van het uitbalanceren:
Nou ben ik een leek op dat gebied. Wie kan me eens uitleggen wat er nu precies is verbeterd aan de sporing enzo? En was het veel afwijking?
Maar tot mijn verassing lagen in de auto ook twee prints van het uitbalanceren:
Nou ben ik een leek op dat gebied. Wie kan me eens uitleggen wat er nu precies is verbeterd aan de sporing enzo? En was het veel afwijking?
- Zeurdoos
- 1st Gear member
- Berichten: 162
- Lid geworden op: zo 24 mar 2013, 17:37
- 11
- Model: V40
- Type: 1.8
- Bouwjaar: 1996
- Locatie: Bergen op zoom
Re: Alles over uitlijnen, balanceren (bv stuur scheef, wiebe
Dit is uitlijnen en niet balanceren .
en je moet alleen maar naar sporing kijken dan kun je zien dat die van rood naar groen zijn (op rechts achter na wat natuurlijk een beetje jammer is) de rest kun je bij een de Volvo niet afstellen .
Maar dit is dus een mooiere uitslag (heb ik uit gelijnd en is mijn eigen V40)
De waardes hoeven niet het zelfde te zijn als bij een andere V maar groen is goed rood is fout en alleen de sporing kun je afstellen
en je moet alleen maar naar sporing kijken dan kun je zien dat die van rood naar groen zijn (op rechts achter na wat natuurlijk een beetje jammer is) de rest kun je bij een de Volvo niet afstellen .
Maar dit is dus een mooiere uitslag (heb ik uit gelijnd en is mijn eigen V40)
De waardes hoeven niet het zelfde te zijn als bij een andere V maar groen is goed rood is fout en alleen de sporing kun je afstellen
-
- Idle
- Berichten: 35
- Lid geworden op: di 21 sep 2010, 16:17
- 13
Re: Uitlijnen: wie????
dannyw schreef:Misschien niet in de buurt maar hier in eindhoven zit een hele goede uitlijner.
Deze vent doet het al 13 jaar. Met het beste apparatuur. En komen vanuit het hele land bij hem.
Ook racewagens worden door hem uitgelijnd!
Google eens op dassen eindhoven en lees de verhalen, ik vond alleen positieve en geen negatieve verhalen.
Succes met de zoektocht!
Ga ik doen, Thanks!!