Alles over ACCU dynamo (kabel, polen, massa, meten, capaciteit enz
-
- Engine off
- Berichten: 12
- Lid geworden op: ma 17 jan 2011, 20:16
- 13
- Locatie: Arnhem
Re: Alles over de ACCU (polen massa, merk, meten, capaciteit
Bij mijn V40 1.8 uit 99 op lpg hebben ze voor een maand of 4 de dynamo volledig gereviseerd, maand later de accu vervangen (onder garantie), dus dan zou je verwachten dat de boel toch in orde is.
Mijn gevoel zegt, vooral nu de koudere ochtenden er weer zijn, dat het starten moeizamer gaat.
Daarstraks even de accu gemeten (dat kan ik nog net ) 12,5 V met de motor uit, 13,7-13,8 V met lopende motor.
Klinkt dat goed of...?
Ik zie overal in dit topic staan, meet dit/dat/zus/zo ... maar als je 2 linker handjes hebt vwb meten... lastig c.q. het zegt me niet zoveel.
Mijn gevoel zegt, vooral nu de koudere ochtenden er weer zijn, dat het starten moeizamer gaat.
Daarstraks even de accu gemeten (dat kan ik nog net ) 12,5 V met de motor uit, 13,7-13,8 V met lopende motor.
Klinkt dat goed of...?
Ik zie overal in dit topic staan, meet dit/dat/zus/zo ... maar als je 2 linker handjes hebt vwb meten... lastig c.q. het zegt me niet zoveel.
-
- Engine off
- Berichten: 7
- Lid geworden op: wo 14 mar 2012, 15:46
- 12
- Model: S40
- Type: 2.0T
- Bouwjaar: 2001
- Locatie: Gapinge
Vreemde storing
Sinds een paar keer doet er zich een vreemde storing zich voor bij mijn S40 2.0T uit 2001.
Op een keer mijn auto gestart voor een rit van ong 50 km. Na het wegrijden begon het ineens dat ik aan mijn koplampen (Later ingebouwde Xenon door vorige eigenaar) zag dat ze constant "flikkerden" en dashboard verlichting precies hetzelfde. Bij het inschakelen van groot licht, of bij remmen (remlichten(!) brand heel kort het dynamolampje en valt de radio uit waarna die weer direct inschakelt. Airbaglampje ging ook enkele keren paar seconden branden.
Uiteindelijk zonder stoppen gewoon thuisgekomen en zonder auto uit te zetten direct accuspanning gemeten op de accu: ongeveer 13,2 Volt. Niet in orde zou je zeggen. (Ter info, is ongeveer 5000 km geleden nieuw regelaartje + koolborstels ingegaan). Toen de auto uitgezet en opnieuw gestart, waarna ik direct 14,4 V meet op de accu, en verder werkelijk geen problemen meer heb bij het inschakelen van alle verbruikers (ruitenwisser, groot licht, achteruitverwarming, aanjager ed)
Daarna een week lang met m'n multimeter op dashboard gereden met de kabels direct op de accu. Iedere dag zo'n 100 km de hele rit geen problemen en een constante laadspanning van zo'n 14,4 V
Nu ging ik er van uit dat het dan toch over was maar sinds twee dagen alweer 2 keer zo'n gelijk probleem gehad dat bij remmen of groot licht diverse lampjes gaan branden (ABS, airbag ed) en de koplampen constant "flikkeren"
Opnieuw gemeten bij de "storing" weer 13,2 V en na opnieuw starten weer netjes 14,4 V en geen problemen.
Kortom, wanneer het probleem zich opdoet is geen verband in te zien, en het schijnt zichzelf op te lossen voor een (langere) tijd door de auto gewoon een keer opnieuw te starten.
Wie helpt mij verder?!
Op een keer mijn auto gestart voor een rit van ong 50 km. Na het wegrijden begon het ineens dat ik aan mijn koplampen (Later ingebouwde Xenon door vorige eigenaar) zag dat ze constant "flikkerden" en dashboard verlichting precies hetzelfde. Bij het inschakelen van groot licht, of bij remmen (remlichten(!) brand heel kort het dynamolampje en valt de radio uit waarna die weer direct inschakelt. Airbaglampje ging ook enkele keren paar seconden branden.
Uiteindelijk zonder stoppen gewoon thuisgekomen en zonder auto uit te zetten direct accuspanning gemeten op de accu: ongeveer 13,2 Volt. Niet in orde zou je zeggen. (Ter info, is ongeveer 5000 km geleden nieuw regelaartje + koolborstels ingegaan). Toen de auto uitgezet en opnieuw gestart, waarna ik direct 14,4 V meet op de accu, en verder werkelijk geen problemen meer heb bij het inschakelen van alle verbruikers (ruitenwisser, groot licht, achteruitverwarming, aanjager ed)
Daarna een week lang met m'n multimeter op dashboard gereden met de kabels direct op de accu. Iedere dag zo'n 100 km de hele rit geen problemen en een constante laadspanning van zo'n 14,4 V
Nu ging ik er van uit dat het dan toch over was maar sinds twee dagen alweer 2 keer zo'n gelijk probleem gehad dat bij remmen of groot licht diverse lampjes gaan branden (ABS, airbag ed) en de koplampen constant "flikkeren"
Opnieuw gemeten bij de "storing" weer 13,2 V en na opnieuw starten weer netjes 14,4 V en geen problemen.
Kortom, wanneer het probleem zich opdoet is geen verband in te zien, en het schijnt zichzelf op te lossen voor een (langere) tijd door de auto gewoon een keer opnieuw te starten.
Wie helpt mij verder?!
- volvoS40
- 40forum team
- Berichten: 9435
- Lid geworden op: di 12 jul 2011, 18:42
- 13
- Model: V40
- Type: 1.8
- Bouwjaar: 2001
- Roepnaam: Ivar
- Locatie: Boxtel
- Contacteer:
Re: Vreemde storing
Veel voorkomend probleem is een slechte massa.
Verder kan je natuurlijk de dynamo nakijken.
Verder kan je natuurlijk de dynamo nakijken.
Volvo S40 1.8 Comfort, Luxury, Exclusieve, Sport, family-line Paars 1997
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40 Tevens forumnicht.
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40 Tevens forumnicht.
- Roffel-Patje
- 5th Gear member
- Berichten: 569
- Lid geworden op: ma 21 sep 2009, 18:34
- 15
- Model: Andere
- Locatie: 's-Heerenberg
Re: Vreemde storing
Hier sluit ik me bij aan. Grote kans dat het de dynamo is. Kun je redelijk eenvoudig meten met een universeelmeter op de accupolen. Bij draaiende motor, alle verbruikers ingeschakeld (verlichting, achterruitverwarming, blower) moet de boordspanning minimaal 12,8 en maximaal 15,8 Volt zijn. De ideale waarde is 13,6 Volt. Valt de meting buiten deze waarden en is je accu goed, ga er dan maar van uit dat je dynamo kaputt is. Meet ook even de spanning tussen de -pool van de accu en de carosserie (stukje blank metaal, niet het motorblok) Hier mag GEEN spanning tussen staan. Als je een meting krijgt van meer dan 0,5 Volt tussen de -pool en de carosserie, dan is het een probleem met de massa kabel (vaak voorkomende storing).
-
- Engine off
- Berichten: 7
- Lid geworden op: wo 14 mar 2012, 15:46
- 12
- Model: S40
- Type: 2.0T
- Bouwjaar: 2001
- Locatie: Gapinge
Re: Vreemde storing
Welke massakabel(s) zijn dan vaak slecht?
- wicky
- 5th Gear member
- Berichten: 923
- Lid geworden op: za 08 jan 2011, 22:56
- 13
- Model: V50
- Type: 1.8
- Bouwjaar: 2007
- Locatie: Hoeksewaard
- Contacteer:
Re: Vreemde storing
de massa kabel die van je accu naar het motorblok gaat wil wel eens doorrotten in de midden waar hij ook aan de carroserie vastzit.
gr WICKY
gr WICKY
tits or wheels, either one is gonna be expensive
-
- Idle
- Berichten: 36
- Lid geworden op: zo 04 nov 2012, 21:57
- 12
- Model: V40
- Type: 1.9TD 90/95pk
- Bouwjaar: 1998
hoofdmassakabel
beste heren,
sinds kort 'start' problemen.
Waneer ik voorgloei(diesel) en wacht tot het gloeilampje uit is, wil ik het contact een slag doordraaien zodat de motor aanspringt.
Helaas waneer ik dit doe valt 50% van de tijd alle stroom weg en gebeurt er niets?
Ik vermoed een slecht contact ergens aan mijn contact of misschien de hoofdmassakabel
Iemand een idee waar de hoofdmassakabel zit?
Batterij is het niet, pas vervangen door een nieuwe met 2 jaar garantie.
andere ideen/ervaringen?
groeten
sinds kort 'start' problemen.
Waneer ik voorgloei(diesel) en wacht tot het gloeilampje uit is, wil ik het contact een slag doordraaien zodat de motor aanspringt.
Helaas waneer ik dit doe valt 50% van de tijd alle stroom weg en gebeurt er niets?
Ik vermoed een slecht contact ergens aan mijn contact of misschien de hoofdmassakabel
Iemand een idee waar de hoofdmassakabel zit?
Batterij is het niet, pas vervangen door een nieuwe met 2 jaar garantie.
andere ideen/ervaringen?
groeten
- volvoS40
- 40forum team
- Berichten: 9435
- Lid geworden op: di 12 jul 2011, 18:42
- 13
- Model: V40
- Type: 1.8
- Bouwjaar: 2001
- Roepnaam: Ivar
- Locatie: Boxtel
- Contacteer:
Re: hoofdmassakabel
Aan de accu... blauwe kabel
Volvo S40 1.8 Comfort, Luxury, Exclusieve, Sport, family-line Paars 1997
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40 Tevens forumnicht.
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40 Tevens forumnicht.
-
- Idle
- Berichten: 36
- Lid geworden op: zo 04 nov 2012, 21:57
- 12
- Model: V40
- Type: 1.9TD 90/95pk
- Bouwjaar: 1998
Re: hoofdmassakabel
Uiteraard, maar waar zit deze gelokaliseerd op de carrosserie?
- krismazur
- Supporting Member
- Berichten: 6662
- Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 19:20
- 15
- Model: XC90
- Bouwjaar: 2015
- Roepnaam: Kris
- Locatie: Rotterdam
- Contacteer:
Re: hoofdmassakabel
Achter de accu als je voor de auto staat, de eerste bevestiging. Einde daarvan loopt naar de versnellingsbak
Om makkelijk bij te kunnen moet de accu uit
Om makkelijk bij te kunnen moet de accu uit
-
- Idle
- Berichten: 36
- Lid geworden op: zo 04 nov 2012, 21:57
- 12
- Model: V40
- Type: 1.9TD 90/95pk
- Bouwjaar: 1998
Re: hoofdmassakabel
Dank u
van de week als ik tijd heb eens doen :)
alle contacten goed opschuren
van de week als ik tijd heb eens doen :)
alle contacten goed opschuren
- volvoS40
- 40forum team
- Berichten: 9435
- Lid geworden op: di 12 jul 2011, 18:42
- 13
- Model: V40
- Type: 1.8
- Bouwjaar: 2001
- Roepnaam: Ivar
- Locatie: Boxtel
- Contacteer:
Re: hoofdmassakabel
Laat dat opschuren maar zitten, vervang die hele kabel !
De gehele kabel is na 10 jaar rot van binnen, al ziet de buitenkant er nog zo mooi uit.
Het is zelfs mogelijk dat deze tijdens de demontage "gewoon" doormidden breekt
Diverse malen al gezien (hier op het forum) en ook zelf overkomen.
De gehele kabel is na 10 jaar rot van binnen, al ziet de buitenkant er nog zo mooi uit.
Het is zelfs mogelijk dat deze tijdens de demontage "gewoon" doormidden breekt
Diverse malen al gezien (hier op het forum) en ook zelf overkomen.
Volvo S40 1.8 Comfort, Luxury, Exclusieve, Sport, family-line Paars 1997
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40 Tevens forumnicht.
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40 Tevens forumnicht.
-
- Engine off
- Berichten: 21
- Lid geworden op: wo 13 jul 2011, 16:11
- 13
- Model: V40
- Type: T4
- Bouwjaar: 2001
- Locatie: Veenendaal
Volvo S40 T4 elektrisch probleem.
Beste mensen,
Zoals sommige van jullie weten heb ik sinds kort deze Volvo s40 t4.
Er is wat meer werk aan dan ik zelf dacht want ik ben nog iets tegen gekomen waar ik maar niet uit kom.
Toen ik de auto kocht was de accu leeg en de auto starten alleen met een booster. Nu heb ik de accu vervangen en een stuk met de auto gereden zodat hij opladen. Laad spanning is trouwens 13,4v stationair en 13,5v op 2-3 toeren. Maar als ik de auto weer neer zet op de parkeerplaats kan ik hem kort daarna weer starten maar na een dag staan is de accu spanning te laag om de auto aan te krijgen. En na nog een dag brand het dashboard verlichting ook al niet meer.
Nu heb ik de auto op lekstroom gecontroleerd maar dat heeft hij niet..
Heb de accu pool los gehaald en in serie gemeten met de ampere meter.
Toch loopt de accu leeg, heb de accu bij brezan gehaald en het is hun huismerk accu.
De man achter de balie zei dat ik de accu wel een tijdje kon laten staan want als hij niet gebruikt word blijft hij geladen totdat je hem gaat gebruiken.
De accu heb ik 3 weken thuis in de woonkamer gehad maar was helemaal leeg toen ik hem in de auto zetten. Na opladen deed hij het dus wel maar loopt leeg op 1 of andere manier.
Nu heb ik al een paar keer gekeken en gemeten, meerdere rondjes gereden van een uur. Maar hij blijft leeg lopen. Nu vandaag heb ik een andere auto eraan gehangen om de accu op te laten en te starten maar nu wil hij dus helemaal niet meer aan. Je kan het contact omdraaien en dan slaat ie aan maar slaat gelijk weer uit.
Op de auto zit een klasse 3 alarm systeem wat er is ingebouwd bij de aflevering van de auto. Heeft bij vorige eigenaren geen problemen gegeven maar misschien dat dit wat te maken kan hebben met het niet aanslaan?
Weet er iemand misschien wat er fout zou kunnen zijn?
Hoor het heel graag.
Zoals sommige van jullie weten heb ik sinds kort deze Volvo s40 t4.
Er is wat meer werk aan dan ik zelf dacht want ik ben nog iets tegen gekomen waar ik maar niet uit kom.
Toen ik de auto kocht was de accu leeg en de auto starten alleen met een booster. Nu heb ik de accu vervangen en een stuk met de auto gereden zodat hij opladen. Laad spanning is trouwens 13,4v stationair en 13,5v op 2-3 toeren. Maar als ik de auto weer neer zet op de parkeerplaats kan ik hem kort daarna weer starten maar na een dag staan is de accu spanning te laag om de auto aan te krijgen. En na nog een dag brand het dashboard verlichting ook al niet meer.
Nu heb ik de auto op lekstroom gecontroleerd maar dat heeft hij niet..
Heb de accu pool los gehaald en in serie gemeten met de ampere meter.
Toch loopt de accu leeg, heb de accu bij brezan gehaald en het is hun huismerk accu.
De man achter de balie zei dat ik de accu wel een tijdje kon laten staan want als hij niet gebruikt word blijft hij geladen totdat je hem gaat gebruiken.
De accu heb ik 3 weken thuis in de woonkamer gehad maar was helemaal leeg toen ik hem in de auto zetten. Na opladen deed hij het dus wel maar loopt leeg op 1 of andere manier.
Nu heb ik al een paar keer gekeken en gemeten, meerdere rondjes gereden van een uur. Maar hij blijft leeg lopen. Nu vandaag heb ik een andere auto eraan gehangen om de accu op te laten en te starten maar nu wil hij dus helemaal niet meer aan. Je kan het contact omdraaien en dan slaat ie aan maar slaat gelijk weer uit.
Op de auto zit een klasse 3 alarm systeem wat er is ingebouwd bij de aflevering van de auto. Heeft bij vorige eigenaren geen problemen gegeven maar misschien dat dit wat te maken kan hebben met het niet aanslaan?
Weet er iemand misschien wat er fout zou kunnen zijn?
Hoor het heel graag.
Volvo V40-T4 and 2x Kawasaki GPZ-900R Ninja and 1x Kawasaki GPZ1000R
-
- Engine off
- Berichten: 20
- Lid geworden op: do 16 mei 2013, 20:13
- 11
- Model: S40
- Type: T4
- Bouwjaar: 1997
- Locatie: Veenendaal
Re: Volvo S40 T4 elektrisch probleem.
Boven staand heb ik per ongeluk met me vader,s acount neer gezet. Moest met deze acount.
- Kuip
- 5th Gear 1000rpm member
- Berichten: 1999
- Lid geworden op: zo 02 jan 2011, 22:06
- 13
- Model: V70
- Type: T4
- Bouwjaar: 2011
- Roepnaam: Feiko
- Locatie: Uithoorn
Re: Volvo S40 T4 elektrisch probleem.
Als de accu na 3 weken in de woonkamer ook helemaal leeg is dan is de accu gewoon kapot....
Volvo V40 Europa Nordic 1.8 (122 Pk), juni 2004 Webdagboek
Volvo V70 Limited Edition T4 (180 Pk), juni 2011, MY2012 Webdagboek
Cadillac SixtyTwo 6-window sedan, 30 juli 1959 Webdagboek
Volvo V70 Limited Edition T4 (180 Pk), juni 2011, MY2012 Webdagboek
Cadillac SixtyTwo 6-window sedan, 30 juli 1959 Webdagboek
-
- Engine off
- Berichten: 20
- Lid geworden op: do 16 mei 2013, 20:13
- 11
- Model: S40
- Type: T4
- Bouwjaar: 1997
- Locatie: Veenendaal
Re: Volvo S40 T4 elektrisch probleem.
Bedankt voor je reactie.
Na het eten ga ik de accu even laten testen bij een bedrijf.
Na het eten ga ik de accu even laten testen bij een bedrijf.
-
- Engine off
- Berichten: 20
- Lid geworden op: do 16 mei 2013, 20:13
- 11
- Model: S40
- Type: T4
- Bouwjaar: 1997
- Locatie: Veenendaal
Re: Volvo S40 T4 elektrisch probleem.
Het is gelukt hoor, de accu laten testen en ja hoor, hij is kapot.
De accu kwam op 2-7 dit jaar de winkel uit en gaf op 23-7 de geest.
Wat een kwaliteit.
Maar goed nieuwe accu gekregen en de auto doet het weer. Nu maar is kijken hoelang deze het vol houdt.
De accu kwam op 2-7 dit jaar de winkel uit en gaf op 23-7 de geest.
Wat een kwaliteit.
Maar goed nieuwe accu gekregen en de auto doet het weer. Nu maar is kijken hoelang deze het vol houdt.
- Kuip
- 5th Gear 1000rpm member
- Berichten: 1999
- Lid geworden op: zo 02 jan 2011, 22:06
- 13
- Model: V70
- Type: T4
- Bouwjaar: 2011
- Roepnaam: Feiko
- Locatie: Uithoorn
Re: Volvo S40 T4 elektrisch probleem.
Tja, dat kan met accu's nu eenmaal voorkomen, ook met de betere gerenomeerde merken.
Maar goed, hiermee lijkt het dus opgelost. Zou wel nog een paar keer meten wat de laadspanning is; als deze te hoog is kan de accu daar ook defect van gaan.
Maar goed, hiermee lijkt het dus opgelost. Zou wel nog een paar keer meten wat de laadspanning is; als deze te hoog is kan de accu daar ook defect van gaan.
Volvo V40 Europa Nordic 1.8 (122 Pk), juni 2004 Webdagboek
Volvo V70 Limited Edition T4 (180 Pk), juni 2011, MY2012 Webdagboek
Cadillac SixtyTwo 6-window sedan, 30 juli 1959 Webdagboek
Volvo V70 Limited Edition T4 (180 Pk), juni 2011, MY2012 Webdagboek
Cadillac SixtyTwo 6-window sedan, 30 juli 1959 Webdagboek
-
- Engine off
- Berichten: 20
- Lid geworden op: do 16 mei 2013, 20:13
- 11
- Model: S40
- Type: T4
- Bouwjaar: 1997
- Locatie: Veenendaal
Re: Volvo S40 T4 elektrisch probleem.
Ik zal het even in de gaten houden.
Had nu een laadspanning van 13.7 volt.
Bedankt voor de hulp.
Had nu een laadspanning van 13.7 volt.
Bedankt voor de hulp.
-
- Idle
- Berichten: 93
- Lid geworden op: ma 27 aug 2012, 16:10
- 12
- Model: S40
- Type: 1.8
- Bouwjaar: 2000
- Locatie: Capelle aan den IJssel
Radio uitval en hele vreemde storing
Wat ik vanmiddag meemaakte,
ik wil parkeren en hoor mijn radio voor 1 seconde uit en weer aan gaan,
ECC ging opeens harder blazen terwijl dit niet nodig was (ook +/- 1 sec) en ging weer zachter blazen en toen ik geparkeerd stond gingen alle schermpjes (km.stand,klok en BC) in mijn tellerklok knipperen als een gek.
Ook met contact uit bleven ze dit doen.
Na contact weer aan was dit weg en de radio was al het geheugen kwijt.
Ook bemerkte ik me op dat tijdens de radiouitval ineens een remindicator lamp mee brandde,
niet die van de handrem maar de rechtse..
Onderweg naar huis toen we de snelweg opdraaiden zag ik heel even datzelfde lampje en de ABS lamp oplichten,
ging wel weer meteen uit maar tesamen met het gekke voorgeval voor de deur hier wel heel apart.
Ben erna nog even mee weg geweest (korte rit) maar het is weggebleven..
Klinkt iemand dit als bekend ?
S40 phII uit 2000 overigens.
EDIT,
heb ik nou iets verkeerds gedaan met plaatsen of is mijn topic hierheen geknipt ?
mijn klachten lijken niet op de topicstarter.
ik wil parkeren en hoor mijn radio voor 1 seconde uit en weer aan gaan,
ECC ging opeens harder blazen terwijl dit niet nodig was (ook +/- 1 sec) en ging weer zachter blazen en toen ik geparkeerd stond gingen alle schermpjes (km.stand,klok en BC) in mijn tellerklok knipperen als een gek.
Ook met contact uit bleven ze dit doen.
Na contact weer aan was dit weg en de radio was al het geheugen kwijt.
Ook bemerkte ik me op dat tijdens de radiouitval ineens een remindicator lamp mee brandde,
niet die van de handrem maar de rechtse..
Onderweg naar huis toen we de snelweg opdraaiden zag ik heel even datzelfde lampje en de ABS lamp oplichten,
ging wel weer meteen uit maar tesamen met het gekke voorgeval voor de deur hier wel heel apart.
Ben erna nog even mee weg geweest (korte rit) maar het is weggebleven..
Klinkt iemand dit als bekend ?
S40 phII uit 2000 overigens.
EDIT,
heb ik nou iets verkeerds gedaan met plaatsen of is mijn topic hierheen geknipt ?
mijn klachten lijken niet op de topicstarter.
Laatst gewijzigd door MarcoFM12 op za 10 aug 2013, 21:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo S40 1.8 2000 Peacock Green phII
Volvo FM12 8x4 420hp 2012 35tons haakarm
Volvo,
what else :)
Volvo FM12 8x4 420hp 2012 35tons haakarm
Volvo,
what else :)