Alles over Lambdasonde/lampje/vervangen

Benzine specifiek gerelateerde onderwerpen
Plaats je auto/motor gegevens in het eerste bericht
Plaats reactie
Hiawatha
Engine off
Berichten: 24
Lid geworden op: za 24 jul 2010, 11:26
13
Model: V40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 2003
Locatie: Delft

Re: voorste verwarmde lambda sonde - geen signaal

Bericht door Hiawatha »

yup besteld :) thanks for the help !
Volvo V40 2.0T sports exclusive navigator - bj 06-2003 -Black Saphire
AppieT4
Engine off
Berichten: 12
Lid geworden op: vr 22 mar 2013, 03:16
11
Model: V40
Type: T4
Bouwjaar: 2001
Locatie: Deventer

v40 t4 2001 heeft maar 1 lambdasensor kan dat...??

Bericht door AppieT4 »

Heb even op het web gekeken waar de stekker zaten, van de sondes.
Dagt dat ik 2 lambdasensoren had, 1tje voor en de ander na de katalysator. Heb het plastickapje weggehaald waar de stekkers zitten. plekje 1 was leeg, en op plekje 2 zat de stekker die gelijk op dowpipe zit voor de kat.
Wat ik op internet had gevonden was dat er op plekje 1 ook een stekker moest zitten voor de sensor na de kat,
of is de t4 model uit 2001 weer anders..?? Volgens VIDA op mijn chassienummer zie ik ook maar 1 sensor.
Gebruikersavatar
MarcO
Beheerder
Beheerder
Berichten: 10690
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 23:45
14
Model: V60
Type: D5
Bouwjaar: 2013
Roepnaam: Marco
Locatie: Eanske

Re: Alles over Lambdasonde/lampje/vervangen

Bericht door MarcO »

Je zou er 2 moeten hebben.
Afbeelding

Afbeelding
AppieT4
Engine off
Berichten: 12
Lid geworden op: vr 22 mar 2013, 03:16
11
Model: V40
Type: T4
Bouwjaar: 2001
Locatie: Deventer

Re: Alles over Lambdasonde/lampje/vervangen

Bericht door AppieT4 »

Aha mooi dus bij de t4 zit de 2e lambda stekker in de auto. Hmm effe kijke wat ie doet als ik de stekker eruit haal. Als ie niet reageert is ie niet meer goed.
sdirkx

Re: Alles over Lambdasonde/lampje/vervangen

Bericht door sdirkx »

Werking van beide sensoren is heel anders. De foutcode geeft over t algemeen al aan om welke het gaat.
AppieT4
Engine off
Berichten: 12
Lid geworden op: vr 22 mar 2013, 03:16
11
Model: V40
Type: T4
Bouwjaar: 2001
Locatie: Deventer

Re: Alles over Lambdasonde/lampje/vervangen

Bericht door AppieT4 »

Kom uit op 2 verschillende partnummers voor de achterste lambda. Maakt het wat uit welke ik neem of...??
Zal er een storing komen als ik met een lege kat ga rijden..??

[ Geplaatst met Android ] Afbeelding
sdirkx

Re: Alles over Lambdasonde/lampje/vervangen

Bericht door sdirkx »

Ja + dat je de Viergasmeting dan niet haalt.
AppieT4
Engine off
Berichten: 12
Lid geworden op: vr 22 mar 2013, 03:16
11
Model: V40
Type: T4
Bouwjaar: 2001
Locatie: Deventer

Re: Alles over Lambdasonde/lampje/vervangen

Bericht door AppieT4 »

Heb het lambda al gevonden voor mn chassienummer.
Alleen is van bosch zelf om maakt dat niet zoveel uit met orgineel volvo lambda? Deze is gewoon bestemd voor deze type chassienummer auto.

[ Geplaatst met Android ] Afbeelding
sdirkx

Re: Alles over Lambdasonde/lampje/vervangen

Bericht door sdirkx »

Ja bosch is prima. Grote kans dat origineel ook gewoon Bosch is hoor!
twanvz
Idle
Idle
Berichten: 97
Lid geworden op: wo 27 okt 2010, 21:00
13

Lambdasonde lampje brand (niet altijd)

Bericht door twanvz »

Dit lampje brandt bij mij regelmatig.
Afbeelding

Meestal brandt ie niet als ik in de stad rij volgensmij, maar als ik de snelweg op ga dan gaat ie wel aan.

Mijn verbruik is sinds dat ik dit lampje regelmatig heb gezakt van 1 op 9,3 gemiddeld naar 1 op 8,0 gemiddeld.

Ligt dit sowieso aan de lambdasonde?
M'n auto is niet langzamer geworden bijvoorbeeld, hij is nog steeds even snel. Ik kan alleen minder kilometers maken, dat is het enige verschil dat ik merk.

Het is een 1.8 uit 1997 phase 1.
Ik rijd in een S60 2.4 170 PK 2001 Vialle G3
Ik verkoop een V40 1.8 1996 Vialle G3 in onderdelen
Ik onderhoud nog een V40 1.8 1997 Vialle G3
t4tommy
Idle
Idle
Berichten: 40
Lid geworden op: wo 29 jun 2011, 20:50
12
Model: V40
Type: T4
Bouwjaar: 1998
Locatie: Kerkrade

Re: Lambdasonde lampje brand (niet altijd)

Bericht door t4tommy »

Hallo,

Ik had dezelfde storing, het lampje brandde ook maar af en toe meestal bij vochtig weer. Nadat ik de achterste Lambdasonde had vervangen (besteld bij mister-auto.nl voor 135 euro) was het probleem opgelost. Blijkbaar was ie al een hele tijd defect want er was al eens een stuk tussen gesoldeerd. Wat trouwens een doodzonde is bij Lambda sondes..

Succes
3500 toeren, en dan .........[b]Vrooeeeeemmm!![/b]
sdirkx

Re: Lambdasonde lampje brand (niet altijd)

Bericht door sdirkx »

Vervangen van de achterste kan een lampje voorkomen, maar als je wat aan het verbruik wilt doen moet je bij de voorste zijn.
Ik zou toch eerst even laten uitlezen.
Gebruikersavatar
volvoS40
40forum team
40forum team
Berichten: 9382
Lid geworden op: di 12 jul 2011, 18:42
12
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2001
Roepnaam: Ivar
Locatie: Boxtel
Contacteer:

Re: Lambdasonde lampje brand (niet altijd)

Bericht door volvoS40 »

Jaaaaaahaaa
Alleen de 1.8 heft maar 1 lambdasonde :jerry

Maar idd, uitlezen kan geen kwaad
Vervangen trouwens ook niet, al kost ie wel wat.
Als e dit topic doorleest zijn ze na een bepaalde levensduur wel op.
Volvo S40 1.8 Comfort, Luxury, Exclusieve, Sport, family-line Paars 1997
Afbeelding
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40 Tevens forumnicht.
Gebruikersavatar
subarrator
Idle
Idle
Berichten: 60
Lid geworden op: wo 13 mar 2013, 18:27
11
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 1996
Locatie: Oss
Contacteer:

Re: Alles over Lambdasonde/lampje/vervangen

Bericht door subarrator »

Afgelopen donderdag heb ik onder de motorkap wat vuil weggestpoten. Wel erg goed opgelet dat ik niet op de electronica heb gespoten of andere tere delen. Daarna alles goed droog gemaakt en een flink stuk met de Volvo gereden. Geen centje pijn.

Gisteren ben ik 's ochtends ook zonder problemen naar mijn werk gereden. Mijn schoonvader heeft de auto tussen de middag opgehaald en is weer naar mijn huis gereden. Hij heeft niks gezegd over lampjes of andere problemen...dat zou hij anders meteen hebben gedaan. dus ga ik er vanuit dat er toen ook niks aan de hand was.

Vanmorgen start ik de auto, rij gewoon weg en ineens floept het lambdalampje aan. Toen ik eenmaal de wijk uitreed begin de motor ineens hevig te bokken en te stoten. Ik kon nog maar stapvoets rijden. Ook ruik ik een sterke verbrande olielucht.

Thuis heb ik meteen gekeken wat het probleem kan zijn. Tot de 3000 toeren draait de motor normaal. Kom ik daarboven...dan gaat hij ineens stotteren en blijft dat dan ook doen als de motor stationair draait. Zet ik de motor weer uit laat hem 5 minuten afkoelen en start hem daarna weer...dan draait hij weer soepel stationair. Alleen als ik weer boven de 3000 tpm kom begint het weer.

Ik heb de kap over de motor eraf gehaald om te kijken of er vocht zit onder de bougiedoppen of in de aansluitingen van de ontsteking. Kon niks vinden. Het oliepeil en koelvloeistofpeil zijn goed. Ik zie nergens lekkage's.

Ik heb ook een filmpje gemaakt met het stotteren. Deze is nu nog aan het uploaden. Ik zal hem straks plaatsen.

Maar iemand die een idee heeft wat er mis kan zijn? Lambdasone stuk? Of toch iets anders? Iets is er in ieder geval mis met de ontsteking lijkt me.

[youtube][/youtube]

[youtube][/youtube]
Laatst gewijzigd door MarcO op zo 14 apr 2013, 02:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Video zichtbaar gemaakt
Gebruikersavatar
subarrator
Idle
Idle
Berichten: 60
Lid geworden op: wo 13 mar 2013, 18:27
11
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 1996
Locatie: Oss
Contacteer:

Re: Alles over Lambdasonde/lampje/vervangen

Bericht door subarrator »

Inmiddels heb ik op advies de twee bobine's vervangen. Het verschil was meteen merkbaar...de motor liep meteen rustiger.

Maar het lampje heeft nu een eigen willetje. Soms brandt hij niet...dan weer wel. Maar als hij brandt en ik kom boven de 3000 tpm....dan valt het motorvermogen ineens weg. Start ik de motor opnieuw....dan rijdt hij weer normaal.

Ik weet dat ik de auto moet laten uitlezen bij de dealer (Vos in Oss)...maar dat zal me waarschijnlijk wel een flinke duit kosten zo heb ik begrepen. Een kennis liet daar zijn Volvo v70 uitlezen en moest bijna 50 euro afrekenen. Voor alleen het uitlezen :think :O En aangezien door andere omstandigheden deze maand mijn banksalso al vroegtijdig richting de bodem is gegaan heb ik daar even geen zin in.

Maar goed...herkent iemand dit probleem?
Gebruikersavatar
subarrator
Idle
Idle
Berichten: 60
Lid geworden op: wo 13 mar 2013, 18:27
11
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 1996
Locatie: Oss
Contacteer:

Re: Alles over Lambdasonde/lampje/vervangen

Bericht door subarrator »

De Volvo is vanavond uitgelezen. Er kwamen 2 storingen uit.

ECM-1408
EFI-411

De eerste storing bleek de EGR klep te zijn...een kunstof potje tegen het schutbord. De slang die eraan vast zat bleek van het potje te zijn afgebroken. Ook een vacuumslangetje op het gasklaphuis bleek helemaal verrot te zijn. Een ander slangetje zit er aan te komen.

De 2e code is de gasklepsensor. Misschien vervuild...anders defect. Ik kreeg meteen het advies de gasklephuis zelf eens met remmenreiniger schoon te maken. Hij gaf wel een lambdawaarde van 0 aan. Dat hoefde niet te betekenen dat de sensor zelf stuk is...dat kan ook te maken hebben met de gasklepsensor.

De EGR klep en het kapotte slangetje is nu provisorisch gefixt. Dat betekend dat de Volvo nu normaal loopt. Maar ik moet wel snel die problemen repararen....anders zou het mogelijk zijn dat de kat kapot gaat. Wel moet de auto bij de dealer gereset worden zodat het emissielampje uit gaat...maar idd...pas na de reparatie.
Gebruikersavatar
subarrator
Idle
Idle
Berichten: 60
Lid geworden op: wo 13 mar 2013, 18:27
11
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 1996
Locatie: Oss
Contacteer:

Re: Alles over Lambdasonde/lampje/vervangen

Bericht door subarrator »

Inmiddels heb ik de boel vervangen. De storing is eruit en het lampje brandde niet meer....met de nadruk op brandde. Zondagmiddag zijn we met 4 man op stap geweest naar Venray met de Volvo. Onderweg na een stop begin het lampje weer te branden. Maar de Volvo hield dit keer niet in of begon niet te stotteren. Toch heb ik me wel zorgen gemaakt. Ook de terugweg (met 2 man nog aan boord) heeft het lampje nog gebrand. Tussendoor weer even gestopt...daarna heeft het lampje niet meer gebrand.

Vandaag heb ik de auto voor mijn werk een aantal keer gebruikt. Flink volgeladen en heel wat stadsverkeer gedaan. Niks geen lampje.

Ik had even zitten rekenen. Met z'n 4en wegen we +- 300~350 kg Verder was er geen bagage aan boord. Ik heb nergens harder dan 120 km/h gereden (A59 & A73). Ik heb op de heenweg wel de airco aan gehad. Zou dat voldoende zijn geweest om de motor wat meer te belasten? Wel was het verbruik op de heenweg wel een stuk hoger. Zeg maar 1/10 van de tank was leeg bij aankomst. Terwijl ik op de terugweg slechts 1/5 heb verreden. Bij Aankomst in Venray rook ik ook lichtjes wat verbrande olie.

Wat kan het geweest zijn?
volvoturbo
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 123
Lid geworden op: za 16 feb 2013, 20:17
11
Model: V40
Type: T4
Bouwjaar: 1998
Locatie: Zwolle

Re: Alles over Lambdasonde/lampje/vervangen

Bericht door volvoturbo »

ad nog een vraag over lambdasonde voorste,zover ik weet zijn 2 type communicatie lambdasondes heb dan niet over achterste lambda maar alleen de voorste.
Type 1 lambda bij starten meet hij alles op zodra je auto rijd geeft alle info door aan ecu en regelt ecu de ontsteking verbranding etc..
Type 2 is dat ecu alles regelt daarna pas de laatste check lambda doet welk van deze 2 heeft T4?

Mvg Halil

[ Geplaatst met Android ] Afbeelding
Gebruikersavatar
subarrator
Idle
Idle
Berichten: 60
Lid geworden op: wo 13 mar 2013, 18:27
11
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 1996
Locatie: Oss
Contacteer:

Re: Alles over Lambdasonde/lampje/vervangen

Bericht door subarrator »

De oorzaak van het lambda-lampje is inmiddels gevonden.

Afbeelding

Schijnbaar heb ik met het achteruitrijden ergens iets geraakt waardoor het subframe een tik heeft gehad. En wat zit er direct naast het subframe? Juist ja...de Lambda-sensor. Die is gebroken.

Daar moet dus een nieuwe in.

Iemand die nog zo'n ding heeft liggen voor weinig?
Gebruikersavatar
volvoS40
40forum team
40forum team
Berichten: 9382
Lid geworden op: di 12 jul 2011, 18:42
12
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2001
Roepnaam: Ivar
Locatie: Boxtel
Contacteer:

Re: Alles over Lambdasonde/lampje/vervangen

Bericht door volvoS40 »

Ik zou hem compleet vervangen voor een nieuwe.... ipv 2e hands.
Ondanks dat het een klap geld is (en vervangen zelf prima te doen) weet je zeker dat ie weer jaren mee kan.
Je zou een aftermarket kunnen nemen, scheeld weer in de kosten en schijnen net zo goed te zijn.
Volvo S40 1.8 Comfort, Luxury, Exclusieve, Sport, family-line Paars 1997
Afbeelding
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40 Tevens forumnicht.
Plaats reactie